Bukefalos 28 år!

Bomlösa sadlar....

AnnaKarinA

Trådstartare
....vilka har ni, och är ni nöjda? Kollade på montsegur men de är ju rätt dyra...funkar torsionsadlarna bra?
 
Finns redan MÅÅÅNGA trådar om olika bomlösa sadlar här på forumet. Använd sökfunktionen så kommer du att hitta massor! :)

Själv är jag helt inne på att köpa mig en Torsion när jag har sparat i hop tillräckligt med pengar!
 
Japp, montsegur har bladbom. Vilket innebär att den inte är bomlös :o

Jag därimot är en mycket nöjd ägare till en torsion och älskar den sadeln :love: Jag kan rekomendera den sadeln varmt. Den finns i lite olika utföranden så man kan välja själv vad man vill ha :idea:

En liten nackdel är dem dyra paddarna som man har under sadeln. Framför allt om man är schabraks tokig som jag :crazy: Man köper sig inte så många torsion-paddar men vad gör det när sadeln är guld värd :D :D :D
 
montsegur är inte en bomlös sadel

jag köpte en freeform för en vecka sedan och älskar den redan. kommer itne byta ut den för allt i världe. sitter balanserad och stadigt i den och man hamnar automatiskt i en lodrät sits. Den är dessutom väldigt mjuk så längridder blr igna problem. Båda jag och hästen trivs väldigt bra i den!
 
Jag är en OLYCKLIG ägare till en Torsion. Den passar INTE alla hästar, så prova först, för den är ju inte gratis ... :(
 
FTW, vad har du för problem med din Torsion-sadel?

Kan förresten meddela att jag provat en Ansür-sadel i helgen. Det var ganska intressant, det gick att sitta med långa dressyrben i den och det var lättare att växla sittben. Bra frihet för bogarna gav den också. Men den är dyr... Kommer att säljas i Sverige genom www.horsecare.se
 
Vi har iofs haft diskusionen, men ...
Torsionen glider och kasar omkring. Och den listige säger ju då att det är mitt fel som inte sitter i balans, men jag behöver inte ens sitta på hästen för att sadeln ska fara omkring. Och det spelar ingen roll om jag spänner sadelgjorden mjukt och fint, eller hårt så jag skäms - den åker runt ändå :mad:

Så, som sagt - Torsion passar inte ALLA hästar!
 
Du som har erfarenhet av en hel del bomlösa sadlar.. :bow:
Vad ska man tänka på när man letar bomlös? jag vill egentligen ha en som liknar vanlig engelsk sadel så mkt som möjligt (som ansgur kanske), men den verkar "konstig"?
Är inne på Torsions dressyrmodell. Sitter stigbyglarna "rätt" i dem? (så man får lodrät sits). Är den ok att rida dressyr i?
Vad ska man tänka på vid inpassningen? Min häst har jobbigt "sadelgjordsläge" (speciellt om hon blir lite överviktig som hon blev i somras..), och är inte vidare musklad framme vid manken än. http://medlem.spray.se/lindman_therese/images/hastar/dollar/promenad29feb/29_feb_uppstalld.jpg

Vågar man köpa en Torsion utan att ha prövat den? (brukar de passa, med andra ord?).

Kanske finns någon här man kan få låna sadel av för ett ridpass? :bow:
 
Jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter av Torsion..
Mitt arabsto fick rejält ont i ryggen, när hon reds med Torsionsadlen, hon var iofs dåligt musklad då & tunn i övrigt dessutom lång rygg, så hade inte så mkt som " bar upp" sadlen. Bak i länden, var det hon fick problem. När jag visste vad som orsakade hennes ryggömhet, & jag slutade rida med sadlen så försvann problemen. Testade den en gång till senare, när hon musklat till sig, men samma problem igen. Hon funkar däremot utmärkt med min bomlösa Sportsaddle. Inga som helst problem.
 
Du som har en SS kanske kan svara på lite frågor ;)

Vilken modell har du? Hur lång är den mot hästen? Jag har en häst (ponny) med mycket kort rygg.
Måste man ha en av deras skito-padar eller kan man ha tex en grandeurvojlock/schabrak med inlägg? Tycker skitopaddarna är riktigt fula nämligen ;)
Köpte du från USA? Eller finns det nånstans här i Europa som man kan beställa från? Vad betalade du i frakt utöver de $30 som de anger i s&h.
Kan man ha "vanliga" stigläder/byglar eller måste man ha de där 'stora klumpiga' westernstigbyglarna?

Endurance ser väldigt trevlig ut (betydligt snyggare än Torsion) och ligger ju i samma prisklass som Star-trekken, så det blir att prova de båda (eller st först för den är ju lättare att lämna tillbaka.. :crazy: ). Speciellt jag som funderar på att isåfall specialbeställa ss med hela sadeln i ljust läder (om man kan det), då lär det ju vara kört att lämna tillbaka..

svea, du har inte provat en SS nångång? ;)
 
Ja, de/den borde man ju ändå få tävla med om man vill det, eller?! Flexion såg ju ganska ok ut den också och den kostar ju då "bara" 11000-12000:-...

Nu har ju inte jag det intresset, men många stoppas ju av att man inte får tävla med bomlösa..

När jag räknade på det kom jag ju fram till att SS "bara" kostar ca 7000:- + frakt och moms(?) och så då... :) fast med min specialbeställning som jag vill ha så lär väl priset åka upp.. :crazy:
 
Lydia, är det du som håller hästen, vad smal du har blivit i så fall :)

Hur som helst. Torsion är en sadel som funkar väldigt bra för mina hästar, men den är ingen lysande dressyrsadel just i och med att man sitter brett. Jag kan göra alla grejer i Torsion som jag kan göra i en vanlig sadel, men det är lättare i en vanlig.

Jag märkte t ex i helgen när jag provade Ansürsadeln att kommunikationen mellan sits och häst blev snabbare och mer exakt, och det gav ju en rejäl tankeställare att försöka få tag på en annan bomlös att prova, där jag kan sitta med långa ben.

Torsion är ju gjord för distans egentligen, men det kommer ju nya bomlösa som är gjorda för dressyr. Freeform, Startrekk, Flexion och Ansür. Jag skulle nog i första hand prova någon av dem om jag var du.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 314
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
847
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp