Bo i Malmö?

Är det svårt att få förstehands kontrakt på hyreslägenheter i Lund och Malmö? här i stockholm är det jo så svårt. Så tänkte det kanske va en bra möjlighet att göra så först
Nej, men då är det oftast lite dyrare lägenheter eller kanske i sämre områden. Vi hade en jättefin lägenhet i V Hamnen, förstahandskontrakt som inte var svårt att få, men den kostade nästan 10000/månad.
Jag älskar Malmö, massa folk och massa restaurangen/nöjen. Det finns massor av jobb och vill man ut i skogen är det inte särskilt långt till typ Bokskogen.
 
@Petruska vad är det som är så bra med Köpenhamn och vad finns det för roliga grejer att hitta på? Har aldrig riktigt förstått mig på den stan. Ströget, Tivoli och Nyhamn är det jag känner till.
För mig är det nog mycket att det känns som en mer "levande" och "riktig" stad, där jag upplever Stockholm som lite ängsligt och överdrivet välordnat, tror jag. (Jag talar då i bägge fallen om ganska centrala delar.) Så stämningen, serveringarna. Gallerierna. Teatrarna, inte minst!

Sen är det väl min barndom och att jag mår bra med danskan omkring mig.
 
Är det svårt att få förstehands kontrakt på hyreslägenheter i Lund och Malmö? här i stockholm är det jo så svårt. Så tänkte det kanske va en bra möjlighet att göra så först

När jag flyttade till Lund köpte jag lägenhet på våren, trots att jag skulle flytta först efter sommaren. När höstterminen börjar, är det kö även till de ihåliga träden. Många väljer att bo på andra orter, som Hässleholm och Landskrona.

I Skåne finns många samhällen, som vart och ett lever sitt eget liv, inom ett förhållandevis litet område. Att pendla till Hässleholm, Landskrona, Trelleborg, Svedala m.fl. orter tar inte längre tid än många tillbringar på pendeltåg eller tunneltåg i Storstockholm.
 
För mig är det nog mycket att det känns som en mer "levande" och "riktig" stad, där jag upplever Stockholm som lite ängsligt och överdrivet välordnat, tror jag. (Jag talar då i bägge fallen om ganska centrala delar.) Så stämningen, serveringarna. Gallerierna. Teatrarna, inte minst!

Sen är det väl min barndom och att jag mår bra med danskan omkring mig.

En vän till mig, som älskar Stockholm men saknar storstadsatmosfären, brukar säga, att "Stockholm är världens största Vetlanda".
 
@Loons Malmö är toppen - kör! Jag själv flyttar från stockholm till Lund nästa vecka eftersom det passar mig bättre där jag nu i livet. Men hade jag varit yngre och singel hade Malmö känts självklart.

Jag förstår precis, men väldigt många säger preci tvärtom och tycker att de blir "för gamla" för Lund.
 
Jag är född och uppvuxen i Malmö, har örlat runt på gatorna i stan och gått hem sena kväller och tidiga morgnar. Älskat parkerna och stämningen.

Numera sätter jag inte min fot där om jag inte absolut måste (vilket jag tyvärr måste ett par gånger i veckan). Jag tycker stämningen är horribel, jag tycker våldsbrotten är för många och den charm staden hade gått förlorad.

Däremot har jag funnit Lund. Tidigare var jag ingen anhängare av staden då det stod för nära (i ålder) med studentinslaget. Nu, med mer perspektiv, gillar jag stan med sin mysiga innerstad och småstadscharm men ändå så mycket internationell atmosfär.

För hästeriet är dock ingen av städerna någon höjdare tycker jag, det är en bra bit att köra till vettiga ridvägar och hagar. Söker man sig från Lund ut mot Genarp har man både skog och vettiga hagar i många fall, kombinerat med tränare och ridhus. Men från Malmö kan det tyckas en smula långt för vissa.
 
@Petruska vad är det som är så bra med Köpenhamn och vad finns det för roliga grejer att hitta på? Har aldrig riktigt förstått mig på den stan. Ströget, Tivoli och Nyhamn är det jag känner till.

Om jag också får svara, vill jag nämna några saker som jag tycker är trevliga med Köpenhamn.

1. Det är en välbevarad storstad, som har allt man kan önska. När jag går i Köpenhamn brukar jag skratta åt Stockholms slogan "Capital of Scandinavia". Köpenhamn är mer monumentalt och har förenat den moderna staden med sin gamla bebyggelse. Man har inte skövlat centrum som i Stockholm. Köpenhamn har många fina muséer, parker och butiker.

I Danmark finns specialbutiker kvar i högre utsträckning än i Sverige. Man handlar ofta i bageriet, slaktarboden etc.

2. Skillnaden i mentalitet. Litet tillspetsat brukar jag säga, att i Sverige tar man gärna någon annans rätt, medan man i Danmark håller på sin egen. Danska cyklister stannar vid rött, lämnar fotgängare företräde, visar tydliga tecken och håller sig på cykelbanan. Omvänt får den fotgängare, som råkar stiga ned på cykelbanan, räkna med en ilsken ringsignal och en svavelosande utskällning.

I Danmark säger man "undskyld" (ursäkta) när man råkar springa på någon. I Sverige muttrar man "hoppsan", om man alls säger något. Horace Engdahl kallade en gång Tyskland ett Sverige för vuxna. Jag skulle vilja påstå, att redan Danmark är ett Sverige för vuxna.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 735
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 069
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 806
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 410
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp