Bukefalos 28 år!

"Börja" hoppat 13-årigt sto! *råd*

F

FairLady

\"Börja\" hoppat 13-årigt sto! *råd*

Jag har ett hbl sto på 13 år som bara har hoppats lite grann i skogen tidigare. Nu har jag tänkt börja träna lite...till att börja med ensam och sedan för tränare... Egentligen skulle jag börjat med tränare direkt men det fanns inte några tider förräns till hösten och därför skulle jag vilja börja lite smått själv...

Har ni några bra övningar man kan göra för att börja försiktigt... Hon är bara hoppad lite lite för kanske 5 år sedan och är som sagt 13 år och 173 cm i mkh. Hon är löshoppad och har jättefin teknik, är rädd om sig och så men jag vill inte skynda på henne.
Vilka höjder kan vara lämpligt att börja på (har hoppat ca 80 i skogen som högst då är hon fin, vid lägre springer hon bara rakt över :crazy:)

Jag köpte henne i vintras och nu har hon fått nya fina muskler och blivit riktigt trevlig att rida så tänkte att det kanske är dags att börja skutta lite försiktigt...

Förslag tips på övningar och höjder som kan vara vettigt att börja på..??

Tackar på förhand :D
 
Re: \"Börja\" hoppat 13-årigt sto! *råd*

ja, ja har ett bra tips. Såhär gjorde jag när jag skulle "hoppa in" unghästen (hade samma tränarproblem som du).

Jag började med bomar. Sen galoppbommar. sen hoppade jag kryss och stigsprång på typ 30-40 och sen vidare med en massa små hinder och studs. slutar alltid då det går jättebra, eller när han bara hoppat över ett konstigt hinder han var rädd för. Löshoppa! :idea:

Det roligaste nu med honom är att hoppa barbacka..

hoppas de går
:banana:
 
Re: \"Börja\" hoppat 13-årigt sto! *råd*

Jag ska prova...TACK FÖR TIPSET!
 
Sv: Re: \"Börja\" hoppat 13-årigt sto! *råd*

om hon tycker det är kul at hoppa i skogen så kan du ju bygga typ "banhoppnings hinder" där så att hon tittar upp lite och inte bara springer rakt över som du skrev att hon gjorde på de lite lägre hindren. trav hoppa mycket!!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 496
Senast: zarmino
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 287
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 466
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 606
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp