Börja klätterträning

kvandi

Trådstartare
När man börjar att träna klättring, hur mycket skall man klättra då? Hur lång tid/många backar och hur ofta?

Om man får läsa träningschema av kända ryttare så står ofta klättring på schemat. Hur lägger de upp sin klättring? Nån som haft kontakt med detta?


Idag var första gången vi gick ut med syftet att klätterträna, det blir ca 15min uppvärmning och sedan kommer skogsområdet med mycket klättermöjligheter. Vi klättrade ca 7-10 backar upp+ned började med de med kortare slänt/mindre lutning och ökade gradvis till de brantaste och längsta bitarna. Skulle tippa på 10m höjdskillnad på 20m backe i snitt. Är detta en bra början? Pållan verkade inte det minsta trött utan klättrade piggt på.
 
Sv: Börja klätterträning

Jag brukar ha sådan simpel klätterträning i de flesta av mina rundor. Det är inte särskilt ansträngade och rundorna är korta så det blir i princip skritt hela vägen, om hästen inte är igång.

Är hästen igång i allmänhet så brukar jag ta lite mer rena klätterpass en gång i veckan. Antingen ganska långa och branta/svåra backar i skritt, upp och ner flera gånger för mindre backar i svår terräng eller långa sega backar i trav eller galopp. Tar man rejäl backe upp en gång, och kanske en enklare nedför eller sitter av och leder nedför så tycker jag det räcker i början, ingen idé att gå upp och ner flera gånger då.

Jag är iaf väldigt noga med att inte överanstränga hästen! Speciellt om den inte alls är van. Man får känna efter, känns hästen lite seg så lägger jag om träningen istället.
 

Liknande trådar

T
Träning Jag tänkte ge er ett schema för igångsättning.. Vecka 1-2: Grundträning: Skritta hästen på jämn mark upp till 20 min dagligen, öka...
Svar
9
· Visningar
5 192
Senast: TallYTallY
·
S
Träning Jag och ponnyn har bytt stall, vilket har fört med sig en helt annorlunda terräng än vad vi är vana vid. Speciellt har det för med sig...
Svar
3
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp