Bukefalos 28 år!

Böcker/övningar ni rekomenderar angående öka eller träna lederskapen?

D

derosa

Hejsan,

Vi har fått hem vår foderhäst som ska va hos oss länge. Hon är snäll, lung och har inte visat några olater men jag vill göra rätt från början. Jag vill visa henne att det är jag som är lederaren och inte hon. Vist kan man träna sånt eller om det redan finns acceptation från hennes sida till mig så finns det väl övningar för att förstärka det? Vi har haft en sommarhäst innan och den hade tydligen tagit över lederskapen ifrån mig eller i alla fall kändes inte som om att det var jag som bestämde vad som skulle göras. Så jag vill gära rätt från början nu. Mitt mål är att hästen litar på mig för 100% och tvärtom naturligtvis :smirk:

Hoppas på många bra övningar eller tips! Så att jag kan sätta igång :)Övningarna får inte vara våldsamma och det måste vara roligt för henne att göra det....liksmom som en lek :)

Jacq
 
Klaus Ferdinand Hempfling är en stor förebild för mig. Hans film "Body Language" är verkligen bra så den rekomenderar jag.
Sen har han även skrivit en bok, "Dansa med Hästar". Har tittat lite smått i den hos en kompis och den tror jag också kan ge mycket då den innehåller mycket övningar.

I filmen förklarar han bla. hur man ska tänka när man arbetar med hästar. Vad en ledare faktist är. Sånt missar många andra böcker/filmer tycker jag. Man får en helt annan inställning till det man gör och är mer "med hästen". Hur man verkligen leker med hästen.
Han har ett sätt att tänka som jag inte har kunnat hitta hos någon annan.

När det kommer till övningar så tycker jag att man ska börja med att känna hästen. Släpp den i en mindre inhägnad och betrakta. Prata med den, prova hur den reagerar på dig. Är man inte van att använda kroppsspråket så kan det vara lite krångligt i början, man vågar inte släppa riktigt. Därför tycker jag att man ska vänta med ledarövningarna tills man är avslappnad och verkligen har kontroll över sina rörelser. Börja med att bara leka - precis som hästar gör med varandra. Spring, hoppa, busa, och försök hitta den där känslan/kicken av glädje. :)
 
Tack! Ska leta efter information om honom och filmen. Det låter intressant i alla fall:)

**Jacq**
 

Liknande trådar

Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 341
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 666
Senast: dpmatte
·
E
  • Låst
Träning Hejsan! Har läst en hel del om NH tidigare, och verkligen blivit intresserad, men det är först nu när jag får en foderhäst som är van...
Svar
1
· Visningar
748
Senast: IngelaH
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
3 972
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp