Bukefalos 28 år!

"Bokstavs-barn" i skolan

Pia

Trådstartare
En del barn med diagnoser av olika slag fungerar bra i en vanlig skola bland "normalstörda" barn, men andra gör det inte.
Vad är det som avgör om barnet i fråga ska gå i vanlig skola, ev. med en egen assistent, eller inte. Är det rent av så att det alltid är en vanlig skola som gäller?
Anledningen till min fråga är att det i min dotters klass (2-an) går en pojke med ADHD och autism. Han har en egen assistent som följer honom, men det händer så mycket saker trots detta. Pojken blir lätt agressiv och kastar då allt han hittar omkring sig. Han gör sönder kamraternas saker m.m.
Dessvärre slåss han också ofta och gärna. I dag var det min dotter han drog ner på marken och sedan sparkade i huvudet. Två sparkar hann det bli innan assistenten ingrep.
Det var första gången min dotter råkade ut för honom, men det är ingenting ovanligt att han gör så här. Det händer någon gång i veckan ungefär.

Finns det någonstans man kan vända sig? Förutom skola och föräldrar då?
Jag vill göra vad jag kan för att få bort honom från denna skola, om det nu finns något jag kan göra.
Varför ska man offra en masa barn för att ett inte får pekas ut som annorlunda?
Måste han sparka ihjäl någon först?
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Det är föräldrarna som avgör vilken skolform ett barn ska gå i. Skolan kan aldrig tvinga någon att byta grupp/gå om/byta skolform.

Skolan är skyldig att se till så att alla barn når målen och att undervisningen anpassas efter varje barn, det ska vara en skola för alla. Målet är att alla ska gå i "vanlig" klass (vad det nu är) och att ingen ska exkluderas, tom att gå iväg och arbeta med specialpedagog kan ifrågasättas.

Jag tror inte att du som förälder kan göra annat än att prata med skolan och det andra barnets föräldrar. Jag vet inte riktigt vad mer du kan göra, jag sitter på andra sidan sas. Möjligtvis en anmälan till skolinspektionen eller om det är skolverket, jag minns inte riktigt då det är omorganiserat.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Jag har pratat med pappan, men han menade att eftersom det hände i skolan är skolan ansvarig. Han ifrågasatte därför varför jag öht ringde honom. :confused:

Skolan är som du skriver skyldig att se till att alla når målen, men finns det inga skyldigheter på det sociala planet. Är det ok att bli slagen så länge man blir godkänd i matte? Grovt uttryckt men jag vet inte hur jag annars ska förklara hur jag menar.;)

Finns det alternativa skolor i alla kommuner? Om föräldrarna till ett barn som inte fungerar med andra vill ha en annan lösning, kan dom då alltid få det?
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Jag har pratat med pappan, men han menade att eftersom det hände i skolan är skolan ansvarig. Han ifrågasatte därför varför jag öht ringde honom.

Bokstavskombinationer är ofta ärftliga så det är vanligt att föräldrarna inte förstår problemen.

Mina barns skola frånsade sig några barn med för svåra diagnoser.
Det var tydligen möjligt att göra så.
De motiverade det med att de inte kunde garantera de andra barnens säkerhet och att de inte hade den specialkompetens som krävdes.
Plats för dessa barn ordnades i skolor med den rätta kompetensen.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Det är föräldrarna som avgör vilken skolform ett barn ska gå i.

Nja. Visst är det föräldrarna som ska ta beslut men besluten kan ju påverkas i rätt riktning. Pojken har ju beviljats egen assistent, alltså har det gjorts utredning på hur pass bra han kan klara av en vanlig skola.

Har han assistent utanför skolan också?
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Han gör sönder kamraternas saker m.m.

Det är visst så att barnet med tillhörande föräldrar är skadeståndsskyldigt i sådana fall.

Jag skulle råda er att utreda ansvarsfrågan kring kroppsskador och förstörda ägodelar.
Det kan också vara så att assistenten inte klarar av situationen.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Nej det finns inte alternativa skolor i alla kommuner, kommunen kan få ordnat en plats någon annanstans men dte kan innebära ett internat och det utsätter man inte så små barn för. Det är svårt att hantera både för föräldrar och skola, men föräldrarna till barnet har rätt att bestämma hur de vill ha det.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Vet inte om jag får fram det jag vill eller menar, men jag hoppas att du förstår vad jag skriver...

Vill börja med att tala om att jag inte tycker det är acceptabelt med "sådant beteende" som agressivitet, förstörelse mm. Frågan är vems "fel" det är. Självklart inte de övriga elevernas! De ska inte hindras i sin utbildning och ska inte alls behöva ta emot sådant från någon klasskamrat (tyvärr finns det många sådana som är "normala" också).

En med autism behöver inte vara utvecklingsstörd utan kan vara normalt utvecklad. För dem som har en utvecklingsstörning eller väldigt grav autism är det inte bra med en vanlig skolmiljö. En utvecklingsstörd, anser jag, ska gå i en form av särskola. Det är inte att peka ut någon, utan en hjälp till dem som behöver hjälpen.

En som har autism men är normalintelligent kan gå i en vanlig klass, OM läraren och assistenten har tillräckligt med kunskap! Tyvärr är det inte vanligt att de har det. Ett barn med autism behöver extra stöd och hjälp som skola och assistent ska hjälpa till med.

Bara en fråga som inte är elakt menat utan bara för upplysningen, vet du vad autism innebär?

För er som inte vet det, så är det i första hand ett kommunikationshandikapp. Det jag beskriver behöver inte vara för precis alla och kan vara i olika grad. Precis som att dyslektiker har svårt att lsäa och skriva, det finns också i olika grader.

Autistiska barn studerar inte andra på samma sätt som "normala" (jag får be er ta normala för det jag menar, inget illa ment om någon!) barn gör. De lär sig inte sociala oder, kommunikation, tal, kroppsspråk, uppförande mm. I stället för att se helheten ser de detaljerna, något som normala inte gör på samma sätt. De kan ha svårt att förstå att även andra människor tänker, känner och tycker. Atuistiska människor behöver förutsägbarhet för att veta vad som kommer att hända, för att veta vad som ska hända, för att kunna ha struktur i tillvaron. När något i detta brister så kan normala människor ofta finna sig i den nya situationen och agera utifrån det. Det har autistiska människor svårt med.De har ingen "plan B" utan reagerar då med att meddela att detta är fel.

Åter igen vill jag poängtera kommunikationsproblemet. För en normal människa går det att säga att något är fel. En autistisk människa kanske inte vet hur man säger detta utan reagerar på det enda sätt som går - genom att vara utåtagerad, agressig, även ibland självdestruktiv. Då spelar det ingen roll vem eller vad, utan saker bara händer. Det är inte personens fel, det är inte fel på personens uppfostran ellerr något sådant. Det händer på samma sätt som att jag hostar när jag sätter i halsen. Den autistiska har inget sätt att säga till att det är fel mer än på det sättet!

Vd är det som är fel? Kan vara mycket. Fel väder, fel tröja på någon, assistenten som har klippt sig, fel ordning i skolan, fel bänk, ont någonstans mm. Det är assistentens jobb att veta vad som felas och ha bra kommunikation med den autistiske så att handlingar kan förebyggas innan de händer och lärarens att ha struktur och schema som gäller så att den autistiske vet vad som ska hända. Även ett "panikschema" ska finnas, om något händer så ska den autistiske vet vad denne ska göra i stället för att bli utåtagerad. Exempel kan vara att säta sig under bänken, gå bakom en skärm el.dy. då assistenten får analysera för att se vad som händer och vad som kan göras åt det. Det tryggaste för den autistiske är när allt är som vanligt.

Autistiska kan ha svårt att förstå vissa ord mm. Vad betyder fri lek, att varna, slänga ett öga på, strax mm? Om den autistiska leker med en blå boll varje rast och den en dag är trasig och någon säger åt honom att leka med en röd boll istället så är inte det samma.. En människa måste få visa känslor, detta gäller även autistiska. Däremot måste en autistisk lära sig hur denne får visa t ex ilska. När en autistisk inte är förberedd på vad som ska hända blir det ofta ett raseriutbrott.


Det jag vill få fram (om någon har orkat läsa) är att läraren och assistenten MÅSTE ha kunskap i hur man möter en elev med särskilt behov! Läraren måste strukturera upp dagen, eleven måste få schema, kommunikationen mellan eleven och assistent-lärare måste fungera (hur kommunicerar de vet du det, pratar han, teckenspeåk, dator, bilder?) för när eleven vet vad och när saker ska hända och känner sig trygg så tror jag att utbrotten kommer försvinna mer. Det är inget som eleven gör för att vara dum.

Nu går jag genom dig lite, jag hoppas du har överseende med det. Men jag tror även att barnhab borde sättas in snarast för att se över skolsituationen. Det går inte att ha en utåtagerad elev i klassen, normal eller inte, då måste något göras!
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Ett stort tack för ditt svar. Det gav mycket att läsa det.

Efter det som hände kontaktade jag pojkens föräldrar. Pappan ifrågasatte varför jag ringde till honom. Det hade hänt på skoltid och var således skolans ansvar. :confused:

Jag har pratat med både lärare och rektor för att få en dialog om detta. Min flicka vill inte gå till skolan, hon är rädd. Hon har fortfarande ont över näsbenet och är blå och har skrapsår i ansiktet. Personalen jag pratat med säger bara att dom gör vad dom kan. Att vi inte behöver oroa oss för det finns alltid vuxna i närheten. Men det lugnar inte mig ett dugg. Det fanns vuxna i närheten även när detta hände och har funnits nästan varje gång han fått sina utbrott. Men det har gått åt skogen i alla fall.
När vi började prata om polisanmälan fick vi äntligen en reaktion. Nu är det plötsligt väldigt viktigt att träffas och prata om detta. Vi ska ha ett möte i nästa vecka.

Det som orsakade just denna händelse tror jag var att ord. assistent var hemma för vab. Istället var det en av fritidsfröknarna som hoppat in. Barnen lekte "kråkboet". Det var på lektionstid med ord. lärare och den vik. assistenten närvarande. Leken går ut på att man ska hämta pinnar i dom andras bon för att bygga ett eget.
Pojken tyckte inte om när en annan pojke tog en pinne i hans bo. Assistenten förklarade att man får göra det och leken fortsatte. Snart tog också min dotter en pinne av honom. Då slet han ner henne på marken och sparkade henne hejdlöst i huvudet.
När dom väl fått stopp på honom blev det ju väldigt rörigt. Vårdpersonal tillkallades och dom andra barnen fick fri lek ett tag. Pojken med ADHD och autism skickades iväg till klassrummet. ENSAM! Ingen brydde sig om honom förrän allt hade lugnat ner sig. Under tiden hade han roat sig med att förstöra det mesta av min dotters skolsaker. Bl.a. julklappar till mig och hennes pappa som hon pysslat med större delen av hösten. Inget ekonomiskt värde, men för henne var det väldigt värdefulla saker.
Jag vill åter igen poängtera att min dotter inte är ensam. Det händer saker igen och igen. Dock är detta första gången det varit misshandel med risk för bestående men.

Pojken pratar lika bra som andra, så den delen av komuikationen fungerar.

Nu går jag genom dig lite, jag hoppas du har överseende med det. Men jag tror även att barnhab borde sättas in snarast för att se över skolsituationen. Det går inte att ha en utåtagerad elev i klassen, normal eller inte, då måste något göras!
Hur hittar jag dom? Kontaktar jag dom eller kräver jag att skolan gör det?
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Det är skolans ansvar i skolan, och jag kan även tänka mig att barnets förälder har tröttnat på att få samtal hem om sånt de inte kan styra över, de kan mycket väl ha försökt få mer stöd och personal medans skolan har menat att det inte har behövts.

Jag har en bekant med ett barn med särskilda behov, och hon slet i flera år för att få en assistent på förskolan, medans rektorn menade att det inte behövdes, hon tröttnade oxå på att andra föräldrar ringde till henne och klagade på att hennes barn gjorde de andra barnen illa, ja hon vet det, hon har begärt punktbevakning av sitt barn men om personalen inte gör det kan hon inte göra så mycket när hon är på jobbet. Nu har de med hårt jobb fått barnet att förstå sociala spelregler och fungerar bra i grupp men det hade kunnat bli tidigare om det hade funnits personal tidigare.

Sen har vi även en familj som anser att deras barn med grav downs syndrom utan ett språk och tecknar väldigt lite, inte har några problem utan det är bara alla andra som har problem med deras barn. så det finns ju väldigt många olika varianter, men samtal är en bra början om det händer ingen så skulle jag nog polisanmäla om ni inte får en bra reaktion från skolan.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Under tiden hade han roat sig med att förstöra det mesta av min dotters skolsaker.

Men så kan ju alla barn göra om de känner sig förfördelade och blir arga.
Så där gjorde ju skolan fel - det håller jag med pappan om.
Man kan ju inte skicka in ett ilsket barn ensam i ett rum där det finns saker att förstöra.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Pojken pratar lika bra som andra, så den delen av komuikationen fungerar.

Och det är just pga av ovanstående som okunnig personal som inte är "inarbetad" på pojken gör stora misstag. Det är jättevanligt att överskatta de barn med autism som "pratar lika bra som alla andra". Många barn med autism inom normalspektrat vad gäller intelligens pratar precis lika mkt som alla andra barn.

Det är ömsesidigheten i verbal kommunikation, begreppsinnehåll och begreppsbildande de ofta har störst bekymmer med, inte själva talet. Lyssnar man noga till talet hos barn inom autismspektrum så hör man att inflexibilitet i uttryck och innehåll är vanligt, samt att utan omgivningens hjälp med sammanhangsmarkeringar så antingen tappas sammanhanget eller syns inte för personen. Det blir oerhört mkt fel för dessa barn. Förstå och att göra sig förstådd kapar topparna av många sådana episoder som din dotter så ledsamt fick uppleva.

Just den leken du beskriver ställer stora krav på ett barn med autism: 1. Den är inte tillräckligt förutsägbar (vem, vad, när, hur) 2. Hans vanliga personal (hjälpjag?) var inte på plats. 3. Han blev tillrättavisad för att han inte accepterade lekens regler. 4. Han såg antagligen bara det som "drabbade" honom - hans pinnar försvann, kan inte se att alla de andra är lika drabbade av lekens regler. 5. En spontan/plötslig och mkt svår form av turtagning att ta pinnar ur varandras bon. 6. Rörig lek med antagligen mkt stoj (?).
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Åh huvaligen vad hemskt! :cry::cry:

Denna pojken borde ju in på någon form av ungdomsanstalt (i alla fall en punktbevakning i skolan), kan ju inte sparka och slå folk hur som helst! :confused: (Och det går heller ej att skylla på hans AD/HD, det är ju något hans familj och skola vetat om)

Och att pappan dessutom inte brydde sig gör mig ännu mer förbannad, kanske är likadan själv! :cool:

Nej, stå du på dig och se till att få dit en anmälning på något sätt, din dotter ska inte behöva vara rädd för grov misshandel i skolan! :mad:


Lite flummigt men man bli så arg.... Småkillar som sparkar i huvudet.. 12:åringar som våldtar äldre tanter, man blir galen! :crazy:
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Denna pojken borde ju in på någon form av ungdomsanstalt ..
Nej det är inte bra alls.

(i alla fall en punktbevakning i skolan),
Och det var ju meningen, men det fallerade.

Man måste komma ihåg att dessa barn sedan skall ut i samhället som vuxna människor.
De måste tidigt tränas i att förstå sin omgivning och lära sig anpassa sig till den.
Institutioner är en alldeles för skyddad och tillrättalagd tillvaro för att träningen till vuxen skall fungera bra.

Men:
Rätt resurser måste vara med för att skydda omgivningen och för att det verkligen skall bli pedagogiskt.
I det beskrivna fallet så misslyckades detta totalt.

Omgivningen tog skada.
Och pedagogiken uteblev.
Barnet förstod inte innehållet i aktiviteten utan blev bara arg.
Ingen lärde sig något utan det blev bara ett stort fel av allt.

Och ja, det är ju skolans ansvar att styra leken i ett sådant här fall.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Om man sparkar sina jämnåriga kamrater i huvudet redan som unge, hur blir det inte då när man är äldre? :eek: :cool:
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Om man sparkar sina jämnåriga kamrater i huvudet redan som unge, hur blir det inte då när man är äldre? :eek: :cool:

Om man inte får lära sig hur andra människor fungerar och hur man skall uppföra sig som barn så blir det ju inte bra.
Det är därför som en institution inte är bra.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

I dag var vi och träffade rektorn på skolan.
Tydligen är det väldigt många föräldrar som har hört av sig till henne. Dels föräldrar till barn som blivit slagna av denna pojke, men också många som är oroliga för att det ska bli deras barn nästa gång.
Det kommer att bli ett informationsmöte för alla föräldrar i samband med att vårterminen startar.
Skolan har lovat bättre bevakning av pojken. Assistenten kommer att vara intill honom i fortsättningen, inte en liten bit därifrån. På så sätt ska hon hinna ingripa i tid när han vill ge sig på någon. Hon kommer inte att ta rast som hon gjort tidigare, och behöver hon gå på toa får hon vänta tills någon kommer och avlöser henne.
På idrotten kommer gymnastikläraren (manlig) att vara med vid ombyte och dusch.
Detta verkar ju bra i teorin i alla fall. Hoppas bara det blir så i praktiken också.
Min dotter kommer att få prata med en kurator om det som hänt.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Om man inte får lära sig hur andra människor fungerar och hur man skall uppföra sig som barn så blir det ju inte bra.
Det är därför som en institution inte är bra.

Det beror på om man ser till offer eller gärningsman i första hand.
Det hade definitivt varit bättre för dom andra barnen i skolan.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Jag förstår att du som förälder är upprörd och oroad.

Gärningsman - vi pratar om ett relativt litet barn. Jag tycker att empati och förståelse för alla är en viktig del av samhället. Och att lära våra barn.
Jag blir väldigt beklämd av inställningen att barnet med särskilda behov bara skall bort, sen finns problemet inte mer.

Det är ju jätteviktigt precis som I_U skriver att dessa barn får verktyg att hantera sin omvärld. Så att de inte får det ännu svårare som vuxna och kan ställa till mer skada.
 
Sv: "Bokstavs-barn" i skolan

Jag blir väldigt beklämd av inställningen att barnet med särskilda behov bara skall bort, sen finns problemet inte mer.

Den inställningen kan man kosta på sig när man står utanför och ser objektivt på saken.
Detta handlar inte om vanligt små-bråk utan om kraftiga sparkar i huvudet.
Hade ditt barn legat där på asfalten i en blodpöl hade du garanterat tyckt annorlunda.
Min dotter kunde varit död nu.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
6 760
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 621
Senast: Araminta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 369
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp