Böter för hundolyckan där häst dog

Men ingenting för det strikta hundägaransvaret? Böter för lösspringande hund under förbudstid..skulle han/hon väl ha i vilket fall...
 
Men ingenting för det strikta hundägaransvaret? Böter för lösspringande hund under förbudstid..skulle han/hon väl ha i vilket fall...

Det strikta hundägaransvaret ligger under lagen om tillsyn över hundar och katter. Det är det som hundägaren (bland annat) fått böter för.
 
Det strikta hundägaransvaret ligger under lagen om tillsyn över hundar och katter. Det är det som hundägaren (bland annat) fått böter för.
För att hunden var lös under olovlig tid. "Att hunden hade varit okopplad bedömer åklagaren som ett brott mot tillsynslagen, eftersom det var under perioden mellan 1 mars och 20 augusti då vilda djur får sina ungar. Hundägaren kommer också få ett föreläggande om koppeltvång från polismyndigheten."

Strikt hundägaransvar, innebär, att om man konstaterar att hunden/hundägaren var ansvarig så öppnas för ersättning av egendomsskada. Vilket i det här fallet torde ha inneburit hästen.
 
Men ingenting för det strikta hundägaransvaret? Böter för lösspringande hund under förbudstid..skulle han/hon väl ha i vilket fall...
Du måste skilja på skadeståndsansvar och lagbrott, böterna är för att ägaren inte följt reglerna om koppel på hunden och därmed begått ett lagbrott, det strikta ägaransvaret innebär att hundägaren blir skadeståndsskyldig gentemot hästägaren men det är inget brott och min gissning är att det inte heller var föremål för en tvist eftersom det var så klart vem som var ansvarig.
 
Du måste skilja på skadeståndsansvar och lagbrott, böterna är för att ägaren inte följt reglerna om koppel på hunden och därmed begått ett lagbrott, det strikta ägaransvaret innebär att hundägaren blir skadeståndsskyldig gentemot hästägaren men det är inget brott och min gissning är att det inte heller var föremål för en tvist eftersom det var så klart vem som var ansvarig.
Jag skilljer på detta, men i tidningen står ingenting om ngt tilldömt skadestånd.
Endast att hunden var lös under skyddsperioden vår till sensommar.
Alltså ingenting utifrån det strikta hundägaransvaret.
 
Men det ingick väl inte i målet?
mja jag vet inte..."
Lagen om tillsyn över hundar och katter, djurplågeri och vållande till kroppsskada. Så lyder polisens tre olika brottsrubriceringar efter den hästolycka som nyligen inträffade på Jungfrusundsåsen.

En åklagarledd förundersökning har inletts och en person är nu misstänkt för brott enligt de nämna rubriceringarna."
Att det bara blev ett tyder på svårigheter att bevisa....
 
mja jag vet inte..."
Lagen om tillsyn över hundar och katter, djurplågeri och vållande till kroppsskada. Så lyder polisens tre olika brottsrubriceringar efter den hästolycka som nyligen inträffade på Jungfrusundsåsen.

En åklagarledd förundersökning har inletts och en person är nu misstänkt för brott enligt de nämna rubriceringarna."
Att det bara blev ett tyder på svårigheter att bevisa....
Eller att det inte ingått i åtalet. Troligast så för att det inte nämns alls.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I september förra året stoppades en bil med hästtransport av polisen - bakom ratten satt en kvinnlig hästhandlare, och i transporten...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 434
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp