Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Det är knappast upp till dig och avgöra om det är värt tidsåtgången ( iden mån det överhuvudtaget tar någon tid alls vilket är tveksamt) men jag tvivlar starkt på att en Jockey eller fälttävlansryttare på elitnivå håller med dig.

Nej, det har du säkert rätt i. Men det betyder inte att jag har fel eller att elitryttare nödvändigtvis måste eller bör träna på gymmet för att prestera på ridbanan. Jag vet inte ens varför vi diskuterar det här ämnet, så jag förslår att vi lämnar det.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tror faktiskt att du befinner dig på rätt djupt vatten nu. Om din teori vore sann skulle män ha en mycket stor nackdel i dressyren. Det har de inte.

Läs på lite om hur vikt påverkar hästen.

Just pga det så fanns det förr en viktgräns i fälttävlan och hoppning på 75kg och vägde man under det så fick man ha viktvojlock!

Då skulle Minna Telde vinna varenda klass hon startade i. Det gör hon inte.

Nej för ridskicklighet och träning har ju en betydande roll för utförandet av rörelser.

Du måste sätta lite mer styrka i din häst om du väger mer.

Fälttävlan är en liten gren av ridsporten. De flesta hoppar eller rider dressyr. Så för majoriteten har det väldigt liten betydelse om de springer 4 kilometer om dagen eller ej.

Tror du underskattar ryttarnas kondition. De flesta ryttare har haft en annan idrottslig karriär bakom sig.

De flesta inom hoppning har också väldigt bra fysik och de tränar genom att de rider många olika hästar var dag

Springa 4km varje dag gjorde jag för att rida 4st hästar på tävling kräver kondition.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nej, det har du säkert rätt i. Men det betyder inte att jag har fel eller att elitryttare nödvändigtvis måste eller bör träna på gymmet för att prestera på ridbanan. Jag vet inte ens varför vi diskuterar det här ämnet, så jag förslår att vi lämnar det.

Och inte heller folk i en massa andra idrotter heller, men de flesta inklusive elitryttare tränar sin fysik på ett eller annat sätt.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tycker att lärdomen "Det är bra att skaffa sig ett bra jobb och tjäna mycket pengar, för då så slipper man göra det som är tråkigt" är mycket mer värdefull än att stå och skotta hästskit.
Då så ser barnet till att göra läxorna och skaffa sig bra betyg, för de vill inte skotta hästskit.

Ja och nej. Tycker jag. Ska man stanna i ridsporten kommer det inte att komma några pengar flygande, då måste man fortsätta skotta och det är lika bra att vänja sig. Om man inte har sponsorer i familjen, förstås. Vill man inte det, och är ljummet intresserad av hästar över huvud taget, håller jag med dig. Men då får man nog räkna med att göra annat skitgöra i stället, förstås. Man får ju sällan hög lön bara med en utbildning.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det är många idag som anlitar andra för att skotta.

Och väldigt många har bra lön med bara en utbildning, de flesta har förmodligen bara en utbildning om de nu inte bytt karriär till något annat.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det är inte en nackdel, det är bara inte värt tidsåtgången och besväret. Det är helt andra faktorer som avgör i slutändan, inte några kilon hos ryttaren. Det är stor skillnad på ett halvt ton och en människokropp. Har du bara din egen kropp som redskap är två kilo en ganska stor procent av den totala kroppsvikten. För hästen är det ingenting, det är skillnaden mellan att ha kissat och svettats ungefär. Hade så få gram varit betydande hade man inte använt järnskor och benskydd i dressyren, exempelvis, och inga tunga lädersadlar.

Skulle behöva leta upp den studien som är gjord i Tyskland om hästars skor och vilka krafter man talar om när det gällde körningens maraton.

Där gjorde man jämförelser med en 10mm sko och en 8mm sko och jag har för mig att det var enorma summor som skilde dessa mm mellan för hästen i ren kraft.

Hittar den inte med vi fick läsa den på ett läger för många år sedan när man talade om hästens utrustning och påverkan av tex skorna för hästens välbefinnande. Tyngre skor = risk för senskador!

Så visst påverkas hästen av ytterst små vikter.

Vi fick även räkna på skillnaden för MIN häst på när jag fick lägga på vikter, dvs när jag och sadeln vägde mindre än 75kg. Dessutom var detta en vikt man skulle väga i mål så där fick man lägga till lite för svettförluster.

För att vänja in hästen så red man med viktvojlock långt innan tävling gjorde man det inte så hade du garanterat en trött häst i mål.

Idag är allt betydligt lättare, hjälmen väger en bråkdel, sadlarna väger betydligt mindre liksom skydden som är utvecklade tex både hoppning och fälttävlan
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och väldigt många har bra lön med bara en utbildning, de flesta har förmodligen bara en utbildning om de nu inte bytt karriär till något annat.

Ja - men inte utan hårt arbete. Jag undrar i så fall vilka horder av människor du känner till som tjänar massor utan att arbetat hårt och tränat länge för det?

Eller vet du vad - släpp det. Jag är jättetrött på det här svart-vita tjafset.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jaaa, och vad blev resultatet då?

Som sagt jag håller inte med honom i allt. Dessutom var han en av dem som blev lurad att tro att en helt frisk person var sjuk.

Du vet, öppna psykiatriska kliniker tar emot även ungdomar. Det är ju först hos de unga vuxna du ser resultatet av deras liv som barn, ofta.

Jag avser barn i min diskussion! Och har man problem som barn så syns det rel tidigt

Jag tycker att du saknar så mycket allmänbildning att det inte är lönt att ens försöka svara på den här kommentaren.

Svara på min fråga då och gör mig lite mer allmänbildad

:rofl:
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Att ta hand om en häst innefattar vissa saker. Om man i stallet bestämmer att en mockar och en annan fyller alla höpåsar så är det samma sak. Men man gör inte bara de glassiga sakerna och man ska ha förståelse för vad som krävs med att ha häst.

Sen fattar jag inte varför det är så förfärligt att mocka, det tar 15 min max.

Så nu är det helt plötsligt ok att slippa att mocka om man gör något annat istället :cool:
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Wow, jamen då är ju problemet löst. SCB kan ju lägga ner sin verksamhet med en gång.

Har du problem med att jag har andra erfarenheter än vad du har?

Eller så är det helt enkelt så att jag inte har några mansgrisar runt mig och min bekantskapskrets
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Absolut inget krav, nej. Men det är väl bra om man är med föräldrarna och lär av dem? I vuxen ålder har vi ju sällan fördelen av att ha någon som guidar oss i sådant som man förväntas kunna eller klara på egen hand.

Och det är detta jag hävdad hela tiden att det bör vara en vuxen med..

Jag vet inte hur det är med dig men jag har både vänner och familj som kan guida mig om jag så skulle behöva det
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag skrev att man tar träckprov och skaffar ett recept. Jag brukar inte få recept från nån annan än veterinären men jag vet ju inte hur du får tag i dina.

Som sagt detta är ingen tråd om träckprov och jag är faktiskt inte intresserad av att i detalj gå in på vid vilka tidpunkter det är lämpligast att ta träckprov eller vad man kan se eller inte se utifrån svaret och hur ofta man ska kontrollera om för att vara säker på att få en tydlig bild av parasittrycket eller vilka regler man ska ha för nykommande hästar, föl och unghästar osv. Jag tror inte att nån annan i tråden heller är intresserad av en komplett redogörelse.

Jag ville bara belysa att du faktiskt själv inte har de grundläggande krav du anser man skall ha
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tycker att lärdomen "Det är bra att skaffa sig ett bra jobb och tjäna mycket pengar, för då så slipper man göra det som är tråkigt" är mycket mer värdefull än att stå och skotta hästskit.
Då så ser barnet till att göra läxorna och skaffa sig bra betyg, för de vill inte skotta hästskit.

:bow::bow:
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ja, de rider ju.
*Suck*
Var det svårt att släppa prestigen och bara lämna ämnet, eller vill du tjafsa några sidor till om något du ändå bara sitter och gissar kring?

Jag syftade givetvis på träning utöver ridning. Du tycks ha väldigt svårt att lämna ämnet själv och ändå är det du som insisterar på det.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Har du problem med att jag har andra erfarenheter än vad du har?

Eller så är det helt enkelt så att jag inte har några mansgrisar runt mig och min bekantskapskrets

Nej, jag har problem med att du baserar hela din uppfattning i frågan kring detta. Som om människorna utanför din bekantskapskrets inte räknades. Man blir ju mörkrädd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 480
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 462
Senast: bobbbo
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
635
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp