Bukefalos 28 år!

"Bokstavs-barn" i skolan

Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Självklart är det han gör inte rätt. Men jag skulle för allt i världen inte tro att det är så att han menar att göra det, därav exemplet med min bror. Det är därför jag menar att det är elakt att kalla ett barn med funktionshinder för ungjävel, baserat på dennes handlingar när just de handlingarna är något som är specifikt för just funktionshindret. Det är alltså assistenterna och habiliteringen runt omkring som brister, inte barnet som är en ungjävel.

Jag förstår helt klart din reaktion runt att det som händer är farligt och jag läste och förstod att ni inte fått det bemötande som faktiskt krävs eller är nödvändigt för att garantera säkerhet. Därmed vill jag lägga till att alla barn med adhd självklart inte är lika. Speciellt inte när diagnosen går i kombination med autism. Dock var det inte detta jag reagerade på utan jag reagerade på att du som vuxen människa faktiskt uttryckte dig på ett sätt som jag inte tycker är okej. Hoppas du förstår vad jag menar!
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Inte jag, inte ett dugg faktiskt.

Har släktingar med ADHD och det här har liksom ingen koppling till det.

Artikeln handlar möjligen om att de överdiagnostiserar barn som är omogna med ADHD, vilket är lite misslyckat minst sagt. Eller underdiagnostiserar mogna barn.

Jag inser nu att det var dumt av mig att länka till artikeln! Jag hade bara läst första sidan i tråden av någon anledning och inte sett hur det hela utvecklat sig! Ber om ursäkt om jag trampade på några tår!
 
Senast ändrad:
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Äsh ingen fara :laugh:

De är bara lite lite ömma på ADHD biten eftersom folk verkar tro att de är dumma, korkade barn som slåss. När det egentligen är normala barn/vuxna (med tendenser till stor social kompetens) med svårt att sortera intryck. Det blir så pinsamt vid kaffebordet på jobbet för kollegan med snälla och trevliga döttrar med adhd tex.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Oavsett vad anledningen är, så tycker jag inte att barn ska behöva vara rädda när de går till skolan för att där finns någon som är aggressiv och slåss på det sätt TS beskriver.

Vilken vuxen skulle vilja ha en sån kollega, där man knappt vågade sig ut till fikarummet, ifall kollegan skulle sparka ner en och hoppa på ens huvud? Det skulle aldrig vara ok på en arbetsplats för vuxna, utan skulle ses som ett enormt arbetsmiljöproblem.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Men fy tusan, vad hemskt för din dotter och även de andra barnen.
Ingen ska behöva vara rädd för att gå till skolan, de ska framförallt inte behöva utsättas för misshandel :crazy:

Skolan har, i mitt tycke, hanterat hela situationen på ett rent vidrigt sätt.
De skyfflar undan pojken som ett djur i bur och fortsätter utsätta de andra barnen för risken att bli slagna.
Det är precis som att de tänker "vi gömmer honom på lektionerna så finns inte problemet" :crazy:

Kanske skulle ni vända er till en högre instans med det här, pojken är ju i akut behov av hjälp och din dotter (och de andra eleverna också självklart) får ju ingen chans alls att lära sig något i skolan nu. Hur ska de kunna koncentrera sig på lektionerna när de är rädda hela tiden?

En anmälan kanske vore på sin plats, inte på pojken utan på skolan.
På hur de har agerat och hanterat situationen. Nu är det ju en fara för både barn och vuxna att gå till skolan öhvt. Hur kommer denna pojk vara när han växer upp :crazy: Med tonårshormoner och annat som spökar :crazy:
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Men fy tusan, vad hemskt för din dotter och även de andra barnen.
Ingen ska behöva vara rädd för att gå till skolan, de ska framförallt inte behöva utsättas för misshandel :crazy:

Skolan har, i mitt tycke, hanterat hela situationen på ett rent vidrigt sätt.
De skyfflar undan pojken som ett djur i bur och fortsätter utsätta de andra barnen för risken att bli slagna.
Det är precis som att de tänker "vi gömmer honom på lektionerna så finns inte problemet" :crazy:

Kanske skulle ni vända er till en högre instans med det här, pojken är ju i akut behov av hjälp och din dotter (och de andra eleverna också självklart) får ju ingen chans alls att lära sig något i skolan nu. Hur ska de kunna koncentrera sig på lektionerna när de är rädda hela tiden?

En anmälan kanske vore på sin plats, inte på pojken utan på skolan.
På hur de har agerat och hanterat situationen. Nu är det ju en fara för både barn och vuxna att gå till skolan öhvt. Hur kommer denna pojk vara när han växer upp :crazy: Med tonårshormoner och annat som spökar :crazy:

Där sa du något...

En anmälan på brott mot arbetsmiljölagen borde kunna få skolan att sätta fart att göra något åt situationen, för som du säger ingen ska behöva gå till sitt "arbete" rädd för misshandel, så det gäller ju faktiskt för skolan med som ju är barnens arbetsplats.

Och som det är nu får ju både övriga barnen och pojken själv ta smällen för att skolan inte klarar hantera situationen.

/Camilla
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Ja, det kan ju vara en oprövad väg att gå.
Vart vänder man sig med en sådan anmälan? På en arbetsplats antar jag att det hase fått gå via facket, men skolelever har ju inget sådant skydd.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Precis, det är lag på att alla barn ska gå i skolan.
Då är det banne mig skolans förbannade skyldighet också att se till att barnen är trygga där. Annars kan de inte lära sig något, vilket leder till att de halkar efter och får problem längre fram.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Har just läst igenom tråden och jag blir så ledsen av flera skäl. Av vad du skriver så tycker jag att skolan brister i flera punkter och det är inte acceptabelt precis som flera har påpekat, varken för barnet som uppenbarligen inte har det stöd han behöver eller för övriga elever.

Jag tycker ni ska överväga att göra en anmälan till skolinspektionen, du kan läsa mer på denna sida länk.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Har arbetat med funktionshinder på olika sett i flera år, och har en hel del erfarenhet och kunskap om Autism. Jag har jobbat med vuxna funktionshindrade.

Hot och våldsbilden har varit ett centralbild i mitt arbete under flera år, och jag har ägnat en hel del tid att fundera på hur man kan få rätsida på det. Skulden som fler tidigare har skrivit ligger hos den funktionshindrades resursnät är utformat. Kunskap om funktionshinder samt ett aktivt engagemang hos assistenter, tillräckligt med assistans (ibland, under vissa situationer kanske man måste vara två assistenter?)

Tyvärr ser inte verkligheten ut så, det räcker med att vara undersköterska och ha läst en kurs på 200 poäng om utvecklingstörning (man skummade igenom de vanligaste diagnoserna) för att jobba på dagligverksamhet eller på boende i min kommun. Vilket betyder att man måste ha ett stort egenintresse och engagemang för att göra ett bra jobb (ta reda på själv). På särskolan i min kommun räcker det med att ha kursen utvecklingstörning samt vara barnskötare.

Tror att anledningen till varför detta fortlöper utan större krav är för att folk inte anmäler till polisen när saker händer. Omgivning går sönder (har sönder saker), Människor blir skadade (rivs, sparkar, slåss). Och ingen vill anmäla för att det ligger ett funktionshinder bakom. Det tystas hellre ner, och folk kämpar på, alterntivt efter lite för mycket riv och bitmärken byter yrke.

Tyvärr tror jag att kraven på de som jobbar med funktonshindrade generellt är för låg. Även då dem som jobbar med barn. Är övertygad om att den enda vägen att gå för att få rätsida på det är att gå till högre instanser. Situationer i en verksamhet löses endast (krävs ju resurser) om kraven kommer uppifrån). Inom den verksamhet jag jobbar inom är det arbetsmiljöverket. Inom skolans värld är det (som någon redan skrivit) skolinspektionen. Kanske krävs också en polisanmälan för att ärendet skall tas på allvar.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Skolan har, i mitt tycke, hanterat hela situationen på ett rent vidrigt sätt.
De skyfflar undan pojken som ett djur i bur och fortsätter utsätta de andra barnen för risken att bli slagna.
Det är precis som att de tänker "vi gömmer honom på lektionerna så finns inte problemet" :crazy:

Det kanske inte är så vidrigt som det ser ut. En del av autism problematiken är att man kan ha stora svårigheter att koncentrera sig på det man skall göra om störigheter finns runt om. Har sett exempel på att man inte klarar att borsta sina tänder för att att någon ringer på dörren till ex ... Det här kanske är en insats som pojken behöver. Han kanske behöver vara ensam med sin assistent för att få något gjort. Det man kan ställa sig frågan är tycker jag, hur rasterna är utformade just för honom. Är han "lämnad" i intet eller finns det vuxna som hjälp honom till meningsfulla raster.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Oavsett vad anledningen är, så tycker jag inte att barn ska behöva vara rädda när de går till skolan för att där finns någon som är aggressiv och slåss på det sätt TS beskriver.

Vilken vuxen skulle vilja ha en sån kollega, där man knappt vågade sig ut till fikarummet, ifall kollegan skulle sparka ner en och hoppa på ens huvud? Det skulle aldrig vara ok på en arbetsplats för vuxna, utan skulle ses som ett enormt arbetsmiljöproblem.

Nu låter du nästan som att jag har propagerat för att barnet ska gå kvar i klassen, när jag tydligt skrivit ett inlägg om att jag tycker att det uppenbarligen är dåligt för både klassen och barnet.

Dvs nej jag håller inte med dem som tycker att han ska gå kvar i klassen för att det är synd om honom annars. Det är ju uppenbarligen synd om honom som det är nu, något måste göras för honom, att gå kvar är tydligen inte lösningen.

Sedan tycker jag egentligen att man visst kan flytta på ett barn för att det utgör en direkt fara för klasskamraterna. Urdumt att ha lagar om att barn ska ha hjälm när de cyklar för att skydda dem och samtidigt tycka det är helt ok om de blir halvt ihjälslagna av andra barn. (Det är ju uppenbarligen så att risken att bli sparkad i hvududet eller knuffad ned för trappa av kamraten i klassen här är extremt mycket högre än procentuella risken att råka ut för en cykelolycka.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
6 760
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 621
Senast: Araminta
·
Övr. Barn Eskilstuna djurpark förra helgen och Astrid Lindgrens värld den här och mina pojkar 3 och 6 år har varit till sig av lycka! Har under...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 418
Senast: Sel
·
Övr. Barn Hej! Jag påbörjar nu till hösten äntligen min utbildning. Jag och min dotter bor bra, i ett område jag känner till väl, nära till...
2
Svar
28
· Visningar
3 476
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp