Bukefalos 28 år!

Böra med 1 åring??

A

Angela

hej,jag skulle vilja få lite tips om hur man börjar med en åring.jag har ett hbl sto som blir 1år nu i slutet av maj,och har tänkt om man kan börja vänja vid träns,tömköra, o lite sånt nu eller är det för tidigt än??jag brukar leda henne ibland korta turer,i skogen,men har ej vant henne att trava för hand än,då hon blir helt "rodeo-lycklig" då man provar. :smirk:
hjälp och råd nu i början vore guld värda.
Mvh Camilla :banana:
 
Är hon f.ö ordentligt hanterad så är det inga problem med att börja tömköra...jag börjar med min så fort det blir bart på backen...det är bra om du har med dig en medhjälpare som håller i lina när du går bakom ibörjan, dom har lite problem med att fatta att dom skall gå framför dig , då dom blivit lärda att gå bakom eller bredvid....
tömkörning är väldigt fostrande och jättebra att dom får lära sig.
 
Som åringar är mina båda träns och sadelvana, de står i gången dagligen då vi borstar, är ute och går i skogen, tömkör. Det finns hur mycket som helst man kan göra, de tycker att det är jätteroligt! Att åka transport, lyfta ben och kratsa hovar är vardagsmat. Man får tillbaka så otroligt mycket senare i livet när man börjar hantera dem tidigt. :bump:
 
ja hon är ju van att hanteras,leds varje dag till hagen,står på gången nästan varje dag då jag mockar,och är van att lyfta hovar,borstas osv..men jag har ej travat henne och sprungt brevid för hon blir helt vild milt sagt!!provade att longera lite ett par minuter idag men hon är helt ointresserad,,skrittar på bra i en visserligen liten volt men minsta lilla jag ber henne öka till trav ett par steg så blir hon helt brallig,,jag blir rädd och slutar då hihi..hur 17 gör man??
mvh camilla
 
Tycker att du ska träna på att springa med henne också. Hon måste ju lära sig nån gång och det är ju lättare nu i början när hon inte är så stor.
 
att hon brallar är säkerligen till stor del att hon känner att du är osäker!

min va/är jag mkt ute i skogen med på promenader, mestadels skritt, la in en kort trav då och då brevid.
 
ja jag vet att jag mmåste börja trava henne nu för hand,men jag känner mig rädd,när hon brallar sådär,är gravid också så jag vill ju inte riskera ngt.Min sambo har provat men även han är ju lite ovan hihi..Hur börjar vi på ett bra sätt?
Mvh :angel:
 

Liknande trådar

Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 884
Senast: Karoliten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 490
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 018
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag är ny här, men behöver få lite råd om min häst. Hästen är ett sto som är väldigt snäll och trevlig, dock ganska bestämd. Har...
2
Svar
23
· Visningar
4 941
Senast: eggnchips
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp