Bukefalos 28 Ă„r!

Bra familjehund? Rasvak😇

KrohmforlÀnder, nÄn som trÀffat nÄn?
Supertrevliga, men alla jag trÀffat tyr sig mycket mer till en person i familjen, sÄ skulle du köpa en som bara skulle vara in sÄ hade jag sagt kör!

Mina förĂ€ldrar och deras grannar hade australisk terrier förr och jag slĂ„r nog ocksĂ„ ett slag för den rasen, kommer skaffa en sjĂ€lv pĂ„ Ă€ldre dagar. Orkade typ flera timmars vandring ena dagen för att mĂ„ lika bra pĂ„ knĂ€et i soffan andra dagen. Rolig för barnen som kunde ta promenader sjĂ€lv med den, öva lite trix och byggde agilityhinder pĂ„ baksidan :heart Gick lösa överallt för de brydde sig inte om andra Ă€n personen den var ute med. Robust, trygga, glad, finurliga hundar. (lĂ€mnades dock in tvĂ„ gĂ„nger om Ă„ret tror jag det var för ryckning). SkĂ€llde nĂ€r det kom folk, annars aldrig (grannens skĂ€llde pĂ„ fĂ„glar som av nĂ„n anledning pickade pĂ„ deras fönster med 🙈 )

En parantes, vi hade tre jaktlabbar nÀr dottern var nyfödd, och ingen av dem har nÄgonsin vÀlt omkull elle sprungit över henne alls. TvÀrtom har det nu varit henne vi har fÄtt ha koll pÄ sÄ hon inte drar i öron eller svans eller klÀttrar pÄ dem.
 
@SpanskaLoppan Det hÀr stÄr tex pÄ rasklubbens sida:

Rastypiskt
De flesta kromfohrlÀnder Àr reserverade i olika grad mot frÀmmande mÀnniskor och djur. Kromisarna Àr bundna till sina Àgare och springer sÀllan bort till frÀmmande bara för att hÀlsa, Àven om det kan hÀnda. I regel tar det lite tid (frÄn sekunder till minuter) medan mÀnniskan blir bedömd och personen som gÄr igenom nÄlsögat fÄr en trofast vÀn i en kromfohrlÀnder. Hos enstaka individer kan den rastypiska reservationen slÄ över i stark osÀkerhet och Àven rÀdsla för frÀmmande. Det Àr viktigt att vara en trygg och tydlig ledare.

Jag var sjÀlv sugen pÄ en för de kÀndes sÄ lagom men detta tillsammans med att flera i fb-gruppen hade problem med det sociala fick mig att backa. Men allt beror ju pÄ vad man sjÀlv orkar leva med.
 
KrohmforlÀnder, nÄn som trÀffat nÄn?
Jag har kromfohrlÀnder. Det Àr en vÀldigt rolig typ av hund men det Àr, och ska vara, en reserverad hund som inte Àr sÄ intresserad av frÀmmande/ nya mÀnniskor. Att gÄ bph med min var roligt, att se hur aktivt en hund kan ignorera en mÀnniska som söker kontakt :p

Men med det sagt sÄ brukar inte jag rekommendera rasen till barnfamiljer. Det Àr risk att en kromfohrlÀnder inte kommer uppskatta besök av barnens kompisar, i alla fall inte pÄ nivÄn att vilja vara med och umgÄs. Det finns ocksÄ en social osÀkerhet i rasen, och man behöver vara noga med uppfödare och vara beredd att vÀnta rÀtt lÀnge pÄ rÀtt hund. Sen upplever jag det som signalkÀnsliga hundar, jag tror inte det Àr helt optimalt för ett barn som vill börja trÀna hund.

Men alltsÄ, jag har sjÀlv kromfohrlÀnder (frÄn lite tveksam avel) och (vÀldigt smÄ) barn, min nÀsta hund kommer ocksÄ vara kromfohrlÀnder (men frÄn annan uppfödare). Det Àr liksom ingen omöjlighet, eller helt galen tanke, bara inte kanske ett givet förslag för barnfamilj. Men Àr man nyfiken pÄ rasen rekommenderar jag att trÀffa nÄgra i verkligheten, och prata mer med Àgarna. Det brukar arrangeras trÀffar/promenader runt om i landet regelbundet :)
 
LĂ€st pĂ„ mer om australisk terrier nu och har fĂ„tt en positivare bild av rasen. LĂ„ter ju som att en sĂ„dan skulle trivas hos oss. Trimningen gör mig lite osĂ€ker dock, 3 - 4 gĂ„nger pĂ„ Ă„r enligt rasklubbens hemsida. Är det rimligt att tĂ€nka att man kan lĂ€ra sig detta nĂ„gorlunda vĂ€l sjĂ€lv? Kanske blir det inte perfekt men Ă„tminstone sĂ„ att hunden ser rastypisk ut pĂ„ hĂ„ll😂
Jag har inga ambitioner att stÀlla ut mer Àn att jag absolut kan göra det ett par gÄnger om uppfödaren gÀrna vill.
 
Mina förĂ€ldrar skaffade stor hund (setter) för den skulle kunna freda sig och gĂ„ frĂ„n mig o syrran nĂ€r vi va smĂ„ 😅
Casper skaffa de nÀr jag var 1Är o syrran 2Är.
Men vÄra hundar sprang inte omkring inne.
 
Mina förĂ€ldrar skaffade stor hund (setter) för den skulle kunna freda sig och gĂ„ frĂ„n mig o syrran nĂ€r vi va smĂ„ 😅
Casper skaffa de nÀr jag var 1Är o syrran 2Är.
Men vÄra hundar sprang inte omkring inne.
Autrsalisk terrier tror jag Àr ett klokt val! Finns en pÄ vÄr hundtrÀff och den Àgaren ( typ 70 Ärs Äldern och har haft hund hela sitt liv )sÀger att det Àr den lÀttaste hunden hon haft!
Den Ă€r sĂ„Ă„Ă„ söt ocksĂ„ 💛
 
KrohmforlÀnder, nÄn som trÀffat nÄn?
TrÀffat tvÄ, bÄda vÀldigt osÀkra individer och den ena skulle ÀndÄ gÄ i avel. Den andra Àr vÀldigt reaktiv, gör utfall och försöker bitas. SjÀlv funderat pÄ rasen men skulle vara vÀldigt noga med mentalitet, tyvÀrr tycker jag det Àr vanligt att man blandar ihop reserverad och osÀker.
 
LĂ€st pĂ„ mer om australisk terrier nu och har fĂ„tt en positivare bild av rasen. LĂ„ter ju som att en sĂ„dan skulle trivas hos oss. Trimningen gör mig lite osĂ€ker dock, 3 - 4 gĂ„nger pĂ„ Ă„r enligt rasklubbens hemsida. Är det rimligt att tĂ€nka att man kan lĂ€ra sig detta nĂ„gorlunda vĂ€l sjĂ€lv? Kanske blir det inte perfekt men Ă„tminstone sĂ„ att hunden ser rastypisk ut pĂ„ hĂ„ll😂
Jag har inga ambitioner att stÀlla ut mer Àn att jag absolut kan göra det ett par gÄnger om uppfödaren gÀrna vill.
Vi lĂ€mnade in den tvĂ„ gĂ„nger per Ă„r som sagt, men bĂ„de mamma och jag ryckte den sjĂ€lv med, det gĂ„r absolut! Tror aldrig vi ryckte sĂ„ ofta som 4 gĂ„nger/Ă„r 🙈 @Gnist föder vĂ€l upp rasen, skicka PM till henne? :)

Jag upplever den verkligen bra med barn, lÀttsam och gör gÀrna lite enkla trix men orkar ocksÄ rÀtt mycket och tÄlig!
 
LĂ€st pĂ„ mer om australisk terrier nu och har fĂ„tt en positivare bild av rasen. LĂ„ter ju som att en sĂ„dan skulle trivas hos oss. Trimningen gör mig lite osĂ€ker dock, 3 - 4 gĂ„nger pĂ„ Ă„r enligt rasklubbens hemsida. Är det rimligt att tĂ€nka att man kan lĂ€ra sig detta nĂ„gorlunda vĂ€l sjĂ€lv? Kanske blir det inte perfekt men Ă„tminstone sĂ„ att hunden ser rastypisk ut pĂ„ hĂ„ll😂
Jag har inga ambitioner att stÀlla ut mer Àn att jag absolut kan göra det ett par gÄnger om uppfödaren gÀrna vill.

Det Ă€r bara att gĂ„ bananas och rycka bort allt som slĂ€pper 😁 utom kragen, top knoten och lite benbehĂ€ng.

Hur ofta man trimmar hÀnger ihop med bÄde pÀlsmÀngd, pÀlskvalitet, pÀlstillvÀxt och kanske ffa hur prydlig man sjÀlv vill ha hunden. De flesta Àr lÀttplockade och hÄller man efter öron, tassar och svans sÄ gör det mycket.

Lilli och Pixie har lÄngsamvÀxande pÀls och krÀver minimalt med skötsel.
Lillis pappa (min Hubbegubbe) har avsevĂ€rt mycket mer pĂ€ls och snabbare tillvĂ€xt. Under "karriĂ€ren" plockades han ganska ofta, men nu som pensionĂ€rshund plockas han 2-3 ggr per Ă„r och hĂ„ller sig med det pĂ„ rĂ€tt sida av total rufsentufs 😅
 
@hollypolly @linnsan @Human

TrÄkigt att lÀsa att kromisarna Àr sÄ spretiga! Vi har ofta barnens kompisar hÀr samt besök av vÄra vÀnner med familjer dÀr de flesta Àr ganska ovana vid hundar el t o m rÀdda. BÄde jag och sambon Àr helt pÄ det klara med att hunden inte behöver umgÄs med alla och att smÄ/ovana barn inte ska slÀppas fram till nÄgon hund sjÀlva. Vi bor tillrÀckligt stort för att kunna stÀnga av ett rum Ät hunden vid besök men det blir ju rÀtt stimmigt med en hel hög barn. SÄ att fÄ tag i en individ som ÀndÄ Àr trygg med liv och rörelse förutsatt att den hsr möjlighet att gÄ undan till fredad plats Àr viktigt.
 
@SpanskaLoppan Silky terrier kan ju vara ett alternativ om du tycker Aussie passar, men föredrar slÀt pÀls framför strÀv.
Annars funderade jag pÄ Lundehund.

Förutom att de Àr mindre, sÄ Àr det ocksÄ avsevÀrt mycket mer pyssel med en silkypÀls, sÄvida man inte hÄller den konstant kortklippt.
 
Har trĂ€ffat en australiensisk terrier pĂ„ tĂ„get en gĂ„ng, en av rasens mest framgĂ„ngsrika hanar pĂ„ utstĂ€llning, han var helt ljuvlig 😍
 
SÄ himla bra med forum. Jag hade aldrig övervÀgt australisk terrier innan men det kÀnns som en bra match för oss!
@Gnist jag tycker mig lÀsa att det Àr en liten ras i Sverige, bör man vara ute i god tid med att stÀlla sig i kö hos uppfödare?
Vi Àr inte riktigt i hamn med sparmÄl och sÄ samt att det vore bÀst att ta hem valp tidigast i höst dÄ jag börjar plugga och kan vara hemma hela dagarna. Men Àr rasen inte jÀttestor sÄ kanske det kan ta lÄng tid innan det finns uppfödare som har valpar till salu?

Vi kollar lite pÄ schipperken ocksÄ för den kan nog trivas med oss den med.



Tack för hjĂ€lpen 🙏
 
  • Gilla
Reactions: Sel
SÄ himla bra med forum. Jag hade aldrig övervÀgt australisk terrier innan men det kÀnns som en bra match för oss!
@Gnist jag tycker mig lÀsa att det Àr en liten ras i Sverige, bör man vara ute i god tid med att stÀlla sig i kö hos uppfödare?

Det Àr inte jÀttemÄnga kullar planerade som det ser ut just nu, sÄ att höra av sig till olika uppfödare för att kolla om de planerar kull och meddela intresse, Àr en bra plan.
 
@hollypolly @linnsan @Human

TrÄkigt att lÀsa att kromisarna Àr sÄ spretiga! Vi har ofta barnens kompisar hÀr samt besök av vÄra vÀnner med familjer dÀr de flesta Àr ganska ovana vid hundar el t o m rÀdda. BÄde jag och sambon Àr helt pÄ det klara med att hunden inte behöver umgÄs med alla och att smÄ/ovana barn inte ska slÀppas fram till nÄgon hund sjÀlva. Vi bor tillrÀckligt stort för att kunna stÀnga av ett rum Ät hunden vid besök men det blir ju rÀtt stimmigt med en hel hög barn. SÄ att fÄ tag i en individ som ÀndÄ Àr trygg med liv och rörelse förutsatt att den hsr möjlighet att gÄ undan till fredad plats Àr viktigt.
Mamma har en kromis och hon skĂ€ller nĂ€r det kommer besökare, typ en vakthund. Är det frĂ€mmande personer sĂ„ hĂ„ller hon ett öga pĂ„ dem efter ha skĂ€llt ut dem 😅 sĂ„ jag skulle nog vara tveksam till en kromis speciellt med tanke pĂ„ ovana/rĂ€dda kompisar, tyvĂ€rr.

Kul anekdot, hon har Àven ovanan att tycka att flygplan(!) Àr nÄgot att skÀlla ut ocksÄ :angel::rofl:
 
Welsh Springer Spaniel, Finsk Lapphund (sÀgs vara skÀlliga men vÀstgötaspets/pappis/schnauzers har varit bra mycket skÀlligare), Shapendoes (kanske för mycket pÀlsvÄrd), Mini-Aussie?
 

Liknande trÄdar

Övr. Hund Hej! I Ă„r Ă€r Ă„ret dĂ„ det Ă€ntligen kanske blir en hund! 33 Ă„r av vĂ€ntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 329
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips pÄ en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och Àlskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Det Àr spÀnnande tider för mig och min familj, dÄ vi Àntligen kÀnner att det Àr en bra tid att skaffa hund. Tanken Àr att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 910
Hundavel & Ras Hej! GÄr som mÄnga före mig i tankarna pÄ val av hundras... vi Àr en familj pÄ fyra med tvÄ vuxna och tvÄ tonÄrsbarn. Vi har Àven tvÄ...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp