Bukefalos 28 år!

Borgelig begravning

Rie

Trådstartare
Sambon har varit på en borgelig begravning för första gången och var rätt så förvånad över hur det gick till.
Ingen musik bland annat.
Är även den begravningen olika i olika landsdelar eller är det lika i hela landet?
 
Sv: Borgelig begravning

Jag tror att det är upp till de anhöriga med till exempel musik.

Min pappa som spelat jazz i hela sitt liv har anlitats vid flertalet begravningar
 
Sv: Borgelig begravning

Till skillnad från många andra ceremonier är begravningen fri att utforma som man vill.

Man kan till och med avstå den om man inte vill ha den.

Dessutom får precis vem som helst förrätta begravning. Det krävs inga tillstånd, inga licenser elelr någon utbildning. Du och jag kan förrätta begravningen.

Kort sagt - en begravning kan man utforma precis efter eget huvud. Eller inte alls.
 
Sv: Borgelig begravning

Det är en avskedscermoni som de anhöriga är ansvariga att ordna efter den avlidnes vilja. De jag har varit på har det spelats musik, personens favoritstycken från CD.
 
Sv: Borgelig begravning

som sagt, man utformar en borgerlig begravning precis som man vill
Vi spelade lite musik på min mammas begravning förra våren - "My Way" (Sinatra - för att det var sån hon var...) och två låtar av Marie Fredriksson. Sen spelades "våren" (Vivaldi) i bakgrunden när vi tog avsked och gick ut.
 
Sv: Borgelig begravning

Verkar vanligast att ha musik även vid borgerlig begravning, alla jag har varit på har haft det. En del har haft någon som sjunger, en del bara från CD.
 
Sv: Borgelig begravning

Man får göra som man vill. På pappas så både spelades det skivor, sjöngs, spelades det levande musik och tal och dikter löstes upp.
 
Sv: Borgelig begravning

Sambon har varit på en borgelig begravning för första gången och var rätt så förvånad över hur det gick till.
Ingen musik bland annat.
Är även den begravningen olika i olika landsdelar eller är det lika i hela landet?

Pappa hade borgelig begravning och det spelades musik. När jag dör vill jag mer eller mindre ha min begravning konsertliknande..
 
Sv: Borgelig begravning

Min farfar hade borgerlig begravning och där var det musik med som han önskade. Det spelades på orgel.
 
Sv: Borgelig begravning

Sambon har varit på en borgelig begravning för första gången och var rätt så förvånad över hur det gick till.
Ingen musik bland annat.
Är även den begravningen olika i olika landsdelar eller är det lika i hela landet?

När min farbror gick bort hade vi inte bara livemusik, vi (jag och kusinen) klippte ihop en film med bilder från hela hans liv från barnsben fram till hans död där vi särskilt fokuserade på höjdpunkter i han liv så som när hans döttrar föddes och dröm motorcykeln som han köpte strax innan sin död i kampen mot cannser.
Självklart fanns hans favorit musik med (raggare så självklart lite rockabilly).

Filmen var ca 15 min lång så den var en stor del av begravningen. Detta var den absolut bästa och mest personliga begravning jag varit på, filmen väckte minnen hos samtliga deltagare och tårarna blandades med leenden från svunna tider.

Alla som ville fick sedan en kopia av filmen då många bad om detta.

Jag slår heltklart ett slag för begravning utanför kyrkans regi!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Min farmor begravs nästa fredag. Jag har ingen aning om vad jag ska ha på mig. Min ena farbror har bestämt att det ska vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 109
Senast: bumpo
·
Samhälle Läst artiklar i svenska dagbladet igår och idag där de har granskat försäljning av smällare, fyrverkerier och olagliga airbombs bland...
Svar
1
· Visningar
302
Senast: Sharpless
·
Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
991
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 807
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp