Börjar bete sig illa! hjälp?

Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Om man bryr sej om sin häst så ger man ut på prov. Om jag skulle sälja en häst och den kom i fel händer hade jag gärna velat ha hem den igen. För hästens skull.
Om hästen inte är van vid att byta miljöer osv så kanske man inte ska säga och lova att den är super snäll i all hantering osv.
Men du måste förstå att hästar är djur, dom förändrar sig utefter vad det är för människa dom hamnar hos. Ofta är både häst och ny ägare lite oroliga i början vilket ofta också leder till att det blir fel. Ingen häst är konstant i sitt psyke.
Jag har hållt på med hästar i hela mitt liv och annser mej faktiskt kunna att rida en snäll promandhäst som jag blev lovad på min sista häst. Kunde inte ens rida den efter 1 1/2 år.
Det är upp till köparen att prova hästen på plats, fungerar hästen i skogen då, fungerar den att rida ut med ensam utan stress och bara lunkar på så är hästen antagligen sådan hos en sån ägare som den för det tillfället har. Ska man gå ännu längre och börja fundera på om ägaren gett hästen lugnande så får man som köpare ta blodprov isåfall. Sen är det också så att alla passar inte med alla helt enkelt.

Om en häst inte klara av en ny miljö utan att stegra sej osv så ljuger annatgligen säljaren eller så är den inte rätt grundhanterad.
En häst måste ändå kunna bete sej när den kommer till ett nytt ställe. Annars är det inget bra psyke.
Kanske vi har olika mål med vad ett bra psyke är.
Du måste förstå att hästar inte är maskiner som bara fungerar överallt. Dom reagerar på människans signaler. Vissa snappar upp oron som människan känner och reagerar starkt på det medan vissa hästar bryr sig mindre. Det är omöjligt att veta hur hästen kommer reagera på nya ägare.
Men nu för tiden så importeras det in hur mycket hästar som helst pga av att svenskarna bara tar fram hästar som inte folk kan hantera. Det avlas på all möjlig skit!!!!!!!
Näe, det är främst pga att priserna är mycket lägre utomlands än vad dom är i sverige. Ofta som dom avlar på hästar högt i blod även utomlands. Om inte mera än i sverige. Fast utomlands är ju ganska brett, finns ju en del länder.
eller flaschiga utsällnings hästar.
Utställningshästar? Vad tänker du på då? Araber?
att de går och är lite annorlunda ett tag innan de bott in sej är alla. Men de ska kunna bete sej ordentligt mot folk för det.
Dom ska ju inte anfalla människor och äta upp dom och bita och tugga på dom det kan jag hålla med om. Dock så tycker jag fortfarande den största delen handlar om miljön och situationen och hur människan känner själv.

En häst som stått på lösdrift, självklart blir hästen pigg och får mycket överskottsenergi när den stallas in och är inne 16 timmar per dygn. Överskottsenergin kan göra hästar tokiga och saker och ting som hade varit jobbiga blir ännu jobbigare.
 
Sv: Börjar bete sig illa! hjälp?

Men Ts häst har ju inte lagt på sig extra hull? Eller har jag missat något?

Du har uppfattat det rätt, han har inte lagt på sig eller gått ner, han är lagom i hullet :)

Upplevde det som svårt att sätta foderstat då han ätit hö med lägre värden på fri tillgång och nu skulle han få med högt värde 4ggr per dag. Nu har vi hittat ett sätt där han mår bra! Han är pigg, bits inte och är så nöjd så. Nu har min oro börjat lägga sig allmänt. Vet var han är i utbildningsskalan, psyket osv.

Som några sagt så var vi inne i en testperiod förra veckan, matte testades ständigt, både från marken, i stallgången och på ryggen. Nu är det över dock ;) för nu :angel:

Ang svar på andra inlägg från andra medlemmar så har han ej haft fång, aldrig behandlats för det. Dock vet jag med mig att haflinger kan vara lättfödda, därav försiktigheten.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 447
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 755
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp