Bukefalos 28 år!

Box eller lösdrift?

Sv: Box eller lösdrift?

Vi har hittat en kombination mellan box och lösdrift.
Egen box och hage men kan gå ut och in när helst pålle vill:D

Hästarna får kraft och vatten på box, hö ute. Vi har koll på vad/hur mycket hästarna äter dricker och skiter;). Vår pålle väljer att gå in och sova en stund varje natt (syns på bädden). Är det dåligt väder är dom kvar inne när frukosten serveras.
Hästarna har även vindskydd där de hänger om de inte vill vara i boxen vid dåligt väder eller om det är för varmt osv.
I stallet finns både hobby- och tävlingshästar. Vår pålle verkar trivas utmärkt!
 
Sv: Box eller lösdrift?

Varför valde ni lösdrift? Varför valde ni boxplats? Hur tänker ni kring detta. Jag lutar mer åt stallplats med box när det är dax men nyfiken att höra hur andra tänker!
Sen utevistelse i hage, varför är det så viktigt att det blir så många timmar som möjligt i ur och skur för vissa?

Vi har valt att ha våra hästar på lösdrift då jag ogillar att spärra in mina hästar i en trälåda, även om den "bara" gäller 8h. Det finns ingen som helst anledning att använda sig utav box, det skapar bara mer jobb för mig som ägare och gör hästen olyckligare.

Däremot använder vi boxen om någon häst är sjuk, när hästen ska torka efter ridning, för individuell stödutfordning, för att göra iordning hästen inför ridning, visitera, när det stormar ect.

I lösdriften kan hästarna få vara hästar, gå i stora hagar, umgås med varandra och välja själva när de vill gå in i lösdriften (vanligtvis när det är 25grader och sol). De rör sig mer och lever ett naturligare liv.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Lösdrift just nu pga att jag inte har tid att åka ut varje dag. Slipper få dåligt samvete för att hästen inte får röra på sig tillräckligt. Men innan stod hon på box o var bara ute i hagen 5 h per dag och det funkade det också!
 
Sv: Box eller lösdrift?

Fast så länge det är kallt ute så får lösdriftshästen stå med tunga vintertäcken dygnet runt.
Står hästen i varmstall kan den få vara naken på natten eller bara ha ett tunnt täcke.

Det här är kanske inget jätteviktigt men en del av många som avskräcker mig.

Du har en poäng, men samtidigt är det kallt i många stall också och även om det inte är det har många hästar tunga täcken på sig ändå. Dessutom kan man ju hoppas att de flesta hästar, då särskilt de som rids och tränas mycket och därför är klippta och behöver täcke, faktiskt rids och sköts om i åtminstone en timma om dan. Då har den ju iaf inget tungt täcke på sig och får pälsen borstad och luftad.

Ja jag tycker då alltid att det är jobbigare ex tidig sommar eller tidig höst när hästarna fortfarande går ute men måste täckas och avtäckas morgon och kväll. Det är inte alls lika smidigt som att täcka/ ta av vid insläpp och utsläpp.
Man slipper även fenomenet med kalla nätter - varma dagar framförallt vår/höst då hästen som går ute ska ha täcke på natten men inte på dagen. Hästen som går in i värmen på natten kan vara naken dygnet runt.

Det är ju personligt vad man vill lägga jobb på, jag tycker att det är betydligt jobbigare att mocka en box efter en hel natt eller att släppa in/ut flera ggr om dan. Men visst har ju rätt i din sak.

Fast det beror ju på vad det är för typ av behov man pratar om. Kan ta min förra häst, han åt extremt långsamt och skulle behöva stått uppbunden hela nätterna för att få i sig ordentligt med mat. Han är inte den som står ensam vid höbalen utan äter helt enkelt för dålig ute i hagen. han äter mycket bättre om han får komma in och äta i lugn och ro.

Jag menar inte att det är omöjligt med lösdrift men vill belysa att det faktiskt inte passar alla.

Det är väl ett individuellt problem som man får lösa just individuellt, kanske genom att ha höbalen intill ligghallen så att inte hästen behöver stå ensam.

Jag tror ändå att det passar de allra flesta åtminstone eftersom man klan anpassa det så efter en själv och ens egna förutsättningar och behov. Dessutom är det mycket naturligare och hälsosammare för hästen.:)
 
Sv: Box eller lösdrift?

Själv har jag valt lösdrift för att min häst är en häst. Hon har gott om päls och mår bäst av att gå ute så mycket som möjligt. Dessutom kan hon inte stå på box eftersom hon vantrivs och försöker ta sig ut, så man kan säga att det är hon som bestämt hur hon ska "bo" :D

Jag tycker det är tråkigt att så många verkar tycka att hästar på lösdrift blir lämnade "i ur och skur" och att man inte kan träna eller tävla om man låter sina hästar gå på lösdrift, för det går alldeles utmärkt. Själv blir jag mörkrädd när jag stöter på folk som humaniserar sina hästar alldeles för mycket och är av åsikten att deras hästar "nog vill komma in på kvällen när det är mörkt och ruggit ute" trots att hästen i fråga kan vara av en riktigt tålig individ med massvis av vinterpäls som mycket hellre vill gå ute med sina kompisar och ha det bra än att stå i en trång box 12 timmar i sträck.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Vi har valt att ha våra hästar på lösdrift då jag ogillar att spärra in mina hästar i en trälåda, även om den "bara" gäller 8h. Det finns ingen som helst anledning att använda sig utav box, det skapar bara mer jobb för mig som ägare och gör hästen olyckligare.

Däremot använder vi boxen om någon häst är sjuk, när hästen ska torka efter ridning, för individuell stödutfordning, för att göra iordning hästen inför ridning, visitera, när det stormar ect.

I lösdriften kan hästarna få vara hästar, gå i stora hagar, umgås med varandra och välja själva när de vill gå in i lösdriften (vanligtvis när det är 25grader och sol). De rör sig mer och lever ett naturligare liv.

Jag skriver under på det här :bow:
 
Sv: Box eller lösdrift?

Hej!

Jag förstår inte hur du menar "opersonligt"?

Vi har 4 hästar i vår hage- samtliga kommer fram och pratar och vill vara med. En av dom är klart elakare än de andra- henne passar man sej för! Men jag har aldrig tidigare varit med om hästar som vill vara med oss så mycket som dessa vill(även surskallen alltså, ibland tror jag hon är grinig för att hon också vill bli sysselsatt)!

Att inte ha en egen box- jag vet inte hur personligt det blir?? I varje box finns vatten, krubba, strö.. Men egentligen är ju en box bara en låda där vi låser in ett djur som är gjort för att ströva och äta majoriteten av dygnets timmar.

En sak jag gillar med lösdriften är jag slipper må dåligt för att min tjej står och glor i en vägg i 8-12 timmar. Hästar sover ju max 4 timmar/dygn, sen äter dom- men på box brukar maten vara slut på 1-2 timmar. Det skulle innebära minst 2 timmar "bara stå och glo" om man förutsatte att hästar sov alla sina timmar i sträck- vilket dom såklart inte gör.

På lösdrift får jag spendera MER tid med min häst och mindre på mockning och stallskötsel. I love it! Och som redan sagts- friskare starkare hästben, mer naturligt för hästen som kan välja själv om den vill vara inne eller ute.

/Lavinia, som gärna får en förklaring på opersonligt. Blir det mindre opersonligt om hästen står inne mer??

Det är väl mer än känsla jag har just nu. Jag har ju inte egen häst än heller, blir av om ca halvår-år och jag lutar att söka enbart box men är även lite nyfiken på lösdrift.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Tack. Ska vara noga med att välja stallplats eller lösdrift vem vet...:)
Jag hoppas och tror att jag kan ta in andra idéer;)
 
Sv: Box eller lösdrift?

Låter lite som en drömtillvaro för pållarna:)
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag är ju mycket medveten om att det går att ha tävlingshäst på lösdrift. Men det är inte lika för alla. En del hästar har speciella behov som gör det oerhört komplicerat.

Ang täcken. Jag vet att en del som står på stall har tunga täcken även på natten. Men nu pratade jag ju om mig själv och vad som vore ultimat för mig. Jag föredrar att hästen får komma in i varmt stall och klä av sig/få på lättare pyjamas.

Just fodring och olika hästars behov är ju det som kan bli allra svårast.
För hästen jag nämnde skulle det inte räcka att ställa balen nära ligghallen.
Han är inte så hungrig som han borde vara.
Då får man istället börja fodra med extremt stora mängder kraftfoder - och det är ju inte heller naturligt..

Ang stillastående så tror inte jag att det är någon fara för hästar att stå still på natten. Att stå inne hela dagen är ju inte bra, men så länge hästen får en lång utevistelse så upplever jag att hästen mår bra.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Box helt klart!! :p Det är det som passar mig och mina hästar som tränas hårt. Vid ösregn och oväder står de inne , de vill inte gå ut....

Men den stora fördelen med att ha en lösdrift/ligghall är ju att hästarna kan söka skydd när de vill. De kan gå in om det kommer en plötslig regnskur eller om tex insekterna blir för besvärliga. Jag har ett fullblodssto på lösdrift och hon gillar inte regn alls men står hon på box så väver hon ganska mycket. Så i hennes fall är lösdrift optimalt. Hon kan söka skydd när hon vill och jag behöver aldrig känna att jag måste skynda mig hem om vädret plötsligt slår för det finns möjlighet för mina hästar att ta skydd från vädret.

Det som kan vara svårt med lösdrift tror jag är att hästarna ofta har olika behov och kanske också äter i olika takt. Så en del blir för tjocka medan andra kanske inte klarar sig på det grovfoder som serveras utan behöver tillskott av tex lucern och kraftfoder. Samt att om det kommer nya hästar ofta så kan det bli oroligt i flocken och det kan ta lång tid för en nykomlig att etablera sig i flocken. Nykomlingen riskera då att under en period varken få söka skydd i ligghallen eller få äta i lugn och ro.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Varför valde ni lösdrift?

För att hästen stod och vävde i boxen, rent allmänt var rätt så sur och grinig att hantera, och inte ville gå in i stallet på kvällen. Samma sak i tre olika stall med box.


Varför valde ni boxplats?

Från början för att det är mycket enklare för mig som människa - i större stall med goda träningsmöjligheter så står hästarna i princip alltid på box. Jag har iaf inte hittat någon lösdrift nära en större anläggning. Jag tränar, är inte ute efter att lulla runt i skogen någon dag i veckan - och då underlättar det mycket om det finns manege, instruktörer, paddock, hinderbanor etc etc.


Hur tänker ni kring detta. Jag lutar mer åt stallplats med box när det är dax men nyfiken att höra hur andra tänker!

Jag är mycket nöjd med flytten till lösdrift. Hästis har varvar ned psykiskt något enormt: han får fri tillgång på silage, har en fräsch ligghall som mockas varje dag, termobar med vatten som inte fryser, härjar runt med fem andra hästar i hagen (två täcken har rykt den senaste månaden... sabla hästskrälle och glad är han samtidigt, 850 kg gangster :devil:). Vi har även uteboxar där hästarna kan ställas in om det blir snöstorm eller liknande.

Det finns en massa illa skötta lösdrifter - då är box bättre. Men en välskött lösdrift: med torr och ren ligghall, varierad hage med både skog och ängsmark, fri tillgång på bra stråfoder och ordentliga vattenkar - det är bäst för hästarna. Tror jag.

Sen utevistelse i hage, varför är det så viktigt att det blir så många timmar som möjligt i ur och skur för vissa?

Vad betyder "ur och skur"? Hästarna har inte samma temperaturreglering som människor. Ren kyla är sällan något problem. Är det en jäkla massa nederbörd så ska de ha en bra ligghall att gå in i, eller boxar där de kan stå över natten vid behov.

Det är människor som vill ha dem i box, gissningvis för att vi tänker på boxen som "hästens lägenhet". Hästen är ett vandrande stäppdjur som vill umgås med artfränder och röra sig nästan konstant.

Det betyder inte att vi ska läppa ut på dem på någon "lerig åker" och lämna dem där att klara sig i blåst och underkylt regn. Men vi kan erbjuda ett fint mellanting, frihet i hage med skyddade partier som alltid hålls torra.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Just fodring och olika hästars behov är ju det som kan bli allra svårast.
För hästen jag nämnde skulle det inte räcka att ställa balen nära ligghallen.
Han är inte så hungrig som han borde vara.
Då får man istället börja fodra med extremt stora mängder kraftfoder - och det är ju inte heller naturligt..
Det går att individutfodra även på lösdrift, det är bara att ta in den hästen som behöver inviduell utfodring på box och fodra denna där.Just nu har vi bara två hästar på lösdrift, vi lägger ut 4lika stora högar med hö 3ggr/dag, den ena hästen tar vi dessutom in i stallet och fodrar med hö och extra kraftfoder varje dag.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Och om hästen inte vill äta när den står ensam i stallet?
Om den dessutom äter väldigt långsamt?
 
Sv: Box eller lösdrift?

Just nu står min medryttarhäst på boxstall och går ute i ca 7-9 timmar per dag. Både jag och ägaren skulle vilja att hon gick ute längre, men det går inte i det här stallet. Ägaren håller dock på att försöka få en plats på lösdriften där i närheten, vilket jag tycker är väldigt bra! Är iofs inte helt 100 på att hon ville ha henne ute dygnet runt, det finns boxplatser där så det kanske blir inne på natten... Jaja, lite OT

Jag själv som eventuellt kanske och helt osäkert ska skaffa mig en häst ska då isf stå på lösdrift, ska erkänna att det egentligen är för att det här dök upp och var billigt som vi väljer denna lösdrift.
Jag har nu efter några år börjat tycka mer och mer att allt ska vara så naturligt som möjligt och tittar på bett löst och bom löst och hela fadderullan men det är OT igen :p
Jag tycker att hästen är en häst och den mår självklart bäst av att gå ute dygnet runt, med möjlighet att komma undan vind, regn, sol och flugor i form av ett vindskydd. Börjar undra mer och mer varför vi från början fick för oss att ställa in hästarna och bli tvugna att både mocka och köpa massa dyrt spån.
Som många redan skrivit är hästen gjord för att vandra dygnets flesta timmar och hästar som står mycket uppstallade får ju ibland problem i form av gallor och en hel del ovanor så som vävning och krubbitning.
Lösdrift med ett varmt och torrt stall att gå in och fixa iordning och så vore självklart det bästa, men man tar vad man har. Hellre att jag får ansträng mig lite mer och frysa än att hästen ska få stå inne för mycket.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag känner inte hästen ifråga så jag kan ju därför inte säga hur man skulle göra, men jag tror säkert att det går att lösa med rätt förutsättningar.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag känner inte hästen ifråga så jag kan ju därför inte säga hur man skulle göra, men jag tror säkert att det går att lösa med rätt förutsättningar.

Men kan ni inte bara erkänna att lösdrift inte passar alla?
 
Sv: Box eller lösdrift?

För det är inte så skoj att veta att hästarna står ute blöta och det fryser på t.ex. Jag kan ju lura in dom i ligghallen med mat men de går ut direkt det är slut. Jag gillar inte heller de mörka stormiga kvällarna när hästarna verkligen är på tå och supernervösa. Då hade jag oxå velat ta in dom i ett ombonad mysigt stall med friskt torrt underlag o de får äta o vila i lugn o ro.




Men hästarna väljer uppenbarligen då att vara ute i stormen istället för att kura ihop sig i ligghallen, så varför "locka" in dem med mat där? Vill de vara där och komma undan stormen så kommer de väl också själva kunna gå in där?

Ang att hästarna blir supernervösa när det är mörkt och storm så anser JAG att hästarna är tryggare i flock där de kan gå in någonstans ( ex ligghall eller skog) istället för att stå¨i var sin box, känna sig trängda och höra taket knaka.

Hästar är hästar. Något som allt för många glömmer.
 
Sv: Box eller lösdrift?

Ja min anledning tilll att jag ogillar att lämna hästarna ute en mörk stormig natt är rymningrisken. Säga vad man vill om stall, men de kan iaf inte rymma och ställa sig på tågspåret. Å andra sidan nojar jag mer om att stallet skulle brinna ner så för min del vinner lösdrift tom när jag nojar hej vilt.

Fattar fortfarande inte hur man kan avskriva att hästar är gjorda för att röra sig, inte stå stilla, med att man inte "tror" på något. Varför "tror" man inte på veterinärer och forskare? Har man någon fakta bakom sitt troende eller är det mest av bekvämlighet?
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 891
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 243
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
792
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 051
Senast: Tilde789
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp