Bokningsrutiner hos hovslagare

Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

*kl*

Boka hovslagaren vet jag inte hur man gör:confused:

Nä skoja bara:D Men jag gör faktiskt aldrig det. Hovslagaren smsar mig när det är dags. Om jag inte kan vara med så fixar han det själv. Sen resten av dagen/kvällen smsar vi varann om hur det gick och jag med mina dumma frågor:D Fast jag vill ju helst vara med. Det är lite spännande att se hans hästhantering också och jag kan få bra tips om allt.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Om du har läst mina inlägg så ser du att jag i allra högsta grad anpassar mig efter mina kunders önskemål. Min kommentar gällde att nån ifrågasatte varför hovslagare var de enda som planerade in kunder efter resrutter...
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Min hovslagare bor och jobbar i närheten så jag ringer honom och så bestämmer vi en dag, det kan bli samma dag eller 2 dagar senare - om det är bråttom, har vi tid kan det ta en vecka eller liknande, han är otroligt bra å ha! :P
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

KL

Som jag förstår är det många som låter sin hovslagare komma och fixa allt själv... Har ni inga betänkligheter med detta?

Är bara nyfiken, för min hovslagare brukar föreslå det ibland och har gjort det ibland med, men jag gillar det inte riktigt när jag inte kan vara med själv.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Jag brukar ringa upp hovis eller skicka ett sms veckan innan det är dags för skoning, så bestämmer vi en dag och en tid tillsammans som passar båda. Är det något akut, som en tappsko, händer det ofta att han kommer redan dagen efter och fixar det. Han har till och med kommit ut en söndag kväll, två timmar efter jag ringt. Jag har världens bästa hovis :love:
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Min hovslagare känner mina hästar mycket väl, har skött hovvården på de flesta sedan de var små och har varit med vid en hel del annan hantering av dem än just bara hovvård eftersom vi är vänner utanför hovslagare-kund-relationen och hästarna dessutom går på sommarbete hos honom. Han är välutbildad och skicklig, och jag litar i princip lika mycket på honom som på mig själv när det gäller hästhantering.

Så nej, jag känner inga som helst betänkligheter mot att inte vara i stallet när han verkar och skor. Sen är jag i princip alltid där ändå, förstås. Jag gillar att kunna ställa frågor direkt på plats och höra hans funderingar och tankar om hästarnas hovar.

Men med en annan hovslagare är utgångsläget ett helt annat.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Jag har haft samma hovslagare alltid och jag har inga som helst betänkligheter mot att han skulle kunna klara sig själv. Däremot så vill jag alltid vara med om det inte är nåt specifikt. Jag vill kunna se vad han gör, hur hovarna ser ut, och kunna diskutera skoningar o hovar med hovslagaren direkt. Jag är väldigt nyfiken o frågvis och vi har många intressanta diskussioner.

Det är om det är nåt akut och det inte går att lösa på annat vis som han får sköta sig själv. Då ringer jag efteråt o frågar om det var något särskilt.

Vet många som aldrig är med när hästen skos och det skulle jag inte vilja. Jag vill veta vad som händer, inte för att jag tror att hovis är elak till min häst, utan kunna diskutera o fråga varför hovslagaren skor på ett visst vis. Hovis vill också kunna fråga hur hästen fungerar i ridningen och om han kan göra något för att förbättra rörelserna eller hjälpa hästen på något annat vis.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Vi bokar alltid ny tid när han är här och skor. Lätt och smidigt. Skulle tiden behövas ändras ringer jag hovis och det brukar inte vara några problem. Är alltid med när unghästen skos, den äldre hästen har hovis tagit själv flera gånger. Då har han kommit på kvällstid när hästarna är inne.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Jag ringer min hovslagare när det börjar bli dags och så får jag förslag på lite tider, antingen samma vecka eller veckan därpå. Oftast kommer han på utsatt tid, men ibland har det hänt att han inte kommit alls, och när jag då ringt och frågat om han kommer eller inte har han befunnit sig i en helt annan del av landet:confused:, utan att meddela detta:mad:! Det är tur att han är väldigt snäll och hygglig (men framförallt otroligt duktig!) när han väl kommer, annars hade jag blivit galen:p. Jag själv är alltid i tid när jag ska någonstans, gärna 10-15 min innan utsatt tid, och får jag förhinder ringer jag alltid så fort jag märker att jag inte kan komma/komma i tid och ber tusen gånger om ursäkt. Vi är väldigt olika han och jag;). Men något som också är bra med honom är att han kan komma på udda tider om det behövs, t ex helger eller sena kvällar. Han skor också åt ridskolor och travtränare, så han tar ofta dem på dagtid när personalen är där och oss privatpersoner på eftermiddagarna/kvällarna när folk slutat jobbet/skolan.

Det här med att låta hovis göra allt själv är jag lite kluven till. Jag vill helst vara med när hästen skos, dels för att jag är nyfiken och tycker om att se vad han gör och ställa frågor, men också för att jag vill vara med om det skulle hända något. Ibland händer det att min hovslagare erbjuder sig att fixa hästen själv om jag inte kan den tid som han helst vill komma på, men då föreslår jag att han kanske kan komma nästa vecka eller liknande, alternativt kollar med mina stallkamrater om de är i stallet vid den tidpunkten. Dessutom går våra hästar i en enorm hage så det kan vara svårt att hitta dem om de gömt sig uppe i skogen, så jag tycker det verkar jobbigt för hovis att traska runt hela hagen för att få tag i hästen. Samtidigt kan det ju vara väldigt smidigt om han ändå har vägarna förbi och jag absolut inte kan komma.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

KL

Som jag förstår är det många som låter sin hovslagare komma och fixa allt själv... Har ni inga betänkligheter med detta?

Är bara nyfiken, för min hovslagare brukar föreslå det ibland och har gjort det ibland med, men jag gillar det inte riktigt när jag inte kan vara med själv.

Min hovis säger att han klarar sig själv, och släpper ut hästarna sen, men jag vill gärna vara hemma. Dels för säkerheten, tycker inte om att han är ensam om nåt skulle hända, spikar, hovar mm är farliga saker;)

Sen vill jag gärna höra hans åsikt om hur hovarna ser ut, ha koll på hur hästen uppför sig, hur hovis uppför sig (även om min nuvarande är jättebra med hästarna) och allt runt om. Lite kontrollbehov som poppar upp;)
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Bokar tid för nästa gång när h*n är här. Brukar bli var 7: de vecka på ett ungefär.
Nån enstaka gång har jag inte kunnat vara med och då ringer jag eller smsar om ny tid senare.

Jag föredrar absolut att vara med, men ibland har det inte gått ihop med jobbet och då har jag fått en morgontid och hästen står inne. Efteråt finns det alltid nån som kan hjälpa till att slänga ut hästen i hagen.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Min hovis bokar ny tid när han är här. Har man sen en tappsko eller något akut så får man ju givetvis ringa och då brukar han försöka komma så fort han kan.
Mycket smidigt tycker jag! jag har ett schama från jobbet så jag bokar en tid som passar för jobbet sen får jag helt enkelt planera därefter så jag inte gör något annat den dagen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 729
Senast: Lhas
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 456
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 124
Senast: TinyWiny
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 844
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp