Bokningsrutiner hos hovslagare

Iser

Trådstartare
(Hoppas tråden ligger rätt)
Jag undrar vad era hovslagare har för bokningsrutiner.
Min egen har ett system, som jag själv tycker är ganska ologiskt och opraktiskt. Men jag är nyfiken på om det är vanligt att göra så.

Här fungerar det så att man ringer måndagkväll samma vecka som man vill att hästen ska skos/verkas. Sen senare på kvällen få man tillbaka ett sms eller telefonuppringning, där hovslagaren berättar när, under den kommande veckan, han tänker dyka upp.

Det är två saker med detta system som jag tycker är opraktiska.
Det ena är att man inte kan boka tid längre tid i förväg (man vet ju som regel hur långa intervaller man har mellan sina skoningar), vilket gör att jag inte kan göra ett enda avtal på jobbet för den veckan, för jag vet inte vilken dag han tänker komma.

Det andra är att man inte har möjlighet att påverka vilken dag han kommer. Som nu, har jag én dag denna veckan då jag inte kan, då är det klart att det är den dagen han tänker komma till mig.

Är jag petig och bortskämt nu? Eller hur gör ni och era hovslagare när ni bokar tid? Jag har ändå ett ganska flexibelt job, som jag kan åka ifrån några timmar om jag vill och måste, men hur gör alla andra?
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Vi bokar den nya tiden när han är här. Inte så svårt för honom att kolla sin almanacka innan han åker och fråga om det går bra för mej :)
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

När jag bokar min hovslagare så skickar jag ett sms några dagar innan hästarna behöver skos om eller få på tappsko. Skriver vilka dagar jag kan närmaste veckan om det är helskoning. När han kollat upp sin kalender ringer han upp och bekräftar vilken av mina dagar han kan komma.

Fungerar perfekt, jag avskyr att vara uppbokad på något i långt i förväg som man sedan kanske måste ändra ändå. För mig fungerar det mycket bättre att boka några dagar innan, vilket det gör för min hovslagare också.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

jag kan ju svara då min pappa jobbar som hovslagare.

Han vill ha så bra service som möjligt. Har hänt flertalet gånger att någon ringer "akut" och kan kan komma inom ett par dagar. Dock föredrar han om de bokar ny tid när han är där eller iaf ringer minst en vecka innan --> lättare att planera då.

Det system din hovslagare har verkar väldigt opraktisk? Man får ju som hovslagare tänka på att man jobbar med ett "service-yrke" och att de flesta hästägare också jobbar (typ 9-5).

Har du föreslagit hur du skulle vilja ha det till din hovslagare? H*n kanske är flexiblare än du tror? :)

(ocj, vad rörigt det blev, hoppas du förstår vad jag menar iaf!)
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Vi bokar ny tid direkt när han är här.

De andra hovslagare jag haft har bokat direkt i telefon när man ringt.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Min hovslagare bokar en ny tid direkt på plats. Jätte skönt att veta när han kommer och han är alltid i tid! (Hänt en gång på 3 år att han varit sen och då hade han fått ett akutfall)

Skulle det vara en dag jag inte är hemma ordnar jag så hästarna står inne och han skor dom själv. Finns alltid folk här då mitt stall ligger precis intill familjeföretaget om det skulle vara något.

Men oftast är jag hemma och bjuder han på kaffe och bullar och snacka lite strunt! :D
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Vi gör också som flera andra här tydligen gör.Vi gör upp om nästa tid när han är och skor ,då ser han ju när de behöver skos nästa gång,om han vill ha längre eller kortare intervall emellan .
Det är ju lite längre intervall mellan på vintrarna......
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Jag bokar in på plats, ofta bestämmer vi exakt tid men det händer att vi bokar in veckonummer och sen hörs av i början av aktuell vecka för att boka exakt tid.

Får nog säga att jag är väldigt flexibel och ställer upp på konstiga tider, är väldigt ofta bokad sena kvällar och helger...

/Migo
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

De hovslagare jag har haft kontakt med har jag ringt upp och bestämt tid med direkt över telefon (eller ringt upp/blivit uppringd lite senare om h*n inte haft kalendern i närheten). Om det har varit viktiga datum att matcha in hovslagningen mot så har det hänt att jag avtalat om ny tid redan vid tidigare tillfälle, men oftast har jag ringt "när det börjar närma sig".
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Din hovslagares system är ju inte direkt kundvänligt.

Själv ringer jag min hovslagare när det börjar bli dags. Då föreslår han en tid, passar den är det bra, annars får han föreslå en ny tid tills den även passar mig. Funkar perfekt och båda blir nöjda med tiden.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Vi är flera i stallet som har samma hovslagare och denne bestämmer i början av året datum för årets alla skoningar (6 veckors intervaller). Lapp sitter på stalltavlan med datum, hästnamn och plats för anteckningar med vad man vill ha gjort med sin häst.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Hej!

Min hovis och jag bestämmer ny tid när hon är där. Skulle tiden visa sej helt katastrofal kan jag alltid messa med förslag som passar bättre, så knåpar vi ihop nåt som passar båda.

Min hovis jobbar oftast/helst "office-hours", så det brukar hållas inom det.

/ Lavinia
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Min hovslagare har med sig kalendern vid skoning och så bokar vi in nästa tid på en gång. Mycket smidigt tycker jag! Och skulle det vara så att man får förhinder så brukar det inte vara nåt problem alls att ordna en annan tid.

Och hon är aldrig sen! :love:
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Här görs som hos många andra, ny tid bokas direkt när hovis ändå är här. Jag skulle bli galen om jag skulle behöva jaga hovis över telefon eller mail och jag tror att det är mkt enklare för hovis själv att planera om man kan boka direkt.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Får nog säga att jag är väldigt flexibel och ställer upp på konstiga tider, är väldigt ofta bokad sena kvällar och helger...

/Migo

Måste vara väldigt uppskattat av dina kunder men blir det inte jobbigt för dig att jobba sådana tider? Min hovslagare håller benhårt på 8-17 om det inte är akut. Händer att han ställer upp någon kväll men då får jag köra till han.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

jag kan ju svara då min pappa jobbar som hovslagare.

Han vill ha så bra service som möjligt. Har hänt flertalet gånger att någon ringer "akut" och kan kan komma inom ett par dagar. Dock föredrar han om de bokar ny tid när han är där eller iaf ringer minst en vecka innan --> lättare att planera då.

Det system din hovslagare har verkar väldigt opraktisk? Man får ju som hovslagare tänka på att man jobbar med ett "service-yrke" och att de flesta hästägare också jobbar (typ 9-5).

Har du föreslagit hur du skulle vilja ha det till din hovslagare? H*n kanske är flexiblare än du tror? :)

(ocj, vad rörigt det blev, hoppas du förstår vad jag menar iaf!)


Nej, men jag tänkte göra det nästa gången;)
Vi får se vad han säger...
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Jo, det uppskattas;) Jag har flera egna hästar som jag gärna jobbar med dagtid, så det passar mig bra.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Det är många som skriver att de bokar nästa besök direkt när hovis är på plats. Det skulle jag själv vilja. Det känns mycket smidigare på det viset.

Ena argumentet jag kan tänka mig att min hovis har för att göra på detta viset kan jag tänka mig är att han då kan lägga upp en rutt och slippa lägga för mycket tid på transport. Fast som jag har förstått det har han de flesta av sina kunder relativt samlada inom en radie på kanske 3 mil och det tycker inte jag är mycket, men vet inte om det är det (jag har nog lite konstiga referensramar, med mitt jobb, där man kan åka 15-20 mil på en dag för att besöka två olika personer). Jag bor själv inte inom det området, där han normalt sett är som mest, men max 25 km därifrån.
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Jag kan förstå att h*n inte vill åka som en tetting fram och tillbaka, även om det är inom 3 mils radie. Mycket av arbetstiden går åt till resande, vilket leder till höga omkostnader och ineffektivt arbete= dyrare för kunden.

Själv kör jag 150-400 mil i månaden, beroende på vart jag är och jobbar. Skulle kunna effektivisera lite, men då på bekostnad av min rygg... Jag tycker det är lagom med 3-6 hästar om dagen...
 
Sv: Bokningsrutiner hos hovslagare

Ja, det kan jag också förstå.

Men samtidigt tycker jag det är på gränsen till att vara för "snål" med servicen. Men jag får helt enkelt fråga honom nästa gången istället för att spekulera, då får vi se om det går att lösa på något annat sätt.

Jag tycker inte det är nödvändigt heller att veta exakt vilken tid han kommer om sex veckor. Men man kanske kunde säga att jag kommer onsdag eller torsdag vecka XX. Jag hör av mig veckan/måndagen innan med exakt tid.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 729
Senast: Lhas
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 456
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 124
Senast: TinyWiny
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 846
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp