Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Hur stämmer det med vad du hävdade? Kvinnor ägnar 45 minuter i snitt mer än männen per dag åt matlagning och matinköp. De lagar alltså maten åt männen, kan man säga.

Du är inget vidare skicklig i att tolka resultat av undersökningar kan jag se. Vilka rader hittade du det resultatet mellan? Och på vilket vis stödjer det att män aldrig hjälper till med maten eller tom har huvudansvaret?

Det säger mest att i snitt tar kvinnorna mer ansvar och här finns väl dessutom äldre generationer med där det till skillnad från i nutid var så att kvinnorna skötte i stort sett allt. Det stödjer på inget vis den åsikt du fört fram om att bara kvinnor har ansvar för maten.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Du är inget vidare skicklig i att tolka resultat av undersökningar kan jag se. Vilka rader hittade du det resultatet mellan? Och på vilket vis stödjer det att män aldrig hjälper till med maten eller tom har huvudansvaret?

Det säger mest att i snitt tar kvinnorna mer ansvar och här finns väl dessutom äldre generationer med där det till skillnad från i nutid var så att kvinnorna skötte i stort sett allt. Det stödjer på inget vis den åsikt du fört fram om att bara kvinnor har ansvar för maten.

Jag har inte tolkat någon studie. jag länkade till en artikel som tolkade en studie som säger att:

Skillnaderna är också stora när SCB tittar på vad man gör i hemmet. Kvinnorna ägnar nästan två timmar per dygn åt hushållsarbete. Matlagning, städning och inköp toppar. Männen ägnar sig mest åt underhållsarbete som att ta hand om bilen, trädgården och huset.

En annan tolkning av samma SCB-data:

Kvinnorna köper maten och lagar den

Kvinnor i medelåldern är en inflytelserik och köpstark grupp som vill ha mogna argument och som uppskattar kvalitet och service. Skånes Livsmedelsakademi gjorde en etnologisk studie av konsumenter: det är mamma man lyssnar på när man konsumerar. Vad betyder det för produktutveckling och försäljning att det är kvinnorna som är de starkaste kunderna?

Tidsstudier från SCB visar: Matlagningen tar 37 minuter per dag för kvinnor och 25 minuter per dag för män (SCB, Tid för vardagsliv 2011).
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Annan forskning:

http://www.fastighets.se/home/fast2/tidn/home.nsf/unid/838E6011F68F4EE3C12572A50056203B

Långt kvar till jämn arbetsbörda
Kvinnorna anses fortfarande ha huvudansvaret för hemarbetet och männen hjälper till. De kvinnor som orkat ta bråk om städning, tvätt och matinköp har uppnått en jämnare arbetsfördelning och ett mer harmoniskt vardagsliv. Det framgår av psykolog och forskare Eva Magnussons bok ”Hon, han och hemmet”.


Den första generationen som vuxit upp med jämställdhet som officiellt politiskt mål studeras i ”Hon, han och hemmet”. Boken bygger på intervjuer med 60 kvinnor och män i nordiska länder som lever tillsammans och har barn. Eva Magnusson och hennes forskarkollegor har ställt frågor om hur paren organiserar vardagen och hur de motiverar fördelningen av sysslorna.
Det visar sig att traditionella värderingar om kvinnor och män ännu ha stor genomslagskraft. Alla par framställer kvinnor som experter på hushållsarbete och hävdar att kvinnor har högre krav när det gäller renlighet och ordning. Många beskriver kvinnor som mer hemmainriktade och män som mer arbetsinriktade och de som har försörjningsbördan.
– Att det trots allt tal om jämställdhet är så pass ojämn arbetsfördelning hemma hos många par var överraskande, säger Eva Magnusson. Jag hade nog trott att det skulle vara lite fler som delade mer jämnt på hushållssysslorna. Tittar man tillbaka på min mormors generation har det hänt jättemycket på jämställdhetsområdet, men jämför jag med när jag var småbarnsmamma känns det som utvecklingen bromsats upp.

De flesta paren svarar ja på frågan om de tycker hemmasituationen är jämställd. Men tittar man på hur de delar upp sysslorna i hemmet är det bara i en tredjedel av paren som männen gör lika mycket som kvinnorna.
– Många män har dessutom avgränsade uppgifter som att dammsuga, torka golv eller laga middag, säger Eva Magnusson. Att sköta om småplocket, dammtorka och hålla ordning är aldrig mäns ansvar. Deras insats bygger på att kvinnan har huvudansvaret för hemmet.
Även föräldraskap verkade markant uppdelat i många av paren. Kvinnor hade det största praktiska ansvaret och pratade tydligast om barnen som sina och en del av vardagsekvationen.
– På samma sätt som när det gäller hemarbetet tycks många män räkna med att kvinnan har ”järnkoll”, som en av männen uttryckte det. Kvinnan ses som standardförälder och männen lättar på hennes ansvar om hon exempelvis måste jobba över, säger Eva Magnusson.

De mest ojämlika paren beskriver fördelningen av hemarbetet som naturlig eller ”det bara blev så”. Resultatet är att kvinnan sköter det mesta.
Kvinnors ansvarstagande förklaras ofta av dem själva som svaghet. Även mäns yrkesarbete och fritidsintresse samt mäns ”okunnighet” om vissa sysslor används som ursäkt för att de inte gör mer. En man förklarade ”jag skulle bli tokig om min fru stoppade mig och sa att jag skulle göra något hemarbete när jag ska ut och köra snöskoter”. Egna fritidsaktiviteter var i stor utsträckning förbehållna männen.
Både män och kvinnor i paren med den ojämnaste arbetsfördelningen betonade risken för att hamna i konflikter om de började diskutera hemarbetet och att det skulle kunna störa romantiken. Ständig fred sågs som bevis på att förhållandet var bra.
Männen i denna grupp beskrev kvinnor som försökte få sin man att hjälpa till mer hemma som arga och hysteriska och hävdade att sådant tjafs orsakat skilsmässor.
– En inbjudan till frun/sambon att hamna på den rätta, ”goda” sidan. Att det kunde vara orättvisorna som orsakat brytningen verkade inte ha slagit dem, säger Eva Magnusson.
En brokig mellangrupp av par hade genomgående en högre konfliktnivå och de uttryckte sällan någon gemensam ideologi eller standard. Flera kvinnor i de här paren talade om sig som förmän som förväntade sig åtminstone en viss medverkan av mannen. Resultatet blev att kvinnorna drog det tyngsta lasset. När de upptäckte att deras dagsscheman var betydligt mer stressiga än männens ledde det till missnöje och konflikter.
De mest jämställda paren såg hemarbetet som en bunt uppgifter de försökte dela upp så rättvist som möjligt. Även egna fritidsaktiviteter var mer jämnt fördelade.
Alla hade haft konflikter om vem som skulle göra vad hemma och diskuterat sig fram till en acceptabel nivå. Några kvinnor hade haft utbrott om exempelvis städningen och klargjort att de vägrade vara en servicemaskin. Ingen såg konflikter som något farligt.
– Det mest slående med denna grupp var att kvinnorna utgick från att det går att få en rättvis arbetsfördelning i hemmet. Sedan gäller det förstås att välja rätt man också, säger Eva Magnusson.

De mest jämställda paren såg sig ofta som lite av avvikare eller pionjärer i jämförelse med sin omgivning. En kvinna hade av sina arbetskamrater fått frågan: ”Klarar din man verkligen att vara ensam med barnen när du är borta flera dagar?”
En annan sak som utmärkte de här paren var att mannen och kvinnan antingen var lika engagerade i arbetet eller lika fokuserade på familjen. Men även här var det främst kvinnorna som anpassat sin arbetstid efter hemmet, ibland med utgångspunkt i vems jobb som var viktigast.


Utbildning spelar mindre roll
Hon, han och hemmet (Natur och Kultur) bygger på intervjuer med par i tre nordiska länder: Sverige, Danmark och Finland.
Medelåldern på kvinnorna är 34 år och på männen 38 år och de har i genomsnitt två barn.
De intervjuade representerar många olika yrken och samhällsklasser. Utbildningsnivån skiftar från universitet och högskola till gymnasieutbildning.
Någon specifik skillnad i synen på, och fördelningen av, hemarbetet mellan par i olika länder märks inte. Inte heller fanns det någon tydlig koppling mellan utbildningsnivå och jämställdhet i hemarbetet.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag har inte tolkat någon studie. jag länkade till en artikel som tolkade en studie som säger att:

Skillnaderna är också stora när SCB tittar på vad man gör i hemmet. Kvinnorna ägnar nästan två timmar per dygn åt hushållsarbete. Matlagning, städning och inköp toppar. Männen ägnar sig mest åt underhållsarbete som att ta hand om bilen, trädgården och huset.

En annan tolkning av samma SCB-data:

Kvinnorna köper maten och lagar den

Kvinnor i medelåldern är en inflytelserik och köpstark grupp som vill ha mogna argument och som uppskattar kvalitet och service. Skånes Livsmedelsakademi gjorde en etnologisk studie av konsumenter: det är mamma man lyssnar på när man konsumerar. Vad betyder det för produktutveckling och försäljning att det är kvinnorna som är de starkaste kunderna?

Tidsstudier från SCB visar: Matlagningen tar 37 minuter per dag för kvinnor och 25 minuter per dag för män (SCB, Tid för vardagsliv 2011).

Och därmed så talar undersökningen om att män ägnar sig åt matlagning, vilket du hävdar att de inte gör. Jämför man sedan med hur motsvarande siffror historiskt så kommer du komma fram till att män deltar i en ökande omfattning när det gäller matlagning och hushållsyslor och inte som du påstått att de inte lagar mat alls.

Allt tyder på att män visst kan laga mat, kanske inte alla men inte en försvinnande minoritet.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vad försöker du bevisa egentligen? Ingen här har påstått att det är jämn fördelning mellan hushållssysslorna, flera har däremot påstått att många män både kan laga mat och gör det. Inget i det du länkar till motsäger det vi påstår. Allt i undersökningarna motsäger det du påstår att män inte lagar mat.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vad försöker du bevisa egentligen? Ingen här har påstått att det är jämn fördelning mellan hushållssysslorna, flera har däremot påstått att många män både kan laga mat och gör det. Inget i det du länkar till motsäger det vi påstår. Allt i undersökningarna motsäger det du påstår att män inte lagar mat.

Det som är ännu roligare i det hela är denna mening i det som är länkat av Hiddeous

Många män har dessutom avgränsade uppgifter som att dammsuga, torka golv eller laga middag, säger Eva Magnusson. Att sköta om småplocket, dammtorka och hålla ordning är aldrig mäns ansvar.

Detta säger ju rakt motsats till att det är kvinnor som lagar mat
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det som är ännu roligare i det hela är denna mening i det som är länkat av Hiddeous

Tycker du på allvar att det är rolig läsning? Vem tror du står för de andra måltiderna och alla inköp etc? Jag vet inte vad jag ska säga. Nog för att det är kul att försöka göra ner andra i trådar, men tala om vrida saker till sin egen fördel! Kvinnor går på knäna hemma, du tycker att det är kul och märker ord? Jag har aldrig någonsin hävdat att män aldrig någonsin lagar mat, men majoriteten av hushållsarbetet står kvinnor för. Det var det som var poängen. Om dina kompisar har det som framkommer i de här intervjuerna - som är gjorda med jämställda par enligt egen utsago - så hoppas jag att hånskrattet fastnar i halsen på dig!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och ändå så skriver du hela tiden om pengar..

Men förklara för mig hur kan du klara dig i livet och sköta häst när du är så curlad? Det går liksom emot allt du säger..

Ja jag tycker ju som sagt att det inte är helt optimalt att ha haft det såhär. Jag är tex hopplöst dålig på att spara, det löser sig liksom alltid ändå. Sen är jag rätt lat och bekväm av mig om det inte handlar om saker som jag är verkligt intresserad av för då kan jag snarast snöa in på dessa och gärna låta andra sköta markservicen medan jag gräver ner mig i projektet för dagen. har tex en sambo som är gärna och ofta lagar mat och det utnyttjar latmasken i mig.

Jag kan på ett objektivt sätt se på min egen uppväxt och säga att det visserligen har varit bekvämt men kanske inte optimalt för min utveckling som individ.
Som jag skrivit hade jag valt ett lite annat förhållningssätt om jag jag själv skulle få barn.

Däremot älskar jag min far högt och är tacksam för det han ger mig av hjlp och pengar och att han alltid funnits där på sitt tysta sätt när min mor då har varit som hon varit i perioder.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det är din attityd och din oförmåga att tolka texter som är det lustiga. Du kommer med det smått absurda påståendet att män inte lagar mat och försöker bevisa det med länkar till dokumentation som visar att män lagar mat.

Ingen har påstått att vårt samhälle är helt jämlikt, det är det inte, men hade någon mot förmodan påstått detta hade givetvis det du länkat till motsatt det påståendet men inte ens då hade det sött din hypotes att män inte lagar mat.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Min mans dotter ville ha egen häst hos oss. Då sa jag att det var möjligt, men då fick hon sköta den själv med allt vad det innebär. Självkklart skulle jag hjälpt henne med vissa saker, hon var i din dotters ålder. Det blev inget hästköp här, intresset fanns inte fullt ut. Hon ville bara rida när hon kände för det och när hon inte hade annat för sig, att ta ansvar varje dag var inte vad hon tänkt sig. Då fick hon fortsätta rida på mina hästar då och då istället.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 432
Senast: bobbbo
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 577
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
631
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 027
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp