Blodprov säkerhet?

Shettisar

Trådstartare
Jag tog ut vet för att testa dräktighet.När jag sedan ringde för att få reda på svar så sa de att det var negativt dvs ej dräktig.Då hade de inte fått svaret på papper utan veterinären jag pratade med (ej den som var ute och tog provet) fick ringa labbet och ta reda på resultatet.Jag fick ut veterinären när stoet var på 100 dygnet efter betäckning. Men min fråga är:Hur säkert är detta?
Ska man lita 110% på att hon inte är dräktig?
:confused:
 
Såvitt JAG har förstått är NEGATIVA svar på blodprovet alltid säkra.

Däremot *kan* positiva svar vara falska.
Man mäter halten av nåt dräktighetshormon och halten kan vara tillräckligt hög för positivt resultat även om stoet nyligen kastat sitt foster.

(rätta mig gärna om jag har missuppfattat det hela - jag har inte dräktighetskollat med blodprov sen -87...)
 
Egentligen borde du väntat några veckor till med blodprovet, om det var östrogensulfatet som kollades.
Det testet bygger på fostrets egen produktion av östrogen och är säkert efter 120 dagars dräktighet.
Men, fanns det inget nu så är chansen mycket liten att hon är dräktig...
 
Jag har också börjat fundera på att kolla dräktigheten på mitt sto men brukar man inte göra ett ultraljud? Är det billigare att ta ett blodprov eller är det för att man inte skall störa fostret som man inte gör ett ultraljud? Mitt sto tog sig omkring den 15 juli och är alltså omkring 140 dygn.
 
Billigare vet jag inte, och fostret störs inte. Däremot kan det vara svårt att konstatera dräktighet så sen med ultraljud.
 
Framförallt på shettisar är det ohyggligt mycket enklare att ta ett blodprov än att göra ett ultraljud.. :D
 

Liknande trådar

Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
935
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 423
Senast: solrose00
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 547
Senast: tott
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp