Boskapsgaller

Sv: Boskapsgaller

*kl

Angående färist och hästar så har det hänt flera olyckor där hästar kommit lösa och sprungit över färistar och fastnat och brutit benen. Det är alltså farligt att ha färister där man har hästar, åtminstone om det inte är hästar som stannar för färister. Och de flesta hästar stannar inte :crazy:

Alkemisten: Säg det till "din" bonde.

Och angående kodebatten, visst är kor snälla och trevliga djur, men har ni sett hur kossor beter sig mot varandra? De stångas. Hårt. :crazy:
De kan lika gärna stånga folk och drivs dessutom mycket starkare av instinkter än t.ex. hästar. Så en människa eller ett barn kan göra nåt rörelse eller bete sig på något sätt som råkar trigga en aggresiv reaktion hos en ko utan att mena det. Och utan att kon för den delen skulle vara dum eller aggresiv i övrigt. Så barn och även de flesta ko-okunniga vuxna ser jag gärna håller sig utanför kohagar. Själv har jag superkoll på mina kor när jag är inne hos dem.

Z - koälskare och INTE korädd. Har jobbat med kossor länge, även mera aggresiva sådana...men utan att vara rädd för dem :love:
 
Sv: Boskapsgaller

NU har jag fått fart på alla fruarna här omkring och alla är skitsura på bonden i fråga, speciellt när vi fick reda på att det är ungstutar som ska gå där!!!!:eek: 30 st... Jag tror det är liten chans att de kommer att bygga den där färisten nu. Kanske de inte kommer att gå där alls..

Bonden borde ju tänkt sig för innan han kom överens med arrendatorn..
 
Sv: Boskapsgaller

Tack för detta, stängslet gällde för kor inte hästar.. Jag är helt emot taggtråd i alla avseenden.. Det är inte jag som skulle sätta upp det..
 
Sv: Boskapsgaller

Problemet var väl "våga gå till grinden"? Är för trött för att gå tillbaka och uppdatera mig själv.
Inte att hålla korna ute från trädgården? Tror det var fixat ändå?

Jag har själv bott på flera ställen där vi i ett par fall fick åka/gå flera hundra meter i kohagar mellan trädgårdsgrind och grind ut till väg. Komockorna var väl inte så frekventa på just körvägen eftersom korna inte var på den särskilt ofta och dom mockor som fanns var inte så svårt att undvika.
Ingen kom ens på tanken att det var något konstigt med det. :confused:
Men det var då det... :smirk:

Färister för hästar:
I USA t ex förekommer det för att stoppa även hästar, mulor mm och det fungerar såvitt jag vet.
Zenith, var har alla dom där olyckorna inträffat?

LIA
 
Sv: Boskapsgaller

*KL*

Färister skulle jag INTE vilja ha där hästarna ska gå.

Vad gäller att passera genom kohagar så låter jag helt bli att passera genom främmande boskaps hagar. Helt enkelt för jag inte vet hur de är. Dock knallar jag genom bondens kohage med vattendunkar och sånt på somrarna för det är kortaste vägen från bilen till betet. Dock så 'känner' jag hans kor lite och de är snälla. Jag har dock rätt bra med respekt och vill inte ha dem 'uppi' mig.

Jag är uppfödd med kor, Hereford. Jordens snällaste - mot de som de kände. Kossorna brydde sig inte om det var känt eller okänt folk, men tjuren.. Jag kunde tulta runt i hagen och gå fram till tjuren och både klappa honom och 'köra motorcykel' med hans horn. Gick en främmande person in däremot blev han INTE glad - alls. Och en uppretad Herefordtjur som väger över ett ton är inte alls kul när dne har siktet inställt på DIG.

Rida genom hagarna hade nog vem som helst kunnat göra dock, tjuren brydde sig nada om hästar ens främmande. Däremot skulle jag inte ta ansvar för en fallen ryttare i hans hage. Och detta var alltså vad man kallar en SNÄLL tjur. Hanterades i grimma, ingen nosring, och vi ungar både klättrade upp på honom i boxen, körde mc med hornen och borstade honom. Däremot så när han var ilsk på veterinären kunde inte ens elchocker förmå honom att backa tillbaka in i boxen (han reste sig och la benen över kanten och talade om för veterinären att 'kom närmare och du dör').

Sen, jag blev REJÄLT rädd för våra kor en höst när jag var liten. Skulle gå och hämta ponnyerna som gick i samma hage. Det var på höstkanten och korna hade börjat stödfodras. Det här var någon timme innan fodringstid. Jag hade fodrat dem själv flera ggr med utan att vara rädd. Men nu var uppenbarligen korna hungriga, konstaterade en människa komma och gå (dock missade de närsynta djuren att människan inte hade mat *s*) och hela flocken kom i galopp rakt mot mig. jag VET att om jag stått kvar hade de stannat och kommit fram 'fint', men mina nerver skrek fly och jag gick på den linjen. Jag har aldrig sprungit så fort och lyckades FLYGA över stängslet utan att sakta farten och sprang sen våldsamt grinande in till pappa (som bara tyckte: Jamen varför sprang du?..hmm.. )

Och sätt då en koovan person i mitt ställe så kan de bli skrämda för livet liksom. TROTS att korna varken var elaka eller ville något illa.

Så, hur man än vänder på det så har jag respekt frö främmande kor och DEFINITIVT för främmande tjurar. Fast jag vet att de flesta kor ÄR snälla och tycker om människor.
 
Sv: Boskapsgaller

Ang färister och hästolyckor - kan det vara OLIKA färister som används till kor i Sverige, och som används för att stoppa hästar i andra länder? Typ att det är tätare mellan gallret eller så?

Jag vet en häst som brutit benet i ett färister, fast den skenade blint och hade inte stannat oavsett vad det var, så den skenade rakt över färisten (såg den nog inte ens, för det hade gått att hoppa den utan problem t ex, ganska 'kort'), trampade mellan gallret och pga den höga farten så fanns det ju massa rörelseenergi kvar så att hästkroppen fortsatte framåt och hästen i princip slog en kullerbytta, men med benet fast. Det SMALL som ett pistolskott när benet knäcktes. Den sköts på plats, benet satt bara kvar med 'slamsor' (jag ska inte sia om vad det var för strukturer som höll ihop, men det dinglade bara och man såg bägge brottytorna)

Och sådana olyckor kommer ju alltid kunna hända, och den hästen hade lika gärna kunnat skena rakt in i en bil t ex.

Men, det soms log mig när jag läste tråden är om det kan vara olika färister? För de jag sett i Sverige har otäckt 'bra' mellanrum för att stoppa ner ett hästben i?
 
Sv: Boskapsgaller

I Sverige.

Alexandra_W: Kan inte annat än hålla med. Man ska ha RESPEKT för kor och tjurar. Hade jag inte haft det hade jag nog varit mos idag. Även fast jag tycker att de är "snälla" och de flesta korna har varit hyfsat tama. Jag vet att de har gått till attack mot andra människor med inte lika bra kospråk som jag. Och jag har på nära håll sett hur illa det kan gå. Kalvningstider t.ex....
 
Sv: Boskapsgaller

En av min lillasysters bästa kompisar mår fortfarade dåligt efter en mkt otrevlig "färistolycka" Hon var ute på sin medryttarhäst när den skyggade och trampade ner sig i färisten.

Hon drömmer fortfarande mardrömmar om ljudet när hästens ben knäcks när hon står där och försöker lugna ner den samtidigt som hon försöker få tag på brandkåren på mobilen...
 
Sv: Boskapsgaller

Mitt islandssto och hennes hagkompisar stack förra hösten en dag när de blev skrämda.
De rusade rakt ner mot ett hjorthägn med tillhörande "kobro" som vi säger,eller färist med andra ord.Mitt sto gick igenom och fastnade med båda bakbenen men -under över alla under lyckades vi dra ner staketet bredvid och hon ålade sej själv upp ur färisten på något underligt vänster.Hon höll sej hela tiden lugn och bara låg still och väntade.Jag trodde hennes sista stund var kommen.
Så varning för färistar,inte alla hästar respekterar detta´eller inser faran med det inte ens om det är islandshästar.
 
Sv: Boskapsgaller

Alexandra_W skrev:
Ang färister och hästolyckor - kan det vara OLIKA färister som används till kor i Sverige, och som används för att stoppa hästar i andra länder? Typ att det är tätare mellan gallret eller så?

Innan alla fullständigt panikar över färister och kor med för den delen.
det finns olika färister i SVERIGE rent av. De som tex finns på Gotland jag sett är mycket djupa, och har brett mellan gallren.
Hemma hos oss har vår bonde som äger stallet en färist för korna på ett ställe i grusvägennån kilometer bort. därför att grusvägen ibland ingår i en ko hage vissa delar om året. Korna går inte över - men färisten är typ 2 meter lång, mycket grund, och avstånden mellan gallren (som är som typ mycket tjocka metall rör) är max 4 cm brett.

Vi har en grind vid sidan så vi kan rida förbi med hästarna. Dock SKULLE det gå att rida över - en ngt "tuffare" person som tidigare stod uppstallad i stallet gjorde alltid det - utan ngra som helst problem. dock skulle hästen vad jag bedömer, med lite otur, kunna fastna med en sko i trakten tex och dra av sig skon, så jag skulle inte rekommendera det. Men livsfara eller skade risk för hästen utöver detta - nix - ingen alls i denna typ av färist.
 
Sv: Boskapsgaller

Har inte läst hela tråden, så jag vet inte vilka svar du fått.

När jag bodde i Åstorp och hade hästarna i Norra Vram vid Söderåsen råkade jag ut för färisterna. Jag red alltid genom den grind som fanns vid sidan av, eller vid en annan övergång om grind saknades. En dam i grannstallet som hade någon form av ridskola/turverksamhet hade dock tränat sina hästar att gå över färisten. Det gick tills ett av rören gick av och hästen fastnade. Hästen fick naturligtvis avlivas. (Hon fortsatte dock att rida över färisterna den tid hon bodde kvar där.) Jag skulle ALDRIG gå med på att lägga en färist på min uppfartsväg. Det går kanske bra med ett halvblod, men vad händer den dagen du istället har en ponny? Eller bonden hellre vill ha köttdjur med stora klövar, och lägger ett grövre galler?
 
Sv: Boskapsgaller

Kan tillägga att den aktuella färisten inte är gjord av trä utan av järnrör. Vid olyckan var ett av rören genomrostat och gick delvis av.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Senast: bobbbo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 105
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp