Börjar bete sig illa! hjälp?

sephira

Trådstartare
Köpte för ett par veckor sedan en häst på 9 år. De första dagarna var rosenröda och hans bufflande försvann, han mös, var lugn att rida, lyssnade och hade kul..det märktes tydligt. Han är inte så utbildad som jag trodde så jag har börjat med grunderna, lite volter, serpentiner i skritt och trav..han har redan börjat hitta formen, trampar under sig.. haft lite träningsvärk i ryggen så han har fått vila mellan också. Vi har hunnit med två uteritter varav första gick superbra, han lyssnade och gick framåt..ville springa av sig så det mlev en och annan galopp. Andra gången i tisdags..var han nervös, stissig och det slutade med att han började dra hårt och gjorde tvärvändningar och höll på att gå omkull baklänges i ett dike...jag fick inte stopp på honom så jag fick kasta mig av innan olyckan var framme.. då gick han med mig igen om än nervös...denna häst ska alltså vara van vid uteritter, liksom jag..fattar inte vad som hände..fler problem som uppkommit är att när andra ekipage kommer in i ridhuset blir han först tossig, helt bångstyrig...sen lugnar det sig, fast fokus är mer på de andra än mig,..sen när ekipagen försvinner igen så blir han helvild och ropar efter dem...och ännu mer bångstyrig!?.. han reds på stångbett innan och var så hård o drog iväg..bytte till vanligt tredelat och då började han slappna av och sökte kontakt i handen..

Han har innan gått på lösdrift och tidvis i box. Haft många hagkompisar..nu har han en annan valack. Går ute 8-16.. funkar ej att ha ute längre för då går han ensam och då står han bara och sparkar med framhovarna.. från lösdrift med fri tillgång på hö till box med ca 6, kg hö är stor omställning, han biter mig hela tiden och frustar...jag tolkar det som hunger och har ökat högivan, är dock rädd för fång...och kolik så mkt som han står..höet har väldigt högt värde så därav vågar jag inte ge för mkt heller och han har samma hull nu som när han anlände..

Idag när vi kom till ridhuset så fick han frispel när de andra galopperade, vände sig mot mig och började stegra, vände baken och försökte kicka mig...herregud..han var okontaktbar så jag fick ut honom på gården där han snurrade runt mig som en blådåre... innan i tisdags var han så go, han kliade mig på axeln o kinden..var lugn.. jag har hållt på med hästar sedan barnsben men detta är min egna första häst..jag känner att jag tappar kontrollen och inte räcker till....

Är ledsen, besviken o lite arg på mig själv..något gör jag väldigt fel:confused: men vet ej vad..
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Oj.. Det är en oerhörd omställning med både ridning, ätvanor och livsstil. Jag tror inte att alla hästar fungerar på box, lika lite som alla hästar fungerar på lösdrift och fri tillgång. Har du någon möjlighet att flytta..?
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Oj.. Det är en oerhörd omställning med både ridning, ätvanor och livsstil. Jag tror inte att alla hästar fungerar på box, lika lite som alla hästar fungerar på lösdrift och fri tillgång. Har du någon möjlighet att flytta..?

Tyvärr inte då jag bor på avskilt läge med en stor anläggning..har en bil med sambon så för att det ska fungera praktiskt måste han stå där..de har lösdrift där också men har fullt för tillfället..
Har försökt att göra omställningen så lätt som möjligt, han blir rastlös av att stå, därför har jag ridit honom ganska flitigt eller markarbetat honom..fast med låga krav.. trodde jag efter vad förra ägareb berättade,..
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Här är de sakerna som jag tror kan vara orsaken till problemet:

Köpte för ett par veckor sedan en häst på 9 år.
Så han är ny, ge det tid.

Han är inte så utbildad som jag trodde
Du kanske får sänka kraven ytterligare i början, tänk på att allt är nytt för honom.

haft lite träningsvärk i ryggen
Du eller hästen?

Vi har hunnit med två uteritter
Igen, han är ny och allt är läskigt och konstigt. Ge honom tid. Ut och promenera om det hjälper, man bygger bra relation till sin häst när man är moraliskt stöd brevid. På med hjälmen dock, om han stegrar som du säger.

denna häst ska alltså vara van vid uteritter
Ja, men det var där han bodde förut, nu måste han få landa på sitt nya ställe. De flesta hästar testar också sin ryttare någon gång under "lära känna" fasen.

när andra ekipage kommer in i ridhuset blir han först tossig, helt bångstyrig
Det är en ny flock, han känner inte dem, han vet inte sin rang och det stressar nog.

sen när ekipagen försvinner igen så blir han helvild
Han känner sig nog osäker och vill inte bli lämnad ensam.

Han har innan gått på lösdrift
Stor omställning för honom att stå på stall nu.

Haft många hagkompisar
Han kanske är "understimulerad" av bara en kompis.

Går ute 8-16
Kort utetid, kanske inte passar honom.

ca 6, kg hö
Det är för lite grovfoder, om höet är "för" bra kan du komplettera med halm eller något annat.


Är ledsen, besviken o lite arg på mig själv..något gör jag väldigt fel men vet ej vad..

Ge dig själv tid också, ni håller ju på att lära känna varandra.
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Har du möjlighet att strö med eller ge honom halm så att han på så sätt håller sig sysselsatt och tillgodoser sitt tuggbehov?
Hur ser han ut i kroppen? Kan han va ont av den nya ridningen i kombination av att stå stilla mycket mer nu än tidigare?
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Tycker det låter som en otroligt frustrerad häst, vad hade höt för näring på lösdriften? Varför ger du så lite? Är hästen redan överviktig? Om inte annat så ge hästen halm eller köp ett mindre näringsrikt hö som hästen kan äta mera av, lite dyrare antagligen men bättre för hästen.

Att tillgodofredsställa en häst med stort rörelsebehov bara genom ridningen är mer eller mindre omöjligt, vissa hästar behöver lösdriften pga ett stort rörelsebehov. Vet du varför hästen har stått på lösdrift innan? Är det någon speciell anledning?

Jag tror det hela är en kombination av stress, för lite mat, överskottsenergi i kombination att hästen testar/inte litar på dig än.
 
Senast ändrad:
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Han har gott om halm i boxen, höet på lösdriften var inte supernäringsrikt men inte fattigt heller.. medelmåttligt enl den ägaren.. ger så lite då värdet ska vara så pass högt att stallägaren rekommenderat lite lägre intag för att han inte ska gå upp, han är lagom i hullet nu. Han är vädligt lättfödd, och på grund av omställningen till box ville "vi" inte ge för mkt.. har som sagt ökat givan idag..får se hur det fungerar..

Han har innan förra ägaren stått på box, sen lösdrift.. av vilken anledning vet jag inte...platsbrist antaglugen i stallet.... grejjen är att han står i en fin stor kuperad hage med varierad terräng samt en stoor lekyta med gräs/snö..men han o kompisen går inte dit o leker utan trycker vid grinden som ansluter till lösdriftshagen.. :\
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Har du möjlighet att strö med eller ge honom halm så att han på så sätt håller sig sysselsatt och tillgodoser sitt tuggbehov?
Hur ser han ut i kroppen? Kan han va ont av den nya ridningen i kombination av att stå stilla mycket mer nu än tidigare?

Han har halm i massor, samt att nattgivan av hö ges i hönät så att han får tugga längre..
Ont verkar han inte ha men lite spända ryggmuskler som tyder på träningsvärk..han är alltså lite spänd mellan sadeln och korset, hur jag nu ska förklara..men han slappnar av vid massgae utan att säga ifrån att det gör ont..
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Köpte för ett par veckor sedan en häst på 9 år.
Så han är ny, ge det tid
hur ska hag ge tid? Låta honom vara, just nu går han inte att få kontakt med mer än i stallet
Han är inte så utbildad som jag trodde
Du kanske får sänka kraven ytterligare i början, tänk på att allt är nytt för honom.
enda kravet jag haft är att han inte får rusa iväg som han vill, att dra iväg i galopp eller rusningstrav hursomhelst..att han nu går i form är helt han själv utan krav från mig, på sättet jag rider..dvs mkt med sitsen och nästan inga tygeltag..det är inget jag tvingat fram..
haft lite träningsvärk i ryggen
Du eller hästen?
hästen
Han har innan gått på lösdriftStor omställning för honom att stå på stall nu.Haft många hagkompisarHan kanske är "understimulerad" av bara en kompis.Går ute 8-16Kort utetid, kanske inte passar honom.ca 6, kg höDet är för lite grovfoder, om höet är "för" bra kan du komplettera med halm eller något annat.
ja, tyvärr bestämmer inte jag med vilka han får gå, det är stallägaren.. :/ har sagt att jag vill att han ska få fler hagkompisar...halm har han.. vet dock inte hur mkt hö jag bör ge då.. den enda fingervisnidngen jag fått är från nuvarande stallägare..
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Jag förstår att du vill motionera honom när han är inne så mycket så det är ju svårt. Har du någon du kan få hjälp av, tränare eller gamla ägaren?
Gamla ägaren vore ju suveränt om du kunde få tips av, denne borde ju känna hästen. Jag sitter här bakom min datorskärm och har ärligt talat inte mycket att komma med. Jag kan bara bilda en uppfattning efter vad jag läser, så det jag skriver är bara reflektioner.

Träningsvärk i ryggen skulle ju kunna vara ryggont. Har du bytt sadel och/eller är du säker på att den passar? En dåligt sittande sadel kan vara roten till mycket ont, och det är inte alltid lätt att se själv om en sadel passar eller inte.

Bra att han har halm, då har han ju iallafall att tugga på. Om du ger kraftfoder så plocka bort det, det behövs ju inte när höet är så bra.

Stallägaren kanske inte vill släppa ihop honom med alla på en gång? Är det tänkt att han ska in till de andra så småning om?

Om hästen väger 500 kg är 6 kg hö ett absolut minimum (även halm kan räknas). Helst bör en 500 kg häst ha minst 9 kg hö/halm. Men då har jag bara tagit hänsyn till den aspekten, för att få en bra foderstat så behöver man räkna på alla värden också. Om stallägaren är duktig så kan du be denne hjälpa dig att räkna ut en bra foderstat.

Var inte rädd för att fråga om hjälp i stallet, det kanske finns någon där som är duktig och kan hjälpa till med stort och smått? Det är lättare när man ser en häst i verkligheten, nu känns det bara som jag sitter och svamlar om allt möjligt.
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Tänker att det kan vara en kombination av:

- En reaktion på en ny miljö/ människor som den inte känner sig trygg med ännu
- Lite testning av dig
- Att den reagerar på nya krav som den inte riktigt orkar uppfylla ännu
- Minskad rörelse och kanske även tuggtid som skapar överskottsenergi, frustration och oro

Mina råd till dig är följande:

Ta några dagar med bara grundläggande markträning/pyssel- du kommer ha gott om tid att rida senare och en spänd orolig häst är varken trevligt att rida eller hälsosamt- skaderisken är stor för båda parter.
Gå ut på lite promenader och om du ska rida ta med en annan hästkompis (och människa). Förslagsvis valacken som är hagkompis?
Dvs skynda långsamt! Lär känna honom och han dig.

Min åsikt ör att 6 kg hö per dag (oavsett om han får halm inne) är för lite. Släng ut en halmkaka i hagen vetja om du av någon anledning inte kan öka högivan.

Ge detta någon vecka eller tom två och om det inte lägger sig kanske du bör gå vidare med att undersöka om det är något fysiskt som spökar.

Lycka till önskar Amelia som snart kommer få hem sin nya häst:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Han har halm i massor, samt att nattgivan av hö ges i hönät så att han får tugga längre..
Ont verkar han inte ha men lite spända ryggmuskler som tyder på träningsvärk..han är alltså lite spänd mellan sadeln och korset, hur jag nu ska förklara..men han slappnar av vid massgae utan att säga ifrån att det gör ont..

Passar sadeln? Låter som om hästen sänker och spänner ryggen mycket för där bör dom inte ha ont pga "träningsvärk".

funkar ej att ha ute längre för då går han ensam och då står han bara och sparkar med framhovarna..
Får han mat i hagen? Fodra med mycket hö i hagen så blir hästen kanske inte lika orolig. Så det är mera garanterat att hästen inte behöver in pga maten alltså.
 
Senast ändrad:
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

vet dock inte hur mkt hö jag bör ge då.. den enda fingervisnidngen jag fått är från nuvarande stallägare..[/U]

Är det en stor häst? Som exempel går mina stora hästar på 12kg hö/dag. en väns som äter hösilage trycker i sig runt 18kg(!) på en dag. 6kg skulle tom kunna vara för lite för en ponny.
Bättre med mer hö och mindre kraftfoder (såg inte om han åt något -så jag menar generellt).

Annars så tror jag att de problem du har handlar mest om att hästen är ny i rutinerna och tycker det är jobbigt. Ni känner inte varandra. Ta det lugnt bara, det kommer ebba ut om du bara tar det bit för bit.
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Passar sadeln? Låter som om hästen sänker och spänner ryggen mycket för där bör dom inte ha ont pga "träningsvärk".


Får han mat i hagen? Fodra med mycket hö i hagen så blir hästen kanske inte lika orolig. Så det är mera garanterat att hästen inte behöver in pga maten alltså.


Jag har svarat på första frågan i tidigare inlägg..och det är inte där sadeln ligger han har träningsvärk.. jag kan skilja på ont o träningsvärk då jag är utbildad inom området. Dessutom sänker han knappast ryggen, snarare tvärtom så höjer han den när han nu trampar under sig bättre..

Mat får han i hagen, dock begränsat då jag inte kan lägga ut för mkt, för hans hästkompis äter upp allt o stöter bort min häst..och den andre hästens ägare är rädd att dennes häst blir för tjock.. där är ett av mina problem för jag förespråkar fri tillgång på hö..men står man i inak så får man följa de regler som finns där och beroende på vilken häst han går med.. :/
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Är det en stor häst? Som exempel går mina stora hästar på 12kg hö/dag. en väns som äter hösilage trycker i sig runt 18kg(!) på en dag. 6kg skulle tom kunna vara för lite för en ponny.
Bättre med mer hö och mindre kraftfoder (såg inte om han åt något -så jag menar generellt).

Annars så tror jag att de problem du har handlar mest om att hästen är ny i rutinerna och tycker det är jobbigt. Ni känner inte varandra. Ta det lugnt bara, det kommer ebba ut om du bara tar det bit för bit.

Nej, det är en ponny- d ponny.. haflinger.. han får 8kg nu.. som sagt är det ett mkt näringsrikt hö, de stora tävlingshästarna äter ca 10-12kg av det, och bara det.. så det torde räcka.. han får halm att peta med också,..han är väl sådär ponny aptitig bara.. för han har lagt på sig lite bara på ett par dagar..
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Alltså träningsvärk i ryggen säger ju rätt tydligt att du haft lite brått på två veckor kan jag tycka ? Kanske har säljaren överdrivit hästens status och kondition ?
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Alltså träningsvärk i ryggen säger ju rätt tydligt att du haft lite brått på två veckor kan jag tycka ? Kanske har säljaren överdrivit hästens status och kondition ?

Men herregud vad folk ska förvränga saker och se allt som att andra gör fel medvetet !!
På vilket sätt är det brått att skritta o trava fram lite på volter? Jag har inte tvingat hästen i form, jag har inte tvingat den att bära sig mer än den är van vid.. eftersom det föll hästen naturligt att använda kroppen så så fick den göra det korta stunder, sedan länger vi ut längs med fyrkanten.. den hästen blir tokig när den står stilla.. inte har jag ridit den varje dag, inte har jag ridit nån dressy eller hoppning., hur fasikes kan jag haft brått då... hade jagr utgått ifrån vad förra ägaren sagt..hade jag ridit på som bara den i både dressyr o hoppning o lååånga uteritter.. men nej, jag har tagit det lungt för att känna på hästen, och det har visat sig att den ibte alls är så riden som sagts..
Träningsvärk är heller inget farligtt, har du dött av det? Kanske vilat nån dag eller två tills det nästan försvunnit?!. hästen har jobbat..och ja han fick vila efter det, fick massage och värmebehandling... så innan någon dömer om jag har brått eller inte så läs vad frågan handlade om ist.. hästen beter sig knappast så pga lite motion..snarare FÖR lite aktivitet.. är något fel är det knappast pga att jag ridit honom för hårt..
 
Senast ändrad:
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Jag har svarat på första frågan i tidigare inlägg..och det är inte där sadeln ligger han har träningsvärk.. jag kan skilja på ont o träningsvärk då jag är utbildad inom området. Dessutom sänker han knappast ryggen, snarare tvärtom så höjer han den när han nu trampar under sig bättre..
Har jag fattat det rätt så är hästen ganska spänd under ridningen, svårt att slappna av osv vilket tyder på att hästen spänner även ryggen. Ryggont brukar tyda på spändhet som finns där av någon anledning, eller varför skulle bara ryggen vara drabbad av träningsvärken? Får hästen märkbar träningsvärk i ryggen så bör även resten av hästen vara påverkad av den som stelhet eller liknande.

En häst som arbetar i rätt form blir avslappnad och mjuk, ofta slutar dom ömma när musklerna får slappna av. Oftast ganska så skönt för hästen att arbeta i rätt form och bli lite mjuka.

Träningsvärk är heller inget farligtt, har du dött av det? Kanske vilat nån dag eller två tills det nästan försvunnit?!
Nu vet inte jag direkt så för jag är inte utbildad inom muskler och grejer men jag vet att för att undvika träningsvärk så är inte vila något bra, snarare är det ju så att med träningsvärken så är det positivt att röra sig mera. Jag låter aldrig min häst stå efter ett hårdare pass just pga det. Jag vilar heller aldrig själv efter att jag tränat hårt, vila bort träningsvärk har aldrig fungerat för mig.

Undrar ju mera hur du kan veta att det är träningsvärk och att det inte beror på sadel, eller någonting annat. Inte för att jag riktigt tror ändå att en sadel kan göra hästen öm efter såpass sporadisk ridning under sån kort tid men ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Men herregud vad folk ska förvränga saker och se allt som att andra gör fel medvetet !!
På vilket sätt är det brått att skritta o trava fram lite på volter? Jag har inte tvingat hästen i form, jag har inte tvingat den att bära sig mer än den är van vid.. eftersom det föll hästen naturligt att använda kroppen så så fick den göra det korta stunder, sedan länger vi ut längs med fyrkanten.. den hästen blir tokig när den står stilla.. inte har jag ridit den varje dag, inte har jag ridit nån dressy eller hoppning., hur fasikes kan jag haft brått då... hade jagr utgått ifrån vad förra ägaren sagt..hade jag ridit på som bara den i både dressyr o hoppning o lååånga uteritter.. men nej, jag har tagit det lungt för att känna på hästen, och det har visat sig att den ibte alls är så riden som sagts..
Träningsvärk är heller inget farligtt, har du dött av det? Kanske vilat nån dag eller två tills det nästan försvunnit?!. hästen har jobbat..och ja han fick vila efter det, fick massage och värmebehandling... så innan någon dömer om jag har brått eller inte så läs vad frågan handlade om ist.. hästen beter sig knappast så pga lite motion..snarare FÖR lite aktivitet.. är något fel är det knappast pga att jag ridit honom för hårt..

Jag tycker väl inte att det är att förvränga när man försöker hjälpa dig att reda ut ett problem så som Mackan gjort. Personligen skulle jag tro att humörsvängningarna beror på att alltför många förändringar i hästens vardag på en gång. Nej, det går inte att göra ogjort, men du kan hjälpa till på traven. Om jag var du skulle jag lägga ner ridningen helt i låt säga två veckor och enbart ägna tiden med hästen åt borstning, pyssel och promenader vid hand (helst ut i skogen så att hästen får lite mental stimulans, men om det känns säkrare med ridhus så går du där istället). Låt hästen landa i sina nya rutiner helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Det kanske var mildväder när du precis köpt honom och sedan blev kallare? Har han blivit klippt nyss? Min ponny blev en helt annan häst när han blev klippt och det blev kallare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 447
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 229
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp