Blöta foder?

T

Tippan

Jag har alltid blött fodret. Hällt på vatten på kvällen och serverat på morgonen.

Men sista tiden har jag kört ett foder som svällt på 20 min och jag har alltså inte låtit det stå över natten.

Nu har jag (snart) bytt foder och detta foder måste stå ett par timmar. Men jag börjar tycka att det är rätt så snuskigt att låta det stå så länge. Bakterier??

Så! Ska det svälla eller inte? Fördel: Hundarna får ju lite mer volym i magen och så slipper de kvävas, eftersom att de INTE tuggar maten. Torr mat sväljs hel och de hostar och kraxar för att de håller på att kvävas.
 
Sv: Blöta foder?

Just för bakteriernas skull behöver du inte oroa dig. Hundar tål bra mycket mer bakterier än oss, så det är bara en smaksak om man vill blöta maten och hur länge i så fall. Har man hundar som inhalerar maten föredrar jag att ge maten ordentligt blöt, och anorektikern får torr så att maten inte förstörs när den inte äts upp.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Blöta foder?

Ja det är så sant så sant. Kanske dags att börja tjorva igen och blöta mat alltå :) Jag brukar ju alltid komma på det ½ h innan de ska äta :D
 
Sv: Blöta foder?

Tippan skrev:
Jag brukar ju alltid komma på det ½ h innan de ska äta :D

Vilket är anledningen till att jag sätter nästa mål i blöt så fort jag har serverat ett mål. Jag har teflonhjärna :o

Mvh,
Duvan
 
Sv: Blöta foder?

Vad är det för foder som måste stå i blöt i 2 timmar?
Vad skulle hända om det inte gjorde det?

Gäller det mest glupska hundar, som inte tuggar maten?

Berätta!
 
Sv: Blöta foder?

Ju fettigare foder, ju långsammare så sväller det. Lightfoder sväller ju på 10 min eftersom att det är så poröst! suger åt sig vatten som en tvättsvamp.

Mina hundar är glupska och sväljer allt på 13 sekunder. Är fodret helt blött så fastnar det i halsen på dem och de står och "kräks" och kraxar och får det i halsen. Vilket så klart underlättar om jag häller på ett par deciliter vatten, även om det inte hinner svälla.

Men blir det samma mättndadskänsla när de äter så fort som om maten skulle vara svälld och alltså tar längre tid på sig att äta? Det blir ju 2-4 ggr så stor volym om det sväller så det tar ju lite längre tid.

Tuggar? Mina hundar har aldrig klyvt en foderbit i två delar. Har aldrig hört ett endaste kras någonsin, inte ens om bitarna är större. Jag var tvungen att sluta med det eftersom att jag trodde att ena hunden skulle dö.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blöta foder?

Jo, visst blir det mer volym om det sväller.

Trodde du hittat ett foder där det stod att det måste svälla 2 timmar...

Det är väl inte helt ovanligt att Labbar inte tuggar så noga...
Min ena Flatt suger också gärna i sig maten på ytterst kort tid.
 
Sv: Blöta foder?

Aha, nej det är bara det att slår man på kallt vatten så tar det ett par timmar för det att svälla :)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en häst hemma på prov som har problem när han sväljer/äter hö/hösilage. Övrigt foder serveras väl upp lätt och märks därför inte...
Svar
3
· Visningar
1 291
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
9 034
Senast: Hgfy
·
Hundhälsa Gammelvovven fick i April (om jag inte minns tokigt) något slags krampanfall,vi var till veterinären dagen efter och allt såg bra ut,vi...
Svar
11
· Visningar
13 221
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp