Bukefalos 28 år!

Böjprov??

the_connemara

Trådstartare
Vad tycker ni om böjprov? Fördelar/nackdelar?

Varför är det så vanligt i Sverige men inte någon annanstans?
 
Vadå inte vanligt, jag har läst diverse utländsk litteratur o hört föreläsningar om hältdiagnostik o där har böjprov alltid varit en mycket viktig del.
PL
 
Mhm, det är inte precis vad jag hört av min tränare (väldigt "allmänbildad" och erfaren). Enligt henne är det iaf mkt ovanligt i Tyskland.

Nå Peter, vad tycker du då?

Kan man "böja sönder" hästarna? Vilka effekter ger eg böjprov på lederna?

Och (jag som är så jä*kla naturlig av mig) NÄR står en häst så som vet tvingar den till vid böjprov?

Ok, jag är himla negativt inställd men ni kan väl iaf ge argument för ena eller andra sidan, jag lyssnar!
 
Nackdelar är att hästar som är helt frächa och ohalta, som kan vara känsliga reagerar på böjprov. Och då kan man ju välja bort en topphäst. :smirk:
 
Hur kan en häst vara mer eller mindre känslig för böjprov (dvs hur påverkar böjprov lederna?)?? ÄR hästen fräch om den reagerar på böjprov men funkar i ridning? Varför kan man inte kolla hälta på rullband (utan att böja)?

Har fö mailat slöinge djursjukhus, tänke leta upp fler djursjukhus och fråga dem med. Vet ni några (veterinärer helst) som inte använder böjprov för att kolla hälta/benstatus? Hade tacksamt tagit emot mailadresser..
 
En bekant till mig skulle köpa en ponny, men ponnyn var då halt. Så dom väntade ett tag och åkte till en annan veterinär. Jag kommer ej ihåg vad han heter men han är otroligt skicklig. Och han sa då att ponnyn reagerade för att han var känslig i lederna(?) för just böjprov.. Dom köpte i alla fall ponnyn och han gick skitbra.
 
Nej man kan inte böja sönder en häst, den kraft man använder är liten i jämförelse med den kraft som leden tar upp när hästen springer fort eller landar efter ett hinder. Däremot går det ofta på ponnier att "böja fram" en hälta som inte finns, ffa lågt. Böjprovsreaktioner på en häst som inte är initialhalt måste bedömmas med förnuft.
har jag träffat på många halta hästar som inte visat något förrän vid böjprov, exempelvis kan en häst vara dubbelsidigt halt, böjprov visar att något är fel o vid bedövning på det ena benet visar hästen hälta på det andra en typisk sak som man missar om man inte böjer ffa om man inte longerar.
PL
 
Men den kraften man böjer ihop benet är väl helt skild mot den som benet tar upp när den ex landar? Hästen är ju utvecklad för att ta mot dessa krafter och lederna böjs ju ihop åt rakt motsatta hållet.. Kan man jämföra så?

Och frågan kvarstår, hur påverkar böjprov lederna? Kan hästen vara ohalt första böjningen och sedan om man böjer samma leder en gång till vara halt?
 
Så en häst som är dubbelsidigt halt har inget förändrat rörelsemönster - ingen synlig hälta?

Vad tycker ni om den länken:
 
Jag står inte på någon sida iden här diskussionen. Har faktiskt inte tänkt på det så mycket... Jag vet bara att vi inte vet.besiktade min häst när vi köpte den (för han skulle inte gå igenom böjprovet) och jag skulle inte vilja att någon böjde hans ben nu heller, ifall... Det räcker med det hovis måste böja för att få dit skorna.

Kan berätta, så ingen undrar... Pållen är född KRAFTIGT felställd i ena frambenet och har ett stort knä där. Han är inte alls så sne nu (eller när jag köpte honom, fick en chock när jag såg fölbilder på honom!!! :eek: ) men knät är ju där och det är inte lika böjbart som det andra. Hovis har en lite roligt ställning när han grejar med det benet ;) Man kan se det också när han lägger sig ner... Därför vill jag inte böja honom, ifall något går sönder då... Lika som att jag inte hoppar med honom.

Summan av det hela är kanske ändå att jag tror att man kan böja sönder något som inte märkts annars... :crazy: I min pålles fall SER man att något är fel (fast han har inte några problem med sitt knä i ridningen) men det kan ju lika gärna vara osynligt...

Jag ska sluta svamla nu :o

M.
 
Ja en dubbelsidigt halt häst behöver inte ha någon synlig hälta, visst har den en rörelsestörning men det är inte säkert att den märks under besiktnigsförhållanden, longering visar ofta men inte alltid.
Din länk fungerar inte, jag tror jag vet vad du menar men hittar inte klinikens hemsida, om denna hältutredning på matta utan böjprov är framtiden lär väl visa sig men de erfarna hältutredningsveterinärer jag talat med tror inte det.
PL
 
Hejsan,

Intressant tråd ni har här. Jag har själv en häst på sju år som det senaste året varit inne och blivit behandlad tre gånger i kotorna. Kotledsartrit står det på veterinärkvittot - kotledsínflammation kan man nog kalla det.

Det är speciellt ett bakben som verkar vara boven. Hästen är inte halt så man ser det direkt.. men jag kan se att vissa steg på volten inte är rena.

Men i allafall sist jag var hos veterinären gjorde han ett hårt böjprov som visade att min häst var halt på alla benen! Döm om min förvåning och rädsla när jag såg detta - men nu säger ni att man kan böja fram en hälta - mycket intressant.

Det där med att om de är halta på båda bakbenen behöver det inte alltid synas är också intressant men då borde de väl ta kortare steg eller? (alltså förlora sitt övertramp)
 
Generellt anser jag det vara bra med böjprov.
Jag har hört flertal gånger från andra veterinärer (bla Anders från Sholm) att man möjligen kan böja fram en reaktion på en ohalt häst om man böjer "fel" - hur man böjer fel vet jag inte för där har jag inte bett om någon redovisning då jag själv aldrig kommer ge mig in på att böja någon häst.
Dock, böjer man enligt konstens alla regler så skall en frisk häst klara av böjprovet eftersom de själva utsätter sig för en hårdare belastning både i hagen och med ryttare.

Det jag reserverar mig för är unghästar (max 3 år) där det kan förekomma viss reaktion men då ofta på mer än ett ben. Samt äldre stelare hästar som kan visa "stelhets hälta"...hästar som stått länge på transport eller haft dålig möjlighet att röra sig (hästhandlar hästar) kan också ha svårt att komma till sin rätt vid böjprov - dock, vid varje böjprov får man utgå från individen.

Angående utlandet (häst europa tex Tyskland, Belgien, Holland osv) så använder de sig av böjprov men "verkar" vara mer noggranna än vi svenskar med röntgen utlåtanden. Har flera gånger varit med om att utlänningar kan köpa en häst med ½-1 grads hälta om bara plåtarna är rena - jag själv skulle aldrig köpa en häst som inte går igenom ett böjprov.

Dock, är hästen intressant och hältan liten så kan jag begära ombesiktning efter två veckor - hältan behöver inte vara av betydelse.

Du frågade efter kliniker som inte använde sig av böjprov - det får mig att undra vad du har emot böjprov?

Hur som haver... så är det du som kund som bestämmer vad som skall göras med hästen, du kan be veterinären att sätta på "hovklossar" istället för att göra böjprov.
 
Som jag har förstått saken används, precis som du säger, böjprov som ett viktigt diagnostiskt "redskap" även ute i Europa. Man använder det för att konstatera och lokalisera en hälta som redan indikerats på något annat sätt. Däremot böjer man i många andra länder inte rutinmässigt, vid t ex försäljningsbesiktningar, på så sätt som vi gör i Sverige.

Och, visst är det både och... Det finns ju gott om hästar som håller o funkar utmärkt till ridning men inte går igenom böjprov. Jag hade å andra sidan själv inte köpt en häst som inte gick igenom.

Till den som föreslog "hovklossar" (grepp?) istf böjprov: Används de verkligen till samma sak, nämligen att kolla ledfunktionen?? Jag trodde man letade efter indikation på problem i hoven (hovbroskförbening, strålbensproblem mm) med hjälp av grepp.
 
Hakar (fästes i skons bakkant) ger en sänkning av kotan och därmed en ökad belastning av ytliga böjsenan och gaffelbandet. Även en hälta lokaliserad till kotledsområdet förstärks mha hakar.

Grepp (fästes i tådelen) förstärker hältor med uppkomst i djupa böjsenan, hovbenet, strålbenet och hovleden. På bakben även hältor från knä- och hasled.

Dessa diagnostiska hjälpmedel kan inte sägas ersätta böjprov, snarare komplettera.

Att man kan provocera fram en smärtreaktion som saknar klinisk betydelse i samband med böjprov må vara hänt. Däremot är det ganska befängt att tro att man kan skada hästen mha böjprov, alltså skapa en bestående hälta/defekt. Betydelsen av en lindrig böjprovsreaktion är naturligtvis svårbedömd. Utan närmare undersökningar (t ex röntgen, ledblockader) kan man inte utesluta att leden kommer att vålla problem, man kan bara anta att den inte gör det. Så visst - böjprov i samband med försäljningsbesiktning kanske är en styggelse. Böjprovet som diagnostiskt hjälpmedel vid rörelsestörningar är däremot ovärderligt.
 
Tycker det är ett fiffigt sätt att hitta redan existerande problem samt i bästa fall hitta de så tidigt att man kan behandla.

Mina hästar har alltid gått igenom UA utom Patsy när hon faktiskt HADE inflammationer i tre tre leder men när det var färdigbehandlat så har hon gått igenom UA sedan dess (välböjd...).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 326
Senast: Lutten
·
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
537
Senast: NOC14
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 380
Senast: Guldaskig
·
  • Artikel
Hästnyheter Tre hingstvisningar, fördelade i södra halvan av Sverige, är vad som bjuds intresserade av sporthästavel i år. Det är färre än i fjol...
Svar
0
· Visningar
49
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp