Blodtrycksmaskin

Fille

Trådstartare
Hur pålitliga är blodtrycksmaskiner för hemmabruk? Jag fick en Omron intelli sense, lite äldre modell, av pappa igår och funderar på hur pass man kan lita på den?
 
Nu vet jag inte så mycket om just din maskin, men jag har extremt lågt blodtryck och har haft samma blodtryck mer eller mindre i flera års tid, men jag har samma blodtryck på morsans hemmamaskin som jag har på vårdcentralen.
 
Jag undrar också för jag har väldigt lågt blodtryck hos barnmorskan men igår när jag testade mina föräldrars hade jag mycket högre.
 
Jag hade 145/90 i fredags på VC, maskinen har sagt 150/98 samt 152/94. Men fick den igår så kan ju inte riktigt jämföra!
 
De är inte helt tillförlitliga men ger i alla fall ett riktvärde. Vi använder de inte i vårt jobb men många patienter har de hemma och mäter själva och när vi sen mäter med manschett och stetoskop så skiljer det nästan alltid. Men ingen har hittills visat väldigt lågt blodtryck när personen i verkligheten har högt och tvärtom. Men det kan skilja rätt rejält ändå, upp till 10-20 slag fel kan de visa (vad vi har märkt i alla fall). Viktigt är också att man sätter de rätt och hur man håller armen. Många äldre har svårt att få till det rätt och då kan de visa rejält fel.

Tycker oftast de visar något högre än vad verkligheten är.
 
De är inte helt tillförlitliga men ger i alla fall ett riktvärde. Vi använder de inte i vårt jobb men många patienter har de hemma och mäter själva och när vi sen mäter med manschett och stetoskop så skiljer det nästan alltid. Men ingen har hittills visat väldigt lågt blodtryck när personen i verkligheten har högt och tvärtom. Men det kan skilja rätt rejält ändå, upp till 10-20 slag fel kan de visa (vad vi har märkt i alla fall). Viktigt är också att man sätter de rätt och hur man håller armen. Många äldre har svårt att få till det rätt och då kan de visa rejält fel.

Tycker oftast de visar något högre än vad verkligheten är.

Denna är liten, till handleden men den säger error så fort man sätter den fel i alla fall! Men då kanske jag ska reagera på om den blir högre än vad den säger nu, om det nu är vanligt att dom visar lite högre än stetoskop o så!
 
Denna är liten, till handleden men den säger error så fort man sätter den fel i alla fall! Men då kanske jag ska reagera på om den blir högre än vad den säger nu, om det nu är vanligt att dom visar lite högre än stetoskop o så!
De som sitter på handleden är betydligt mindre tillförlitliga, än de som tar på överarmen. Är den dessutom några år gammal skulle jag inte lita på den.
Men med en bra blodtrycksmätare är hemblodtryck taget rätt (i lugn miljö och efter en stunds stillhet) ett bra riktvärde. Det vanliga är att blodtrycket hemma är lägre än ett taget på sjukhus/vårdcentral då man oftast är mindre nervös hemma. I alla fall när man vant sig vid mätaren och det blivit lite rutin.
 
Blodtryck är ju inte konstant utan ändras hela tiden, beroende på hur mycket man anstränger sig. Springer man fort ska det gå upp. Det är därför som man vill att patieten ska sitta still och vara helt avslappnad när man mäter. För att få en uppfattning om hur högt blodtrycket är när det är som lägst.

Men det gör att det kan variera ganska mycket utan att det är ett problem. För att få en uppfattning om ifall apparaten mäter rätt så kan du ta med den till barnmorskan nästa gång du ska dit. Så tar ni trycket både manuellt och med din maskin.
 
Har en omron .Köpte den när jag fick påpekande om högt tryck på vc .När jag var på koll innan op så hade ortopenden en lika dan som jag har !
 
Jag hade 145/90 i fredags på VC, maskinen har sagt 150/98 samt 152/94. Men fick den igår så kan ju inte riktigt jämföra!

Är inte det rätt högt?
Jag hade 100/70 i torsdags hos barnmorskan och på kvällen när jag kom till akuten hade jag 135/95 med puls på över 100 och det räknades som högt.
 
Är inte det rätt högt?
Jag hade 100/70 i torsdags hos barnmorskan och på kvällen när jag kom till akuten hade jag 135/95 med puls på över 100 och det räknades som högt.

Det är pågränsen till för högt, brukar ligga på typ 120-130/70-80 typ!
 
Är inte det rätt högt?
Jag hade 100/70 i torsdags hos barnmorskan och på kvällen när jag kom till akuten hade jag 135/95 med puls på över 100 och det räknades som högt.
Det är högt i normalfallet men jag skulle inte dra några långtgående slutsatser om det, särskilt inte om du var smärtpåverkad på akuten. Övertrycket reagerar jag inte alls på, undertrycket är däremot i högsta laget.
 
Det är högt i normalfallet men jag skulle inte dra några långtgående slutsatser om det, särskilt inte om du var smärtpåverkad på akuten. Övertrycket reagerar jag inte alls på, undertrycket är däremot i högsta laget.

Nej, de var inte oroade över det utan sa att det antagligen berodde på att jag var skadad och uppe i varv.
Jag har normalt blodtryck vanligtvis.
 

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 249
Senast: skogaliten
·
IT & mobiler Jag har funderat länge på att köpa en ritplatta, men jag tror just nu att det lutar mot en iPad för att bredda användningsområdet lite...
Svar
1
· Visningar
333
Senast: monster1
·
Ekonomi & Juridik Lång historia kort,för en dryg månad sen fick vi en äldre haflinger tjej utav min dotters kompis mamma. Dom hade i sin tur fått hästen...
Svar
11
· Visningar
1 015
Hemmet Jag funderar på att ge upp tanken på att släpa in gran i år. Kanske skulle saker och ting vara lite smidigare om vi bara har en gran på...
Svar
16
· Visningar
716
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp