Bokningsrutiner hos hovslagare

Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Men samtidigt tycker jag det är på gränsen till att vara för "snål" med servicen.

Nu är du snäll mot din hovis, jag tycker han verkar ha passerat den gränsen med råge.

Jag skulle kunna förstå din hovis ifall han var den ende hovisen inom rimligt avstånd eller att alla hans konkurrenter var hopplöst dåliga.

Så ifall det finns lite konkurrens så skulle jag ta och byta. Fast först skulle jag ju prata med honom och ge honom en chans att rätta till det. Han verkar ju förutsätta att inga av hans kunder har något liv utanför stallet utan finns där när han behagar dyka upp.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

min hovslagare skor hästen, sedan lämnar han en faktura där det även står vilken dag + tid han kommer nästa gång. Skulle hästen tappa en sko eller så får man ju försöka få tag i honom och få en tappskotid, men i vanlig ordning är det inte superlätt att få tag i hovis.
Men standardbokningen funkar alldeles utmärkt
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

;)Tidigare hovslagare har jag bokat tid för nästa skoning vid skoningen, tycker det är ett praktiskt system.
Nuvarande hovslagare ringer jag ca 2 veckor innan, då har han koll på sin tidbokning. Passar inte riktigt mig, då jag är glömsk (=kan ta tid att komma ihåg att ringa...) och är mycket utomlands dagtid. Sen kommer rackaren också ALLTID i tid= min häst får aldrig manen ryckt... ;) (har innan passat på att rycka den medan jag väntat på hovslagaren, brukar passa i tid med deras försening)
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Nu fick jag faktisk tag i hovslagaren, eftersom jag ju inte kunde den tiden, som han hade bokat. Han kunde inge andra tider denna veckan (låg efter pga sjukdom), dessutom hade han som jag misstänkte en annan skoning i närheten samma dag.

Så han erbjöd sig att han kunde fixa det själv. Då kommer nästa svåra fråga; hur brukar ni säga om såna erbjudanden. På sätt och vis är det kanske schysst, men jag gillar att vara med, för att se att allt är bra med hovarna (han är fånghäst och man blir lätt lite nojjig;)) samt att jag undrar vad som gäller om det skulle hända något. Vem har ansvar?

Till frågan om bokningsrutinerna hade jag missförstått det lite grann. Det är okej att jag ringer mer än en vecka i förväg (det krävs egentligen ofta för att få tid), menjag får fortfarande inte svar på när han kommer förrän måndagen samma vecka. Skälet var precis som jag trodde att han ville lägga upp en rutt.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Vi bestämmer ny tid vid varje skoning.Suveränt.Då vi har flera hästar så blir det "en heldag" (i alla fall för en hovslagare) att verka och sko hos oss.

Förut hade jag en hovslagare som man ringde att man ville ha skoning,sen skulle han ringa upp när han bestämt.Ibland tog det lång tid ibland gick det snabbt.Tyvärr så kom han aldrig i tid (och ofta inte ens rätt dag), sen om man fick en tappsko så kunde det ta upp till 10 dagar innan han kom så jag blev tvungen att byta.

Nu har jag en som alltid kommer i tid,den andra var i och för sig helt suverän på att sko (och mycket erfaren med sjukbeslag mm) men det går ju inte att ha det så att man inte vet när de kommer.Den nya är också bra men inte lika erfaren.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Så han erbjöd sig att han kunde fixa det själv. Då kommer nästa svåra fråga; hur brukar ni säga om såna erbjudanden. På sätt och vis är det kanske schysst, men jag gillar att vara med, för att se att allt är bra med hovarna (han är fånghäst och man blir lätt lite nojjig;)) samt att jag undrar vad som gäller om det skulle hända något. Vem har ansvar?

För mig känns det inte riktigt bra att hovis, veterinär, ET eller annan yrkesverksam person skall behandla min häst utan min närvaro. Jag vill vara med dels av säkerhetsmässiga skäl, men också av den anledningen att om det uppstår frågor (antingen från mig eller den som behandlar) så skall man kunna avhandla dem genast.

Kan jag absolut inte närvara själv, så ser jag till att ngn annan person som jag (och min häst) har förtroende för kan närvara.
Ansvarsfrågan är väl kanske inte helt lätt att reda ut alla gånger, men jag brukar tänka så att "min häst-mitt ansvar". För den yrkesverksamme gäller det likaså att vara rätt försäkrad utifall olyckan skulle vara framme.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Det är många som skriver att de bokar nästa besök direkt när hovis är på plats. Det skulle jag själv vilja. Det känns mycket smidigare på det viset.

Ena argumentet jag kan tänka mig att min hovis har för att göra på detta viset kan jag tänka mig är att han då kan lägga upp en rutt och slippa lägga för mycket tid på transport. Fast som jag har förstått det har han de flesta av sina kunder relativt samlada inom en radie på kanske 3 mil och det tycker inte jag är mycket, men vet inte om det är det (jag har nog lite konstiga referensramar, med mitt jobb, där man kan åka 15-20 mil på en dag för att besöka två olika personer). Jag bor själv inte inom det området, där han normalt sett är som mest, men max 25 km därifrån.

Jag bokar med min när han är på plats, datum och tid. Skulle det sen bli förändringar ringer vi, det gäller ju på båda håll.

Han har olika dagar han kör på olika håll, så blir det en tappsko har han alltid en eller två dagar i veckan han är på mitt håll. Fungerar väldigt bra!

Tillägg efter senare inlägg - Han borde väl kunna veta om han tar kunderna västerut på måndag, österut på tisdag osv. Det måste vara enklare att ha bestämt i god tid än att behöva sitta och pussla varje vecka. Men det är svårt att få andra att ändra ett system, det fungerar väl för honom;)
 
Senast ändrad:
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Vi gör så att jag ringer några dagar i förväg och vi kommer överens om en tid som passar , skulle det inte gå från endera hållet så ringer vi och bokar om. Så har det funkat bra i åratal.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Jag är bortskämd :o

Min hovslagare ger en en tid, då kommer hon till stallet, tar in hästen själv och gör det hon ska :o Man behöver inte ens åka ut och vara där. Får det på faktura. Jag har två ponnys som hon verkar. Finns det dessutom inte mycket att göra med hovarna så betalar jag bara som för en verkning :o
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Jag är bortskämd och kan ringa måndag morgon och hovslagaren kan svänga förbi måndag eftermiddag. Jag bor i närheten av honom så han kan ofta ta mina hästar på väg till och från andra kunder. Jag har dock kompisar som bor mer i "bushen" och där är han inte riktigt lika flexibel, av förklarliga skäl.

Under alla år jag hållt på med hästar har jag dock aldrig haft en hovslagare som betett sig som din. Så kan man väl inte göra i ett serviceyrke? Tänk om frisören funkade likadant?
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Det är väl knappast ovanligt att hantverkare gör så? Både elektriker och rörmockare ger en tid som man vackert får finna sig i...
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Det är väl knappast ovanligt att hantverkare gör så? Både elektriker och rörmockare ger en tid som man vackert får finna sig i...

Fast det är en viss skillnad mellan elektriker/rörmockare och hovslagare. Hovslagaren har en MYCKET tätare relation till sina kunder, rörmockare/elektriker har man bara ute vid enstaka tillfällen.

/Camilla
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

När det börjar närma sig skoning så ringer jag hovslagaren o säger att vi behöver sko, han frågar när jag kan o så bokar vi in en dag där vi kan båda två, oftast inom några dagar, i extrema fall en vecka.
När jag ringde igår muttrade han mest eftersom som han sa "om jag säger en dag så blir det snöstorm så kan jag inte komma" men vi bokade idag o så kom han idag.

Jag skulle aldrig kunna boka gång till gång för jag vet inte vad jag gör 6-8 veckor framåt, dessutom har våra hästar inte samma intervall o det kan hända mycket på vägen. Hovis vill inte heller ha det så, vi har pratat om det.

Eftersom vi oftast har flera hästar på en gång brukar han ta oss först och då kommer han alltid i exakt tid. Har han någon innan så får jag en ungefärlig tid och så ringer han när han är på väg, eftersom han aldrig kan säga exakt hur lång tid ett besök tar eller om han måste sticka o ta en tappsko eller nåt på vägen.

Skulle det vara kris nån gång med en tappsko t ex när jag inte är hemma så låter jag hästen vara inne så lägger han på skon o släpper ut hästen igen. Vet han inte när han kommer så får hästen gå ut för att inte behöva stå inne hela dagen, då hämtar han hästen i hagen bara den har grimma på så han vet vilken (våra fjordingar ser likadana ut enligt honom :p )

Har en häst som har en skada som gör att vi fått hålla på och trixa väldigt mycket med skoningarna. Ibland har det tagit längre tid än planerat då får han ringa till nästa o säga att han kommer lite senare.

Min hovis ställer alltid upp när vi behöver honom. Jag försöker alltid ringa "på kontrorstid" men saker o ting händer o då kommer han alltid om han kan lösa det, lördag, söndag eller kväll. Jag har varit hos veterinären tre gånger med sjuklingen under hösten/vintern och samtliga gånger har hovis varit med (på eget initiativ), för att han vill se röntgenplåtarna, för att han vill höra vad veterinären säger och för att han vill kunna diskutera med veterinär och hästägare vad som kan tänkas vara den optimala skoningen för att stötta och hjälpa hästen på bästa sätt. Då försöker vi få en tid som gör att han behöver ändra sina tider så lite som möjligt, helst boka en dag där han inte hunnit få några andra uppdrag.

Jag kan inte nog säga hur tacksam jag är över min hovis, och jag fasar för den dagen då han går i pension o jag måste anpassa mig efter någon annans system..
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Jag ringer min hovslagare samma vecka jag vill att han ska sko min häst och så säger han kanske att man kommer onsdag eftermiddag. Han fixar allt själv, tar in hästen från hagen, skor och släpper ut igen. Och sätter upp fakturan på boxdörren. Sjutk smidigt. Han brukar dessutom ringa ca en timme innan han kommer bara för att kolla så jag inte är eller ska ut och rida. Väääldigt snällt av honom !!
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Min hovslagare lägger alltid in en ny tid när hon är ute och skor. Vi kommer överens om vilken vecka och sen skriver hon på min whiteboard vilket datum det blir. Tiden gör vi upp närmare inpå. Hur smidigt som helst. (annars är det bara att ringa henne och boka en tid om jag skulle vilja det.)
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Jag slänger iväg ett sms till min hovis när det börjar bli dags för nya skor eller om det är tappsko och får sms eller samtal med datum och tid. Funkar prima.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Jag smsar en vecka innan det är dags, får tillbaka ett tidsförslag och det brukar ofta funka, annars ordnar han det själv.
Tappsko kommer alltid på samma dag :bow:
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Det är väl knappast ovanligt att hantverkare gör så? Både elektriker och rörmockare ger en tid som man vackert får finna sig i...


Lysande, bara för att man kan hitta några andra yrkesgrupper som är kända för att mer eller mindre strunta i sina kunder (Hantverkare har ju lite rykte om sig att bara dyka upp när de passar dem) så tar man det som skäl för att bete sig likadant.

Om man har ett yrke där man är beroende av sina kunder för att överleva är det ett överlevnadsknep att anpassa sig till kunderna och inte tvärtom.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Jag har oxå så att jag antingen bokar samma gång som han är där ute eller så smar/ringer jag bara till honom när det börjar bli dags. Han är väldigt flexibel och bra! Min häst som var lite knepig innan är som ett lam nu :laugh:

När han var ute och slog på en tappsko på kompisens häst sist. Så ringde hon på morgonen och frågade när han kunnde komma, han svara att han är där om 15minuter, bland är han lite väl snabb! :p
Men jag är väldigt tacksam över att han är det och alltid i tid och alltid lika trevlig :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 725
Senast: Lhas
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 452
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 120
Senast: TinyWiny
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 829
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp