Böjningen

Jag tänker: Varför upplevs en häst som stel i halsen?
Ofta blir de ju stela där pga dålig balans. Då är det balansen som måste åtgärdas.
De spänner halsen för att de är i obalans.

Sen jobbar jag ofta med böjning för att hitta bättre balans.
Om jag lär in att hästen inte ska använda halsen till att hålla balansen måste den börja hitta det i bakkärran, sätta sig.
För mig är det basic-stadie att genom lite böjning få in ytter bak.

Skolorna brukar inte vara något problem med det ridsystem jag följer.
Det är mer komplicerat i inlärningsstadie. Mer signaler och mer att hålla ordning på. Men sen brukar vare sig skolor, byten, piruetter etc vara svårt.
Det tror jag böjningen har en god del av.

Och då böjer jag inte för att stretcha i de flesta fall. Jag böjer för att man då får öva balans och en funktion/rörelse rent biomekaniskt som ger ökad kroppskontroll/balans och avspändhet pga det.

Driver jämt bak gör de ju inte då.
Men inte heller i skolorna.
Kanske finns det förtjänster i att träna ett ben i taget sas?
Det är ju inte så att man endast rider en böjning eller bara böjning. :)
Ju mer utbildad desto mindre böjning tänker jag.
Men åh, tack! Vet inte varför men har inte kopplat att hästens problem att böja sig kan ha att göra med hans dåliga balans, och nu klickade det verkligen i huvudet. :bow:
Känner mig urdum som gått och funderat på det här. I mitt fall är hästen nyligen inriden, men jag behöver kunna böja huvudet som en slags nödbroms och han blir så grymt stark och "låst" när man ber honom om det (när vi övat på att ge efter genom att böja, det liksom låser sig). Nu förstår jag att det kan ha att göra med att han är rädd att tappa balansen och inte riktigt vågar ge efter, alltså försöker han inte trilskas eller vara dum/olydig när han bara vill börja när vi står still.

Har egentligen bara funderat på det här två ridpass, men nu känns det genast bättre och jag vet ungefär hur jag ska ändra min tankegång/plan. :angel:
 
Men åh, tack! Vet inte varför men har inte kopplat att hästens problem att böja sig kan ha att göra med hans dåliga balans, och nu klickade det verkligen i huvudet. :bow:
Känner mig urdum som gått och funderat på det här. I mitt fall är hästen nyligen inriden, men jag behöver kunna böja huvudet som en slags nödbroms och han blir så grymt stark och "låst" när man ber honom om det (när vi övat på att ge efter genom att böja, det liksom låser sig). Nu förstår jag att det kan ha att göra med att han är rädd att tappa balansen och inte riktigt vågar ge efter, alltså försöker han inte trilskas eller vara dum/olydig när han bara vill börja när vi står still.

Har egentligen bara funderat på det här två ridpass, men nu känns det genast bättre och jag vet ungefär hur jag ska ändra min tankegång/plan. :angel:

De nyss inridna brukar ha sämst balans. ;)
 
Min häst blir lätt i obalans och är samtidigt lite övermjuk och sladdrig. En vän till mig lånade hästen på en träning och det var jätteintressant att se från marken hur lurad man kan bli! Eftersom hästen känns lite sladdrig vill man stötta upp med yttertygel men det som händer är ju just att den blir rak i innersidan och sladdar med rumpan.
Blev så mkt lättare för mig att förstå hur jag ska jobba när jag såg hur det ser ut! Så det är ett tips för att koppla känslan med hur det ser ut. Man kan ju filma oxå men det fina med att ngn annan rider är just att kunna diskutera känslan efteråt .
 
Jag böjer typ bara för att få hästen att slappna av och sträcka ut den jobbiga sidan.
I ridnigen så är det typ mest bara rakriktning som jag kämpar med, få hästen att gå jämnt med manken i mitten, inte skjuta ut bogen nånstans eller skjuta över mig i sadeln.

Medryttarhästen har lätt för att bita sig fast i högersidan. Att överböja fungerar sällan, mer än som stretching avsuttet. Rak riktningen är viktigare enligt mig :).
(Även om man när man är lagom trött på att hästen beter sig som en full planka tar till överböjning för att bryta upp hästens balans lite och börja om på noll :angel:)

Är dock på LC hobby nivå ridningen typ :p, inte kommit till att lägga vikt vid böjningen i öppna/sluta mer än att hästen ska följa linjen och arbeta med rumpan :).
 
Senast ändrad:
Jag "flexar" inte några halsar. Jag ser inte riktigt poängen med att "bända loss" den mest rörliga delen av hästens längdaxel och upplever att flera "flexare" i min närhet i större utsträcknimg rider med större och grövre tygelhjälper.

Men så jobbar jag i första hand med ryttarutbildning och tänker att hästen hänger med på ett bra sätt när ryttaren har balans och samverkan mellan hjälperna. Har inte lyckats hitta någon dokumentation på ämnet halsflexens positiva effekt på hästen, sitter någon av er på en länk till sån studie vore det intressant att läsa. :)
 
Lycka till! :)

Om man tar sig friheten att kika på bilderna i dressyrtråden på dig och din fina ponny skulle jag vilja ha den böjd ungefär som bild tre.
Jag skulle dock önska att du satt för rätt rörelse. Dvs i galopp, som är en böjd rörelse, på volten som är böjd och i piruett som innehåller skolorna: ytter axel något fram. Så som du vill ha hästens bogar har du dina axlar och ditt bäcken som hästens.
Rätar du upp dig, kortar tyglarna och får fram handen kommer handens position göra det lättare att få igenom böjning och ställning. Så huvudet inte läggs på sned, bogar far iväg etc.

Kämpa på! Ni är på god väg!
 
@tuaphua Tack för tipsen :)! Jag ser själv bristerna och det är som alltid nyttigt med bilder och film på sig själv:p. Just jobb med så här mycket samling är jag helt ny på så jag experimenterar lite själv och är glad att jag har en så snäll ponny som försöker och kämpar med mig. Det blir dock extra tydligt att böjningen inte är helt genom för innerskänkeln, ännu svårare för högerskänkeln. Syns mycket på denna bilden hur hon trycker emot och att jag låser henne med innerhanden dessutom. Precis som du säger måste jag korta tygeln och tänka framåt med handen. Det är en ständig kamp haha:D!
14463190_10209207059285460_9187121698047522502_n.jpg
 
Jag rider ju bara innerskänkel till yttertygel känns det som :p men du måste tänka mer böjning i bålen, det är där det sitter i skolorna. När jag slutade tänka ställning i nacken och böjning i bålen så gick det genast mycket bättre med mina öppnor :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 586
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 413
Senast: bellala
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp