Bukefalos 28 år!

Fibusen

Trådstartare
vad "bör" en ettåring kunna? ni med ettåringar,vad gör ni med era hästar/ponnyer?

jättetacksam för tips!:bump:
 
Sv: "bör"

En ettåring ska vara ledtränad och uppföra sig ordentligt i grimma och grimskaft. Ska tillåta att man rör den överallt på kroppen, stå stilla och lyfta hovarna snällt (och mer än en sekund i taget) för hovslagaren och utan problem kunna verkas. Den ska dessutom ha lärt sig att inte vara bufflig när man kommer med mat, öppnar ev boxdörr och sådant. KUNNA STÅ UPPBUNDEN. Grundfostran helt enkelt.

Mer behöver man inte göra om man inte vill, men har man lust så finns det massor med andra saker att göra. Gå miljöträningspromenader, träna visning för hand, vänja den vid benskydd, täcke, bli spolad med slang/duschad, lära sig stå still lös, gå på korta, lugna turer som handhäst, vänja sig med tömkörningsutrustning och tömmar, tömköras försiktigt, vänja sig med bett & träns, lära sig stå still när den blir sprayad med t ex flugmedel - listan kan göras lång.

Men har du satt grunden ordentligt är det ganska valfritt när man gör resten, det brukar inte spela någon större roll.
 
Sv: "bör"

Allmänt uppförande och att stå uppbunden, tränar vi när dom är 6-7 månader. Sen är det lösdrift och fostring av hästflocken som är viktigast när dom är så unga tycker jag. Sen när man plockar in dom som 2 1/2 - 3 åringar brukar det inte vara några som helst problem med hanteringen. Hästflocksuppfostran har gjort dom till trygga individer som ser människan som något kul och intressant.
 
Sv: "bör"

okej! ja,nu kan han väl: stå uppbunden,lastas,åka transport,lätt att promenera med,accepterear grimman bra,aldrig svår att få tag på,lätt att gå ut och in med i hagen,alltså han sticker tex inte iväg när jag släppt han,och det är inge problem alls att hålla han i ena handen,och grinden i andra.. han har gått som handhäst,men inte utav mig,utan förra ägaren/uppfödaren. gudasnäll att verka och hålla på med benen,går att ta på vart som helst. trafikstränad,går kanon! brukar gå med han ca 40 minuter/5 dagar i veckan. (är det för mkt promenader för en ettåring?) sen kan han lämnas själv i hagen/i stallet utan att han blit tokig...
ja,det var väll det mesta...
 
Sv: "bör"

DÅ har du ju lagt en utmärkt grund, och behöver inte bekymra dig för när du gör 'resten'.

De dör inte av 40 minuter skritt fem dagar i veckan, men JAG skulle inte göra det. Generellt så aktivera åringen max tre gånger/vecka, och KORTA stunder om det är något tankekrävande (t ex tömkörning).

Jag skulle låta den lilla få gå på sommarlov nu, och gå på bete med glada lekkompisar och bara vara häst, så fortsätter du i höst igen. Och dra ner på promenaderna till tre gånger/vecka.
 
Sv: "bör"

jo,han går ju på bete nu,sen brukar han få följa med mig ut på promenader ca 5 dagar i veckan,men då LUNKAR vi..:smirk:
bara för att få komma ut å kika på saker runt om kring..tar väll kanske 20 min om man går utan pålle..:D

men då så får jag korta ner dagar..

1000 tack för hjälpen!
 
Sv: "bör"

Min lilla grabb kan följande: Ha grimma och bli ledd i den utan problem, ha repgrimma vid "övningstillfällen" som t.ex lastning etc, Stå uppbunden i gången, ha gummijord runt magen, bli duschad/schampoonerad, bli betad, åka transport, lyfta samtliga fötter, bli berörd/borstad överallt.

Ett tips jag fick av min hovslagare angående träning av att lyfta fötterna var att försiktigt "dra" i hovskägget precis i lyftet, de första gångerna, samtidit som man läger tryck på benet, så att hästen får en tydlig signal om vad trycket betyder. Har du sedan en häst som gärna kickar när du fått upp benet så håll i "hovtippen" endast, då kan jag garantera att de står blixtstilla eftersom de måste hålla upp benet själv. Stå alltid nära din häst när ni ska lyfta och glöm inte h j ä l m e n !

För en bra metod vad gäller unghästhanterig i olika nivåer är www.flyinge.se - klicka vidare till "Flyingemodellen" och läs i vilka stadier en häst bör kunna vad. Den har hjälpt mig mycket!
 
Sv: "bör"

Vi har ett russ, som är åring. Han är nu inkörd, har alltså gått i kärra, fast än bara en gång, precis innan betet. Han står uppställd och kan lyfta på hovarna lätt. Han har såklart haft bett och lyssnar på "hjälperna" i munnen. Går jättesnällt till och från hagen och liknande. Han ska bli travponny...
 
Sv: "bör"

då kan din åring mer än min :P har inte kommit så långt med att stå uppbunden, men började lite med det innan dom gick på bete och då börjades det bra iaf.. men dam kan lyfta på alla hovar utan problem, även lös i hagen, vet att det inte är så smart,men då hon älskar när man pillar på henne så står hon helt stilla, kan borsta hela henne, har även tvättat henne, sprayat på flugmedel. Hon har åkt transport dock är det ett par månader sedan, men då gick det utan problem så hoppas på att hon vet att den inte är farlig nu. Har inte hunnit så mkt mer, men ska komma igång sen till hösten igen, nu går dom på bete.
 
Sv: "bör"

jag har en ettårig B-ponny som jag precis har börjat tömköra. SENT tycker jag, jag vill tömköra ett par ggr innan betessläpp för att dom ska ha något att fundera på över sommaren..
Helst vill jag ha haft dom i en liten lätt vagn ett par ggr också innan betet.
sen till hösten körs ungisarna igång och får titta på lite olika saker, vänja sej med trafik etc..

i övrigt ska dom kunna vanlig vardagshyfs. stå uppbunden, bli hanterad på alla möjliga och omöjliga vis.
ska klara av att bli verkade och så vidare..

ska kanske tillägga att jag blivit "uppfostrad" i travstall.. och att jag aldrig skulle komma på tanken att träna en åring hårt...alltså fysiskt hårt ansträngande!
 
Sv: "bör"

:smirk: okej.. jag fick en förfrågan av en tjej i stallet i dag om vi inte skulle börja tömköra och så...
fört tyckte jag att det var för tidigt,men det kanske inte är det då..
 
Sv: "bör"

Min lilla arabtjej kom hem till mig för ca 2 månader sedan.
Innan det hade jag varit på det förra stället några gånger och gått korta promenader med henne, hon var superstressad och ville bara hem.

Nu lunkar hon efter mig som en hund och tycker det är jätteroligt att vara ute på promenad.
Hon älskar att bli ompysslad och bara njuter av att bli borstad över hela kroppen.
Flugsprayen är fortfarande lite läskig, men hon börjar vänja sig.
Hon står uppbunden utan att ens fundera på att göra något annat än att stå stilla, lyfter hovar bra och lyssnar noga på allt man ber henne om.
Hon är van vid täcke, och bryr sig inte ett dugg om bilar.
Hon har hunnit bli verkad en gång sen jag tog hem henne, ville inte riktigt i början, men vid de två sista hovarna stod hon bara och njöt av att bli ompysslad.

Lastningen när vi skulle hämta henne var ett rent helvete, hon är en mycket envis dam, och hade helt enkelt bestämt sig för att hon inte skulle gå in. Därför vill jag vara helt hundra på att hon följer med mig in i transporten innan jag börjar träna det, vill inte riskera att hon vinner över mig. Som det är nu så tror jag att det skulle fungera, men helt säker är jag inte.

Just nu är hon en lättlärd liten ängel, det är väl bara att förbereda sig på den dagen hon börjar trotsa emot.. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
635
Senast: Habina
·
Utrustning Hej! Hoppas detta är en okej tråd att göra här :) Jag måste sälja min mammas sadel då hon inte rider längre och undrar lite om den...
Svar
8
· Visningar
778
Utrustning Skulle vilja ge mitt syskonbarn en ridhjälm. Tips på modell eller vad jag bör tänka på? Hon är fem år och ”åker” på min häst någon...
Svar
2
· Visningar
308
Småbarn Ska införskaffa en kudde till ettåringen och tänkte att ni kanske har tips på vad som är bäst gällande material och så? Tänker att det...
Svar
1
· Visningar
599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp