Bukefalos 28 år!

Bomlösa sadlar....

Ja Flexion Supreme måste man kunna tävla med, den är ju av engelsk "typ". Jag gillar bomlösa bättre men jag vill ju tävla så jag måste ju ha en som man får tävla med samtidigt som många bomlösa är LÅNGA och min har väldigt kort rygg och pga ischiasproblemet så är det inte ett alternativ att ha en sådan sadel ÄVEN om man inte lägger ngn vikt där.

Så det är väl "bara" att börja spara antar jag :smirk:

Flexion ser inte så engelsk ut i typen så den skulle jag nog inte kunna tävla med.
 
Ansür är också tävlingsgodkänd. Den var ganska kort faktiskt. Den såg inte fullt så mysko ut i verkligheten som på bilderna på deras hemsida.
 
Halloj!

Jag har en endurance modell, köpt här i Sverige, genom Eva Rubin för ett par år sedan. Min är ca 62 cm lång. Förr hade jag den på min arabvalack, som var 148 cm, hade oxå mkt kort rygg. Mahlmt här på forumet har en ännu mindre arabvalack ( 144 cm???) som oxå rids med en sådan SS utan problem ( vad jag vet). Ang val av pad, så har jag inte funderat över annat, jag har min Skito & trivs med den.
Nu är det så att jag beställt en ny SS fr USA, som dyker upp inom ngn vecka, den kommer vara ytterligare ett antal cm längre än min gamla, är lite orolig att det blir för långt, men då får jag väl sälja. De som säljer Freeform/ Barefoot sadlen säljer ju SS oxå, men du tjänar många kronor på att beställa fr " over there". Hos dom kostar enklaste modell 13500:-, vill du lägga på ngt extra så kostar det en del slantar. + pad upptill 1800:- ( tror jag det var). Jag har gett strax över 10000:- inkl en pad, ett extra fodral & frakten inräknat, då även med en del " specialdetaljer". Det jag kan åka på om jag har otur är momsen på detta, men den är betald & skickas som gåva, så det borde inte vara ngt problem. det blir ändå billigare än vad den sadlen kostat om jag beställt den genom återförsäljare här i Sverige.
Det som du nämner kan bli problem, om man köper en SS fr " over there" är ju att återlämna om ,man inte är nöjd. Men jag tror inte du behöver fundera över det, för är du inte nöjd, så kan du få sålt den på ett " kick" här.
Du kan ta loss de tigläder som sitter på, & sätta dit vanliga om du vill, men hur bekvämt det blir vågar jag inte svara på. Sen får du nog köpa ett par stigläder i strl " junior- mini", för fästena sitter långt ner. Men det kan man ju mixtra med själv, för att få det att passa.
 
Så om man beställer en Endurance nu så är den längre än 62 cm? :crazy: Det är alltså utan pad under? Med pad, hur långt blir det då?

ok, ja, då blir det isåfall att beställa från US. Skickade iväg ett mail med frågor, men glömde såklart att fråga om längden.. jaja, det får jag göra senare

Om man sätter stiglädrena så att spännena sitter nere vid stigbyglarna borde det inte bli så knöligt, eller vad tror du?

Jag får ta med mig måttband ut till stallet idag och se hur långt 65 cm blir, gissar på att det är aaalldeles för långt dock :( När man ändå specialbeställer kanske man kan få den kortare också?

Ja, att få den sålt begagnat lär ju inte vara något problem, men man förlorar ju ändå lite på vägen.. men som sagt, det enda som kan ställa till problem är väl längden.
 
Hur mkt tror du den kommer att kosta i Sverige och om man har tålamod, finns det möjlighet att pröva? Jag är inte så kinkig med sadlar, det är viktigast att den passa Patsys äckliga korta rygg ;)
 
tack för informationen! :bow:

Jo, det är jag som håller i Dollar :o Fast jag har gått upp några kilo från det att jag var som smalast :angel: (kortet är dock nytt).
Jag är inte såå kinkig med att jag måste ha en superdjup sadel med stöd, men vill ju helst inte ha FÖR mkt mellan mig och hästen. Då ska jag nog kolla på andra sadlar än just Torsion, till att börja med!
Framförallt så vill jag ha en sadel där man sitter "lodrät" från början.
Är tom inne på att köpa en westernsadel, men många av dem jag ridit i är ju skapligt klumpiga :crazy: Och det verkar svårt att hitta en BRA westernsadel till relativt ok pris? (finns med flexbom har jag sett! Men då har de ofta sett långa ut)

Vad skönt det är med nätet så man kan få höra andras erfarenheter!!
 
Har kollat noggrannare på Freeform. Den verkar kuna fylla mina krav rätt bra. Frågan är om sadelgjordsfästet/stropparna sitter ovanligt långt bak? Då lär ju sadeln kana ännu längre fram än vanliga sadlar på min dam :crazy:
Eller är det bara sadelkåpan som är "framskuren", inte "rakt ner" som på många rena dressyrsadlar?

Den var ju inte så fasligt dyr heller :)
 
Tror att den skulle ligga runt 19 000 när den kommer till Sverige. Vet inte hur det är med provning faktiskt.
 
Nu har jag mätt...

Resultatet:
bild 1
bild 2
Bortse från leran och sådär :D

Ja, något som är 66 cm långt kommer alltså inte på fråga. Jag ska höra med dom när jag fått svar, om det går att få den kortare. Star-trekken är ju 52 cm mot hästen och det blir ju lite bättre...
 
Ang längden, så är den nya sadlen jag beställt, en storlek större än den gamla, därav den längre " längden". Till min förra kuse, var 62 cm egentligen alldeles för långt, dem låg en bit upp på länden. MEN han hade aldrig ngr problem av det. Vet många fler, som säger, OJ OJ OJ vilken lång sadel, men det har aldrig varit ngt problem, iom att där inte är ngn bom i. Ang längd med pad, så tillkommer ju ytterligare x antal cm, kanske 5 sammanlagt. Sen var det ju så i mitt fall, att kusen fick ont i ryggen av den betydligt kortare Torsion sadlen, men klarar utan problem att ha min SS, även om den ligger över just där hon fick " problem".
Men det där med att förlora på att ta hem, & den inte passar, borde du inte göra. För du kan ju lägga på ngr kronor, & ändå kan köparen få den billigare än härifrån Sweden, om man själv inte vill ta på sig att beställa fr Over There.
 
Frågan är hur lång den är, freeformen alltså..

Det där med sadelgjordsstropparna är nog att kåpan är lite framskuren, för om du jämför de med sitsen så ser du att de är nedanför framvalvet ungefär. Frågan är om de "sitter fast" i 'rakt ned'-läge, eller om de kan vridas framåt osv?

Svea, hur ställer du dig till att man har järn i framvalvet? Tror du den kan fungera lika bra utan? Nu kanske inte du har pillat på en ännu, men jag är så nyfiken och du brukar ju ha väldigt bra teorier. :)
 
Om jag inte varit så kvick, & kikat på bilderna innan jag skrev, så hade svaret blivit lite annorlunda....
Det ser ut som om 66 cm skulle bli lite väl långt... håller med dig.
 
Ingen aning, har ju inte sett Freeformen. Jag tror nog att det kan funka rätt OK med järnet, i och med att det finns så breda. Tristan rider jag med framträ i Torsion-sadeln, och det funkar finemang. Turbo gillar inte framträet däremot.
 
Ett tag sedan mitt förra inlägg skrevs, men jag svarar ändå.
Fick till slut min nya SS, åkte tyvärr på att betala momsen oxå, vilket jag ju visste kunde hända. Den är inte mer än max 2 cm längre än den gamla, & MKT snygg ( Har bilder.). Nu är det så att jag pga en del omständigheter skall sälja den ändå. Så är ni intresserade av en sprillans ny Sportsaddle, så hör av er.
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
658
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
674
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Trainers sadlarna. Om man har en dressyrsadel från Trainers som ligger bra på hästen kan man då tänka att även en hoppsadel från...
Svar
0
· Visningar
517
Senast: Pemallun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp