Bukefalos 28 år!

Böld på råtta

V

Vargdotter

För en stund sen upptäckte jag till min stora fasa en böld bakom ena frambenet på Sammet. Den är väl ca 3 cm tvärsöver, och det märks när hon går. Det underliga är att igår när de var lösa såg jag ingenting! :confused: Den kan ha varit liten då, varbölder växer väl rätt snabbt har jag för mig? Den är mjuk och hon säger inget när jag klämmer på den, mer än att hon är sur över att bli fasthållen. Det verkar inte göra ont när hon går.
Fick en tid hos vet imorrn vid 14.30 (tack och lov hade någon lämnat återbud, annars hade jag fått vänta ett bra tag!), och fixat skjuts dit (två bussbyten blir inte en inneråtta glad över när hon inte ens vill gå ut på balkongen :crazy: ). Nu är jag riktigt nervös.

Jag fattar inte vad bölden kan vara, såg inget sår (fast det kan ju vara litet, kanske getingstick?), och cancerknölar växer väl inte så snabbt? :eek:

Sammet och hennes syster verkar kolugna, springer omkring och leker i lägenheten som vanligt. Medan matte är i upplösningstillstånd och håller på att rengöra och kontrollera varje del av buren. :crazy:
 
Nu ligger hon under en byrå och vill inte röra på sig mer. Hon har alltid varit överaktiv, gömt godis så fort hon fått det istället för att äta det meddetsamma som sin syster. Hon tittade knappt på gnagarkexet jag la brevid henne. Hon bara ligger där och reagerar knappt. :cry:
 
Från ingenting till 3 cm på en dag verkar alldeles för snabb tillväxt för en tumör. Getingstick - ja varför inte? Kan mycket möjligt vara så!
 
Nu har hon dessutom kräkts skum, det tog henne 20-25 minuter att ta sig från byrån till buren (ca 2,5 meter). Nu ligger hon i toalettlådan med halvslutna ögon, är inte det minsta intresserad av vatten. De brukar alltid tycka det är skoj och gott att dricka vatten från mina fingrar, men hon bara tittar trött. Veterinärstationerna har telefonstängt, det går inte att komma fram till den enda veterinären som har akutjour (mobil= ingen kö, bara upptaget). Silke går och tittar till Sammet då och då, hon verkar orolig.

Någon som har nåt tips? Bör jag separera råttorna?

Nu körde den friska bort den sjuka från toaletten.
 
Uppdatering: Silke verkar inte vilja vara i närheten av Sammet, hon har gått ut ur buren självmant. Nu sitter hon i andra änden av lägenheten. :crazy:

Sammet ligger mellan burväggen och en liten kartong, hon skakar lite men rör sig inte annars.
 
Tack så mycket!
Nu har hon tagit sig upp till sovkorgen, jag har lagt svart sammetstyg över buren för att hon ska få de mörkt och lugnt. Hon vill fortfarande inte ha vatten, iof drack hon litegrand innan hon började kräkas skum.
Jag har letat igenom varenda råttsida jag har länk till men inte hittat någon sjukdom som påminner om det här. Fortsätter att leta, men jag börjar tro att det är ett getingstick eller någonting, och förgiftning pga det. :(
 
låter som ett fästingbett, men du hade juh inte hittat något sår.. skumt.. jag ska hålla tummarna för att hon klarar sig genom natten..
 
Tack! Hon har gömt sig i en stor hög pappersremsor nu, syrran vill fortfarande inte vara i närheten av henne. :( Det tar jag som ett dåligt tecken, döende djur brukar ju gå bort en bit från flocken. :(
 
Har lagt en tråd på SRS forum om det, hoppas att nån råttexpert vet vad jag kan göra innan vi kommer till vet imorrn. :crazy:
 
Har ni ingen jourveterinär som du kan ringa till?
Annars finns ju alltid Agrias veterinär, tror det kostar 25:- att ringa till den och dit går det ringa dygnet runt om jag inte har fel.
håller tummarna för er
 
Tack för tipset! :bow: Har försökt ringa till djursjukhusen i grannkommunerna, men det är inte svar nånstans. :(

Prövade att ringa till Agrias vet nu, men jag fick bara tala in ett meddelande på någons mobil. :crazy:
 
Vår jourveterinär har antingen upptaget eller så svarar h*n inte. :crazy:
 
Jodå, han ringde upp mig (väldigt trevlig och kunnig!). Han sa att det troligen är blodförgiftning och att jag ska förbereda mig på att hon stryker med under natten. :cry:
Hon ska dessutom hållas isolerad från den andra råttan, så friska Silke får bo i resten av lägenheten nu. :smirk:
Håll tummarna för att hon håller ut till imorrn!
 
Tack!
Förhoppningsvis kan det funka med antibiotika och chockterapi sa han, men jag kanske kommer dit försent, och det är svårt att dosera rätt till så små djur som råttor (särskilt en ganska liten råtthona). :(
 
Hur förklarade han bölden då? Blodförgiftning ger väl ingen böld?
Usch vad hemskt att inte kunna göra något! Stackars dig och stackars lilla råttis!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp