Bukefalos 28 år!

Box eller lösdrift?

Sv: Box eller lösdrift?

Jag är väldigt kluven i denna frågan.
Min förra häst gick på lösdrift och min nuvarande har jag på box.
Det är väldigt skönt med lösdrift eftersom man slipper att mocka varje dag. Samtidigt tycker jag det är roligt att mocka och pyssla..
Kluven som sagt var.
Jag gillar att ha mitt lilla kryp in där jag kan fixa och dona efter eget huvud. :)

Om jag någongång i fram tiden får ett eget stall så kommer jag att försöka ha lösdrift men ett litet stall också. Detta är det ju förvisso lag på men det saknades hursom helst i lösdriften som jag stog i förut.

Jag tror att många hästar blir mer harmoniska och tillfreds med livet om de får gå i lösdrift.
Har sett hästar med krubbitar- och vävningsproblem helt lägga av med detta när de fått gå i lösdrift.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Du får ha rejäla trästaket runt dina hagar så hästarna inte "kan" rymma :idea:

Jadu människan är bekväm, och på något sätt tycker folk att det är bekvämt att släpa hästar till och från hagen varje dag, mocka boxen, fixa vatten både i boxen och i hagen och fixa foder både i boxen och i hagen...
Hästar har ju "alltid" stått i box/spilta så det kan ju inte vara något dåligt med det..
utveckling vad är det? ;)

Jag förstår ärligt talat inte hur man tänker att det är smidigt och bekvämt med stall :crazy:

På lösdrift får ju hästen möjligheten att röra på sig så mycket den vill, den kan själv välja ute eller inne, man behöver bara släpa vatten och foder till ett ställe..
Man behöver bara mocka hagen/lösdriften och inte det + boxen så då blir det ju mindre arbete men man får ändå pyssla lite :)
En bra lösdrift sköter sig ju inte självt precis...
Man får en gladare och friskare häst men det verkar visst vara dåligt :confused:

Det är visst OBEKVÄMT med lösdrift? Fast vad är det som är obekvämt?
Det finns ju ingenting som säger att det inte finns ett stall som är varmt och torrt för skötsel av sin häst?
För de flesta har ju ändå ett stall eftersom det är krav på sjukbox som kan värmas upp vid behov för att det skall vara godkänt..
 
Senast ändrad:
Sv: Box eller lösdrift?

I dagens läge säger jag lösdrift men hade jag fått frågan för nåt år sedan hade jag sagt box. Van och uppväxt med boxstall o en mamma som var emot lösdrift så det vart aldrig att jag tänkte själv. När jag flyttade till min första egna gård byggde vi ett boxstall som vi ställde öppet så på sommaren gick de på lösdrift där.

Sedan kom en flytt till den här gården och här har vi inte orkat bry oss om att bygga ett boxstall. Har nämligen insett att mina hästar är mycket mer nöjda och harmoniska över hela dygnet. Mitt ena sto har världens sämsta hovar och har aldrig kunnat gå barfota men i somras/höstas gick hon flera månader oskodd bak o reds o kördes utan ont! Nu är det ju skor med brodd som gäller men jag ser som sagt mest bara fördelar.

Inget sparkande på boxarna på morgnarna när de vill ut, inget tjafs med hästar som springer in i fel box... ingen rullar fast...

Jag vill helst ha både och. Ett boxstall med några platser och en lösdrift. Vissa hästar trivs helt enkelt bättre i box.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Ja jag upplever också att det blir en mentalitet att Hävda och försvara lösdriften in absurdum emellanåt:confused:

Jag har aldrig träffat på någon som haft sin häst i en bra lösdrift som vill byta tillbaka till box.
De enda jag träffat som förespråkar box är personer som aldrig provat att ha sina hästar i en bra lösdrift..

Bara det tycker jag säger en hel del...
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag har aldrig träffat på någon som haft sin häst i en bra lösdrift som vill byta tillbaka till box.
De enda jag träffat som förespråkar box är personer som aldrig provat att ha sina hästar i en bra lösdrift..

Bara det tycker jag säger en hel del...

Jag har aldrig haft häst i lösdrift men jag har inte heller haft en häst som det skulle funkat med.
Det var ett helvete att få till framförallt foder bara då våra hästar gick ute större delen av dygnet. Det var ett helvete på vår och höst när inte gräset på betet räckte till och man behövde stödfodra.
Det gick inte att få till det bra för alla.

Vi hade tre hästar, 2 lättfödda "ur och skur hästar" och 1 känsligt, svårfött fullblod som åt långsamt och lite.
Jag kan verkligen inte se hur dessa tre hästar skulle kunna gå på lösdrift tillsammans. De två lättfödda vore det jättebra för, men mitt fullblod hade tynat bort!

Det går inte att ta in honom i stallet så han får äta själv, han äter inte om han står ensam inne. Han äter dessutom så långsamt att det tar enorma tider att få i honom ordentligt med grovfoder.
Står hästarna uppbundna med varsin giva skulle de lättfödda få sitta fast flera timmar efter att de ätit färdigt för att min skulle hinna få i sig allt. Ger man fritt/en viss giva men inte uppbundna så äter de lättfödda för mycket och min för lite.
Enda sättet att lösa det vore att ge fullblodet väldigt stora mängder kraftfoder och det tycker inte jag är bra.

Hur skulle man göra för att få detta att fungera på lösdrift?
Ni som bestämt hävdar att det minsann funkar för alla..
 
Sv: Box eller lösdrift?

Hur skulle man göra för att få detta att fungera på lösdrift?
Ni som bestämt hävdar att det minsann funkar för alla..

Jag har sagt att ALLA hästar skulle må bra av att stå på lösdrift.
Jag har däremot ALDRIG sagt att vilka hästar som helst skall stå tillsammans i samma lösdrift.
Det är ju samma sak om de står installde så delar man ofta ändå upp hästarna i oilka hagar med olika individer för att flocken skall fungera och då brukar ju tex fodret också spela roll.

Jag vet ingen som skulle låta sin lättfödda shettis gå i samma hage med sitt svårfödda fullblod vare sig de står installade eller på lösdrift för hur man än gör får den ena för lite och den andra för mycket då.

Då får man helt enkelt försöka få till det att svårfödda hästar står tillsammans i en hage och lättfödda i en annan.

Så det problemet du nämner finns ju alltid vare sig de går ute dygnet runt eller ej.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag vet inte om jag verkligen räknar mig själv som någon rabiat boxmotståndare ;) - jag tror inte att hästar på box per automatik mår dåligt bara för att de står på box, då underförstått att de motioneras ordentligt och får vara ute så mycket som möjligt. Hästar är anpassningsbara. Tror också, som jag skrev ovan, att box är ett bättre alternativ än en illa skött lösdrift.

Har ett praktiskt exempel här som liknar frågan om fullblodet. Våra hästar har fri tillgång på silage, med två utfodringsplatser. Detta funkar bra på hästar som behöver äta mycket, eller som motioneras mycket - det funkar inte på smällfeta ponnyer som tränas sporadiskt. Vi har därför valt att låta den gamla Fånghästen stå kvar i boxstallet just för att det inte går att släppa ut den på denna lösdrift, det hade slutat med en sjuk häst. Jag känner heller inte till någon lösdrift här som Inte har fri tillgång på silage - vilket denna häst alltså inte kan få.

Det handlar då precis som pulkaskurk skrev mer om att anpassa lösdriften efter hästarna. Men som inhyrd så får du ju inte bestämma själv. "Fångis" står alltså kvar på stall, ute ca 12 timmar i grushage, inne ca 12 timmar i box, med strikt kontrollerad diet. Nu har jag hittat ett sommarbete för fånghästar så antagligen åker Fångis dit i maj. Men fram tills dess finns ingen annan lösning som jag ser det.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Nu vet jag inte vart du bor...

Men om du bor i mitten på Dalarna så vet jag åtminstone 2 lösdrifter som är anpassade just för fånghästar...

Finns många lösdrifter här runt omkring som INTE har fri tillgång på hö/hösilage eller vad fasiken ni nu kallar komaten :)
Dock har de flesta fri tillgång på halm.

Min häst står i en sån lösdrift tex för att få tuggbehovet men inte för mkt närning...
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag tycker om båda! Beror lite på hästen också, jag gillar nog mer box att ha han inne på nätterna på vinter när det är kallt och regnar. Men han trivs ute , han behöver vara ute och röra på sig mycket min lilla ponny :laugh: Så för han skull är det bäst att vara ute och han älskar de och de passar honom.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Nej, för om de står på box på natten kan man justera dygnsgivan av grovfoder till kvällsmat/frukost. Ju längre de står inne desto fler mål har man att individanpassa.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Nej, för om de står på box på natten kan man justera dygnsgivan av grovfoder till kvällsmat/frukost. Ju längre de står inne desto fler mål har man att individanpassa.

Men det blir ju aldirg bra ändå för tex Shetlandsponny ska ha 4kg hö/dygn och fullblod 20kg hö/dygn så får ju fullblodet alldeles för lite foder under dagen alt ponnyn får alldeles för mkt då och bör därmed inte ha foder över natten.

Så hur man än vrider å vänder på det blir det aldrig bra med förstora olikheter på grovfoder mellan hästar som går tillsammans för någon av dom kommer att få lida för det och då spelar det ingen roll om de står i en box eller ej.
För jag kan inte tänka dig att du tycker det är rimligt att fullblodet i exemplet endast ska ha ca 2 kg hö under hela dagen?

Enda gången jag ser att det skulle fungera är om man har en häst som jag som får fri tillgång men är inte speciellt intresserad av att äta utan bara äter det han behöver men de individerna är ganska få..
 
Sv: Box eller lösdrift?

Vi hade tre hästar, 2 lättfödda "ur och skur hästar" och 1 känsligt, svårfött fullblod som åt långsamt och lite.
Jag kan verkligen inte se hur dessa tre hästar skulle kunna gå på lösdrift tillsammans. De två lättfödda vore det jättebra för, men mitt fullblod hade tynat bort!

Hur skulle man göra för att få detta att fungera på lösdrift?
Ni som bestämt hävdar att det minsann funkar för alla..

Jag har tre rultor och en svårfödd på lösdrift. Och jag har löst det så att jag tar in allihopa på eftermiddagen och ger då den svårfödda 2-3 kilo lucern + havre och ev protein tillskott. De lättfödda får bara lite betfor + mineraler ev lite havre. Sedan får de stå inne i ca tre, fyra timmar, under tiden gör jag annat, ibland rider jag en eller två av rultorna, eftersom resten av flocken är inne så äter den svårfödda i lugn och ro trots att en "saknas"

Jag vill också ta in alla för visitation och se över deras hovar ordentligt dagligen, det är lättare att göra det inne.

Nu är det ju just min svårfödda som väver och inte vill stå inne längre än 5-6 timmar, jag har flera gånger "tagit tiden" på henne, med hjälp av övervakningskamera har jag observerat att hon börjar väva efter 5-6 timmar oavsett tid på året, tid på dygnet eller väder lek. Och det hjälper inte att ge henne mer foder inne, hon börjar väva i alla fall. Så det kan funka med lösdrift även om man har hästar med olika behov därmed inte sagt att det verkligen funkar för alla

Det var ett helvete att få till framförallt foder bara då våra hästar gick ute större delen av dygnet. Det var ett helvete på vår och höst när inte gräset på betet räckte till och man behövde stödfodra.

Vad gjorde att du upplevde det som ett helvete med fodring? När betet börjar tryta får man ju lov att stödfodra.
 
Senast ändrad:
Sv: Box eller lösdrift?

Och om hästen inte vill äta när den står ensam i stallet?
Om den dessutom äter väldigt långsamt?

Då tar man in en kompis och låter hästen ta den tid den vill på sig, varför stressa? Allting går att lösa sålänge man söker lösningar aktivt. Man får anpassa lösdriften efter hästarna som går där.

De allra flesta hästar går att ha på lösdrift men själklart finns det undantag, men de är enligt min erfarenhet inte många.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Nu vet jag inte vart du bor...

Men om du bor i mitten på Dalarna så vet jag åtminstone 2 lösdrifter som är anpassade just för fånghästar...

Finns många lösdrifter här runt omkring som INTE har fri tillgång på hö/hösilage eller vad fasiken ni nu kallar komaten :)
Dock har de flesta fri tillgång på halm.

Min häst står i en sån lösdrift tex för att få tuggbehovet men inte för mkt närning...


Aha! Nä, bor inte i Dalarna tyvärr.

Har åkt runt och kollat på ett gäng lösdrifter och alla hade fri tillgång - en hel bal "komat" :D ställs ut, och en ny ställs in innan den gamla är slut. Fanns ingen (av dem jag hittade) som hade vanliga fodringar. Halm finns i ligghallen, men mest som underlag, inte mat.

Hästis har börjat fläska på sig ordentligt av sina 25-30 kg hösilage/dygn - dags för isen att smälta så vi kan galoppera bort "ölmagen"... :devil: :banana:
 
Sv: Box eller lösdrift?

Då förstår jag att det blir knepigt med häst på lösdrift och ännu mer knepigt om hästen har fång och fri tillgång på komat...

Du får flytta till dalarna helt enkelt ;)
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag har aldrig haft häst i lösdrift men jag har inte heller haft en häst som det skulle funkat med.
Det var ett helvete att få till framförallt foder bara då våra hästar gick ute större delen av dygnet. Det var ett helvete på vår och höst när inte gräset på betet räckte till och man behövde stödfodra.
Det gick inte att få till det bra för alla.

Vi hade tre hästar, 2 lättfödda "ur och skur hästar" och 1 känsligt, svårfött fullblod som åt långsamt och lite.
Jag kan verkligen inte se hur dessa tre hästar skulle kunna gå på lösdrift tillsammans. De två lättfödda vore det jättebra för, men mitt fullblod hade tynat bort!

Det går inte att ta in honom i stallet så han får äta själv, han äter inte om han står ensam inne. Han äter dessutom så långsamt att det tar enorma tider att få i honom ordentligt med grovfoder.
Står hästarna uppbundna med varsin giva skulle de lättfödda få sitta fast flera timmar efter att de ätit färdigt för att min skulle hinna få i sig allt. Ger man fritt/en viss giva men inte uppbundna så äter de lättfödda för mycket och min för lite.
Enda sättet att lösa det vore att ge fullblodet väldigt stora mängder kraftfoder och det tycker inte jag är bra.

Hur skulle man göra för att få detta att fungera på lösdrift?
Ni som bestämt hävdar att det minsann funkar för alla..

Ofta förändras hästar som kommer till lösdrift från boxvistelse - till det bättre, eftersom deras levnadsvillkor blir bättre. Ditt känsliga, svårfödda fullblod kanske skulle trivas fantastiskt bra, och plötsligt komma igång med ätandet, tex?
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag har aldrig haft häst i lösdrift men jag har inte heller haft en häst som det skulle funkat med.

Hur kan du veta det om du aldrig ha provat? Det är som att säga att westernsadlar är obekväma utan att ha suttit i en. Bara för att det verkar så behöver det inte vara så.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Vi kör med lösdrift i stall och egen box när det behövs.
Det är det bästa alternativet för min häst.
Det är bara ridhästarna som går vid stallet.
Unghästarna går på " riktig lösdrift" med fri tillgång ett par km från stallet.
Två stora boxar i stallet har dörrar ut mot en stor skogshage samt dörrar in till stallgången..
Boxarna mockas varje dag. Utfodring 3 ggr dag, alltså inte fri tillgång.
Har man ridit hästen svettig eller tycker vädret är för djäkligt så ställer man in hästen i sin box över natten.
Bekvämt när man skall rida eller sköta sin häst att ha den i hage precis vid stallet med alla bekvämligheter samt om hästen blir sjuk skall skos o.s.v.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Lösdrift! men med tillgång till box.

Hästarna får vara hästar!
Hästarna kan röra sig dygnet runt, i stort sett fri tillgång på grovfoder, jag behöver inte få dåligt samvete för att jag inte motionerar hästen varje dag, frisk luft, valmöjlighet för hästen, slippa mocka och ta in/ut på särskilda tider etc.

Det enda som kan vara nackdelen som jag ser det är om hästarna skiljer sig allt för mycket när det gäller utfodring.

Tycker att man ska se till hästens bästa framför sitt eget behov av "stallpyssel"! Skaffa en kanin till stallet! :-)
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 712
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 194
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 015
Senast: Tilde789
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp