Bukefalos 28 år!

turbofling

Trådstartare
Är det ngn här som har kolla på hur blodtryck "fungerar"?

Jag har senaste dagarna mätt mitt blodtryck. Det undre trycket ligger konstant mellan 90-94, vid ngt tillfälle över 100.
Undre trycket ligger mellan 115- 126 vid vila, oftast åt det lägre.

Det undre påverkas inte om jag har vilat eller inte, det övre stiger utan vila till 140 (som högst 158).

Var hos läkaren idag och fick träffa en som gör sin slutpraktik och kändes generellt väldigt osäker (inte bara pga blodtrycket jag var där).
Hon sa att man bara tittar på det totala som bör ligga på max 130/80 och det var det inga av mina vilovärden som gjorde.
Hon kollade inte ens blodtrycket på plats.
Skulle fortsätta att kontrollera 2ggr/dag i 2 veckor och återkomma om de flera värden är över 130/80.

Men det kan väl inte vara bra att det undre trycket konstant ligger så högt?
 
Det kan vara så att det bara är det undre trycket som är högt. Det brukar även stiga i takt med att man blir äldre och får mindre elastiska kärl. Men ett undertryck på över 100 brukar man vad jag vet absolut vilja behandla även om övertrycket är nära normalt.
 
Det kan vara så att det bara är det undre trycket som är högt. Det brukar även stiga i takt med att man blir äldre och får mindre elastiska kärl. Men ett undertryck på över 100 brukar man vad jag vet absolut vilja behandla även om övertrycket är nära normalt.
Jag är 39 år, vet inte om det räknas som äldre i det här sammanhanget.
Tar även mediciner (Erelzi och Ebetrextrat), men läkaren visste inte om det påverkar.
I höstas var blodtrycket normalt, har inte kollat sen dess men fick en känsla av att jag borde kontrollera det häromdagen.
 
Är det ngn här som har kolla på hur blodtryck "fungerar"?

Jag har senaste dagarna mätt mitt blodtryck. Det undre trycket ligger konstant mellan 90-94, vid ngt tillfälle över 100.
Undre trycket ligger mellan 115- 126 vid vila, oftast åt det lägre.

Det undre påverkas inte om jag har vilat eller inte, det övre stiger utan vila till 140 (som högst 158).

Var hos läkaren idag och fick träffa en som gör sin slutpraktik och kändes generellt väldigt osäker (inte bara pga blodtrycket jag var där).
Hon sa att man bara tittar på det totala som bör ligga på max 130/80 och det var det inga av mina vilovärden som gjorde.
Hon kollade inte ens blodtrycket på plats.
Skulle fortsätta att kontrollera 2ggr/dag i 2 veckor och återkomma om de flera värden är över 130/80.

Men det kan väl inte vara bra att det undre trycket konstant ligger så högt?

Jag har fått blodtryckssänkande medicin för blodtryck som legat på 130/90. Så det räknas som "högt" i Sverige iaf. Nu har mitt övertryck plötsligt stuckit iväg, så nu ska jag för första gången testa att mäta blodtrycket ett helt dygn. Det blir spännande. :)
 
Jag är 39 år, vet inte om det räknas som äldre i det här sammanhanget.
Tar även mediciner (Erelzi och Ebetrextrat), men läkaren visste inte om det påverkar.
I höstas var blodtrycket normalt, har inte kollat sen dess men fick en känsla av att jag borde kontrollera det häromdagen.
Erelzi och Methotrexate brukar oftast inte påverka blodtrycket men din reumatiska sjukdom ökar risken för hjärt- kärlsjuklighet. Alltså gör det viktigare med ett välkontrollerat blodtryck.
 
Erelzi och Methotrexate brukar oftast inte påverka blodtrycket men din reumatiska sjukdom ökar risken för hjärt- kärlsjuklighet. Alltså gör det viktigare med ett välkontrollerat blodtryck.
Det står inte med som ngr biverkningar iaf men det är sen jag började med medicinerna som trycket har ökat men det kan ju vara en tillfällighet.
I höstas var trycket helt normalt.

Fortsätter det att vara högt ska jag be att få träffa min vanliga husläkare. Han känner mig och mina sjukdomar, och orkade inte ta hela historien idag.
 
Jag har fått blodtryckssänkande medicin för blodtryck som legat på 130/90. Så det räknas som "högt" i Sverige iaf. Nu har mitt övertryck plötsligt stuckit iväg, så nu ska jag för första gången testa att mäta blodtrycket ett helt dygn. Det blir spännande. :)

Läkren idag sa att man vill ha det på 130/80 men det kändes fel när hon tyckte det var ok bara för att det övre låg under gränsen.

I min sista graviditet fick jag också mäta ett helt dygn, inte helt lätt att sova när den mäter en gång/timme.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej super snälla super smarta buke :D Jag la märke till för ett par veckor sedan via min "smart klocka" att jag har ganska hög vilopuls...
Svar
3
· Visningar
641
Senast: Marvin
·
Kropp & Själ Brukar ha väldigt fint blodtryck, har legat runt 120/70 nästan hela mitt vuxna liv, ändrades lite under graviditeten, men fortfarande...
Svar
16
· Visningar
1 180
Senast: Scata
·
Kropp & Själ Jag har haft problem ett tag med att jag lätt blir yr när jag ställer mig upp hastigt och känner mig i princip jämt illamående... men nu...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
19 927
Senast: annie_cool
·
Kropp & Själ Det här kanske inte är rätt forum, men jag försöker hitta all info och kunskap som går att få. För att dra en lång historia kort...
Svar
6
· Visningar
1 118
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp