Bukefalos 28 år!

Böld på råtta

Hon måste ha fått ett sår på något sätt, som jag inte sett, tex ett bett från den andra råttan.

Hon är piggare idag! :banana: Hon åt en flinga och drack några droppar vatten, hon var intresserad av vad som hände när jag kom i närheten av buren. Nu har hon skuttat ner till burbottnen och dricker vatten från flaskan. :banana:

Ska ringa till vet.kliniken så fort de öppnar och kolla om jag ska komma in akut nu när hon verkar så pigg. Pojkvännen ska försöka ta en stund ledigt från jobbet och köra oss isåfall! :love:
26 minuter till de öppnar.
 
Åh nu blev jag glad jag med! Blev ju riktigt orolig där, som alltid när det är sjuka djur.
Jag håller tummarna för att ni får komma in, så får du berätta vad det är sen för jag är riktigt nyfiken här ;)
 
Uppdatering!

Nu har vi kommit hem från veterinären. Kliniken vi hade tid hos kunde inte ta emot oss tidigare (veterinären var på operation hela förmiddagen och sen skulle de ha möte), så de bad mig ringa runt till de andra veterinärerna. Fick tid på en annan klinik redan 8.30 (ringde till dem vid 8.05 sådär)! :banana: De har visserligen inte så mycket grejer just för smådjur, inga möjligheter till sterila blodprov, röntgen osv (bara för större djur), men jag kunde iaf få en allmän undersökning och antibiotika.

Veterinären hittade inga sår vid bölden, så svullnaden kommer helt inifrån, antingen är det en böld, svullnad kring en tumör (vilket hon inte tyckte fanns så mycket att göra åt i Sammets ålder, man gör helst inte ingrepp på en råtta på 1,5 år :( ) eller en infektion runt något därinne. Hon satte in Baytril i 10 dagar, ska ge henne 0,2 mg morgon och kväll. Så fick hon en spruta Baytril på plats. Vet bad mig även ringa till kliniken jag hade tid hos från början då de är mer kunniga vad gäller smådjur, och se vad de tyckte. Ringde dit precis, jag ska vänta och se om antibiotikan hjälper några dagar, blir hon märkbart sämre ska jag ringa dem och få en tid.

Sammet och Silke får iaf bo ihop igen, så länge Silke inte stör Sammet för mycket (hon måste få äta, dricka och sova i lugn och ro). Nu ligger båda två i sovkorgen. :D

Nu är det bara att hålla tummarna. :crazy:
 
Re: Uppdatering!

SKönt att det är bättre med lillan!
Håller tummar!
 
Re: Uppdatering!

Tack! :)
Och tack allihop för ert stöd, ni behövs! :love: :bow:
 
Hoppas det går bra med råttisen


-------------------------

Det men vill vill man det man kan kan man men det man inte kan och inte kan får man lov att lära sig!
 
Sammet verkar mycket piggare! :banana:
Just nu sitter hon och Silke och käkar middag, potatismos, fiskpinne och ärtor! :D
 
Uppdatering medicin

Nu har jag gett Sammet Baytril, hon tyckte INTE om det. :crazy: Glömde fråga vet hur jag skulle hålla henne för att det skulle gå snabbast, så det tog ett litet tag innan jag kom på knepet att hålla henne i handen på rygg liksom, men huvudet fastlåst. Det kändes verkligen jättehemskt, och hon tittade lesset och skrämt på mig efteråt. :( Hon ville inte ens ha några ärtor att få bort smaken med. :( Längtar verkligen till nästa dos imorrnbitti. :crazy:
 
Re: Uppdatering medicin

Usch ja, Baytril har jag för mej smakar jätteläskigt! Det finns en annan medicin de brukar få som däremot alla har älskat, men nu kommer jag inte ihåg namnet - någon? Den smakade björnbär vill jag minnas.
Jag satte mina råttor på rumpen och lyfte upp dem lite grann i ett fast grepp runt kroppen just bakom frambenen, så att de liksom stod upp. Sen gick det jättelätt att sprutta in medicinen.
 
Re: Uppdatering medicin

Det gick mycket snabbare idag, fast hon var arg på mig. Men sen fick jag iaf ge henne en godisbit och klappa henne lite. :crazy:
Bölden är fortfarande mjuk, men den känns lite fastare idag. :( Den verkar vara samma storlek som igår. Hoppas att Baytrilen tar på den med, annars måste vi åka till vet igen, och det är aldrig kul. :(
 
Re: Uppdatering medicin

Vill inte skrämma dig, men jag tycker du ska förbereda dig på att det är en tumör. :(

Har haft två råttor som fått det och de lever länge med knölen, som bara växer och växer. :cry:

Men jag tror det kanske går att operera. Har du försäkring på råttan så blir det inte så dyrt heller.

mvh Jessica
 
Re: Uppdatering medicin

Men tumörer brukar ju inte komma sådär plötsligt, de växer ju sakta men säkert?

Själv har jag iofs bara haft fettknöl här hemma som försvann av sig själv så jag är inte det minsta kunnig om tumörer...
 
Re: Uppdatering medicin

Nä, jag hade en rådis som fick tumör, och det kom också smygande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp