Bo i Malmö?

Loons

Trådstartare
Nu står jag här vid ett väg-skäl i livet. Jag har i början av året brutit med Sambo och då fått ut slantar från vårt gemensamma boende. Jag vet inte riktigt vad jag vill göra med livet just nu.... Min familj bor i Danmark, och dom är saknade, men dom kan vara dryga i längre perioder, så bo alldeles för nära dom är jag inte SÅ sugen på. (sen ogillar jag Danmark av personliga skäl), men tittade då på Malmö. Verkar kunna köpa lägenhet för en billig peng, och då kunna ha egen häst igen :banana: dessutom vill jag gärna plugga i framtiden, och även detta går jo i Malmö (eller lund).

Hur är det att bo i Malmö? är det så stökigt som det låter på alla tidningar? Hur är det med jobb etc? Börjar känna mig trött på Stockholms-hetsen, efter jag bott här 6 år.

Så vill gärna höra lite tips och erfarenheter :idea::bump:
 
Jag bodde i Malmö för några år sen, älskade det! Tyckte inte det var stökigt. Kände mig aldrig otrygg. Hade det inte vart för att jag vill bo på landet så hade jag nog blivit kvar.
Avslappnat och gött.
Hade väldigt roligt under den perioden i mitt liv, så klart det spelar in också :)
 
Nu står jag här vid ett väg-skäl i livet. Jag har i början av året brutit med Sambo och då fått ut slantar från vårt gemensamma boende. Jag vet inte riktigt vad jag vill göra med livet just nu.... Min familj bor i Danmark, och dom är saknade, men dom kan vara dryga i längre perioder, så bo alldeles för nära dom är jag inte SÅ sugen på. (sen ogillar jag Danmark av personliga skäl), men tittade då på Malmö. Verkar kunna köpa lägenhet för en billig peng, och då kunna ha egen häst igen :banana: dessutom vill jag gärna plugga i framtiden, och även detta går jo i Malmö (eller lund).

Hur är det att bo i Malmö? är det så stökigt som det låter på alla tidningar? Hur är det med jobb etc? Börjar känna mig trött på Stockholms-hetsen, efter jag bott här 6 år.

Så vill gärna höra lite tips och erfarenheter :idea::bump:
Jag tycker ju att Lund är ett bättre val. Lite partisk kanske men bor du t ex på väster med gångavstånd till stationen så är du på Malmö C på 20 min. Förbindelserna är extremt täta även om man inte e ska titta på tidtabellen (stämmer aldrig).

Malmö är allt det som står i tidningarna men bara på vissa adresser. Resten av stan är som i de flesta andra städer. I t ex Kirseberg eller gamla Limhamn så känns det nästan som en mindre by. Runt Värnhem brukar det finnas billiga och ganska fina lägenheter och området är klart bättre än sitt rykte.
 
Jag tycker ju att Lund är ett bättre val. Lite partisk kanske men bor du t ex på väster med gångavstånd till stationen så är du på Malmö C på 20 min. Förbindelserna är extremt täta även om man inte e ska titta på tidtabellen (stämmer aldrig).

Malmö är allt det som står i tidningarna men bara på vissa adresser. Resten av stan är som i de flesta andra städer. I t ex Kirseberg eller gamla Limhamn så känns det nästan som en mindre by. Runt Värnhem brukar det finnas billiga och ganska fina lägenheter och området är klart bättre än sitt rykte.
Skriver under på detta
 
Lund är säkert mysigt som en del skriver, lägenhetspriserna nära stationen är dock långt ifrån låga och generellt är det dyrt med lägenhet där även i andra delar.
 
Jag tycker ju att Lund är ett bättre val. Lite partisk kanske men bor du t ex på väster med gångavstånd till stationen så är du på Malmö C på 20 min. Förbindelserna är extremt täta även om man inte e ska titta på tidtabellen (stämmer aldrig).

Malmö är allt det som står i tidningarna men bara på vissa adresser. Resten av stan är som i de flesta andra städer. I t ex Kirseberg eller gamla Limhamn så känns det nästan som en mindre by. Runt Värnhem brukar det finnas billiga och ganska fina lägenheter och området är klart bättre än sitt rykte.
Det låter jo väldigt bra :) vill bara ha lite av storstadslivet. Kunne träffa nya folk och vara ute på stan och ha mysigt samtidigt som jag njuter av mitt häst intresse. Problemet här i Stockholm är att allt är så jävla dyrt. Så i Malmö kunna jag köpa en lägenhet kontant. Men i Stockholm är det inte en chans.
 
Jag bor i Malmö och stöket är i de sämre områdena. Så det är bara att välja rätt område. Jag känner mig inte otrygg där jag bor. Malmö har ett grymt utbud med kulturaktiviteter, konserter och krogliv.
Jag har bott i Lund i drygt 10 år med men tröttnade på studentstaden.
Lägenhetspriserna är generellt höga nu, men det är inga stockholmspriser för det. Jobb är svårt att säga något om när du inte skriver inom vilket område du jobbar :)
 
Det låter jo väldigt bra :) vill bara ha lite av storstadslivet. Kunne träffa nya folk och vara ute på stan och ha mysigt samtidigt som jag njuter av mitt häst intresse. Problemet här i Stockholm är att allt är så jävla dyrt. Så i Malmö kunna jag köpa en lägenhet kontant. Men i Stockholm är det inte en chans.
Jag röstar också för Lund, även om jag bor i Ystad. Lund är väldigt mysigt! Och om du ha ska häst så är det betydligt billigare att ha den stallad utanför Lund än utanför Malmö (med undantag för Flyinge kanske), speciellt i de östra och nordöstra delarna av Lund.
 
Har bott i Malmö i snart 16 år. Älskar mitt Malmö :love: Nära till allt, rikt kulturliv, fina parker och det går snabbt att åka ut till spenaten. Visst har staden problemområden och ja stöket förekommer men i riksmedia är det ibland lätt överdrivet. Jag bor i stadsdelen Östra Sorgenfri. Inte det bästa området men inte det sämsta heller ;) Känner mig aldrig otrygg. Men visst, är glad att jag har bilen i garage när de årliga bilbränderna drar igång :meh:

Väljer man dyrare stadsdelar i stil med Slottstaden så märker man inget av "problem-Malmö", i mitt område är det mer påtagligt.

Och ja den här stan är ett jäkla blåshål :D
 
Mysig stad, Jag kände mig aldrig otrygg. Mycket kulturliv, bra och billigt käk, cykelvänligt, gott om stall utanför stan. Men vad som gjorde att jag aldrig kände mig hemma var avsaknad av den natur jag är van vid, med kuperat landskap, sjöar och skogar. Jag är inte lika förtjust i öppna fält och att behöva ta sig långt för att till sist komma till en liten bokskog. Det är självklart en smaksak, och olika från person till person vad man lägger vikt vid.
 
Jag är göteborgare, bor i Göteborg, trivs, men tycker att Göteborg är lite för litet. Lund har enligt min mening inget av storstadskänslan alls. Verkligen inget. Litet, och jag tycker att det känns ganska trångt och homogent. Dvs alla ser ut att ha ungefär samma yrke och bakgrund som jag själv.

En period jobbade jag i Lund och bodde då i Malmö, vilket jag tycker var ett bra upplägg. Malmö har mer av ruffig och tydlig stadskänsla, trots att det är så litet, och så lite bildning och ordning och reda ovanpå det när jag var på jobbet på vardagarna. Sammanlagt bildar de två orterna en rätt bra stad, om än med en liten tågresa mellan, tycker jag.

Närheten till Danmark var bra även för mig av familjeskäl, plus att närhet till Köpenhamn alltid är bra. Det är utan tvekan den bästa staden i Skandinavien!
 
Jag har bott i malmö i ca 10 år och tycker det är en trevlig stad! (Ogillar Lund men det är nog för jag inte har pluggat där och då har man ingen riktig relation med staden, tycker den är tråkig)
Jag har bott i ett par olika områden och jag har aldrig upplevt det som stökigt, men visst finns det områden jag inte skulle vilja bo i här. Men det gör det ju i andra städer också. Men som du kanske sett på hemmet så skiljer priserna på lägenheter väldigt mycket, exempelvis så kan det för en 2a skilja ca 1 miljon om det är på rätt eller fel sida nobelvägen. och då är det kanske 200 meter mellan lägenheterna..

Nu beror det ju lite på vad man värderar högst, stall/hästliv eller stadsliv. men jag upplever att det är väldigt dåligt med kollektivtrafik till stallen runt malmö, stallen närmast stan har också ofta dåligt med hagar. Så vill du skaffa häst skulle jag nog kanske tittat på att bo i vellinge eller iaf i utkanten av stan (värnhem, hyllie eller så) Men så hatar jag också att köra genomstan, så mycket rödljus...

Jobbmässigt beror det ju på i vilken bransch du är i, men jag upplever att det finns rätt gott om jobb även om de "coolaste" jobben förmodligen alltid kommer finnas i stockholm.
 
När jag flyttade till Skåne, stod valet mellan Lund och Malmö. Jag tittade på bostäder i båda städerna, och det var slumpen som gjorde, att det blev Lund för min del. Nu är jag glad för det. Atmosfären i Lund passar mig bättre, men jag tar gärna promenader i Malmö och ännu hellre i Köpenhamn.
 
Jag behöver lite mer "stor-stads liv" tror jag. Jag gillar stockholm, verkligen. Men problemet är att allt är så dyrt här! Nu har jag egen bil, så att åka till stall utanför staden är inga problem för min del... Ja rätt stor skillnad på lägenhets prisar. Jag tycker jo nästan lägenheterna i lund kostar samma som i stockholm
 
Jag behöver lite mer "stor-stads liv" tror jag. Jag gillar stockholm, verkligen. Men problemet är att allt är så dyrt här! Nu har jag egen bil, så att åka till stall utanför staden är inga problem för min del... Ja rätt stor skillnad på lägenhets prisar. Jag tycker jo nästan lägenheterna i lund kostar samma som i stockholm

Det är länge sedan jag tittade på priserna, men det har i vart fall tidigare varit så att de centrala delarna av Lund och Malmö har legat ganska lika, men i Malmö finns ett större utbud av billigare lägenheter längre bort från centrum, eftersom Malmö är större.
 
Är det svårt att få förstehands kontrakt på hyreslägenheter i Lund och Malmö? här i stockholm är det jo så svårt. Så tänkte det kanske va en bra möjlighet att göra så först
 
@Loons Malmö är toppen - kör! Jag själv flyttar från stockholm till Lund nästa vecka eftersom det passar mig bättre där jag nu i livet. Men hade jag varit yngre och singel hade Malmö känts självklart.
 
@Petruska vad är det som är så bra med Köpenhamn och vad finns det för roliga grejer att hitta på? Har aldrig riktigt förstått mig på den stan. Ströget, Tivoli och Nyhamn är det jag känner till.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 735
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 069
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 410
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp