Bomlös sadel med järn till unghäst?

MaRomer

Trådstartare
Hur är det nu. Är det ok med bomlös till unghäst eller blir det för hög belastning?

Sadeln i fråga har flyttbara bossar, ser ut som en vanlig dressyr sadel och har utbytbara järn.

Rent spontant känner jag nej. Vad säger buke ?
 
Jag har alltid haft bomlöst till unghästarna. Har aldrig upplevt några ryggproblem förutsatt att man som ryttare är välbalanserad och har en bra sits.
 
Det e ju helt klart bekvämare med bomlös då de förhoppningsvis passar hästen längre.

Men hur är det med tävlingar? Hur vet jag om den är godkänd?
 
Ser den ut som en vanlig sadel är den godkänd.

Jag har en Maxflex till min unghäst, han är fint musklad och har aldrig visat obehag av sadeln.
 
Jag har ridit bomlöst på iaf 4 unghästar från start utan problem. Jag har haft Startrekk-sadlar, de är också lika vanliga sadlar, de har ett utbytbart järn och de äldre modellerna har flyttbara bossor.
Sedan blir det upp till hästen vad den gillar det, vissa upplever att bomlösa sadlar inte ligger lika stilla, vissa hästar kanske gillar det, andra kanske inte.
 
Det har kommit billigare kopior. Jag har klämt på en med nypris cirka 4000, den var hemsk. Hård och slarvsydd och lädret kändes som papp.

Köp ingen sådan, köp hellre en begagnad Star Trekk eller liknande.
 
Det har kommit billigare kopior. Jag har klämt på en med nypris cirka 4000, den var hemsk. Hård och slarvsydd och lädret kändes som papp.

Köp ingen sådan, köp hellre en begagnad Star Trekk eller liknande.
Ja, tyvärr får man oftast vad man betalar för. Och Startrekk är värd sitt pris, min äldsta har jag slitit hårt på sen... 2006 är det nog.. tror aldrig jag har smörjt den.. jo, en gång kanske. Den ser ju inte ny ut längre, men hel och fullt fungerande :)
 
Ja, tyvärr får man oftast vad man betalar för. Och Startrekk är värd sitt pris, min äldsta har jag slitit hårt på sen... 2006 är det nog.. tror aldrig jag har smörjt den.. jo, en gång kanske. Den ser ju inte ny ut längre, men hel och fullt fungerande :)
Jag har också en Star Trekk jag slitit på i många år.
Fast jag smörjer den ;) och den är i riktigt bra skick, bara lite stigläderskav :)
 
Det har kommit billigare kopior. Jag har klämt på en med nypris cirka 4000, den var hemsk. Hård och slarvsydd och lädret kändes som papp.

Köp ingen sådan, köp hellre en begagnad Star Trekk eller liknande.


gissar att den som jag fick förfrågan om är en kopia då priset är 1000:- och jag ej kan hitta någon märkning. Dock tycke jag inte man ska dra alla billiga sadlar över samma kant. Jag hade en no name sadel till mitt kallblod i minst 5 år. Den satt som en smäck och höll riktigt bra tills han kastade av mig och fick sadeln under magen på vägen hem = sparkade sönder den......
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
715
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 305
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 521
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 450
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp