Bukefalos 28 år!

Box eller lösdrift?

Sv: Box eller lösdrift?

Jag skulle helst av allt vilja ha både och. När jag köper en egen gård och tar med mig hästarna ska jag se till att det går att ha båda. Kunna stänga in dom i ett stall om det behövs, och kunna ha dom ute dygnet runt om det känns bra för både mig och hästar. Mina hästar är gärna ute, att de vill in på kvällen har bara att göra med att det finns mat där inne :p Skulle dom få all mat ute i en lösdrift skulle dom vara lika nöjda med det.

Som vi har det nu kommer hästarna ut mellan 6-8 på morgonen och in mellan 8-9 på kvällen. Dom är alltså ute oftast mer än 12 timmar per dygn. Jag strävar efter att dom ska vara ute fler timmar på dygnet än dom är inne på box.

Tycker också det är mysigt med box, som någon skrev innan, man får sin och hästen/hästarnas egen plats i stallet :)
 
Sv: Box eller lösdrift?

Varför valde ni lösdrift?

Jag valde lösdrift för att min erfarenhet är att hästarna blir både friskare och tåligare av det.
De motionerar sig själva i hagen utöver ridning vilket är bra för muskler och leder.
De lär sig att ta sig fram i alla gångarter i en stor kuperad hage och blir mer balancerade och starka vilket är positivt för min ridning.
En häst är byggd för att röra sig långa streckor per dygn.
Mina hästar har blivit betydligt mer harmoniska av att gå ute dygnet runt året om.
Jag har haft hästar på lösdrift i 20 år och det har alltid fungerat bra och jag har aldrig haft en häst som är skadad eller sjuk så jag behövt ta ut veterinär utom en gång då hästen sparkade av sig senan på sig själv i ett ridhus vilket bara var ren olycka.

För mig betyder inte lösdrift obekvämlighet, det betyder att hästen får leva så naturligt som möjligt den tiden jag inte använder den.
När jag använder hästen står jag självklart i stallet i värmen, hästen kan stå inne en timme eller två i en box om det skulle behövas av ngn anledning.
Jag är BEKVÄM så det måste finnas ett gosigt stall att husera i när jag vill/behöver det för jag är inte byggd för att borsta och visitera en häst i -20 och snöstorm.

Varför valde ni boxplats?

Jag har haft hästar i box med, men jag förstår inte riktigt grejen med att förmänskliga en häst.
Om vi ser till övriga djur som behöver skydd så är de så smart "tillverkade" av naturen att de bygger sina bon själva men det gör ju inte hästar utan de letar skydd på andra sätt.
Därmed INTE sagt att jag tycker att de ska stå på en platt, öppen åker utan vindskydd.
Men är det inte lite konstigt att vi tycker att vi ska stänga in en stor häst som är byggd för att vandra ca 80km/dygn (fått uppgift från en föreläsning) i en liten box på ca 9 kvadrat meter större delen av dygnet?
Om vi går till oss själva och vår storlek i förhållande till hästens, är det rimligt att vi skulle sitta i ett rum på ca 4 kvadrat ca 16h/dygn som är verkligheten för de flesta hästar som står installade.
Visst har de mat att pyssla med ett tag, men är det roligt att stå i samma ruta och tugga lite i 16 h utan att ha något nytt att titta på?
Ute finns det vilda djur som rör sig, det blåser osv så då har ju hästen betydligt mer att sysselsätta sig med, de kan rulla sig och röra sig utan allt förstora begränsningar.

Varför är det så viktigt att det blir så många timmar som möjligt i ur och skur för vissa?

Jag tror jag gav dig ett långt svar tidigare, varför ska de stå i en tråkig box längre än nödvändigt när det är vi som tycker att det är blött, kallt och äckligt och inte hästen?
Att en del hästar vill in vid "dåligt" väder beror ju på att vi har lärt dom att då går man in, det är inget naturligt hästbeteende.

Men jag tycker inte att allt behöver vara svart eller vitt, det går ju att kombinera på måååånga olika sätt för att det ska fungera så bra som möjligt för både häst och människa som har väldigt olika förutsättningar :)

Du beskrev det lite som svart och vitt, lite extremer. Att stå på box behöver inte betyda fler timmar än ute och hästen kan väl ha att pilla med där, halm och hö att äta och kanske annan stimulans om det behövs.

Att stänga in hästen i box vissa timmar är väl inte att förmänskliga den lika lite som att vi förmänskligar hundar som får vara inne i stugvärmen. Däremot inte sagt att stallet är till viss del en bekvämlighetsinrättning för människan.

Jag kan inte komma ifrån det men det känns som lösdrift blir mer opersonligt för häst-människa
 
Sv: Box eller lösdrift?

Det där håller jag inte alls med om!

Vad är det för skillnad på om hästen är klippt och täckad ute dygnet runt eller halva dygnet för att gå in och ändå ha täcke på sig?

Mina hästar tränas och tävlas klipps så mycket det behövs och täckas vid behov utan att det blir några knepigheter.

Det gäller även Halvblodet, fullblodet och araben som det tidigare sas att de kunde minsann aldrig på på lösdrift de fryser å de vill in osv men det är dom som trivs bäst ute, då är islänningarna oftare i ligghallen och myser....

Varför skulle man ha bättre koll på hästar som är uppstallade för?

Här visiteras hästarna 3 ggr om dagen och får det extrafoder osv som en del behöver utöver grovfodret.

Jag är inte jätteglad i att hästen ska stå med samma täcke dygnet runt. Dessutom blir det ett evigt täckande och avtäckande vissa årstider när temperaturen växlar mycket..
Därför anser inte jag att det är ultimat.

Man har bättre koll på uppstallade hästar för man ser direkt hur mycket de äter och dricker samt gör ifrån sig.
Om hästen till exempel inte har bajsat under natten blir jag orolig, men hur ska jag kunna veta det om hästen går på lösdrift?

Det kan också bli krångel vid fodring om hästarna har väldigt olika behov.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Hej!

Jag förstår inte hur du menar "opersonligt"?

Vi har 4 hästar i vår hage- samtliga kommer fram och pratar och vill vara med. En av dom är klart elakare än de andra- henne passar man sej för! Men jag har aldrig tidigare varit med om hästar som vill vara med oss så mycket som dessa vill(även surskallen alltså, ibland tror jag hon är grinig för att hon också vill bli sysselsatt)!

Att inte ha en egen box- jag vet inte hur personligt det blir?? I varje box finns vatten, krubba, strö.. Men egentligen är ju en box bara en låda där vi låser in ett djur som är gjort för att ströva och äta majoriteten av dygnets timmar.

En sak jag gillar med lösdriften är jag slipper må dåligt för att min tjej står och glor i en vägg i 8-12 timmar. Hästar sover ju max 4 timmar/dygn, sen äter dom- men på box brukar maten vara slut på 1-2 timmar. Det skulle innebära minst 2 timmar "bara stå och glo" om man förutsatte att hästar sov alla sina timmar i sträck- vilket dom såklart inte gör.

På lösdrift får jag spendera MER tid med min häst och mindre på mockning och stallskötsel. I love it! Och som redan sagts- friskare starkare hästben, mer naturligt för hästen som kan välja själv om den vill vara inne eller ute.

/Lavinia, som gärna får en förklaring på opersonligt. Blir det mindre opersonligt om hästen står inne mer??
 
Sv: Box eller lösdrift?

Du beskrev det lite som svart och vitt, lite extremer. Att stå på box behöver inte betyda fler timmar än ute och hästen kan väl ha att pilla med där, halm och hö att äta och kanske annan stimulans om det behövs.

Att stänga in hästen i box vissa timmar är väl inte att förmänskliga den lika lite som att vi förmänskligar hundar som får vara inne i stugvärmen. Däremot inte sagt att stallet är till viss del en bekvämlighetsinrättning för människan.

Jag kan inte komma ifrån det men det känns som lösdrift blir mer opersonligt för häst-människa


Jag tycker inte jag ser det svart eller vitt jag försöker se det realistiskt.

Jag har heller aldrig sagt att det är att förmänskliga hästen att stå i ett stall några timmar, men det är SÄLLAN NÅGRA timmar det handlar om utan det är OFTA MÅNGA timmar i boxen då.

Se till hur de flesta har sina hästar när de är installade, en installad häst med mycket utevistelse står fortfarande i boxen 12-14h/dygn på ca 9 kvadrat.
JAG tycker att 12-14h i en box är LÄNGE
Om hästen inte har tillgång till ligghall - dvs vindskydd där de kan ligga torrt så måste de vara installade minst 8h/dygn för det är det lag på och 8h är ganska så lång tid.
Av praktiska skäl för människan är de minst 8h ofta sammanhängande och inte utspridda över dygnet.
Jag vet ingen häst som står på lösdrift som är i ligghallen 8h i sträck utan de går in och ut efter behag och den möjligheten ger man ju inte en häst i box.
Ska man dessutom se till oss människor så har ju vi ett liv utöver hästarna med andra intressen, arbete, hushållssysslor ev barn osv så är det ganska svårt att ha hästarna installade "bara" 8h utan att vända ut och in på sig själv så av praktiska skäl kan hästarna behöva stå inne ytterligare några timmar än det nödvändiga.

Varför tycker du att det är opersonligt med hästar på lösdrift?
 
Sv: Box eller lösdrift?

Lösdrift i första hand, men bra hagar och ligghall. Hästarna mår mkt bättre av att kunna gå ut och in som de vill och jag mår mkt bättre av att slippa mocka så mkt :p Hagar och ligghall måste förstås mockas men det är bara skit eftersom kisset går ner i marken. Man behöver heller inte vara lika noga ute eftersom man inte tvingar hästen att vara på ett visst ställe.

Men
jag skulle hellre ha häst i ett fint och rent stall med stora boxar och bra hagar än i ett smutsigt skjul på en leråker. En bra lösdrift är stor och luftig med mjukt underlag, ridhus funkar perfekt.

Alla hästar kan gå på lösdrift, men jag kan tänka mig att vissa behöver täcke för att hålla sig varma när det är som kallast. En (bra) lösdrift motsvarar hästens box, där kan den vila och söka skydd för väder och vind.

Att hästar accepterar att stå på box beror endast på att de är vana vid det, många vet inget annat. Man kan vänja hästen vid lösdrift precis som man kan vänja den vid att stå på box.

Det är inte så konstigt att hästarna vill komma in på kvällen när de gjort det i hela sitt liv och det varken finns skydd eller mat i hagen.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag är inte jätteglad i att hästen ska stå med samma täcke dygnet runt. Dessutom blir det ett evigt täckande och avtäckande vissa årstider när temperaturen växlar mycket..
Därför anser inte jag att det är ultimat.

Det är väl ingen nödvändighet? Precis som när hästen står på box kan man byta täcke, det sitter inte fast bara för att hästen går ute på natten ?

Dessutom blir det ett evigt täckande och avtäckande vissa årstider när temperaturen växlar mycket..

Inte behöver du väl byta täcke oftare än när den står inne halva dygnet? Temperaturen växlar även om hästen står på box.

Det kan också bli krångel vid fodring om hästarna har väldigt olika behov.

Oftast finns möjlighet att om inte ta in hästarna så iallafall binda upp dem vid fodring, så är det problemet löst. Bli inte mer jobb än att ta in dem.
 
Sv: Box eller lösdrift?

En sak jag inte förstår är varför man inte bygger lite mer vindskydd även för boxhästar. Det är ju en smal sak ändå, så slipper man tänka på att de står ute och huttrar i regnet. Och inte minst kan de få någonstans att ta skydd när solen gassar och bromsarna är på.

Det har jag också tänkt på!
 
Sv: Box eller lösdrift?

Det är väl ingen nödvändighet? Precis som när hästen står på box kan man byta täcke, det sitter inte fast bara för att hästen går ute på natten ?
Fast så länge det är kallt ute så får lösdriftshästen stå med tunga vintertäcken dygnet runt.
Står hästen i varmstall kan den få vara naken på natten eller bara ha ett tunnt täcke.

Det här är kanske inget jätteviktigt men en del av många som avskräcker mig.


Inte behöver du väl byta täcke oftare än när den står inne halva dygnet? Temperaturen växlar även om hästen står på box.
Ja jag tycker då alltid att det är jobbigare ex tidig sommar eller tidig höst när hästarna fortfarande går ute men måste täckas och avtäckas morgon och kväll. Det är inte alls lika smidigt som att täcka/ ta av vid insläpp och utsläpp.
Man slipper även fenomenet med kalla nätter - varma dagar framförallt vår/höst då hästen som går ute ska ha täcke på natten men inte på dagen. Hästen som går in i värmen på natten kan vara naken dygnet runt.


Oftast finns möjlighet att om inte ta in hästarna så iallafall binda upp dem vid fodring, så är det problemet löst. Bli inte mer jobb än att ta in dem.

Fast det beror ju på vad det är för typ av behov man pratar om. Kan ta min förra häst, han åt extremt långsamt och skulle behöva stått uppbunden hela nätterna för att få i sig ordentligt med mat. Han är inte den som står ensam vid höbalen utan äter helt enkelt för dålig ute i hagen. han äter mycket bättre om han får komma in och äta i lugn och ro.

Jag menar inte att det är omöjligt med lösdrift men vill belysa att det faktiskt inte passar alla.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag föredrar box framför lösdrift. Men det är nog mer för jag vill ha mer kontroll över mat och min egna box, men även om jag inte tycker om att mocka så är det en vaneska. sen skulle jag gärna ha lösdrift på sommaren. Då hästarna står ute dygnet runt, komma bort från flugor och regn när vi inte ha möjlighet att sälla in dem på de varmaste timmarna.
Och under vintern är våra ute runt 7-9 timmar och har täcken på sig så de klarar sig i alla väder. ( oftast)
 
Sv: Box eller lösdrift?

Varför valde ni lösdrift? Varför valde ni boxplats? Hur tänker ni kring detta. Jag lutar mer åt stallplats med box när det är dax men nyfiken att höra hur andra tänker!
Sen utevistelse i hage, varför är det så viktigt att det blir så många timmar som möjligt i ur och skur för vissa?

Mitt sto drabbades av en elak luftvägsinfektion för några år sen och är superkänslig (typ struppipning som följd med trånga luftrör) men sen jag började med lösdrift mår hon mycket bättre. Jag vill ha dom ute så länge det går för att dom behöver rörelse. Ur och skur går att motverka genom täcken och en bra ligghall. Åtminstone mina hästar är smarta nog att ställa sig inomhus när det är tjurigt väder liksom när flygfäna är jobbiga sommartid.

Det är bra även efter träning, att dom får gå ut och röra sig. Jag upplever att dom är mindre stela även efter hårda pass jämfört med att dom stått inne en natt i box. Självklart har jag möjlighet att ta in hästarna om det skulle behövas men den här vintern har det inte behövts alls...trots otroligt mycket snö (i skrivande stund över 1 meter djup) och långvarig kyla (-30 grader ).

Ska tillägga att jag har inga täcken på mina så länge det inte regnar och blåser. När det är extremkallt står dom helst utanför ligghallen.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag kan inte komma ifrån det men det känns som lösdrift blir mer opersonligt för häst-människa

Jag upplever det inte så. Tvärtom, faktiskt! Nu har jag hästarna hemma på gården och det underlättar ju. Hästarna hälsar mig glatt när jag är ute och gör alla typer av sysslor, vi har "connection" hela tiden. Jag tar in, ser över, groomar, rider, groomar lite till och sen får dom gå ut igen. Båda äter endast grovfoder i kontrollerad mängd, ej fri tillgång. Det innebär att jag är ute mellan 3-5 ggr per dag beroende på hur kallt det är endast vid fodring + tiden med träning/grooming.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Fast så länge det är kallt ute så får lösdriftshästen stå med tunga vintertäcken dygnet runt.
Står hästen i varmstall kan den få vara naken på natten eller bara ha ett tunnt täcke.

Hej!

I de flesta stall jag stått och jobbat har hästarna stått med tunga innetäcken inne och sen haft ett ännu tjockare utetäcke ovanpå när de varit ute. Dvs de har haft de tunga täcken dygnet runt och dessutom varit väldigt varma under för att sen ha ännu tyngre täcken när de gått i hage.

Men det beror kanske på vilket område man bor i? Jag har mest hållt till i större städer, kanske folk på landet är vettigare med sina täcken?

Min tjej går naken vid fint väder och med 100 gr-täcke till ungefär -15 grader. Sen får hon ett tjockare täcke nånstans runt 20 minus-ish.. På lösdrift:-).

/Lavinia
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag kan inte komma ifrån det men det känns som lösdrift blir mer opersonligt för häst-människa

Som flera andra här har skrivit - tvärtom!

Det finns säkert en och annan häst som inte funkar på lösdrift, men desto fler hästägare som inte gör det... Sen må det vara av okunnighet eller bekvämlighetsskäl.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Hej!

I de flesta stall jag stått och jobbat har hästarna stått med tunga innetäcken inne och sen haft ett ännu tjockare utetäcke ovanpå när de varit ute. Dvs de har haft de tunga täcken dygnet runt och dessutom varit väldigt varma under för att sen ha ännu tyngre täcken när de gått i hage.

Men det beror kanske på vilket område man bor i? Jag har mest hållt till i större städer, kanske folk på landet är vettigare med sina täcken?

/Lavinia

Tyvärr inte. :(
 
Sv: Box eller lösdrift?

Box helt klart!! :p Det är det som passar mig och mina hästar som tränas hårt. Vid ösregn och oväder står de inne , de vill inte gå ut....
 
Sv: Box eller lösdrift?

Du beskrev det lite som svart och vitt, lite extremer. Att stå på box behöver inte betyda fler timmar än ute och hästen kan väl ha att pilla med där, halm och hö att äta och kanske annan stimulans om det behövs.

Att stänga in hästen i box vissa timmar är väl inte att förmänskliga den lika lite som att vi förmänskligar hundar som får vara inne i stugvärmen. Däremot inte sagt att stallet är till viss del en bekvämlighetsinrättning för människan.

Jag kan inte komma ifrån det men det känns som lösdrift blir mer opersonligt för häst-människa

Jag uppfattar det faktiskt tvärtom. Min medryttarhäst står på lösdrift sedan årsskiftet och det känns betydligt mer naturligt och personligt att gå och möta honom i hagen än att bara putta in och ut ur en box. Man har dessutom chansen att se hur hästarna beter sig i en naturligare miljö, något som jag tror är nyttigt för hästförståelsen i allmänhet.

Vi har stall bredvid lösdriften, så när jag ska dona med pålle tar jag bara in honom där.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Har för tillfället min pålle på box, men har just hittat en plats på lösdrift i närheten och jag tvekar inte en sekund på att flytta dit med honom när vi får tillåtelse.

Tänkte skriva ner mina erfarenheter, vissa baserat på enbart fakta och andra på självupplevelser, om vad jag tycker är negativt med uppstallning;

Först och främst är ju hästen inte skapad för att stå i box, utan är i naturligt tillstånd i princip ständig rörelse, samt betar runt 16 timmar per dygn. De är också flockdjur som behöver få närkontakt men också kunna få vara ifred. I många fall där de står i box placeras de bredvid någon som de i hagen inte skulle trivas med. Eller så uppstår ändå problem efter ett tag då de är alldeles för nära varandra (detta gäller inte alla hästar, men många!). De behöver en viss space runt sig själva ibland och med de flesta boxars storlek blir det inte tillräckligt. Dessutom blir det jobbigt för deras magar med tanke på att de inte får tugga tillräckligt under natten. Många äter upp sitt hö på en timme och sedan står de där resterande timmar utan att ha något att tugga på. Vissa hästägare hänger upp nät med hö eller halm i, det är bra så länge hästen inte håller huvudet ovanför mankhöjd när den tuggar, detta har också med hela systemet att göra. När maten väl kommer börjar då många stressäta och skapa andra beteendet grundat på stressen av att inte få tugga tillräckligt. De får heller inte tillräckligt med frisk luft inne i boxen, den är alltid blandad med damm och ammoniak. Vet själv hur jag har öppnat alla möjliga tänkbara dörrar/fönster/fläktar när jag lämnat stallet på kvällen, men ändå möts av värme och kvav luft när jag kommit för morgonfodringen (ändå är stallet relativt stort i jämförelse med antalet hästar som står där inne). Hästens blodcirkulation/hjärta mår heller inte bra av att stå still under så långa perioder som den gör i box. Hovarna fungerar för att pumpa blodet vidare, något som det behövs rörelse för. När hästen inte rör på sig får då hjärtat jobba hårdare för att kunna pumpa runt blodet i kroppen. Vissa kan också få stela leder och så vidare av allt stillastående.

Sådär, hoppas nu att jag fick med allt. Det mesta är ren fakta. Blev väldigt upprörd när jag fick reda på allt detta för längesedan, men glad över att jag äntligen hittat lösdrift till pållen. Nackdelar med lösdrift tycker jag inte finns så många. Man kanske är tvungen att låta hästen få sätta sin vinterpäls, kanske finns det inget stall att pyssla i och kanske inte ridhus för vinterns hoppträningar. Det är så det är, men samtidigt är det ju "människo-grejer", som går att avstå ifall vi vill. Det är ju ändå hästen som ska bo där, så därför hoppar jag hellre över mina intressen så länge pålle får gå på det mest naturliga.

Sedan finns det självklart undantag, är det mycket flugor ute en sommardag låter jag naturligtvis hästen stå inne om den har ont av det. Detta var ett exempel, man får ju försöka tänka realistiskt också - hästens bästa i alla situationer, oavsett om det är naturligt för dem eller inte.
Hoppas du hittar det som passar er bäst :)
 
Sv: Box eller lösdrift?

Box helt klart!! :p Det är det som passar mig och mina hästar som tränas hårt. Vid ösregn och oväder står de inne , de vill inte gå ut....

Hej!

Kan inte låta bli:-)..

Min häst står på lösdrift och står också inne när det är ösregn och oväder- men bara OM hon vill! Hon har aldrig varit sån som stått ute i regn, men nu när hon kan välja är hon hellre ute än inne. Hon sove dock inne, runt kl 7 på morgonen och ca 18 på kvällen- om hon får välja själv. Tyvärr är ju folk i stallet vid 18, så då sover hon senare:-).

/Lavinia, som har mer koll på hästen nu än när hon stog på box. Hon bajsar snällt i lösdriften när jag är där och säjer till om hon är törstig:-)
 
Sv: Box eller lösdrift?

Knapplån

Är lite nyfiken vad boxförespråkare har att säga om det faktum att det inte är bra för en häst att stå still en hel natt? Man hör mycket om att det skulle vara så jobbigt att byta täcke när de går ute och diverse, men stillstående är väl en sån hemskt mycket större sak att oroa sig för? Är uppriktigt nyfiken hur ni resonerar i den frågan.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 712
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 194
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 015
Senast: Tilde789
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp