Bukefalos 28 år!

Blödande sto - efter fölning!

Summerwind

Trådstartare
Mitt 4-års sto fölade igår vid lunchtid och fick ett fint hingstföl e Balou du Rouet. Fölningen gick bra och fölisen mår jättebra och diar ofta och är pigg.
Men idag framåt eftermiddag - kväll börjar stoet blöda ganska rejält.

Temp 38,2, puls 54. Munslemhinnor ser normala ut. Allmäntillstånd ua.

Har haft veterinär ute som har ultraljudat och även kollat vagina. Blödningen kommer från livmodern säger han. Det droppar nu men han tyckte det kändes som att livmodermunnen hade börjat dra ihop sig vilket ju är ett gott tecken.

Alternativen var att köra till Helsingborg med 1 dygn gammalt föl (13 mil enkel resa) eller behålla henne hemma under övervakning.
Vi har TV-bevakning på henne och veterinären har satt en kanyl så att om vi märker att hon börjar bli vinglig eller blek i slemhinnorna så ska vi sätta på droppet som veterinären lämnat och ringa honom.

Känns lite osäkert. Någon som varit med om något sådant här?
Jag är tacksam för råd.

A
 
Sv: Blödande sto - efter fölning!

Jag har ingen erfarenhet av hästar: däremot människor. Livmoderns genomblödning är enorm, hos människa drygt 700ml/min. En genomsnittlig blodvolym kan förgås på ett par minuter. Jag skulle definitivt respektera en blödning spec. post partum! Om din häst blir vinglig och får bleka slemhinnor är hon i chock och då kommer inte ett dropp att rädda hennes liv. Utan man måste stoppa blödningen kirurgiskt. Men om det börjat avta är det bra!

Jag vet inte vad jag skulle göra i din sits, dock skulle jag hellre köra en någorlunda fräsch häst än en dålig häst.. Kan man inte ge hästar cyklokapron? Ring Ultuna om 2nd opinion?

Hoppas jag inte ställer till det för dig, lycka till med både sto och föl!
 
Sv: Blödande sto - efter fölning!

Har du pratat med någon annan veterinär än din egen? Tänker att det kanske är bra med både en andra, tredje och fjärde åsikt av erfarna veterinärer på just fölningsfrågor.
 
Sv: Blödande sto - efter fölning!

Tack för ditt svar Neko! Du har sett mitt sto betäckas på Flyinge i fjol. Så du vet vem jag är IRL, eller i alla fall per telefon.:)

Just nu står hon lugnt och äter och det ser ut som att blödningen har avstannat. Inget som droppade och lite mer koagulerat längs benen. Slemhinnorna har bra färg. Det är en svår avvägning för att det är en stor infektionsrisk att dra iväg en så liten till ett djursjukhus, men det är klart att måste man så måste man ju. Håller noga koll nu och minsta försämring så kör vi direkt.

Jag ringde och pratade med två erfarna uppfödare som har 8-10 föl var om året och den ene sa att han hade övervägt att köra till djursjukhus medan den andra sa att de hade haft flera förstföderskor som hade blött ordentligt och att det inte hade varit några större problem utan att det hade avstannat. Så man ser vilka olika meningar det finns.

Mitt föl är i alla fall jättefint och jag lägger ut bilder (med lite hjälp) när detta är över så att man är lugn.

A
 
Sv: Blödande sto - efter fölning!

Ska erkänna att jag inte har pratat med någon annan veterinär utan bara två mycket erfarna uppfödare - som hade totalt olika uppfattning.

Som det ser ut nu så verkar det som blödningen har avstannat så jag håller noga koll och kör direkt om det finns minsta tecken till försämring.

A
 
Sv: Blödande sto - efter fölning!

Av det du skriver skulle jag inte ens överväga att åka till djursjukhus. Vad skulle de kunna göra, som du o din veterinär inte kan göra hemma?
Åker du dit är det stor risk att du inte får med dig fölet hem levande.
 
Sv: Blödande sto - efter fölning!

Svarar både Neko och CK: Det har gått bra än så länge och det blöder inte nu. Jag rensade ut hela boxen på halm och spånbädd som det fanns minsta blodspår på i morse för att riktigt säkert kunna se om det kom något mer blod (tre fulla kärror) och det har det inte gjort. Hon står lugnt och ser pigg ut och slemhinnorna har bra färg. Det enda är att hon ligger något högt i puls med 52 och det ska väl helst vara under 40.

Veterinären har satt henne på Hippotrim för att förebygga en ev infektion eftersom hon har ett sår någonstans i livmodern. Han tror att kanske moderkakan har lossnat lite bryskt och rivit upp ett sår.... Vet ej om det är så, förlossningen var helt normal och efterbörden såg normal ut. Det viktigaste i alla fall är att det inte blöder mer men jag vet inte riktigt när man kan ropa faran över?

Vi har inte tagit bort henne från fölet idag men han diar så mycket att det drar ju ihop livmodern det med. Vågar inte riktigt stressa henne med att ta ut henne om det börjar blöda igen. Det känns nu - fast det var osäkert igår kväll - som ett riktigt beslut att behålla henne hemma. Det är dels två timmars resa till djursjukhus och sedan är det inte roligt att ställa en sådan liten där med tanke på alla smittor som förekommer.

Tack för ert engagemang!

Neko, jag håller tummarna för ditt sto och blivande föl!:)

A
 
Sv: Blödande sto - efter fölning!

Av det du skriver skulle jag inte ens överväga att åka till djursjukhus. Vad skulle de kunna göra, som du o din veterinär inte kan göra hemma?
Åker du dit är det stor risk att du inte får med dig fölet hem levande.

Får man fråga vad du menar med att det är stor risk att inte få hem föl levande? :crazy: Och vad man skulle kunna göra på djursjukhus som man inte kan hemma, ja en jäkla massa faktiskt.
 
Sv: Blödande sto - efter fölning!

En jädra massa smittor koncentrerat på ett djursjukhus är inte så särskilt hälsosamt för ett nyfött fölutan immunförsvar.

Fråga två, vad anser DU att veterinärna på klinik kan göra för detta stoet?

Med en brahemmaveterinär och en nogrann och uppmärksam ägare så har stoet det överlägset bäst i hemmamiljö.
 
Sv: Blödande sto - efter fölning!

Självfallet finns det smittor men ser man procentuellt hur många föl som dör av smittor som fås på djursjukhus så är det inte många. Och i de fall där det händer så handlar det ofta om de föl som kommer in pga att de är klena och aldrig liksom kommer igång som de ska. Ett friskt föl ska det inte vara något problem för.

Du har möjligheten att åtgärda kirurgiskt om det så kräver. Några större ingrepp kan du inte göra hemma, så enkelt är det. Och nu syftar jag inte enbart till detta fallet utan generellt. Ett stort problem är ofta att man håller på hemma alltför länge och inser i sista stund att fan det går inte och då söker sig till djursjukhus när det liksom redan gått åt skogen.

Nu var det skönt att TS slapp, men känner man att hästen är så dålig att man överväger att köra in så ska man inte avstå för att folk skräms. Såklart är en bra hemmaveterinär och hemmamiljö, men du undviker kärnan i min frågeställning.
 
Sv: Blödande sto - efter fölning!

Var och en har ju sin erfarenhet, min erfarenhet säger att det verkligen inte är att rekommendera att åka bort med ett föl som är bara ett par dagar.
Hänger det på livet på stoet, så kanske, kanske, men absolut inte "för säkerhets skull.
 
Sv: Blödande sto - efter fölning!

Jag håller helt med dig CK när det gäller att köra in ett relativt nyfött föl till ett djursjukhus.
 
Sv: Blödande sto - efter fölning!

Fast det är ingen som talar om "för säkerhets skull", utan att OM det är så pass allvarlig så ska man inte dra sig för att åka in. Det är klart man vill undvika om man kan, men till varje pris?
 
Sv: Blödande sto - efter fölning!

Hade du dragit iväg till djursjukhus med TS's häst, efter de symtom hon beskriver?
 
Sv: Blödande sto - efter fölning!

Läs det jag skriver istället. Ja, det hade jag om det hade krävts. Jag jobbar själv på djursjukhus och har en rätt klar uppfattning om riskerna.
 
Sv: Blödande sto - efter fölning!

Men i detta fallet krävdes det inte att åka till djursjukhus, uppenbarligen.

Bedömmer man att det KRÄVS klinikvård ska man givetvis åka, (om man har råd:grin: ), men att hasta iväg med ett nyfött föl på släptåg "bara för att" är galet.
 
Sv: Blödande sto - efter fölning!

Alltid bra att söka fler åsikter än lite blint på en :bow:

Sällar mig till NEJ-skaran.
 
Sv: Blödande sto - efter fölning!

Men i detta fallet krävdes det inte att åka till djursjukhus, uppenbarligen.

Bedömmer man att det KRÄVS klinikvård ska man givetvis åka, (om man har råd:grin: ), men att hasta iväg med ett nyfött föl på släptåg "bara för att" är galet.

Håller helt med dig.
En ny unge har inget på klinik att göra. Inte en äldre heller så långt det går.
Det har visat sig inte bara en utan många gånger. Hälta in..rodockoker/rotavirus hem..typ.
Ju yngre unge destå värre.
Har sett massor med gånger hur fölmärrarn med föl får "ärva" andras boxar utan någon som helst sanering innan.

Har man bra veterinärer och är själv insatt på arbetet framför så skall det till väldigt mycket om man skall in.

Dagen priser på djursjukhusen har fått folk att backa.
Alternativet att avliva i stället för att åka in är klart mer på tapeten idag än för några år sedan.
Och vi är själva inne på samma spår.

Har man en sån pass sjuk märr hemma att veterinär råder att åka in så måste man kalkylera pris kontra chanser till att hästen blir helt återställd..
Och om man är beredd på att betala 15000 minst per dygn i vård eller ännu värre..observation :cool:

Så nej..tänka före är bäst. Om man nu inte heter Bill Gates och struntar fullständigt i att försäkringsbolagen inte alls tänkt betala det man trott

AM
 
Sv: Blödande sto - efter fölning!

...och får man hem hästarna igen, och har fler hästar, bör man ställa dom i karantän.
Inte helt enkelt. Behöver dessutom hästara mycket vård när de kommer hem, blir det ett jädra trassel med klädbyten och tvättning när man springer mellan de andra hästarna och sjuklingarna.


För varje gång jag är på djursjukhus, ju mer anti blir jag.

Senast hade vi en häst inne 5 dagar för sårskada.
De ville ha henne där "för att lägga om bandagen".

När hon hämtades hade hon verkligen inte nyomlagd bandage, o ch hade som bonus förvandlats från att vara en nyfiken, glad och snäll åring, till att bli en galen, opålitlig häst, som attackerade mig, slog mig i skallen, allvarligt, och även efter det gjort flera attacker.

Vad som hände på sjukhuset skulle jag verkligen vilja veta....
 

Liknande trådar

Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 715
M
Avel Hej! Mitt sto betäcktes med Haydn i våras.. På dag 20 så gjordes ett ultraljud, där det konstaterades att hon var dräktig.. Med ETT...
2
Svar
37
· Visningar
7 300
Senast: CK
·
K
Avel Jag har ett sto som skulle fått föl den 10 juni.. Men redan i början av juni började jag se förändringar och eftersom magen va så stor...
Svar
12
· Visningar
3 967
Senast: CK
·
Avel Helsingborg, Gira calling...... Jaha så fick då sista dräktiga märren för året för sig att föla.... Knappt fyllt juver, gul...
2
Svar
31
· Visningar
3 899
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp