Bukefalos 28 år!

I

irrelevante

Hur fungerar ett Bosal egentligen?
Jag har aldrig sett något sådant mer på "nära håll" utan bara på lite avstånd, som mest på olika bilder. Men de säger mej faktist inte så mycket :p Hoppas någon vänlig själ vill ta sej lite tid att förklara hur de fungerar, fördelar och nackdelar, även de mest "självklara" sakerna. Hur de fungerar om man bara ser till de och lägger bort andra bett och bettlösa alternativ. Eller kanske jämfört med de, om det är lättare..
Det känns som en viss skillnad på att bara se de och tänka själv utan egentlig erfarenhet, och på att någon med mer praktisk erfarenhet av de säger sina tankar kring de..
 
Bosal, tillsammans med hanger och mecate, kallas för Hackamore. Fungerar ungefär tvärtom mot ett mekaniskt Hackamore, som egentligen inte är ett Hackamore. (Bosal)-Hackamore kom med spanjorerna och är riktigt gammalt, medan mekaniskt Hackamore utvecklades i England som ett bitless bridle. Mekaniskt Hackamore heter egentligen Brockamore eller bear trap, marknadsförarna fick sedan ut det under namnet Hackamore i USA. Resten vet vi.

Bosal/Hackamore används ibland som övergångsbett mellan tränsbett och stång.

Egenskaper:

Ett Hackamore sänker huvudet, går bra att ta sidförande tygeltag på, är ett signalredskap för lätta hjälper snarare än tvång, ger snabb rektion.

Är halvbra på att rygga med, fungerar inte bra vid jämnt tryck, gör ingen större skillnad vid låg eller hög hand.

Är en dålig (tvångs-)stopper, är kanske inte helt bra på gröna hästar.

Medan:

Ett mekaniskt Hackamore är en god stopper, bra vid långa trailritter, teamrooping eller så, är ett bra tvångsmedel och är nummer ett av huvudhöjarna.

Går inte att ta sidförande tygeltag på, svår att svänga med, vänder gärna hästen åt fel håll. Kräver mycket ben. Går att knäcka nosryggen med.

En enda overpull raserar hela träningen och det är bara att börja om från början. Många som använder mekaniskt Hackamore gör det tillsammans med en tiedown.

(allt ovanstående taget ur Bits&bitting manual)
 
Men sånt där förstår jag nästan ingenting av.. :crazy: Jag är alltid lite långsam i tanken, men just nu mer än vanligt tror jag :o Vi kanske kan ta det lite från början. Hur fungerar ett bosal/hackamore jämfört med ex tränsbett och sidepull? (de är jag mest "bekant" med nu..)

Ett Hackamore sänker huvudet
Hur? Är det skillnaden mellan mekaniskt hackamore och den? Hur fungerar den isåfall på det jämfört med bett eller annat bettlöst alternativ?

Fungerar inte bra vid jämnt tryck
Varför inte? Vad innebär det?

Är kanske inte helt bra på gröna hästar
Varför inte?

Går inte att ta sidförande tygeltag på, svår att svänga med, vänder gärna hästen åt fel håll. Kräver mycket ben. Går att knäcka nosryggen med. En enda overpull raserar hela träningen och det är bara att börja om från början.
Mekaniskt hackamore är sedan tidigare uteslutet för mej, än så länge iallafall :p Men tack ändå :D

Många som använder mekaniskt Hackamore gör det tillsammans med en tiedown.
Vad är en tiedown?
 
Jag är inte så insatt! jag översatte bara rakt från Engelsktext :o
Du kanske får bättre hjälp om du frågar på westernforumet..Jag fattade inte hälften själv ska jag erkänna.. :p
 
Så här ser den ut i allafall
hrs11-1c.jpg


Tiedown
brstcollars3.jpg
 
Man måste vara rörlig i handen (har jag lärt mig, har ej testat själv) annars fungerar det inte att rida med Bosal. Den blir lätt "stum" så du måste "hålla liv" i den med en rörlig hand för att rida på den till skillnad mot en mekanisk hackamore.
 
Kan inte utala mig ingetligen.För western grejjer är inte min starka sida.Men den verkar ha samma verkan.Så jag skulle kunna tro att det är liknade JA!!
 
enligt mina (väldigt bristfälliga :o ) westernkunskaper är en tie down som en fast martingal ja. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 780
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 694
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 385
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 245
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • Hönstråden II
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp