Bukefalos 28 år!

bra att avla på?

B

BeastieBabe

jag har funderat senaste tiden på om min hanhund kan vara något att avla med..
han är vääääääldigt lugn till sättet och lugn i psyket, många människor som träffar honom har aldrig sett maken till en så lugn och trevlig pudel..

så nu undrar jag om det kanske är något att avla på för att få fram valpar till folk som eftersöker just lugna pudlar..

det som jag behöver göra är en ögonlysning innan man kan para honom med någon tik..

borde jag göra det tycker ni?

(en av de stora anledningarna är också att få fram en luuuuuugn avkomma av hankön som mamma kan kära ner sig i och ta hem så att vi har två hundar istället för bara en som nu.. )
 
Sv: bra att avla på?

Är hunden meriterad?
Finns det tikägare som är intresserade av att använda honom på sin tik?
 
Sv: bra att avla på?

meriterad? utställd eller vad menas?
 
Sv: bra att avla på?

Tyvärr kan man aldrig lita på genetiken. Den gör lite som den vill. Men det är en fördel att ha bra råmaterial.

Om du kontaktar en kennel och visar upp din hane så kommer dom säkerligen berätta för dig om han är något att ha eller inte.

Sen anser jag då att alla aktiva och större hundar (PUDEL som är underbar att köra bruks med) ska genomgå ett mentaltest. Men det är för att jag vill se hur mkt motor en hane i avel har. Du vill ju avla på din lugna hane, så testet passar även dig :D
 
Sv: bra att avla på?

Gnist skrev:
Utställd/lydnad/agillity/spår etc

Meriter är verkligen inte allt. Jag skiter eg. fullkomligt i vad hunden presterat. Så länge jag får se hunden i olika situationer, hur den uppför sig i familj. MH och korning. Sen om hunden inte visat framfötterna på tävlingar är jaddelijaddeli. Naturligtvis är det annorlunda för kennlar som har konkurans och köpare som vill ha meriterade föräldrar.
 
Sv: bra att avla på?

Tikägare/kennlar vill gärna att hanhunden är meriterad på något vis..
 
Sv: bra att avla på?

Gnist skrev:
Utställd/lydnad/agillity/spår etc
tja, jag gick på valplydnadskurs när han var valp, men han ville hellre sitta i mammas knä å titta på än att vara med å titta föraktfullt på korvbitar.. ;) "korv? näheedu, blä!"
 
Sv: bra att avla på?

Aliide skrev:
Tyvärr kan man aldrig lita på genetiken. Den gör lite som den vill. Men det är en fördel att ha bra råmaterial.

Om du kontaktar en kennel och visar upp din hane så kommer dom säkerligen berätta för dig om han är något att ha eller inte.

Sen anser jag då att alla aktiva och större hundar (PUDEL som är underbar att köra bruks med) ska genomgå ett mentaltest. Men det är för att jag vill se hur mkt motor en hane i avel har. Du vill ju avla på din lugna hane, så testet passar även dig :D
jao, nu är han juh inte speciellt stor, 36 cm bara, övervuxen dvärg med lite för raka bakben.. modern var otroligt skygg och lugn..
valparna såldes en tusenlapp billigare för att uppfödaren hade efterfrågan på vita tikvalpar men fick 5 svarta hanar som behövde säljas direkt..
jag minns inte själv om modern eller fadern är meriterade, jag skulle ju ha en sällskapshund och aldrig ställa ut honom.. :)

helbrodern heter Bobbyhills Diablo och är champion, han har fått några kullar och valparna är enligt matten till tiken väldigt trevliga.. så där verkar det ha gått vägen..

men som du säger, mycket beror också på tiken..
 
Sv: bra att avla på?

Gnist skrev:
:rofl: :rofl:

Det kanske är en merit för vissa tikägare. Vad vet jag ;)
haha, ja härhemma är det bara rått nötkött som gäller, i vissa extremfall går korv ner (som i min andra tråd om hunden)

så han är knappast fet.. och kan nog inte bli det heller.. kanske valparna nedärver det :)
 
Sv: bra att avla på?

Tror att pudlar överlag kan vara rätt så kräsna av vad jag hört.. Pappas mellanpudel är dock ett undantag ;)
 
Sv: bra att avla på?

BeastieBabe skrev:
helbrodern heter Bobbyhills Diablo och är champion, han har fått några kullar och valparna är enligt matten till tiken väldigt trevliga.. så där verkar det ha gått vägen..

men som du säger, mycket beror också på tiken..

Då vänder man sig till en kennel som har bra tikar. :)

Om helbrodern är champion så kan det hända att andra kennlar skulle kunna tänkas vara intresserade av din hunds linjer. Ibland bryr sig inte tikägaren om de formella meriterna utan är mer intresserade av vissa blodslinjer. Har då helbrodern visat sig att hålla viss kvalité så kan det vara skäl nog.
 
Sv: bra att avla på?

jasså, äter den allt den eller?

min pudel kan väl peta i sig pedigree pals mjukfoder (oxkött) i portionspåse och lite Poodle 30 torrfoder (royal canin?).. men det måste vara 50/50 rått nötkött, annars svälter han hellre.. :p
 
Sv: bra att avla på?

Hon äter allt som ställs fram (till uppfödarens STORA förvåning..)
Tyvärr, så har hon med åldern fått PRA och ser knappt något längre.. Vilket dock inte bekymrar henne nämnvärt som tur är :cool:
 
Sv: bra att avla på?

fråga rasklubbens avelsrådgiving.
De braukar ha bra koll på stamtavlor och linjer som är intressanta
 
Sv: bra att avla på?

Aliide skrev:
Meriter är verkligen inte allt. Jag skiter eg. fullkomligt i vad hunden presterat. Så länge jag får se hunden i olika situationer, hur den uppför sig i familj. MH och korning. Sen om hunden inte visat framfötterna på tävlingar är jaddelijaddeli. Naturligtvis är det annorlunda för kennlar som har konkurans och köpare som vill ha meriterade föräldrar.

Ja, det är du det - men den som avlar vill ofta ha officiella meriter på sin hund. Vad hjälper det om kenneln säger att hundarna är si och så bra om ingen utomstående någonsin sett dem?

Jag förstår hur du tänker, men jag tycker ändå att det är bra att ha dokumentation på hunden. Ett MH, utställningsresultat eller lydnadstävlingar säger verkligen inte allt om en hund, men det är ofta det enda man kan gå på. I synnerhet om man som valpköpare inte får tillfälle att träffa hanen.

Min hane kommer förmodligen att användas i avel och jag har flera kriterier som jag vill att tiken uppfyller. Bortsett att hon skall vara ögonlyst ua; så vill jag gärna se att hennes föräldrar också ögonlysts.

Jag önskar att hon är utställd med lägst ett första pris (men det är inte viktigast) och jag önskar mig också ett MH med en etta på skottet. MH:t är ännu inte så utbrett på min ras, så jag kan inte vara benhård på den punkten, men jag vill själv träffa tiken och bilda mig en uppfattning om hennes sätt och förhöra mig om att hon INTE mår dåligt på nyår osv.

Hade jag haft en hund av bruksras hade jag haft ännu större krav, men detta känns viktigast just nu.

Ofta verkar tikägarna tro att de är de enda som är kritiska till den hane de väljer, men jag vill gärna visa att man som hanhundsägare också kan vara kritisk till de tikar som är ämnade att bli parade.

Mitt engagemang sträcker sig längre än att jag har världens underbaraste vovve. Jag vill att min hund tillsammans med en tik av god kvalité skall upprätthålla en god avel med friska och sunda hundar.
 
Sv: bra att avla på?

Gnist skrev:
Tikägare/kennlar vill gärna att hanhunden är meriterad på något vis..


Den kennel jag köpte hund i från kör enbart på hur hunden är, Inte meriter för då skulle jag inte sitta här me Jääkeri i dag.

Dessutom har han nästan bara tikar bara en avelshane nu kvar.

sen nu 5 avelstikar 2 tilltänkta avelstikar.
 
Sv: bra att avla på?

Tittar själv mest på individen, psyket etc, men det är ju inte ovanligt att tikägare vill ha någon form av meritering på hanen..
Om inte annat, så brukar ju valpköpare vilja ha någon form av kvitto på att föräldrarna klarar av det de är tänkta till :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: bra att avla på?

Åker du uppöver och tävlar någon gång, så hojta till, så kommer jag och kikar på hundarna dina :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 456
Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 803
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 578
Senast: Farao
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 293
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp