Blod i urin, foder?

Sv: Blod i urin, foder?

Jag säger absolut inte att den maten ni ger är dålig, utan argumenterar endast här om vad som är BÄST för katten.

Det allra bästa sättet att lära er om vad katten egentligen behöver och att den får rätt mängd av allting är att helt enkelt fara till biblioteket och låna en (ordentlig, och en som är nyare än 20 år tillbaka) bok om kattens näringsbehov, läsa upp om detta och helt enkelt börja jämföra vilken mat som har närmast till dessa.

Och jag är mycket väl medveten om att det finns katter som inte kan äta torrfoder, och då menar jag ju absolut inte att du skall börja försöka mata den med det, men om du tycker att din katt mår bättre av att mata den med bara blötfoder, då gör du som så. Det finns en orsak till varför det är skillnader på mat du får från veterinären och vad du får från en matbutik.

Men då man matar blötfoder i katten måste man komma ihåg att kolla att det är "complete foods" och inte " complementary foods" så att säga, här var det som jag inte uttryckte mig tillräckligt noggrannt förra gången. Vet ej Hur det är med miaus kattmat, då jag inte har läst på om just denna burkmat.

Men för att återgå till barf, hemlagad mat innehåller oftast för mycket kalorier, och därför kad detta riskera överätning och viktökning, de är ofta inte tillräckligt balanserade och därmed är de inte heller och providerar den bästa näringen, innehåller ofta för mycket salt, att ändra för mycket på maten kan förorsaka diarre och dyl. DÄRFÖR är jag inte en hemskt stor fan av hemlagad kattmat.

Jag kan ju nog börja rada upp en lista om vilka näringsämnen, vitaminer etc. man skall tänka på att katten behöver när det kommer till mat, om du verkligen tror att jag inte vet vad jag talar om. M.v.h.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blod i urin, foder?

Här är innehållsförteckningen på en Mjau-sort;
Självklart pratar vi om fullfoder.

Innehåll
Kött och köttbiprodukter (kyckling minst 4%), vegetabiliska biprodukter, mineraler.

Tillsatser per kg
Vitamin A 2000 IE, vitamin D3 250 IE, vitamin E 12,5 mg, koppar (Kopparsulfat) 1,5 mg. Konserverad med natriumnitrit, godkänd livsmedelstillsats.

Näringsvärde
Råprotein 10,5% (taurin 0,05%), råfett 5%, kolhydrater (NFE) 0,3 %, växttråd 0,5%, mineraler (aska) 1,7% (kalcium 0,3%, fosfor 0,3% och magnesium 0,02%), vatten 82%, omsättbar energi 315 kJ/100g.


Om du räknar ut /TS så kan du enkelt jämföra med torrfoder.

Jag förstår inte varifrån du får att katter generellt blir tjocka av barf? Katter brukar bli tjocka av torrfoder då de innehåller alldeles för mycket kolhydrater.
Och den höga salthalten i barf, var får du det i från? Det är ju generellt sett torrfoder som innehåller för mycket salt och bla Mg. Kyckling, lamm, nöt och gris innehåller inte speciellt mycket salt vad jag vet.
Visst behöver katter en väl balanserad kost innehållande näringsämnen, vitaminer och mineraler, men det finns det ju redan i djuren jag nämde ovan.
 
Sv: Blod i urin, foder?

Men för att återgå till barf, hemlagad mat innehåller oftast för mycket kalorier, och därför kad detta riskera överätning och viktökning, de är ofta inte tillräckligt balanserade och därmed är de inte heller och providerar den bästa näringen, innehåller ofta för mycket salt, att ändra för mycket på maten kan förorsaka diarre och dyl. DÄRFÖR är jag inte en hemskt stor fan av hemlagad kattmat.

.

Det känns som att du sätter ett likhetstecken mellan "hemlagad mat" och BARF. Så är ju inte fallet och vad jag förstår är BARF-maten väl komponerad. Att ge husmanskost till en katt är däremot inte så lyckat!

Vid FLUTD rekommenderas från veterinärhåll i första hand ett medicinskt foder som är sammansatt för att lösa/förebygga kristaller. Samtliga dietfodertillverkare har sina "urinstensfoder" i båda våt och torr form. I inledningsskedet vid t ex struvit rekommenderas våtfodervarianten just för att även öka vattentillgången.

I USA rekommenderas nästan uteslutande burkmat till FLUTD-katterna.

Man ska ha i åtanke att många komersiella foder, i såväl torr som våt form, innehåller en tokig sammansättning av mineral osv och ökar risken för FLUTD. Till en katt med urineringsbesvär skulle jag tvivelsutan föredra dietfodren framför såväl BARF som Mjau. Fodren för kastrerade katter, t ex Royals, är INTE utformade till katter med FLUTD men är bra förebyggande till normalkatten.
 
Sv: Blod i urin, foder?

Jag tror att vi äntligen börjar vara lite på samma "sida" så att säga tantesther, jag ber om ursäkt att jag inte har förklarat mig ordentligt då jag lite tagit för givet att folk förstår vad jag menar, men så här i efterhand att läsa mina kommentarer så är det ju obegripligt t.o.m. för mig själv en hel del av det. Så att ber om ursäkt för alla obegripligheter så att säga. :)

Med BARF så är det ju oavsett alla näringsämnen som katten måste få i sig, och då måste man fortfarande tänka på vad man matar i katten. Däremot om du börjar laga husmanskost år en katt, så DET är det absolut värsta sättet att försöka mata din katt med.

Men för att helt och hållet klargöra i denna diskussion så är det ju endast fråga om åsikter när man pratar om torrfoder vs blötfoder, då det nog verkligen finns både + och - med båda sorterna, så länge man är säker på att katten får allt den behöver. För min del är jag absolut för torrfoder, medan Esther är för blötfoder. :) M.v.h.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Hazel
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
715
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp