Blir ev av med körkortet. Hur göra?

Men vad konstigt. Enligt körkortsböcker är det tillåtet för veterinärer att köra för fort vid sådana tillfällen. Vad knepigt det blir att veta vad som gäller egentligen.
Vill man veta vad exakt som gäller i ett specifikt fall så ska man läsa "Beslutet" i frågan. Tidningarna skriver det som de tror att folk vill läsa och förfasas över... Det finns alltid omständigheter som inte kommer fram i Tidningarnas skriverier....
 
Du är ju vållande helt eller delvis då du kört in i en annan bil bakifrån. Det går ju inte komma ifrån. Men normalt brukar de inte återkalla körkortet för det om det är enda man gjort sig skyldig till och det inte fanns försvårande omständigheter (onykter, kört alldeles för fort etc)

Tyvärr har en f d arbetskamrat precis varit av med kortet i tre månader. Hon körde in i framförvarande vid snigelkörning på motorväg (vägarbete) och hade uppmärksamheten i döda vinkeln när det tog tvärstopp framför.

Hennes arbetsgivare intygade VERKLIGEN att flera stora projekt (rikskända, tunga) var beroende av kamratens arbetsinsats, som i sin tur var beroende av körkort. Det togs absolut ingen hänsyn alls, inte nedsättning av tid heller.

De har absolut tagit krafttag mot vissa typer av trafikbrott.
 
Eftersom olyckan hände när @MissFideli körde privat och att polisen skrev upp det som eventuell vårdslöshet i trafik (om jag förstått det rätt) så är det ju utifrån det Transportstyrelsen utreder.
Transportstyrelsen har inledningsvis ingen aning om vad MissFideli har för jobb - eller, de kan ju se vad hon har för behörigheter (bl.a. buss) men de får inte upp arbetsgivare och sådant automatiskt och i detta läge vet de inte att hon är beroende av sitt körkort för att inte bli av med jobbet. Därav finns det goda chanser att faktiskt komma undan med en varning om man förutom att förklara detta, även har ett prickfritt förflutet och dessutom har ett intyg från arbetsgivaren om att man behövs.

Precis som @Alexandra_W skriver så drabbar ju ett återkallande av körkortet en yrkeschaufför mycket hårdare än den gör för någon som t ex jobbar på kontor och som i alla fall teoretiskt sett kan ta sig till jobbet med kollektivtrafiken och det är inte meningen utan det ska så långt det är möjligt vara lika för alla.

Det var min farhåga, inget polisen nämnde. Böterna blev för för kort avstånd till framförvarande fordon.
 
Tyvärr har en f d arbetskamrat precis varit av med kortet i tre månader. Hon körde in i framförvarande vid snigelkörning på motorväg (vägarbete) och hade uppmärksamheten i döda vinkeln när det tog tvärstopp framför.

Hennes arbetsgivare intygade VERKLIGEN att flera stora projekt (rikskända, tunga) var beroende av kamratens arbetsinsats, som i sin tur var beroende av körkort. Det togs absolut ingen hänsyn alls, inte nedsättning av tid heller.

De har absolut tagit krafttag mot vissa typer av trafikbrott.
Oj, verkligen! Känns lite som att sila mygg och svälja kameler...
 
Dock anser jag att straffet ska stå i relation till brottet vilket det inte gör här.

Uppenbarligen är transportstyrelsen av en avvikande åsikt, då det brev du fått indikerar att de anser dig ha varit vårdslös nog för att de ska överväga att dra in körkortet och något "straff" är inte heller utmätt än, så om det blir indraget körkort och i såna fall, för hur lång tid vet du och vi ju inte än.
 
Det handlar ju lite om att försöka se till att ett återkallat körkort får ungefär jämförbara konsekvenser. Inte att man ska kunna köra hur man vill bara för man är beroende av körkortet. Därför kan tex att man inte kan arbeta och riskerar bli av med arbetet eller i vart fall inkomsten under x tid, att man inte kan ta sig hemifrån osv vara anledning att sätta med tiden jmf med tiden för någon som inte drabbas av de konsekvenserna.

Nu är återkallat körkort inte ett straff juridiskt. Men man kan jämföra med straffrätten. En dömd person som i och med domen blir av med arbetet får lägre straff än någon som inte påverkas på det sättet t ex. Helt enkelt för att straffet ska vara någorlunda "jämlikt". Eller dagsböter där summan styrs av inkomst - för att det ska bli ungefär lika kännbart att få 50 dagsböter oavsett om du tjänar 500 000 per år eller 50 000 per år.

Om man ser på det ur det perspektivet blir det lite lättare. Och det handlar ju inte om ansvarsfrihet.
Men det borde faktiskt innebära det omvända när det som här inte handlar om straffutmätning, det är viktigare att en person som kör mycket och transporterar människor kör säkrare än någon som bara kör till affären för att handla en gång i månaden. Jag har för mig att jag hört om fall där person fått begränsad indragning så att de fortfarande får köra men inte i större städer tex. Så de borde se hårdare på yrkeschaufförer vid bedömningen om återkallelse men lindrigare vid straffutmätning.
 
Uppenbarligen är transportstyrelsen av en avvikande åsikt, då det brev du fått indikerar att de anser dig ha varit vårdslös nog för att de ska överväga att dra in körkortet och något "straff" är inte heller utmätt än, så om det blir indraget körkort och i såna fall, för hur lång tid vet du och vi ju inte än.
Straffet är redan klart och blev böter som jag läste.
 
Straffet är redan klart och blev böter som jag läste.

Om du läste hela mitt inlägg så såg du också att jag svarade på ts inlägg, där hon anser att straffet indraget körkort är för hårt och att jag skrev "straffet". Dvs att få körkortet indraget av transportstyrelsen för att man varit vårdslös i trafiken är i juridisk mening nog inget straff, men det upplevs nog som ett påläggs-straff för den vårdslöse.
 
Men det borde faktiskt innebära det omvända när det som här inte handlar om straffutmätning, det är viktigare att en person som kör mycket och transporterar människor kör säkrare än någon som bara kör till affären för att handla en gång i månaden. Jag har för mig att jag hört om fall där person fått begränsad indragning så att de fortfarande får köra men inte i större städer tex. Så de borde se hårdare på yrkeschaufförer vid bedömningen om återkallelse men lindrigare vid straffutmätning.

Har du åkt med mig så du vet hur jag kör buss?
 
Uppenbarligen är transportstyrelsen av en avvikande åsikt, då det brev du fått indikerar att de anser dig ha varit vårdslös nog för att de ska överväga att dra in körkortet och något "straff" är inte heller utmätt än, så om det blir indraget körkort och i såna fall, för hur lång tid vet du och vi ju inte än.

Ja? Och?
 
Tyvärr har en f d arbetskamrat precis varit av med kortet i tre månader. Hon körde in i framförvarande vid snigelkörning på motorväg (vägarbete) och hade uppmärksamheten i döda vinkeln när det tog tvärstopp framför.

Hennes arbetsgivare intygade VERKLIGEN att flera stora projekt (rikskända, tunga) var beroende av kamratens arbetsinsats, som i sin tur var beroende av körkort. Det togs absolut ingen hänsyn alls, inte nedsättning av tid heller.

De har absolut tagit krafttag mot vissa typer av trafikbrott.

Har full förståelse för det beslutet. Att ligga för nära i kö/inte vara uppmärksam vid vägarbete kan leda till väldigt otrevliga konsekvenser.
 
Finns det något annat som kan spela in? Du råkar inte blivit LOBad eller nåt?

Du är ju vållande helt eller delvis då du kört in i en annan bil bakifrån. Det går ju inte komma ifrån. Men normalt brukar de inte återkalla körkortet för det om det är enda man gjort sig skyldig till och det inte fanns försvårande omständigheter (onykter, kört alldeles för fort etc)

Haha, nä verkligen inte :D
 
Tyvärr har en f d arbetskamrat precis varit av med kortet i tre månader. Hon körde in i framförvarande vid snigelkörning på motorväg (vägarbete) och hade uppmärksamheten i döda vinkeln när det tog tvärstopp framför.

Hennes arbetsgivare intygade VERKLIGEN att flera stora projekt (rikskända, tunga) var beroende av kamratens arbetsinsats, som i sin tur var beroende av körkort. Det togs absolut ingen hänsyn alls, inte nedsättning av tid heller.

De har absolut tagit krafttag mot vissa typer av trafikbrott.

Och idioten och körde in i mig - när han passerade en olycka i 120 km/h på motorvägen, och sen smällde in i två andra bilar. Han fick behålla körkortet. Så även personen som strax därefter också kom i 120 och körde rakt in i bilflippret.
Helt sanslöst att de inte ens rapporterades. Det var dock 2012.

Men har vänner som kökrockat, råkat köra in i framförvarande person vid rondell/rödljus osv senaste två åren utan att något hänt körkortsmässigt. Men de kanske tagit krafttag nu då? Känna dock väl hårt om ett misstag ska "straffas" så hårt i "normalfallet"
 
Men det borde faktiskt innebära det omvända när det som här inte handlar om straffutmätning, det är viktigare att en person som kör mycket och transporterar människor kör säkrare än någon som bara kör till affären för att handla en gång i månaden. Jag har för mig att jag hört om fall där person fått begränsad indragning så att de fortfarande får köra men inte i större städer tex. Så de borde se hårdare på yrkeschaufförer vid bedömningen om återkallelse men lindrigare vid straffutmätning.

Det är en personlig konsekvens. Inte allmänpreventivt.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 198
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 768
Senast: Saeta
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 950
Senast: Gnist
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 845
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp