Blir ev av med körkortet. Hur göra?

Åh nej vad trist. Har tyvärr inga tips att komma med, det är ett mirakel att jag själv har kvar mitt körkort efter min olycka i juni. Fy vad det låter som att dom är hårda :( För de allra flesta räcker det nog med en läskig krock för att man ska tänka till rejält (om det nu är det man behöver).

Hoppas verkligen det löser dig för dig!

Ja, jag mår fortfarande dåligt och skäms enormt. Har definitivt lärt mig och kör annorlunda numera.
 
Veterinärer får använda sig av brådskande tjänsteutövning och köra för fort så det måste legat något mer bakom din väns förlust av körkortet.
Möjligt. Jag har inte engagerat mig i frågan. Om hen inte ljuger fullständigt, vilket verkar långsökt, så inträffade fortkörningen på väg till ett sjukt djur, och i distriktsveterinärbilen. Kanske körde hen galet mycket för fort på ett ställe där det var olämpligt?

Såvärst skandalöst kan det inte ha varit, hen återgick till jobbet sedan och allt var frid och fröjd.
 
När du skriver att de vill "återkalla ditt körkort", har de inte angett någon tid för hur länge? Jag har svårt att tro att de menar att det är för evigt.

Jag har fått mitt körkort indraget en gång, det var under prövotiden så jag fick även ta om det. Först yrkade de på tre månader, men jag överklagade och fick det ändrat till två månader.

Samma sak för ett ex som också var yrkeschaufför, han fick det indraget i tre månader men överklagade (pga yrkeschaufför) och fick det ändra till två.

För att överklaga behöver du inledningsvis inte blanda in någon jurist, du får typ en blankett från dem som du fyller i. Det kan vara värt att ta hjälp av en jurist om det blir en tvist, både ekonomiskt (jurist är billigare än eventuellt inkomstbortfall i ett par månader) och för att det antagligen ger större impact.

Det står återkalla, men jag tror inte det är för evigt.
 
En sak som kan vara skönt att veta är att det inte kostar något att överklaga till förvaltningsrätten, och även om du "förlorar" där (dvs Transportstyrelsens beslut inte ändras) så behöver du aldrig betala motpartens kostnader. Du betalar alltid enbart dina egna ev kostnader.
 
Ja, jag mår fortfarande dåligt och skäms enormt. Har definitivt lärt mig och kör annorlunda numera.

Jag vet ju inte vad som hände exakt men om det handlar om att inte hålla avstånd så känns det ju ytterst mänskligt. Just avstånd tänker jag mycket på själv, vilket också gör att jag lägger märke till att det verkar som att en majoritet av de som vistas i trafiken inte gör det. Men ack så viktigt.

Jag tänker också annorlunda sedan min olycka. Eftersom den orsakades av stress så planerar jag min körning i förväg mycket bättre nu. Att ha tidsmarginaler, planera vilken väg jag ska köra i förväg osv. Nu var det ju inte vanlig stress som orakade olyckan utan en betydligt extremare situation, men jag märker att jag blir påverkad av dåliga minnen från olyckan om jag stressar upp mig i trafiken för att jag exempelvis är försenad. Ingen skön känsla, så planering är A och O just nu.
 
Att facket inte intresserar sig verkar dåligt, om det är arbetsgivarens sak så borde de bevaka att detta blir gjort. Kan arbetsgivaren ha försäkring med rättsskydd som kan ta den biten. Skulle tänka mig det är bra att få hjälp tidigt.
Jag vet inte, men situationen har väl ändå arbetsgivaren bidragit till att skapa med snålt planerade tider.

@MissFideli
Det var väl inte på jobbet utan privat?
 
Men jag tycker det låter fruktansvärt dåligt att facket inte bryr sig mer! :mad:
Facket har inget med detta att göra, det är den enskilda föraren som tar beslut om körsättet, ingen annan.

Att det blivit mer "okej" att försöka skapa fordonståg genom att försöka haka på framförvarandes dragkrok med kofångaren upplever jag som ett växande problem även på 100-väg med 1+2 system. Det går inte fortare för att bakomvarande försöker koppla bilen på min dragkrok, står det 100 på skultarna så är farthållaren låst på 100, bara att inse det eller göra en idiotomkörning och skrota bilen mot vajerräcket. En sån incident inträffade här förra veckan så nu ligger 100 meter vajerräcke som plockepinn.
 
Av egen erfarenhet kan du skriva in och förklara läget och på det sättet få ett mildare straff, alltså kortare tid utan körkort i detta fall. Det är människor som gör dessa bedömingar så det gäller att man träffar rätt hjärta :D
Du kommer nog tyvärr att bli av med kortet, men det är stor skillnad på 1 och 3 månader t.ex.

Lycka till, och hoppas att det löser sig!
 
Nu menar jag inte TS, men överlag blir jag så trött när jag hör folk berätta om att de kört 170 på motorvägen, och sen hävdar att de ska få behålla kortet "för att de jobbar som lastbilschafför".
Då om nåt borde man vara mer rädd om sitt körkort!!
 
Nu menar jag inte TS, men överlag blir jag så trött när jag hör folk berätta om att de kört 170 på motorvägen, och sen hävdar att de ska få behålla kortet "för att de jobbar som lastbilschafför".
Då om nåt borde man vara mer rädd om sitt körkort!!

Tänker detsamma, jag behöver mitt körkort buhuhu.. Körkortet är en livsnödvändighet, men kör lagligt då? Olyckor kan hända ändå.
 
Tänker detsamma, jag behöver mitt körkort buhuhu.. Körkortet är en livsnödvändighet, men kör lagligt då? Olyckor kan hända ändå.

Innan man är alltför hård och raljerande ska man kanske betänka att alla kan göra misstag.

Jag är extremt beroende av mitt körkort. Ändå händer det att jag tex kör för fort, eller gör ett misstag vid filbyte etc. Mer än en gång har jag när 50-skyltarna kommer insett att jag kört 50 på 30-sträcka t ex.

Jag har svårt att se NÅGON som aldrig gör minsta misstag i trafiken.
 
Innan man är alltför hård och raljerande ska man kanske betänka att alla kan göra misstag.

Jag är extremt beroende av mitt körkort. Ändå händer det att jag tex kör för fort, eller gör ett misstag vid filbyte etc. Mer än en gång har jag när 50-skyltarna kommer insett att jag kört 50 på 30-sträcka t ex.

Jag har svårt att se NÅGON som aldrig gör minsta misstag i trafiken.
Jag är ingen ängel, kör för fort osv.

Men det blir ju lite märkligt om man kan undkomma diverse böter och indragna körkort genom att hävda att man behöver sitt körkort i jobbet.
 
Jag har jobbat på Transportstyrelsen med bl.a. sådana här saker. De kan absolut ta hänsyn till att du blir av med din inkomst om du förlorar körkortet. Det beror lite på hur grovt de anser övertrampet vara. Polisen skickar ju in alla sådana här saker till TS som sedan utreder. Att du haft körkortet prickfritt i 18 år är till din fördel.
Vill du så får du gärna PM:a exakt vad det står i det föreläggande du fått så kan jag kanske ge lite mer konkreta tips på vad du kan skriva i ditt svaromål :)

Tack! Hör av mig via PM när jag kommer hem.
 
Tänker detsamma, jag behöver mitt körkort buhuhu.. Körkortet är en livsnödvändighet, men kör lagligt då? Olyckor kan hända ändå.
Jag tänker exakt likadant, senast igår hade jag en diskussion med en kompis som just är yrkeschaufför, han sa "men lägg på dom där billiga däcken på släpkärran för ingen kommer att märka nåt", han påstod alltså att jag skulle ha däck med belastningsindex långt under vad kärran får lasta bara för att dom var billiga. :meh:
Likadant med spännband när han kör släp privat, billigaste skitbanden och överlass naturligtvis på en kärra som jag skulle klassa som "möjlig att köra hem tom inför renovering", då ber man om indraget körkort eller iallafall dryga böter. Fan, man är ju inte ensam på vägen precis. :mad:
 
Jag är ingen ängel, kör för fort osv.

Men det blir ju lite märkligt om man kan undkomma diverse böter och indragna körkort genom att hävda att man behöver sitt körkort i jobbet.

Det handlar ju lite om att försöka se till att ett återkallat körkort får ungefär jämförbara konsekvenser. Inte att man ska kunna köra hur man vill bara för man är beroende av körkortet. Därför kan tex att man inte kan arbeta och riskerar bli av med arbetet eller i vart fall inkomsten under x tid, att man inte kan ta sig hemifrån osv vara anledning att sätta med tiden jmf med tiden för någon som inte drabbas av de konsekvenserna.

Nu är återkallat körkort inte ett straff juridiskt. Men man kan jämföra med straffrätten. En dömd person som i och med domen blir av med arbetet får lägre straff än någon som inte påverkas på det sättet t ex. Helt enkelt för att straffet ska vara någorlunda "jämlikt". Eller dagsböter där summan styrs av inkomst - för att det ska bli ungefär lika kännbart att få 50 dagsböter oavsett om du tjänar 500 000 per år eller 50 000 per år.

Om man ser på det ur det perspektivet blir det lite lättare. Och det handlar ju inte om ansvarsfrihet.
 
Facket har inget med detta att göra, det är den enskilda föraren som tar beslut om körsättet, ingen annan.

Att det blivit mer "okej" att försöka skapa fordonståg genom att försöka haka på framförvarandes dragkrok med kofångaren upplever jag som ett växande problem även på 100-väg med 1+2 system. Det går inte fortare för att bakomvarande försöker koppla bilen på min dragkrok, står det 100 på skultarna så är farthållaren låst på 100, bara att inse det eller göra en idiotomkörning och skrota bilen mot vajerräcket. En sån incident inträffade här förra veckan så nu ligger 100 meter vajerräcke som plockepinn.

Jag körde inte för nära i den bemärkelsen.
 
Jag tänker exakt likadant, senast igår hade jag en diskussion med en kompis som just är yrkeschaufför, han sa "men lägg på dom där billiga däcken på släpkärran för ingen kommer att märka nåt", han påstod alltså att jag skulle ha däck med belastningsindex långt under vad kärran får lasta bara för att dom var billiga. :meh:
Likadant med spännband när han kör släp privat, billigaste skitbanden och överlass naturligtvis på en kärra som jag skulle klassa som "möjlig att köra hem tom inför renovering", då ber man om indraget körkort eller iallafall dryga böter. Fan, man är ju inte ensam på vägen precis. :mad:

Fast det där är något annat än misstag i trafiken.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 129
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 693
Senast: Saeta
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 931
Senast: Gnist
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 840
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp