Bukefalos 28 år!

Blueberrys hus

Sv: Blueberrys hus

Jag har massor av mossa i nya husets gräsmatta. Har inga planer i världen att göra något åt det.

Jag håller med. Jag skulle aldrig drömma om att lägga energi på att få bort mossa ur gräset.

Det kan jag inte tänka mig att jag kommer att göra ens som pensionär med gott om tid och trädgårdsintresset i full blom då jag inte längre kommer att ha råd att ha häst.
 
Sv: Blueberrys hus

Jag konstaterade i våras att man inte behöver gott om tid i alla fall!

Vi flyttade in på vintern, och såg att i princip hela gräsmattan bestod av mossa. Började fundera på hur vi skulle göra för att få dit fint gräs istället.. Hägnade in tomten så fort tjälen släppt, och sisådär 2-3 veckor senare så var ALL mossa borta. Det är tydligen inte vidare bra på att stå emot hundtassar, vilket gräset verkar vara här faktiskt.
 
Sv: Blueberrys hus

Snyggt!!
En sån sänggavel kanske man skulle ta och göra, verkar ju inte allt för svårt att få till.
Vad gick din på i slutändan?
 
Sv: Blueberrys hus

Helt rätt! Vi har baksidan inhägnad - ingen mossa. Framsidan är inte inhägnad och där springer inte hundarna så ofta - mycket mer mossa! :)

Annars är det väl bara gödning som gäller för att få fram mer gräs och mindre mossa, men man får klippa desto mer ;)
 
Sv: Blueberrys hus

Lite halvt knapplån...

Har man mossa kan man ju använda det där medlet "Mossa GTI" så försvinner det väl efter ett tag?
 
Sv: Blueberrys hus

Jag slår ett slag för asfalt,,,,,,eller vildsvin. :idea: Varken problem med gräsklippningen eller mossan mera. ;)
 
Sv: Blueberrys hus

Lite halvt knapplån...

Har man mossa kan man ju använda det där medlet "Mossa GTI" så försvinner det väl efter ett tag?

Mja, kombinerat med en mossrivare - ja. Annars, nä.

Nu har vi turen att bo granne med en bonde med höns. Hönsgödsel is da shit! Fräter bort allt oönskat och gräset växer som attans :)
 
Sv: Blueberrys hus

Och jättemysigt att trampa i när man strosar runt barfota i trädgården. :angel:
 
Sv: Blueberrys hus

Mja, kombinerat med en mossrivare - ja. Annars, nä.

Nu har vi turen att bo granne med en bonde med höns. Hönsgödsel is da shit! Fräter bort allt oönskat och gräset växer som attans :)

Inte mossrivare!! En av de få saker jag minns från kursen Växt- och Djurliv i gymnasiet var att mossa behöver 1mm för att kunna få nya rötter. Med mossrivare sprider man alltså bara ut mossan ännu mer.
 
Sv: Blueberrys hus

Vilken fantastiskt fin sekretär :love:

Visst är den fin! :D

Jag letade lääänge innan jag hittade rätt, och jag föll genast för de svängda benen :D

Men den var faktiskt ganska ful innan jag målade den svart...

dsc_0938_507a829d9606ee2c2cb76f47.jpg


dsc_0940_507a82a2e087c34d45851bf5.jpg
 
Sv: Blueberrys hus

varför just rhododendron på framsidan? (förbaskat tråkiga buskar till ett fräsigt hus)

Tipsar försynt om lagerhägg istället. Och kärleksört.
Och plymspirea som solitär. Och både bond och doftpioner. och....
nu slutar jag ;)
 
Sv: Blueberrys hus

Jag älskar rhododendron! :love:
De är fina och mysiga, gröna året runt, sköter sig själva och så går det att placera nära huset utan att man behöver oroa sig för var rötterna tar vägen.

Men nu googlade jag lagerhägg - och den är ju också fin.
En plymspirea har vi på framsidan, men den är lite ensam och vill säkert ha en kompis. :)


Tack för tips!
 
Sv: Blueberrys hus

Ja men då så. Det är ju det viktigaste :D

karamell: Ja det är just det :) De är fina när de blommar och sen mår de mest pyton, blir uppätna, får bruna blad etc.
Men att jag är så anti-roddisar kan nog bero på att de flesta jag sett stått lite halvt bortglömda, på rad, i för kalkrik jord.. och tjurat ;)
Kan också hänföras över roddisar i tex. botaniska trädgården i götet när de är sååå många och såå fina. Men de blir ju sällan så snajsiga i en vanlig rabatt vid huset tyvärr.
 
Sv: Blueberrys hus

*halvknapp*
Fula rhododendron står ofta soligt och/eller på kalkrik jord. Fel växt på fel plats gör ingen planta varken glad eller fin.
Personligen älskar jag rhododendron :love: har man varit på t.ex. Sofiero eller Göteborgs botan så vet man precis hur vackra och häftiga de kan vara.
En tanke till ts är ju hurpass skuggigt det blir i den tänkta rabatten, är det rätt sida av huset kan det ju fungera ändå, men det är nog spontant ändå inte den plats där jag hade placerat rhododendronbuskar. Hellre då under några av de uppvuxna träden man skymtat i trädgården, det skulle kunna bli väldigt vackra färgklickar i skuggan :love:

/Fjädern - som mot alla odds har en rhododendron i rabatten vid entrén. Dock är det inte jag som planterat den, men den står i typisk kalkrik skånejord i öppet läge (dock norr) och mår helt okej, men någon idealisk plats är det inte..
 
Sv: Blueberrys hus

Håller med! Men fin blev den efter din målning :love:
Du är hur duktig och pysslig som helst, önskar jag vore det med
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp