Blodtrycksmaskin

Pappa har en omron. Verkar mäta tillförlitligt så länge batterierna inte är dåliga. Då hittar den på allt möjligt.

Jag har lågt blodtryck och den mätte mig korrekt. Däremot sa den envist att jag hade en vilopuls på 96. Jag brukar ha Max 60. Dock när jag manuellt kollat min egen puls har jag sen dess fått höga värden med?? Ingen aning om vad det beror på men 1177 tyckte att det var inom normalintervallet att ligga uppåt 90 och tyckte inte det var nåt att bry sig om...
 
Hur pålitliga är blodtrycksmaskiner för hemmabruk? Jag fick en Omron intelli sense, lite äldre modell, av pappa igår och funderar på hur pass man kan lita på den?
Generellt är Omron tillförlitliga.
För att få vetskap och slippa gissa:
Tag med dig din Omron nästa gång du går till VC/läkare för att kolla blodtrycket. Låt dem först kolla med VC's mätare, därefter med din. Då får du den kalibrerad. Lätt som en plätt :-)!
 
Flera bra svar redan i tråden. Blodtrycksmätning (noninvasiv, med manschett) är oundvikligen litet oexakt, och det finns en handfull osäkerhetsfaktorer - även vid manuell mätning - som kan vara större än just onogrannheten hos själva apparaten. Generellt ger mätare för handled eller finger sämre tillförlitlighet, eftersom både över- och undertryck skiljer sig mot trycket i exempelvis överarmen.
En modern automatisk mätare för hemmabruk, från exempelvis Omron eller Welch-Allyn, ger som regel gott och väl tillräckligt tillförlitliga mätningar för att man själv ska kunna hålla löpande koll på sitt blodtryck över tid. Viktigt dock att göra på samma sätt varje gång - manschetten på samma arm, liggande/sittande läge, vila i stillhet åtminstone 5 minuter innan mätning.
(Den som vill förkovra sig om blodtrycksmätning har en relativt lättläst sammanfattning här och en litet djupare här.)
 
Tvärtom. Mycket mystiskt.

Hyggligt blodtryck, 124/70

Skumt!! Kanske blev ngt fel när du kollade? Så länge du inte var jättestressad eller just ansträngt dig fysiskt borde inte pulsen vara så hög i förhållande till det trycket kan man tycka! Speciellt inte om du brukar ha låg vilopuls annars! Kanske en infektion på g?
 
Varför mäter fullt friska människor sitt blodtryck?

För att kolla att pappas blodtrycksmätarmaskin fungerade när han kommit hem från sjukhuset.

Och för att det är bra att veta att blodtrycket är bra. Men vet ju inte när det inte är bra längre om man inte kollar...

Pappa mådde finfint. Åkte in för att han hade ont i ryggen efter att ha sträckt sig. På rutin tog de blodtryck. Sen la de in honom akut på grund av att han hade extremt högt blodtryck. Vilket han inte märkt.

Så med hjärtsjukdom i släkten så tänker jag inte gå runt och naivt tro att mitt extremt låga blodtryck garanterat kommer hålla livet ut. Utan kollar när jag får en möjlighet.
 
Varför mäter fullt friska människor sitt blodtryck?

Jag hade inte gjort det om inte pappa råkat ha en apparat hemma som jag nu fick, men eftersom jag hade så högt BT hos BM sist så känns det skönt att kolla så det inte skenar iväg, om nu apparaten är tillförlitlig. Fick inte ny tid förrän 28/2 och det känns som att det är så många dagar tills dess :)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Att hitta jeans som passar en önskemål? Jag börjar bli i desperat behov av nya byxor, så åkte till närmaste shoppingcenter igår. Men det...
Svar
12
· Visningar
684
Senast: grodan21
·
IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
546
Senast: swemale
·
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 261
Senast: skogaliten
·
Tjatter Vilket/vilka har ni varit på? Vilken ålder vände det sig till? Vad kunde man göra? Vad hade de för rutschkanor? Vågmaskin? Fors...
Svar
16
· Visningar
771
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp