Bukefalos 28 år!

Blueberrys hus

Sv: Blueberrys hus

Såna strömbrytare har vi också bytt till. Vi hade tänkt att även byta eluttagen till runda men eftersom vi har några 4-uttag hade vi inte kunnat ha lika i alla rum så då sket vi i det.
 
Sv: Blueberrys hus

Nu har jag äntligen gjort klart sänggaveln.
Den är mustigt lila, tyget heter Vendela på Ikea.

gavel1_50ddbcce9606ee5acca0300d.jpg


gavel_50ddbcc6e087c35c85d3f4b5.jpg


dsc_0620_50df2c33ddf2b32cbb00a586.jpg


Gardinerna matchar!

sanela-gardinpar__0149850_PE307986_S4.JPG
 
Sv: Blueberrys hus

Jag skrev ett extremt utförligt inlägg om det i blöggen, så jag kopierar därifrån:

Recept på sänggavel:

♥ 1 st lämplig skiva i lämplig storlek. (Tips: gör den sängens bredd + lite till och 110 cm hög. Då slipper du bry dig om att krångla med ben...)
♥ 1 st tyg i lämplig storlek, gärna tjockt och rejält. Och lämplig storlek = större än skivan.
♥ 1 st vaddering av lämpligt material i lämpligt format. Jag har använt vanlig vadd, 200 gram per m², och det blir inte så fluffigt. Vissa använder skumgummi eller liknande.
♥ 1 st häftpistol + cirka 1278 stift till häftpistolen
♥ 1 st hammare att slå ner häftstiften med, så att det inte blir repor i tapeten (wich I just learned the hard way...)

Om du vill göra med knappar/pärlor:

♥ 1 st tumstock
♥ 1 st placeringsplan för hålen till knapparna/pärlorna
♥ 1 st borrmaskin
♥ 1 st rejäl nål
♥ 1 st rejäl tråd (mamma tipsar om ståltråd)
♥ fina knappar eller pärlor

Och så här gör du:

1. Borra hål om du ska ha hål
2. Häfta fast vadden (eller limma om du gillar att limma)
3. Häfta fast tyget. Spänn tyget ordentligt! Och varsågod att gå bananas med häftpistolen, hellre för mycket än för lite.
4. Hamra in stiften med hammaren.
5. Ta nålen och tråden och sy dit knapparna. Här får du använda fantasin när det gäller att fästa tråden. Jag har häftat med pistolen, hamrat och tejpat (!) och lämnar således inga som helst garantier för om eller hur länge det håller.

Vi skruvade fast den på väggen :angel:
 
Sv: Blueberrys hus

Snygg! Vi använde någon slags vadd + ett täcke som fyllning i vår, blev lagom tjockt och gosigt :) Fast vi har inte satt fast vår i väggen, den står stadigt ändå faktiskt! :) Har distanser så den kommer en liten bit ut från väggen och en ljusslang innuti, blir jättemysigt sken! :)
 
Sv: Blueberrys hus

Såna har vi med i vår lgh, den är från första delen av 1900-talet så det passar bättre med runda än med fyrkantiga!:)
Vi har även de ovala eluttagen!
 
Sv: Blueberrys hus

Jag tror jag har sätt när de har gjort en liknande sänggavel på typ Äntligen hemma eller nåt :)
O som jag minns det så var det ungefär samma beskrivning som du har, snyggt och rätt så enkelt :D

Den dagen vi bor större ska nog jag också fixa mig nån liknande sänggavel :love:
 
Sv: Blueberrys hus

Det blir så himla fint! Du har en helt egen nisch, verkligen. Nu vill jag också bo i ert hus :d Pojkvännen är också impad, men vi får kolla på hyresrätter ett tag till.
 
Sv: Blueberrys hus

Tack snälla ni! :love:

Här är äntligen en bild till på sovrummet:

gardin_50e05a11e087c35c7def7122.jpg


Och under veckan har vi mest jobbat i trädgården.
Vi har sågat ner tio (!!) träd och tagit bort det hiskeligt fula staketet.

dsc_0657_50e41834e087c36f73cab21b.jpg


dsc_0698_50e468679606ee4aa26bedcb.jpg


dsc_0695_50e46849ddf2b3406f0006ce.jpg


Och så har vi tapetserat och golvat klart i lilla korridoren mellan centrum och badrum + sovrum.
Nu är det alltså bara lister och foder kvar = Drygt hundra meter virke. Kul!

Jag börjar tänka mer och mer på altanen och trädgården, och vill göra om och greja och hitta på så mycket roligt!
Vi har inga bärbuskar eller fruktträd över huvud taget i trädgården :eek:
Krusbär och vinbär står på önskelistan. Och plommon.
Och mer syrener. Och en schersmin.

Och så vill vi (jag) sätta upp ett tjusigt staket mot vägen och sedan låta murgröna, humle, klematis och någon klätterros klättra på det, så att det blir som en blandning mellan staket, mur och häck :D

Så många planer!

Har ni några trädgårdstips?
 
Sv: Blueberrys hus

Hett tips - skit i trädgården första året och bo in er. På det sätter märker ni hur mycket tid och ork ni vill lägga på trädgården och var isf rabatten vs buskarna ska stå. Strosa runt på gräsmattan och fundera. Blir så jobbigt att gräva upp och göra om igen om man känner att de inte hamnat rätt och första tiden är det jätteviktigt att rensa ogräs runt de nya plantorna.
 
Sv: Blueberrys hus

Några rabatter blir det inte, så det blir inget ogräsrensande heller. I rabatterna på framsidan har vi marktäckare (vintergröna) och ska plantera några rhododendron i olika färger. Sedan är det klart :angel:

Den enda rabatten som är (och blir) är utanför altanen, i muren som är där. Det syns lite på den den här bilden:
dsc_0943_copy_507a8376ddf2b32cff00270c.jpg


Hörnen i trädgården är redan ganska buskiga, så där är det egentligen bara en fråga om form, och jag skulle vilja runda till det lite och göra en berså med en hallonhäck bakom. Och så saknar jag fruktträd. :)
 
Sv: Blueberrys hus

Även om ni inte ska ha rabatter blir det tyvärr ändå ogräsrens.. Tro mej, jag har 4000kvm tomt att klippa gräs på, likförbannat måste jag rensa under jasminbusken, ta bort brännässlorna i vinbärsbuskarna, tukta rabarberna, skydda det nyplanterade Åkeröäppelträdet från rådjuren, skydda smultronen från mina höns, minera området runt hallon och björnbärsbuskarna mot hararna, osv.. Då har jag ändå minimalt med växter..

För att inte tala om den eviga kampen mot mossan i gräset... :angel:
 
Sv: Blueberrys hus

Aha, nu vet jag vart du bor. Åker förbi där nästan varje söndag och fredag. :)
 
Sv: Blueberrys hus

Och jag kunde tydligen inte hålla mig från att börja inreda centrumhallen...

Det som har fått flytta dit är min farmors farfars finhatt, sekretären jag har målat om, en antik spegel och en liten, liten tavla i form av ett av mina favoritprints (som jag inte kommer ihåg namnet på...)

636081ea576c11e2990322000a9f192c_7_50e87e339606ee4c23841d27.jpg
 
Sv: Blueberrys hus

Hehe, här har vi snarare "bevarandet av grässtråna i mossan"...

Äh, mossa är tåligt, lättklippt och alltid grönt. :idea:

Jag begriper inte vad folk har mot mossa... Klart underskattat ;)

Jag har massor av mossa i nya husets gräsmatta. Har inga planer i världen att göra något åt det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp