Börjar bete sig illa! hjälp?

Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Du får ursäkta men har din nya häst sen 2 veckor känningar i ryggen som du säger är träningsvärk så ja tyvärr då har du gått snabbt fram . Vad "snabbt fram" innebär i sig är ju irrelevant det relevanta är att hästen visar besvär eller hur ?
Du redovisar ju grava omställningar rent allmänt i hästens situation sen du köpte den för två veckor sen och ber om reflektioner runt uppvisade problem . På vilket sätt skulle nåns svar här gå ut på att vilja missförstå ?
 
Senast ändrad:
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Kan du inte gå promenader med honom, bara umgås och låta honom inse att du inte är så farlig så han behöver stegra sig och hålla på när andra hästar försvinner? Att det är lugnt när ni blir själva i manegen? Bara vara tillsamman så han kan bekanta sig med dig och omgivningen. Ingen ridning, utan var på marken med honom. Kolla med ägaren till den hästen han går med i hagen om ni kanske kan öka maten i hagen lite, alternativt slänga ut halm så din häst får fri tillgång på något grovfoder även ute.


Jag hade funderat över sadeln, och kollat om den verkligen passar. Hade också bett om en kopia på höanalysen för att bli säker på att hösten får i sig allt han behöver.
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Kan du inte gå promenader med honom, bara umgås och låta honom inse att du inte är så farlig så han behöver stegra sig och hålla på när andra hästar försvinner? Att det är lugnt när ni blir själva i manegen? Bara vara tillsamman så han kan bekanta sig med dig och omgivningen. Ingen ridning, utan var på marken med honom. Kolla med ägaren till den hästen han går med i hagen om ni kanske kan öka maten i hagen lite, alternativt slänga ut halm så din häst får fri tillgång på något grovfoder även ute.


Jag hade funderat över sadeln, och kollat om den verkligen passar. Hade också bett om en kopia på höanalysen för att bli säker på att hösten får i sig allt han behöver.

Jo, jag har börjat med att gå med honom på daglig basis alt så leker vi= lite löslongering, lös i ridhus där han älskar att hoppa osv :) redan ser jag skillnad! Han får vara ute längre nu, har sett till att det gick att rodna! samt att jag har slängt ut halm i hagen som de kan knapra på för sysselsättning. han är mindre bitig o bufflig..
Han blir hispig av andras närvaro i ridhuset så jag longerade istället för att sitta upp sist, samt hade lite "ledarskapsövningar" vilket han tyckte var kul o slöppte fokus på de andra och höll den på oss och hans uppgift :)

Sadeln sitter superbra på honom. Har också bett om papper på analys men jag kan tydligen inte få det, däremot kan höhandlaren göra en foderstat baserat på analysen åt mig. Han tar ju stickprov på olika balar så han kan inte ge exakta värden på varje bal men de håller i regel mkt bra värden av protein ex. Just nu verkar iaf hästen inte lika hungrig och bitsk, så små förändringar har gjort mkt
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Blir fundersam över att du inte kan få kopia på analysen. Vad fanns det för argument för att inte kunna ge dig den? Jag har min på internet och kan skriva ut den om någon vill se den. Har stallägaren eran på papper kan denne ta kort med mobilen å skicka till dig?

Roligt att det går framåt och han blir bättre :) Jag tror att om hästar och ponnyer får chans att tillgodose sitt tuggbehov blir dom lugnare, och det bästa är ju om det går att lösa utan att de gnager på människor... Jag tror också att det viktigaste är att ha roligt med sin häst/ponny och att det stärker bandet mellan människa och djur. :laugh: Träning, utbildning och allt kommer efter hand, men tycker inte hästen/ponnyn att det är roligt så fungerar det inte oavsett.
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Du får ursäkta men har din nya häst sen 2 veckor känningar i ryggen som du säger är träningsvärk så ja tyvärr då har du gått snabbt fram . Vad "snabbt fram" innebär i sig är ju irrelevant det relevanta är att hästen visar besvär eller hur ?
Du redovisar ju grava omställningar rent allmänt i hästens situation sen du köpte den för två veckor sen och ber om reflektioner runt uppvisade problem . På vilket sätt skulle nåns svar här gå ut på att vilja missförstå ?

Problemet var inte träningsvärken, det var en risk att skriva om det då man oftast får till svar att annat är fel då, ville mer ge en klar bild av hans vardag. Huruvida han har träningsvärk eller ej torde inte reslutera i att han blir tokig när andra galopperar i ridhuset, går in och ut osv. Det och bitandet, bufflandet var problemen jag ville reda ut..samt hans snabba personlighetsvändning... och jag kan inte på något sätt koppla ihop det med träningsvärk i ryggen.. han protesterar inte övh när jag lägger sadeln på, han blir inte sur när man drar åt gjorden vilket jag annars tolkat som ryggproblem.. träningsvärken upptäckte jag då han var stel och skulle få massage, han hade spänningar och knutor på ländryggen, på bröstryggen var han inte alls så spänd.. nu är detta bättre dock och han är mjuk och spänstig.
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Blir fundersam över att du inte kan få kopia på analysen. Vad fanns det för argument för att inte kunna ge dig den? Jag har min på internet och kan skriva ut den om någon vill se den. Har stallägaren eran på papper kan denne ta kort med mobilen å skicka till dig?

Roligt att det går framåt och han blir bättre :) Jag tror att om hästar och ponnyer får chans att tillgodose sitt tuggbehov blir dom lugnare, och det bästa är ju om det går att lösa utan att de gnager på människor... Jag tror också att det viktigaste är att ha roligt med sin häst/ponny och att det stärker bandet mellan människa och djur. :laugh: Träning, utbildning och allt kommer efter hand, men tycker inte hästen/ponnyn att det är roligt så fungerar det inte oavsett.

Det var stallägaren jag frågade.. hon har det inte. Varför kan jag PMa. ska inte ange för mkt här.

Vi hade faktiskt skitkul idag, han bjöd in till lek hela tiden.. vi fick verkligen kontakt.. så mycket mer värt än att sitta på ryggen och göra något ingen av oss tycker är kul/redo för :) efter vårt lilla pass var han så kelen så och jag fick klappa honom i pannan utan buffel och bitande :love:
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Okej. Hade varit intressant å veta varför stallägaren inte vill visa dig analysen.

Låter som om du fått hästen du ville ha från början? Låter roligt och som om ni fått en bra kontakt. :)
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Jag köpte häst för 7 veckor sedan och ser fortfarande henne som väldigt ny för mig Det tar tid att lära känna hästen och det tar tid för hästen att vänja sig vid nya kompisar, ny miljö, nya rutiner, ny ryttare, ny utrustning, nytt träningsupplägg, nytt foder osv. Min dam blev också väldigt pigg och halvgalen efter några veckor och jag trodde det var överskottsenergi, men insåg att det snarare var tvärtom. Hon blev stressad av allt det nya och verkar vara en sån häst som blir piggare ju mer hon rids, så nu har lagt in fler vilodagar/vecka. Tråkgit för mig som vill rida varje dag men just nu får jag mer kvalitet i ridningen om hon går 4 dagar per vecka, istället för 6 dagar och det bara blir spänningar och problem.

Kanske behöver din häst ta det lugnare en dag? Om den inte har väldigt lätt för fång eller kolik så klarar den sig med 8 timmar i hagen som motion under en period.
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Han behöver nog bara bli trygg i sin nya situation tror jag. Har du någon att rida ut med? Några lugna, långa skrittrundor med en eller flera hästkompisar hade säkert varit bra för honom
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Kul att det går åt rätt håll för er! Som du själv varit inne på så kan de förändringar som görs vid ägar/stallbyte påverka mer än man tror! :) Jättebra att du lägger ut halm och att den får vara ute längre eftersom den är van det sedan tidigare.

Jag tror att du gör rätt i att försöka motionera den så mycket det bara går, men under lugna och trevliga förhållande. Longering, löshoppning, promenader, tömkörning, long-rein osv. Variera och höj stegvis kraven efter hand. Kanske kan du hoppa upp på den efter att du longerat och bara skritta runt i ridhuset och ta ledarskapsövningen på ryggen snart :)

Lycka till!
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Jag har svarat på första frågan i tidigare inlägg..och det är inte där sadeln ligger han har träningsvärk.. jag kan skilja på ont o träningsvärk då jag är utbildad inom området. Dessutom sänker han knappast ryggen, snarare tvärtom så höjer han den när han nu trampar under sig bättre..

Mat får han i hagen, dock begränsat då jag inte kan lägga ut för mkt, för hans hästkompis äter upp allt o stöter bort min häst..och den andre hästens ägare är rädd att dennes häst blir för tjock.. där är ett av mina problem för jag förespråkar fri tillgång på hö..men står man i inak så får man följa de regler som finns där och beroende på vilken häst han går med.. :/

Bytte du sadel eller har kollat upp sadel du ev. fick med hästen? Hur skiljer man på ont och träningsvärk? Har hästen konstant träningsvärk? De kan visst få ont mellan sadel och kors. Mkt vanligt enligt mej när sadel tex är för rak, ligger i bakvikt eller inte passar.

Får han något kraftfoder? Har du analys på höet? Ta bort kraftfoder och öka mängden ordentligt med hö inne - tills han inte är hungrig eller tills han verkligen börjar bli för tjock(om han mår bättre på högre giva får du kanske fundera på att köpa in eget hö med lägre värden)

Klarar du inte ut situationerna när han blir stressad och ofokuserad själv så rid ut med sällskap, träna för tränare eller sätt upp en annan ryttare. Om han tillåts freaka ut i ridhuset och sedan tas ut därifrån så har du snart lärt honom att för att få komma ut ur ridhuset så lever man rövare så mycket man kan. - Blir livsfarligt om det blir ett inlärt beteende som han tjänar på.
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Det tar ca 3 veckor för en häst att anpassa sig till ett nytt ställe ;) när du ska arbeta honom så gör övningarna på samma ställe (tex ridhuset) så att han känner sig trygg med dig och omgivningen, efter det kan ni börja rida ut osv :)

Det funkade kanon på min häst ;)
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Det jag tänker är IR IR IR så den sjunger om det. Hade en haflinger med det. Lägger på sej på några dagar (Ir depårer?) för mycket socker energi i höt??? Havre är livsfarligt. MIn häst med IR såg lite full ut, knappt märkbart om man inte kände henne. Hon blev spänd i ryggen pga av att hon spännde sej när hon hade ett Ir anfall. Ir är som diabetes typ 2. En häst får inte fett depårer på några dagar.. Sök på googel och se vad du hittar.

Min häst blev konstig på halm, havre, ko hö med för mycket energi.

Det man skulle göra var att ta bort henne från det som gjorde henne dålig och gå med henne. Min var rätt så snäll när hon hade sina anfall, men kan tänka mej att många inte klarade det.

Ta bort halmen. Ge hö i finmaskigthö nät. Skulle se till att byta hö på henne. Gå promenader med henne. Har hon någon gång haft fång? Kolla i häst passet om de skrivit upp att de behandlat med Butta eller annat. Då är risken att hon kankse haft "fång" som kan vara IR relaterat.

Har hon fått depårer i nacken? Över baken? Kan också ha knölar under magen? Hon måste få ner depårerna..

Jag har själv köpt hästar som skulle vara snälla osv. man ska aldrig lyssna på vad de som säljer en häst säger. man ska alltid rida den minst två gånger. En gång rida ut och ett jobb på banan. Visserligen har de senaste två hästarna inte funkat ens från början. Senast köpte jag utan att provrida en snäll promenadhäst..

Visst!!!!!!!!! Man ska aldrig lita på vad som sägs om en häst. Hade en senast på prov som funkade kanon, tyvärr halt :O( Men här köps ingen häst utan de först haft de på foder. En seriös hästägare hyr ut sin häst på prov först.
Om jag köper en snäll promenad häst så ska den vara det, om jag köper en häst för rutinerard ryttare så är den det.. Det jag menar är att många säger saker bara för att få ut pengar och sälja sina hästar. Jag har hållt på med häst i hela mitt liv! Första hästen var lite mitt fel, de som sålde den kände inte hästen.

Jag har många gånger inte litat på mej själv och vad jag kan. Pga av att det inte funkar, men alltid är det inte ens eget fel.. GLÖM inte det. Den sista hästen jag hade hade något fel psykiskt helt enkelt. Många haft den innan mej och var hotad med slackt. Varför man säljer en sån som snäll promenad häst är för mej ett under!! JA jag är jävlit bitter! Fast jag får skylla mej själv. i alla fall i att vara klantig.

Nu litar du på dje själv igen att du visst kan det här och så löser du det helt enkelt :O)
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

En häst med Ir blir bara bättre av att röra sej man rekommenderar 30 mins jobb varje dag för en sån häst. Desto mer du rör den desto bättre blir den.
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Det jag tänker är IR IR IR så den sjunger om det. Hade en haflinger med det. Lägger på sej på några dagar (Ir depårer?) för mycket socker energi i höt??? Havre är livsfarligt.

Men Ts häst har ju inte lagt på sig extra hull? Eller har jag missat något?

Om jag köper en snäll promenad häst så ska den vara det, om jag köper en häst för rutinerard ryttare så är den det.. Det jag menar är att många säger saker bara för att få ut pengar och sälja sina hästar. Jag har hållt på med häst i hela mitt liv! Första hästen var lite mitt fel, de som sålde den kände inte hästen.
Men du måste ju förstå att det är hästar, levande varelser som är vana vid rutiner och människor och miljöer. Att förvänta sig en lugn och stillsam och skötsam häst när man får hem den är galet. Man måste räkna med en viss personlighetsföränding i början.

En seriös hästägare hyr ut sin häst på prov först.
Jag tror inte dom som har lånat ut sin häst och fått tillbaka den helt förstörd håller med dig om det. Jag skulle snarare vilja påstå att en seriös hästköpare har förståelse för att hästen kan ha en jobbig övergång. Att det är jobbigt med ägarbyte. Det går aldrig någonsin att veta hur en häst kommer reagera på nya ägare.

Dock tycker jag att en seriös säljare kan erbjuda viss hjälp ifall hästen börjar konstra. Man ska kunna ringa och fråga om råd och tips om vad som kan tänkas fattas hästen. Varför den reagerar som den gör.
 
Senast ändrad:
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Om man bryr sej om sin häst så ger man ut på prov. Om jag skulle sälja en häst och den kom i fel händer hade jag gärna velat ha hem den igen. För hästens skull.
Om hästen inte är van vid att byta miljöer osv så kanske man inte ska säga och lova att den är super snäll i all hantering osv.

Jag har hållt på med hästar i hela mitt liv och annser mej faktiskt kunna att rida en snäll promandhäst som jag blev lovad på min sista häst. Kunde inte ens rida den efter 1 1/2 år.

MAn får välja själv om man vill köpa sin häst med en gången. Men jag kommer ALDRIG att göra det igen utan på prov först.
Om en häst inte klara av en ny miljö utan att stegra sej osv så ljuger annatgligen säljaren eller så är den inte rätt grundhanterad.
En häst måste ändå kunna bete sej när den kommer till ett nytt ställe. Annars är det inget bra psyke.
Kanske vi har olika mål med vad ett bra psyke är.

Men nu för tiden så importeras det in hur mycket hästar som helst pga av att svenskarna bara tar fram hästar som inte folk kan hantera. Det avlas på all möjlig skit!!!!!!!
Flaschiga elit hästar med för mycket skalle
eller flaschiga utsällnings hästar.
Att de ska kunna gå och hanteras av vanliga folk är inte så noga nu för tiden.
Prata med flera hästhandlare om det här och de är glada, säljer importer som aldrig förr pga av aveln i sverige är helt åt pippsvängen fel!!!!!!!!!

En häst som inte ens klara att buyta stall uatn att stå och fejkta osv är inget bra psyke helt enkelt!!!!!!!
att de går och är lite annorlunda ett tag innan de bott in sej är alla. Men de ska kunna bete sej ordentligt mot folk för det.
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Hon säger själv att hon inte kan ge mer hö pga av att den har lagt sej på med 6 kg hö???

Är inte det märkligt???
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Om man bryr sej om sin häst så ger man ut på prov. Om jag skulle sälja en häst och den kom i fel händer hade jag gärna velat ha hem den igen. För hästens skull.
Om hästen inte är van vid att byta miljöer osv så kanske man inte ska säga och lova att den är super snäll i all hantering osv.

Jag har hållt på med hästar i hela mitt liv och annser mej faktiskt kunna att rida en snäll promandhäst som jag blev lovad på min sista häst. Kunde inte ens rida den efter 1 1/2 år.

MAn får välja själv om man vill köpa sin häst med en gången. Men jag kommer ALDRIG att göra det igen utan på prov först.
Om en häst inte klara av en ny miljö utan att stegra sej osv så ljuger annatgligen säljaren eller så är den inte rätt grundhanterad.
En häst måste ändå kunna bete sej när den kommer till ett nytt ställe. Annars är det inget bra psyke.
Kanske vi har olika mål med vad ett bra psyke är.

Men nu för tiden så importeras det in hur mycket hästar som helst pga av att svenskarna bara tar fram hästar som inte folk kan hantera. Det avlas på all möjlig skit!!!!!!!
Flaschiga elit hästar med för mycket skalle
eller flaschiga utsällnings hästar.
Att de ska kunna gå och hanteras av vanliga folk är inte så noga nu för tiden.
Prata med flera hästhandlare om det här och de är glada, säljer importer som aldrig förr pga av aveln i sverige är helt åt pippsvängen fel!!!!!!!!!

En häst som inte ens klara att buyta stall uatn att stå och fejkta osv är inget bra psyke helt enkelt!!!!!!!
att de går och är lite annorlunda ett tag innan de bott in sej är alla. Men de ska kunna bete sej ordentligt mot folk för det.

Men även en häst med bra psyke kan väl ändå få reagera på att byta stall, ryttare och hästkompisar?
Hur snäll hästen än är kan ingen säljare garantera att den beter sig likadant resten av livet. Det kanske beror mer på hur den nya ryttaren är?
Undrar vad det är för hästar du stött på för jag har mest kontakt med dressyrhästar och de flesta är trevliga och väluppfostrade.

Svarar på ditt andra inlägg också och står det inte att TS häst har samma hull som tidigare?
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Hon säger själv att hon inte kan ge mer hö pga av att den har lagt sej på med 6 kg hö???

Är inte det märkligt???

Kan inte jag hitta någonstans. Bara att hästen gick från fri tillgång på lösdrift till 6 kg på box.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 447
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 219
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp