Borrelia? Anaplasma?

Philosophia

Trådstartare
Gaia mår inte bra. Förra helgen sprang hon väldigt segt på lure coursingen och var sedan halt i mål, något som gick över samma dag. Bokade en tid hos fysioterapeuten för att kolla upp henne och vi var där idag. Hon har varit hyfsat normal annars hela veckan - möjligen lite seg. Imorse ville hon inte äta frukost, vilket är ovanligt. Vi åkte hur som helsr till fysioterapeuten som konstaterade att hon hade ont in triceps och långa ryggmuskeln. Efter hemkomst så tyckte jag dock att hon var ovanligt slö och även lite varm, så jag tempade henne. Tempen visar 38,9 grader, dvs nästan feber och över en grad mer än hennes normala temp.

Saken är den att hon hade en fästing för ca två veckor sedan som jag hittade pga att hon fick en svullnad stor som en klementin. Funderar därför på om det kan vara någon fästingburen sjukdom, t.ex anaplasma eller borrelia. Vad ska man tro?
 
Eftersom borrelia inte orsakar klinisk sjukdom hos hund är det osannolikt även om hon skulle vara smittad.
Vid anaplasma har de hög feber, inte ovanligt med över 40 grader och det brukar komma väldigt akut.
Hon uppvisar ju väldigt ospecifika symtom men smärta verkar hon ju ha och det kan också orsaka nedsatt aptit.
Kolla upp henne hos vet så hon inte har något annat och prova smärtlindring om det inte blir bättre och man inte hittar något.
Vid anaplasma har hundarna låga blodplättar. Ibland syns det även på blodutstyk men man kan också skicka iväg ett blodprov för analys av anaplasma-DNA. Men är blodplättarna normala och ingen feber så är det ett onödigt prov att skicka iväg.
Är svullnaden efter fästingen borta? Så hon inte fått en böld.
 
Eftersom borrelia inte orsakar klinisk sjukdom hos hund är det osannolikt även om hon skulle vara smittad.
Vid anaplasma har de hög feber, inte ovanligt med över 40 grader och det brukar komma väldigt akut.
Hon uppvisar ju väldigt ospecifika symtom men smärta verkar hon ju ha och det kan också orsaka nedsatt aptit.
Kolla upp henne hos vet så hon inte har något annat och prova smärtlindring om det inte blir bättre och man inte hittar något.
Vid anaplasma har hundarna låga blodplättar. Ibland syns det även på blodutstyk men man kan också skicka iväg ett blodprov för analys av anaplasma-DNA. Men är blodplättarna normala och ingen feber så är det ett onödigt prov att skicka iväg.
Är svullnaden efter fästingen borta? Så hon inte fått en böld.

Tack för informativt svar! Svullnaden är helt borta.
 
Tempen gick ner till 38,1 innan vi gick och lade oss. Nu på morgonen har jag inte tagit tempen än, men hon känns betydligt mer normalvarm i kroppen.

Superkonstigt det här. Jag vet inte vad jag ska tro. Jag tror inte att hon var så pass smärtpåverkad igår morse att det kan förklara den höga tempen. Hon rör sig inte orent och har inga problem att hoppa upp eller ner för möbler o dyl.
 
Poppy hade väldigt konstiga symptom när hon fick pyo. Hon haltade svårt och ömmade rejält från ryggen, dock inga flytningar eller feber. Hoppas ni hittar vad som är fel ❤️
 
Håller med @almitra om att det skulle kunna vara pyo på gång.

Jag jobbar som hundfysioterapeut och har fått in ett par fall där hunden haft diffus hälta och ömhet i ryggen och varit allmänt låga och trötta. Jag skickar alltid kunden vidare till veterinär vid osäkerhet och ber om återkoppling och i båda dessa fall har det visat sig vara pyo.
 
Har pratat med annan veterinärbekant och hon säger precis som du
Poppy hade väldigt konstiga symptom när hon fick pyo. Hon haltade svårt och ömmade rejält från ryggen, dock inga flytningar eller feber. Hoppas ni hittar vad som är fel ❤️

Jag håller alla dörrar öppna. Det som ändå talar för att det ryggonda inte beror på pyo är att det är precis samma ryggont som hon tidigare har haft. Ryggen är ju hennes akilleshäl.

Tempen i morse var 38,2 och sedan vi gick en lugn skrittpromenad i förmiddags och då var hon i princip som vanligt (förutom att hon rör sig lite stelt).
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input från er som sett anaplasma live...Misstänker det på min kille nämligen... Min klinik öppnar om en timme och jag...
Svar
15
· Visningar
2 378
Senast: Shudde
·
Hästvård Kan borrelia eller anaplasmos (eller vad heter det?) ge en febertopp på nästan 40 grader initialt för att sedan inom ett dygn sjunka...
Svar
0
· Visningar
913
Senast: Lona
·
Hästvård Hej! Min häst är inte ok, men jag blir inte klok på hans symptom. Nån annan kanske har nån idé? För drygt 3 veckor var min häst halt...
Svar
15
· Visningar
2 041
Senast: _86a_
·
E
Hästvård Min häst hade kolik i går kväll och natt som gick över med promenader och han verkade bättre och mycket piggare imorse. Dock vid lunch...
Svar
7
· Visningar
1 128
Senast: -emmaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp