blir så ARG

Sv: blir så ARG

Lotsil123 skrev:
Jag har inga synpunkter alls i sakfrågan, däremot kan det kanske vara bra för er att veta att själva besluten kring vikterna tas i STC:s reglementeskommitté - inte av Solvalla, där Robert och Kacke jobbar (som Solvalla montéklubb tydligen varit i kontakt med).

Jag tycker ni ska kontakta veterinär Stig Hägglund på STC och framföra era åsikter! Han är adjungerad i reglementeskommittén och har att bevaka djurskyddsaspekter på regeländringar. Gör det!!!


Vi har pratat me dom som bestämmer... :smirk:
Tex Robban som är en av kuggarna som jobbar mot B-lopp och ännu mindre monté...
 
Sv: blir så ARG

eka skrev:
Innan ni jagar upp er för det här med en eventuell höjning av minimivikten i monté tycker jag att ni ska ta och kolla upp lite montéstatistik...
Ryttarnas snittvikt förra året var 68,9 kg (placerade 1-3) enligt travsport.se

Eftersom så många väger runt 70 kg med utrustning, är det väl inte hela världen att höja minimivikten - se det som en anpassning till verkligheten.

Sen är det ju upp till respektive tränare/hästägare att själv välja vem man vill sätta upp på sin häst.
Den lättaste ryttaren behöver inte vara den skickligaste...

Gränsen är 65 och jag har råkat ut för att gå ner 1kg efter löp... så jag ligger på 66.5... Sen att den går högre upp i snitt är för att det finns vissa som drar upp vikten, men inte är bra ryttare för det! :smirk:

Hade gränsen legat på 60 hade snitt vikten oxå vart mycket lägre...
 
Sv: blir så ARG

Håller med montéryttare...
Och visst är det upp till tränaren vem de sätter upp, men skulle vikten höjas till 75 kg tror jag att det finns en hel del tränare som inte ens kvalar eller anmäler ut sina hästar i monté, och då har sporten helt plötsligt tagit ett steg tillbaka igen...
 
Sv: blir så ARG

cämela skrev:
5 kilo hit eller dit spelar väl ingen roll.

:rofl: :rofl: Fråga Jockeysárna vad 1KG hit eller dit gör så får du nog den här minen :eek: och svaret MYCKET!
 
Sv: blir så ARG

Såm, nu har jag kollat upp det här med STC och idag finns det där INGA planer på att höja lägstavikten inom montén.
 
Sv: blir så ARG

det är ju såhär att dom flesta som sysslar med monte verkar ju ändå inte veta vad som sysslar med (okej syftade inte på nån av er självklart) men det är så tråkigt att se att folk inte vet vad dom gör.


sen rider jag själv inte monte heller.:rofl:
 
Sv: blir så ARG

cämela skrev:
det är ju såhär att dom flesta som sysslar med monte verkar ju ändå inte veta vad som sysslar med

Det håller jag med om... dom åker runt som om det vore något allmänt färdmedel och håller sig bara kvar :angel: ;)
 
Sv: blir så ARG

Lotsil123 skrev:
Såm, nu har jag kollat upp det här med STC och idag finns det där INGA planer på att höja lägstavikten inom montén.

Som jag sa i början.
Var aktuellt för exakt ett år sen, men vi låg på så hårt med fakta och protester att dom backade... :bow:
 
Sv: blir så ARG

hehe håller med, en del ska inte rida monté.. och det är inte pga av vikt eller längd.. de vet inte vad de sysslar med helt enkelt... Syns vilka som "växt upp i travet" och vilka som bara är rid intresserade och hoppar på monté för att det ser kul ut.. hehe... :smirk:

Träna era hästar rätt så går de inte sönder... inte för att de får några kg extra på sig.. jag tränar och rider själv... så mina hästar har samma vikt på träning som tävling.. bättre att träna dem med mer vikt i sånnafall hemma och jobba hästarna långsamt under längre tid så de får rätt muskler för att bära sig.
Vi ridtränar våra travare som enbart går trav mycket, fast de inte ska gå monté.. bara för att träna olika muskler. Monté hästarna har oftast problemet att de ridtränas mer än körtränas.. kombinera å det blir mycket bättre... men det kan inte alla, då alla inte ens vet hur man kör en häst.. ;)
 
Nu väcker jag liv i en gammal tråd=) Men jag undrar varför det är en minimivikt över huvud taget? Är det för att det ska bli rättvist? Är det rättvist i så fall att jag som är jätteliten ska måste ha typ 25 kg dövikt? Borde det införas minimivikt i dressyr och hoppning då också?
 
Nu väcker jag liv i en gammal tråd=) Men jag undrar varför det är en minimivikt över huvud taget? Är det för att det ska bli rättvist? Är det rättvist i så fall att jag som är jätteliten ska måste ha typ 25 kg dövikt? Borde det införas minimivikt i dressyr och hoppning då också?
Det fanns förr i alla fall i hoppning i högre klasser och var 75 kg.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 305
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 108
Senast: Skjøldur
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 383
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp