Bukefalos 28 år!

Blir lite trött på alla fördomar

alazzi

Trådstartare
En kvinnlig internetvän skrev precis på fejan "Det är antagligen enklare att förklara kvantumteorier än att förklara en kvinnas relation till skor och handväskor"

Spysmiley. Är det så illa? Jag känner ärligt talat ingen sådan kvinna, det kanske beror på att mina vänner har hästar som sin hobby. Eller så är jag precis så konstig som min omgivning alltid har talat om för mig. KUF.

Jag äger ingen handväska! Bara ryggsäckar! Och det värsta jag vet är att köpa skor! Min man får köpa skor med dottern för jag hatar det så mycket.

Snälla, säj att vi är flera som inte instämmer i uttalandet?
 
Senast ändrad:
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Jag älskar ioförsig skor men jag har ändå betydligt färre par än mina killkompisar har :D. Min ena killkompis har minst 30 par sneakers, ha, ha. Så det är helt klart inte könsbundet.
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Jag har allt i fickorna eller i en liten ryggsäck.

Skor är jag heller inte förtjust i. Jag äger inget fint utan bara praktiskt.

Däremot har jag läst fysik i en väldans massa år och förmodligen något med kvantfysik också.
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Jag är som du. Jag tycker det är pinsamt att förknippas med den sortens människor som beskrivs i den statusen.
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Men de som svarar kanske också är kufar :p

Jag har en relation till handväskor, jag gillar att proppa dem fulla med saker, spec böcker och de ska gärna vara snygga, hela och rena. Har några men har bara köpt en själv. Det ska helst gå att få ned en A4 pärm, men det är bara en som funkar för det (tyg på den tyvärr så jag måste köpa en ny var tredje år eller så, exakt likadan. Funderar på att leta upp en satchel i läder.).

Skor har jag också en relation till, de får helst inte gå sönder för jag gillar inte att köpa nya. De ska också vara snygga, användbara och bra kvalitet så att de... inte går sönder och om de går sönder kan lämnas till skomakaren.

(bådadera tenderar vara inte jättebilliga, då måste man skaffa nya hela tiden. De ska hålla i flera år, minst, gärna runt 10 år, helst hela livet såklart :p)
 
Senast ändrad:
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Jag äger inte heller en handväska eller några högklackade skor heller för den delen, hatar att shoppa, och går alltid i bekväma fotriktiga walking- eller löparskor.

En person som uttryckte sig så skulle jag inte ha mycket gemensamt med. Men visst, jag känner till en del som gärna delar med sig av
sitt jätteshoppingintresse. Men att det skulle gälla "kvinnor" generellt är fånigt och irriterande att höra.
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Jag har oftast gymnastikskor av vandringstyp eller sandaler av det grövre slaget när det är varmt. Med strumpor i sandalerna (nu blir jag väl hängd!) Jag har några par skor som man kan ha när det inte duger med grövre skor, men de används sällan. Absolut inga klackskor.
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Nämd kvinna har även skrivt statusuppdateringar om sitt shoppingintresse så du är något på spåren! Den gången kommenterade jag det för det var så fånigt att en kvinnas största hobby skulle vara att shoppa.
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Hos vissa verkar det inte vara ett intresse utan en religion.
Nej jag äger ingen handväska men mina skor är köpta med omsorg dock är de troligen inte så representativa i de kretsar som den typen av människor rör sig i (arbetskängor med stålhätta och vandrarkängor)
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Men nu förstår jag inte riktigt, det är väll lika ok att gilla att shoppa som att INTE gilla att shoppa?
Jag tycker det är jätteroligt att gå i affärer, helst sådana jag inte varit i tidigare, det är som att gå på skattjakt. Det är inte alls så att jag köper en massa saker (ehum...varje gång) man köper ju andra grejer för pengarna nya skor till hästen för en tusenlapp var 6 vecka till exempel :P. Om andra människor vill köpa skor och/eller handväskor för dessa pengar, varför skulle det vara ett problem?

Jag gillar både bekväma skor (för jag gillar att gå) och bär då de höga klackarna i min handväska dessutom har jag ofta någon form av sjal/scarf eftersom det håller mig varm och är lätt att slita av sig om man blir för varm. Inga fickor är tillräckligt stora för att få plats med alla jag släpar omkring på i min väska (telefoner jobb och privat, kamera, nycklar, plånbok, handkräm, vitaminer, broschyrer, anteckningsbok, plåster, alvedon, intimhygien produkter, näsdukar, ett flertal pennor (av någon anledning hamnar alla i väskan) och ett ihopfällbart paraply. Dessutom är det skönt att inte vara bunden vid ett visst plagg tex en jacka för att kunna ha med sig sina grejor.

Mina manliga bekanta har också "handväskor" men då kallas de visst axelremsväskor istället ;).
 
Senast ändrad:
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

En till kuf här i så fall.. Skor efter behov, precis som kläder, knappast något mystiskt, som köps vid behov av skor. Kängor och gummistövlar är vanligt på mina fötter, särskilt när jag jobbar i fält :)
Har högklackat och snyggare skor också för lämpliga tillfällen, men de tenderar inte att bli utslitna och jag är inte modemedveten alls utan har sånt som jag tycker är snyggt. Inget annat.
Handla är ett nödvändigt ont, inget jag roar mig med.
Väskor ska också vara praktiska, få med det jag behöver och där kör jag också efter situation/behov. Men inget jag lägger några större summor på, hela rena och svarta är nog, och rymma det jag behöver.

Måste erkänna att jag har svårt att förstå hur shopping kan vara ett intresse? Eller mode. Men andra har väl svårt att förstå mina intressen också :)
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Problemet blir när man som kvinna ska ha shopping och skor som sitt intresse och är konstig när man inte har det. För mig får du shoppa hur mkt du vill :)
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Jaha för mig är det som sagt inte könsbundet (även om jag vet att samhälletsnormer säger att det är det). Min pappa avskyr tex att vistas i klädaffärer medan min bästa killkompis klagar över att det inte finns tillräckligt med klädbutiker för män. Jag tycker det är jättekul att gå i affärer medan jag har andra tjejkompisar som inte tycker det är roligt osv.

Däremot tycker jag att det är lika ok att tycka det är kul att gå i affärer som att tycka att det är döden att gå i affärer :).
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

En kvinnlig internetvän skrev precis på fejan "Det är antagligen enklare att förklara kvantumteorier än att förklara en kvinnas relation till skor och handväskor"

Spysmiley. Är det så illa? Jag känner ärligt talat ingen sådan kvinna, det kanske beror på att mina vänner har hästar som sin hobby. Eller så är jag precis så konstig som min omgivning alltid har talat om för mig. KUF.

Jag äger ingen handväska! Bara ryggsäckar! Och det värsta jag vet är att köpa skor! Min man får köpa skor med dottern för jag hatar det så mycket.

Snälla, säj att vi är flera som inte instämmer i uttalandet?

du kanske själv tycker om att slänga dig med lite fördomar? :) din fördom vara ungefär att det är en viss typ av kvinna som gillar skor och väskor väldigt mycket?

helt ärligt så tror jag inte att man kan undvika fördomar. fördomar hjälper oss att "kategorisera" och förstå vår omgivning. om man sedan tar sina fördomar som faktisk sanning så börjar man väll vara värre ute.
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Böcker älskar jag att shoppa! Och hästsaker. Men inte skor eller handväskor. Ja, jag har svårt att förstå varför man skriver om sitt shoppingintresse på fejan som en uppdatering. Ja, här på forumet har jag ibland lagt in om hästsaker som jag har köpt.

Det var just jämförelsen i hennes stusuppdatering som jag gick igång på.
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Hur tolkar du det där till en fördom? Jag tolkar det mer som att TS funderar på var man kan hitta folk med den typen av intressen eftersom hon inte hittat dem i stallet som är det ställe hon skaffar vänner på. Jag vet för övrigt hästfolk som har precis den typen av intresse så de finns även representerade i hästvärlden men de är inte överdrivet vanliga.
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

jag tycker att utgå ifrån att anledningen till att man inte känner "sådana" kvinnor (kvinnor som gillar att shoppa? kvinnor som gillar skor? kvinnor som gillar väskor?) är för att man känner folk som har hästar som sin hobby är en fördom. Då utgår man enkelt sett från att folk som har hästar som hobby inte gillar ovanstående. det är väl ändå en fördom? för det är väl inget som säger att folk som håller på med hästar inte gillar att shoppa även om just TS och de TS har träffat inte gör det.

vad anser du en fördom vara? även om det oftast används i negativ bemärkelse är det inte nödvändigtvis alltid så.
 
Senast ändrad:
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Jag är både häst och brukshunds människa men inte fan hindrar det mig från att fylla en garderob med asläckra skor :d och en del handväskor/andra väskor.
Det träliga är att jag måste gå till en affär för att köpa dom.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 426
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp