Box eller lösdrift?

Sv: Box eller lösdrift?

Väldigt vettiga och kloka reflektioner tycker jag! :bow:

Angående fodringar så är min häst ett "problem" just nu på lösdriften. Min häst är dräktig, går tillsammans med andra hästar, bla några fler dräktiga och GLUPSKA ston. Min häst äter lugnt och sakta, hon har aldrig kastat i sig maten. Dessutom så varvar hon gärna kraftfoder med hö.

Hon och de andra har fri tillgång till hösilage i hagen och fodras med kraftfoder. Och högdräktigt halvblodssto = MYCKET kraftfoder! I allafall så får stuteriägaren stå och vakta min häst när hon ska äta upp allt sitt nu myckna kraftfoder, annars jagas hon bort av de andra stona som äter fortare!
Det funkar ju att vakta henne när hon äter, men som sagt, det är ju ett extra arbetsmoment för stallägaren!
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag kör samma sak med mina hästar, två av fem behöver kraftfoder och då står jag och väntar medan de äter upp. Annars bryter tjockisen sig in alternativt pajar något i ren frustation.
Jag tror det är en vanlig missuppfattning, att det är så hemskt lite jobb med lösdriftshästar. Vill man ha koll på sina hästar och se till att de äter det de behöver så krävs det en hel del tid. Men allt går att lösa tror jag, bara man är villig att lägga ner lite jobb. Är man inackorderad kan jag dock förstå att det är svårt att ta sig den tiden, och då kanske det är svårt att lösa allt det där med torkning och mat. För jag har aldrig hittat en lösdrift där stallägaren är villig att riktigt lägga ner de timmar som behövs på att exempelvis fodra en långsamt ätande häst, vilket iofs är förståeligt!

Alla är saliga på sin tro, men sjutton vad glad jag skulle bli om alla hästar iaf fick stå i ordentliga hagar och kanske ha sin boxtid till ett minimum, dit kan man väl iaf sträva?
 
Sv: Box eller lösdrift?

Jag menar inte att lösdriftshästar måste gå i stor flock. Jag menar att vi skulle behöva ganska många ligghallar om hästarna skulle gå på lösdrift 2 och 2.

För en hårt tränande häst räcker det inte att vila en timme efter träning. Många av hästarna behöver flera timmar för att ö.h.t. kunna få i sig sitt foder. Men visst hade de kunnat stå inne 8 timmar på dagen lika väl som på natten. Bandagerade kan våra hästar vara både dag- och nattid, lite beroende på. Mina hästar svullnar inte i benen på nätterna av att stå stilla så bandage behövs inte därför.

Jag upplever att jag har bättre koll på vad mina hästar, äter, dricker, avföring, beteende m.m. när de står inne på natten. Jag upplever också att det är enklare för mig att visitera, byta täcken och sköta andra skötselmoment av hästarna när de tillbringar en del av dygnet avskiljda från varandra. (Ok, delvis då eftersom de ändå har kontakt med varandra mellan boxarna).

Jag påstår inte att det är fel att ha lösdrift till sina hästar, tvärtom, men man måste se till vilken typ av häst man har, hur den används och till vad och sedan anpassa uppstallningen efter individen. Jag tycker inte heller att det är fel att anpassa det efter den/de som ska sköta hästarna och stallet. Lösningarna måste vara försvarbara både ekonomiskt, praktiskt och tidsmässigt.

Mvh JV
 
Sv: Box eller lösdrift?

Åtta timmar? Det tar alltså åtta timmar för dina hästar att äta upp sin mat och torka efter ridpasset? Jag kanske bara aldrig vistats på såna ställen, men det känns för mig orealistiskt mycket. Som att hästarna antingen (eller kanske både) tränas för hårt eller får för mycket mat, men det kanske bara är jag?

Varför använder du bandage då? Mest bara nyfiken :)

Om man känner sina hästar och tittar till dem ofta så ser man lätt skillnader i beteendet, nästan lättare än om hästen står på box, men vad gäller mat och vatten och delvis avföring (Man brukar ju se sin häst bajsa under de två-tre timmar man sköter om/rider den per dag) har du förstås rätt. Visitera kan man göra i samband med ridning och annan skötsel, byta täcke i samband med fodring. (Dock bara hypoteser, jag har själv ingen erfarenhet av sådan hästhållning).

Jag säger heller inte att det är fel att stalla upp sin häst, jag är säker på att många hästar inte bryr sig, men lösdrift kan nog mycket väl passa alla eftersom den är så anpassningsbar :)
 
Sv: Box eller lösdrift?

Det går inte att komma ifrån att en häst som inte "vill" eller "kan" vara ute i en hage är väldigt förstörd av människan.
Det är inget naturligt och sundt hästbeteende.
Det finns dokumenterad forskning att hästar på lösddrift är friskare än hästar uppstallade på box.
Det betyder såklart inte att en häst på lösdrift inte kan bli sjuk eller skadad.


Till övriga:

Varför tror så många att lösdrift innebär stora flockar?
Alltid fri tillgång på grovfoder?
Vad är det för skillnad om hästen kan välja själv när den vill sova och den då får ligga i en ordentligt ströad stor ligghall eller en box?
Den enda skillnaden är att hästen kan välja själv när den vill sova, ligghallen får inte vara sämre än en box. Den ska vara ren, stor och rymlig så att alla hästar får plats utan problem.
Varför tror ni att vi lämnar hästarna vind för våg på lösdrift?
VARFÖR är det svårare att hålla koll på sin häst på lösdrift?
Varför bandagerar ni hästarna om natten om det inte beror på att de svullnar upp?
Finns dokumenterad forskning om att överanvändning av lindor/benskydd försvagar hästens ben. Det verkar dumt att bidra till...

Vår lösdrift är ett exempel på att det inte är som ni ofta tror.

Min häst går i en flock om totalt 4 hästar och snart är de 3 och det kommer inte att komma in någon ny häst. Det kallar inte jag för en stor flock.
Vår lösdrift är anpassad för ponnyer/fånghästar som inte behöver speciellt mycket näring så de får x kg/hö per dygn och övrig tid har de foderhalm att pilla med.
Vår lösdrift passar därför inte för stora svårfödda hästar.
De som behöver extra kraftfoder eller mediciner tas in och får det i en box.
Alla hästar tas in varje dag för skötsel, visitering, motionering.
Om hästen behöver ha täcke läggs det på/av eller byts ut då.
Det finns en stor rejält ströad ligghall som de väljer att gå in och sova i varje dag.
Hästarna ses till minst 3ggr om dagen.
Min häst är lärd att när jag tar in honom och ställer honom i en box så kissar och bajsar han.
Jag kan inte rida/träna med en kiss eller bajsnödig häst och få ut maximalt vare sig den står på lösdrift eller box så detta har alla hästar jag ägt fått lära sig.
Dricker gör hästen innan han går ut i hagen igen.

Så den enda skillnaden är att jag slipper in/utsläpp och hästarna får vara ute eller inne när de själva vill och har möjlighet att få rörelsebehovet tillgodosett.

Om någon kan berätta fördelen med att ställa hästarna i box halva dygnet som man inte kan få i en lösdrift så får ni gärna berätta det för mig.
 
Sv: Box eller lösdrift?

"kl"

Kommer bli fodervärd till isisar och sällar mig till "lösdriftsförespråkarna". Har med ögat sett fördelarna och med hjärtat förstått hur bra det kan vara för hästarna:)
Dock ogillar jag som alltid extremt grova generaliseringar vad det än gäller, jag kommer i fortsättningen också tycka att hästar som blir behandlade som individer och med respekt och med tanke på hästens väl och ve och får den omvårdnad i box eller på lösdrift är det som gör att man har en bra hästhållning:cool:
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 533
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 996
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 002
Senast: Tilde789
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp