Bukefalos 28 år!

"Bokstavs-barn" i skolan

Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

*kl*
Jag blir faktiskt beklämd över vissa reaktioner i den här tråden...

Adhd/autism är ingen bra kombination. Adhd:n gör att barnet är väldigt impulsivt och ofta "tänder direkt" och autismen gör att barnet inte kan läsa av situationen (som oftast är någon helt vanlig händelse som inget annat barn skulle reagera över).

Oftast får de här barnen en assistent som oftast inte har någon som helst pedagogisk utbildning, helst ska de ha någon som är specialpedagogiskt utbildad. Som resurs till ett sådant här barn måste man ha kompetensen att ge dem verktyg till att avläsa situationer. Jag vet barn som varit i liknande situationer som den här pojken med som med rätt omgivning fungerat bra i barngrupp. Men det handlar om att all personal måste vara villig att anpassa verksamheten och få en relation med barnet.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Ja, det kanske är så.

Mina barn har också haft rejält problematiska barn i sin klass. Min son hade en kompis som jagade mina döttrar med kniv. Jag tyckte inte att han bara skulle *bort* utan den pojken behövde punktmarkeras och få hjälp. Mina döttrar kunde också ha dött.

Sen kan jag inte begripa hur det hinner bli kraftiga sparka mot huvudet vid en lek där det rimligtvis borde ha funnits vuxna runtomkring. För övrigt en väldigt olämplig lek för ett barn som både är Autist och har ADHD
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Det beror på om man ser till offer eller gärningsman i första hand.
Det hade definitivt varit bättre för dom andra barnen i skolan.

Jo men felet är inte att pojken går i den skolan utan att skolan och assistenten inte lyckades utföra sina jobb.
Jobben att skydda omgivningen och att få en pedagogisk mening i pojkens aktiviteter.

Om man ser det i förlängningen med gärningsman så blir situationen för framtida offer så mycket större om pojken inte lyckas att lära sig fungera bland andra människor.
En vuxen man som far omkring och beter sig på det viset är en livsfara för alla och måste då tyvärr låsas in.
Det är inte bra.

Jag tror att personalen har missat att en 8-åring kan vara så pass farlig.

En annan aspekt är ju att det är bra för alla barn att få uppleva att det finns människor som faktiskt inte kan uppföra sig av sig själva för att de saknar den förmågan.
Då blir inte livet så hårt.

Alternativet att låsa in alla avvikare är väl ändå inte något som vi vill ha - eller?
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

jag har själv ett barn med liknande problem som bor på avlasning hos oss en helg i månaden och jag måste bara säga att det mest tragiska i hela denna historia är den berörda pojkens föräldrar. Att inte själva verka eller se till att han får den vård och stöd han behöver för att klara av att leva så normalt som möjligt i sammhället. Det låter faktiskt som att denna kan behöva en form av särskola för att klara det.
Till er med drabbade barn i samma klass vill jag bara säga att sker det ingen direkt förändring i början av terminen så kan ni vända er till den komun ni går i och de som är annsvariga för skolgången där och kräva att något sker, känner du inte att de ger en bra kan du vända dig familje omsorgen inom det sociala. Så här har det gått till i det fallet jag har hand om och i dag har pojkem det riktigt bra och föräldrarna har oxå det stöd dom behöver, kan vara svårt för mammor och pappor att själva se att deras barn är problem. Att din dotter får stöd från skolans kurator är oxå jätte bra , ett råd kunde vara att alla berörda i klassen finge samtala med henne så de får chans att uttrycka hur dom känner.. Att gå i skolanhär är det lag på , men det är oxå lag på att skol miljön skall vara trevlig så även ditt.. lycka till nu hoppas detta hjälper lite
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

*kl*

Jag kan inte hjälpa att jag blev ledsen när jag läste den här tråden. vissa av er har åsikter om funktionshindrade så det är ju inte sant...bara kasta ut dom, eller in på anstalt...ut med dom sen är problemet borta..javisst, självklart. För er kanske...

Inte konstigt jag har ångest av att tänka på hur det ska bli när sonen börjar dagis...

/mamma till nybliven 3-åring med autism med en vardag som påminner om pojken vars tråden handlar om
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

jag kan förstå att du kan känna så, men jag måste ändå säga till att när du som förälder har fått denna vetskap och tagit den till dig kommer det att gå toppen för er.Även om jag nämner olika distanser i mitt tidigare inlägg är inte detta att jag anser att dom skall läggas i nåt fack. Jag vill bara tala om att det finns hjälp att få här och som jag tidigare sagt även föräldrarna till den handikappade kan få det här. Känn inte så som du gör. Det finns mycket stöd där ute för er och var inte rädd att ta imot den. Jag har växt upp detta runt mig och genim att vara avlistning ger jag nu denna kunskap vidare till mina egna barn. Det ger en sån glädje när han kommer mina barn har lärt sig att förstå att när missförstånden är framme är det av en anledning, och dom hanterar det jätte bra och är lika glad som jag när det är dags för vår helg, hämtar han idag och vi ska baka pepparkakor... kuligt. Hans mamma ska till frissan i morgon en vardag för många men inte för henne. Förstår hur du känner men vill bara säga att det är en diamant du fått. kram s
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Jag kan så väl förstå hur RIA känner sig efter att ha läst vissa inlägg. Och jag blir lika ledsen och beklämd som hon över hur vissa tänker.

Men det är också hoppfullt med såna som du san77 och andra som faktiskt har insikt på riktigt om hur dessa barn fungerar och vilken hjälp det faktiskt finns att få.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Din reaktion ger mig ont i magen.
Pojken har för tusan diagnoser som förklarar hans beteende väldigt bra.
Självklart så är situationen inte bra för NÅN just nu, varken för TS med dotter eller för pojken och hans föräldrar. Vad som bör göras åt det tänker jag inte uttala mig om för jag tycker de flesta här verkar vara vettiga människor med vettiga åsikter, onödigt att upprepa vad dom redan sagt. Men du får det att låta som han är en överjävlig skitunge utan respekt.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Någon skrev att det finns särskola osv... Bara undrar då, är det bättre att sätta pojken på särskola så han kan sparka andra funktionshindrade i huvudet???? Nej det är överlag samhällets brist på stöd som föranleder dessa situationer. Ibland önskar jag att mitt barn var mer utåtagerande för då blir det lättare att få mer stöd. Ett "snällt" funktionshindrat barn får mycket mindre. Endast skolan har felat här och föräldrarna kan aldrig lastas för vad barn gör i skolan. Enligt föräldrabalken övergår föräldraansvaret på skolan under skoltid. Det är ens inte förälderns skyldighet att han får tillräckligt med stöd där, det är lärarens. Läraren har ansvar att påtala stödbehov till rektor. Föräldrar sliter ofta som FFFFFF för att få stöd till sina barn, medan de får höra av omgivningen att det är fuskigt, orättvist och att de får så mycket hjälp till sina barn... Livet är inte direkt någon dans på rosor när man är 2 som mer eller mindre får slita dygnet runt och hälften av all extra tid som går åt till dessa barn läggs på att just försöka fixa stöd till barnet...
Hjälp föräldrarna istället för att lägga skuld på dem.
Exempel på hjälp är att tex ringa rektor och SANSAT tala om vad som händer på skolan. Rent informativt då... Behåll dina åsikter och förslag om särskola, inspärrning, avlivning eller vad du nu anser vara bra åtgärder. Ingen vinner på sådana åsikter allra minst du...
Era sk normala barn är inte perfekta de heller. Mitt funktionshindrade barn har nämligen ett syskon som fått stå ut med psykisk mobbing. Kommer hem ledsen från skolan för att någon sagt något om brodern. Oftast är det något uttryck som de måste ha lärt av en vuxen, då så små barn inte ens vet vad det de säger betyder. För vilken åttaåring vet vad "jävla bokstavsbarn" betyder. Kommer snarare rätt ur mor och fars mun precis som rasism i ung ålder... Fyyy
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

KL
Hade det här varit enkelt att lösa så hade det redan varit löst, eller hur?

Det finns många aspekter på detta:

- Vad skolan är skyldig att erbjuda
- Vad skolan i realiteten kan erbjuda med tanke på ekonomi och befintlig kompetens
- Alternativa skolformer som kan erbjudas inom kommunen
- Vad föräldrarna väljer att "nappa" på (för mycket riktigt kan de inte tvingas att välja annan skolform för sitt barn).
- Hur inställningen från övriga vuxna kring barnen är (föräldrar, övrig personal).


Ett barn som detta, som har svårt att tolka sin omgivning, behöver träning i att förstå vad andra menar. Under tiden behöver den en assistent som är dennes "Benjamin Syrsa". Hjälper till att tolka det som händer, hjälper till att välja rätt gensvar och hejda när barnet reagerar orimligt på andra.

Skolan bör alltså hitta rätt assistent - någon som kan det här funktionshindret, och jag anser iallafall att övriga skolkamrater och deras föräldrar måste informeras om vad det handlar om. Det är otroligt svårt att åstadkomma något positivt om föräldrarna till övriga barn pratar i termer om "jävla ADHD-unge" eller "Polisanmäl!!"

Jag kan personligen säga att det är jättesvårt att hitta bra assistenter som verkligen vet vad de har för uppgift. Även en bra sådan kan ha svårt att punktmarkera ett barn, särskilt när barnen blir större och känner sig trängda av att alltid ha någon som hänger med som en skugga.
Det är svårt att kräva att ALL personal ska kunna allt och därmed kunna hantera alla sorters funktionshinder. Det behövs specialkompetens som åtminstone handleder ordinarie klasslärare. Det är inte alltid kommunen kostar på lärarna detta och vi kan inte kunna allt bara sådär.

I vår kommun finns ett skoldaghem som tar in elever upp till årskurs 5. Där är man 6 vuxna på 10-12 elever och de går heldagar och arbetar väldigt mycket med att lära eleverna att förstå och hantera sina känslor och impulser. Jag har tagit emot elever som skolats ut därifrån i sexan och de har många gånger åstadkommit underverk med ungarna! Men de säger ju själva att de kan sitta en och en tillsammans med eleverna, de har specialkompetens, de har längre skoldag och låter aldrig någon elev åka hem med ouppklarade gräl eller missförstånd i bagaget. Det kan vi inte göra på en vanlig skola. En klasslärare har 20-25 elever att hantera samtidigt så det säger ju sig självt, eller hur?

Jag kan inte hjälpa till att lösa det TS beskriver, men jag hoppas att min beskrivning kan ge en bakgrund så att förväntningarna på skolan kan baseras på verkligheten och inte en önskedröm.
Lärarna vill att eleverna ska ha det så bra som möjligt och vi jobbar häcken av oss för att det ska fungera för alla. Men vi kan inte trolla...
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Nu har det gått nästan 2½ år sedan min dotter blev misshandlad.

Hon har först nu fått en svullnad i pannan som ev kan komma att bli större med tiden. Den är inte farlig, men kommer att finnas där genom livet som en vanprydande påminnelse om vad hon blev utsatt för. Hon gick hos kurator ca ett halvår, sedan ville hon själv avsluta den kotakten. Hon är fortfarande rädd för pojken och känner sig inte alls trygg i skolan.
Skolans sätt att ta sitt ansvar är under all kritik. Informationsmötet som utlovats blev aldrig av. Pojken har en assistent, en fritidsledare utan någon extra kunskap om hans handikapp. Hon ska punktmarkera honom, och det gör hon vissa stunder, men ibland kan hon t.ex gå på toa eller fika en stund eller så och då är han "obevakad", trots att rektorn lovat att det inte skulle bli så.
Han har fått raseriutbrott med jämna mellanrum, för ett par veckor sedan fick en i personalen hämtas av ambulans när pojken kastat en stol i huvudet på henne. En elev i förskoleklass slog han omkull, och ställde sig att hoppa på huvudet på honom, ambulans även där. En flicka fick en stubbe kastad i huvudet. Det är nästan alltid just huvudet, han har tydligen en förkärlek att skada just där. Mycket mycket mer har hänt som jag inte räknar upp här.

Allt har blivit aktuellt på nytt nu när svullnaden kommit i pannan, tillsammans
med mycket huvudvärk. Huvudvärken antas dock inte komma av något fysiskt problem utan av att hon är rädd och spänd i skolan. Vi gör vad vi kan som föräldrar för att stötta och hjälpa, men jag känner mig så maktlös.

Det är säkert jättejobbigt att ha den störning han har, och det är säkert jättejobbigt för hans föräldrar, men jag skiter faktiskt i det. Jag vill bara att ungjäveln ska bort, vart som helst bara han kommer bort.
Jag vet att det är egoistiskt, men jag är ambassadör för mitt barn.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Jag kan tillägga att pojken inte längre är med på några lektioner alls. Han sitter i ett eget rum med sin assistant. När det blir rast får han gå ut på skolgården så han kan slå dom andra barnen en stund och sedan är det in i rummet igen.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Det låter ju verkligen som om den här pojken har FÖR stora problem för att kunna gå i vanlig skola.
Ett sånt barn måste ju punktmarkeras precis hela tiden. Då får inte personalen fika eller ens gå på toa och tro att han klarar sig själv.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Så tråkigt att det inte fungerat bättre, utan att han isolerats mer och mer och att de andra barnen är rädda för honom. I lgr 11(läroplanen) står följande:

"Skolan ska sträva efter att vara en levande social gemenskap som ger trygghet och vilja och lust att lära."

Man kan ju fråga sig om skolan gör det de kan för att åstadkomma detta. Att ta bort pojken från klassen kanske har gjorts för att få mer trygghet under lektionerna, men även rasterna måste ju vara trygga för alla barn, även pojken själv. Varför skulle han hantera dem bättre än lektionerna?
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Varför skulle han hantera dem bättre än lektionerna?

Just denna frågan får ju en verkligen att inse att dom tänker helt galet på skolan, för rasterna blir ju klart svårast att hantera på ett bra sätt för pojken. Då finns det verkligen ingen struktur för honom att följa, få har klockrena rutiner, utan allting ändras efter vad dom andra känner för att göra just i stunden, lektionerna bör var enklare för honom att hantera.

Förstår verkligen inte varför skolan hanterar det som dom gör. Det finns ju bara förlorare på deras nuvarande hantering, både pojken, övriga barn och de som i framtiden ska ha med pojken att göra.

/Camilla
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Jag kan förstå din känsla, men att kalla ett barn med funktionshinder för ungjävel och beskylla den för att skolpersonalen inte kan sköta sitt jobb, är inte bara egoistiskt, det är också elakt. Om du vill förbättra situationen hjälper det inte att gå in från det hållet. Jag är bara 20, men syster till en kille med ADHD och jag har också upplevt en del, men inte fasen har det löst sig av att jag har kallat min bror ungjävel och bett honom försvinna åt helvete för min egen skull.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Jag tycker faktiskt att det är mer elakt att misshandla sina medmänniskor än att kalla någon ungjävel, faktiskt.
Att din bror har adhd har ingenting med saken att göra. Ingenting alls.
Jag känner flera personer med adhd, både barn och vuxna och ingen av dem har problem ens i närheten av problemen den här killen har. Han är en vandrande katastrof. Det har hänt att han kastat sig över andra barn trots att assistenten varit intill honom. Det går så fort att han hinner tillfoga en hel del skada innan assistenten kan få loss honom, någon gång har det behövts två vuxna för att klara honom. Han är en fara för sina medmänniskor och då måste säkerheten gå först.
Om du vill förbättra situationen hjälper det inte att gå in från det hållet.
Jag och andra föräldrar har i flera år försökt få till en fungerande situation, utan att bli lyssnade på. Att jag "går in från det hållet", nu betyder inte att det är så diskussionen har förts med skolan. Har du öht läst tråden?
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Men jag kan inte förstå hur det bästa, förfarandet för pojken kan vara att sätta honom i en förvirrad och rädd klass på 25-30 elever som inte vet vad de ska göra annat än att undvika honom. Med en lärare som inte har speciell utbildning, med en assistent vars uppgift det är att punkmarkera så att han inte slår folk.

Om det ska vara någon nytta att gå i vanlig klass så ska väl eleverna i klassen utbildas och visas på beteenden han klarar av. De kanske måste leka tillsammans i lekar han kan hantera (inte i uppenbart misslyckade lekar). Assistenten måste väl utbilda honom. Han måste väl gå undervisning i att tolka människor, lära sig att och hur de känner, minspel, att andra människor kan tänka, att de finns (eller jag vet inte hur det är med autism, men aspergers som numera är en undervariant av autism har jag bekant med. Han fick lära sig sådant.).

Om en helklass förvirrade rädda barn bara gör situationen värre för alla så förstår jag inte meningen med det.
 
Senast ändrad:
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Inte jag, inte ett dugg faktiskt.

Har släktingar med ADHD och det här har liksom ingen koppling till det.

Artikeln handlar möjligen om att de överdiagnostiserar barn som är omogna med ADHD, vilket är lite misslyckat minst sagt. Eller underdiagnostiserar mogna barn.

Barnet i den här tråden måste ju rimligen ha andra problem också! Det är inte ett normalt beteende för varken autister eller ADHD personer. Ett barn med adhd kan lika gärna vara lärarens favorit, glad, intelligent, sprudlande och positivt impulsiv.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
6 760
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 621
Senast: Araminta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 369
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp