Bukefalos 28 år!

Bojkotta anonyma annonsörer!

P

Pipan

Varför annonsera om stallplats, bete och köp/sälj av häst med bara en mail-adress? Varför vågar man inte skriva ut sitt namn och var t ex betet finns? Varför vågar man inte skriva ut sitt namn om man vill köpa en häst? Är man känd för att inte kunna sköta dem eller håller man på med nån hemlig hästförmedling?? Möjligen kan jag förstå att man inte vill lägga ut namnet om man har "svart-stall o beten" men då får vi som hyr vara noga att kolla upp att det finns försäkring. Kan någon förklara? Jag funderar på att sälja min häst men kommer ALDRIG att svara på en anonym annons hur intressant den än verkar. Framför allt vill jag uppmana alla att inte svara på dessa annonser!
 
Sv: Bojkotta anonyma annonsörer!

När jag har annonserat stallplats med namn och nummer så har det ringt "snuskgubbar" :crazy: Så jag skulle nog vara försiktig om jag skulle annonsera igen. Jag har dessutom ett väldigt ovanligt namn, så jag tycker att det är obehagligt att lägga ut det på internet.
 
Sv: Bojkotta anonyma annonsörer!

Det är väl ändå inte så vanligt att man har med namn i varken köpes eller säljes annonser? Det är iaf inget som hindrar mig, varken åt det ena eller andra hållet. Svarar man på ett mail märks det väldigt snart hur pass seriös personen är, och handlar det om att sälja häst kollar jag omedelbart upp spekulantens tävlingsresultat etc. Det är ju enkelt med dagens teknik.

Tror inte att jag skulle få fler spekulanter genom att annonsera med namn och företagsnamn, adress etc mer tydligt. De som man har i sitt nätverk känenr ändå till en, och de ev nya kunder man vill ha vet ju ännu inte att jag finns.... Ungefär så resonerar jag.
 
Sv: Bojkotta anonyma annonsörer!

Många skriver inte ens ut VAR i t ex Södermanland betet finns. Avståndet till betet är ju ganska avgörande för om man ö h t ska ta kontakt. Tyvärr skriver också många unga att man ska skriva och berätta om sin häst (om de annonserar för köp) var den finns o s v. Skulle man då till en helt okänd person tala om VAR hästen finns och snäll och lätthanterad den är kan var som helst hända. Eller hur? Så ska man svara ska man bara uppge ett ej spårbart mobilnummer för att få kontakt. Då svarar man ju på samma sätt.
 
Sv: Bojkotta anonyma annonsörer!

Nej namn är inte så vanligt men man kan väl i alla fall uppge ett telefonnummer att bara ha mailadress tycker jag verkar skumt!
 
Sv: Bojkotta anonyma annonsörer!

Jag lägger inte ut mitt namn när jag annonserar på nätet. Är ensam om min namnkombination. Förnamn kan jag skriva, men aldrig ihop med mina efternamn.

Däremot håller jag med den som skrev att det är en fördel att veta vart i länet betet eller stallplatsen finns!
 
Sv: Bojkotta anonyma annonsörer!

Namn är jag lite försiktig med, har också blivit uppringd av en snuskgubbe så jag fick byta mobilnr. Fördelen med mobilen!
Men visst ska man helst precisera vart bete/stall ligger, det har mycket stor betydelse och annonsören kanske slipper bli uppringd av en hel drös som först vill fråga vart det ligger och sen inser att
det är för långt från dem.

Skriver man också bara t.ex. "Ponny till salu", så kommer ju givetvis alla som ringer börja med att fråga hur stor den är.
skriver man ut från början att det är en B-ponny så kanske man slipper 50 samtal. men, men, det är ju valfritt hur mycket man orkar svara i telefon.
Jag gillar heller inte riktigt om folk som svarar på en annons via mail inte ger mig sitt telefonnr.
Det blir en så långdragen dialog då, med ett telefonsamtal får man så mycket sagt på en gång, men vill ju helst ha en hyfsat snabb, lätt och krångelfri affär om det är möjligt.
 
Sv: Bojkotta anonyma annonsörer!

Namn kan väl vara det samma, det får man väl reda på när man tar kontakt. Det är värre när man missar viktiga saker som tex höjd, ras o s v. Den bästa annons jag sett var införd i lokalblaskan under huvudrubriken

Hästar till salu

2 st helsyskon
tele 0500-111111

??????????????????????????????
 
Sv: Bojkotta anonyma annonsörer!

När jag sålde min ponny så skrev jag ett ganska anonymt inlägg, däröfr att de som var intresserad av min ponny mailade och de som verkade intresserade och hade ett sådant hem som hon förkänar fick komma på visning. Jag tycker att det är onödigt att ta dit oseriösa människor, där det trots allt är upp till säljaren att bestämma.
Jag nämnade varken namn på miog själv eller hästen, därför att om det skulle dyka upp någon man känner ska dom inte köpa ponnyn därför att dne e min och efter vad hon har presterat. Utan däröfr att dom kan ge henne det hemmet hon förkänar!
Visst så hade jag bild på Vanity, och de som känner mig och ponny kunde se vilka det föreställde. Men jag hade ingen brådska att sälja.
 
Sv: Bojkotta anonyma annonsörer!

När jag säljer grejer per internet, Blocketannonser o dyl. har jag enbart mejladress för är nån tillräckligt intresserad av varan mejlar dom så glatt tillbaka och jag slipper alla idioter som ska diskutera att" en sån där xxxx hade farfar och jag minns bla bla bla". Sen har vi det klientelet som tar reda på var grejen finns exakt, bara för att hämta den sen det blivit mörkt.
 
Sv: Bojkotta anonyma annonsörer!

Det får ju bli en slags balansgång mellan vad för information som måste finnas med och vad som är för mycket.

Vad jag vill få reda på när jag läser en annons är:

Vad säljs (gärna bild)
Var finns det som säljs.
Har ägaren några krav på den som köper/hyr
Hur mycket kostar det Ca pris.
Vem säljer Ett förnamn åtminstone
Hur får jag tag på försäljaren telefonnummer eller mail.
 
Sv: Bojkotta anonyma annonsörer!

När jag satte in annons tidigare och eftersökte ett shettisrockard blev jag uppringd av en iofs. trevlig men urjobbig man kl. kvart över 10 på kvällen när jag just skulle släcka och sova och han tjatade i typ 20 min om en massa strunt om sin gamla släkting som hade en häst och bla bla... Började ifrågasätta varför jag ville ha svängel på vagnen och skulle börja berätta för mig att man minsann inte
behövde svängel idag, det hade man bara förr.

Snacka om att desperat försöka sälja sin produkt!
jag visste hela tiden att jag inte ville ha hans typ av vagn då jag sett den på bild (han tillverkade tydligen vagnarna), men det var väldigt svårt att avböja på nåt fint sätt.
 
Sv: Bojkotta anonyma annonsörer!

Precis samma information önskar jag.
Inte en hel roman om hästen/prylen som man knappt orkar läsa.
Vet en tjej hemma en gång som satte ut sin häst på annons.
Det hon skrev om den var ren lögn! det är inte heller roligt.

Hon påstod att den var jättelugn, trafiksäker, snäll att sko och mycket barnvänlig och nybörjare kan rida den, vilket var helt felaktigt. Hästen var mycket trevlig, men krävde en duktig ryttare, den var mycket nervös och svårskodd och mycket rädd för bilar.
Absolut ingen barnhäst!
Sånt här kan bli mycket farligt!

Det är heller inte kul att köra 15 mil för att titta på en jättefräsch bil enligt annonsören som sedan visar sig vara rena dyngan.
Jag bryr mig inte längre om annonser utan bild.
 
Sv: Bojkotta anonyma annonsörer!

Man är ju bara IQ befriad om man annonserar ut stallplats men inte skriver var.De som läser annonserna har ju inte telepatiförmågor precis :crazy:
 
Sv: Bojkotta anonyma annonsörer!

Att man inte lägger ut namn och telefonnummer kan ju bero på att man inte vill ha "påhälsningar" av det stjälande slaget: "Aha, dem säljer massa hästgrejor, bara åka dit och hämta så slipper jag köpa!".
Att lägga ut sitt hemnummer men inte namn är inte speciellt smart efter som man lätt kan kolla upp nummret via nummerupplysning. Om man inte har skyddat nummer dvs. eller kontantkort.
 
Sv: Bojkotta anonyma annonsörer!

Aah presis, eller sk. helgridare, som bara kommer och provrider ponnyn för att den e fin och duktig :(
 
Sv: Bojkotta anonyma annonsörer!

Jo men det är ju en annan sak, om amn utannonserar att man har lediga stallplatser så kan det ju vara ganska bra att veta var eftersom sverige är ett långt land, om man bor i gbg kanske man inte är intresserad av en stallplats i pajala :smirk:
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 606
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 629
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 843
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp